zdjęcie Autora

05 listopada 2012

Piotr Jaczewski

z cyklu: Okiem Hipnotyzera (odcinków: 299)

5M- Sztuka łamania tabu - szamanizm, joga, tantra

Kategoria: Techniki rozwoju

« Gnoza i Magia przez seks - szamanizm, joga, tantra A słowo stało się bogiem - szamanizm, joga, tantra »
Ja jako hipnotyzer (czyli od strony fachu) podziwiam sposób w jaki tantra radzi sobie z transem i wykorzystuje go do podążania naturalnym rytmem rozwoju oraz ucieleśniania idei w percepcji.
Pogadanka będzie o 5m Panchamakara - pięciu substancjach w pudży, symbolicznie lub literalnie będących "tabu" z historii indiii, a reprezentujących zresztą żywioły (cytz wiki):
  • Madya - wino, symbolizujące boski nektar amritę 
  • Mamsa - mięso, symbolizujące kontrolę mowy
  • Matsya - rybę, alegorię nadi ida i pingala, kontrolowanych przez pranajamę.  fish, allegorically the ida and pingala nadi, which are controlled through pranayama.
  • Mudra - (prażone ziarna), gest  reprezentujące duchowe towarzystwo(satsang) i unikanie negatywnego towarzystwa. 
  • Maithuna - połączenie, stosunek seksualny, alegoria połączenia z kosmicznym umysłem, samadhi 
W tantrze buddyjskiej jest pięć mięs(człowieka, psa, konia, byka i słonia) oraz pięć nektarów(odchody, mięso, nasienie, krew, mocz) podlegających przekształceniu np. w amritę, raktę, tormę. Te ostatnie(pięć mięs i pięć nektarów) i te pierwsze(5M), w opozycji do hinduistycznych pięciu czystych nektarów(mleko, twaróg, ghee-masło, miód i melasa) , które zmieszane używane są do błogosławienia posągów i obrazów Bogów.

  • Madya oznaczające niebiańską Amritę, kropiącą z gruczołów w mózgu na czubek języka, kiedy ond dotyka podniebienia w Mudrze Khechari.
  • Mamsa oznacza połykanie języka(jedzenie mięsa), Symbolizuje Khechari Mudrę  w której język jest połknięty w tył symulując jedzenie mięsa.
  • Matsya(podwójna ryba) jest aktywacją Ida i Pingali w kręgosłupie. Są strukturą na kształt 8, przeplatając się jak dwie ryby.
  • Mudra to różne gesty dłoni i ciała przyjmowane kiedy Kundalini się aktywuje i wędruje przez kanał centralny.
  • Maithuna to zjednoczenie Kundalini (Kobiecej mocy) w ciele z Shivą(Męską mocą) i intensywną błogość pojawiającą się z tego procesu.
W innym znalezionym wyjaśnieniu, podobnie:
madya to nektar z mózgu. .
mamsa to zwierzęca natura do poświęcenia.
matsya to prana.
mudra to ego do zjedzenia po ugotowaniu
maithuna to kopilacja shivy i shakti.


To razem daje nam całkiem spory przestrzał doświadczeń! Od stricte jogi w wersji purytańskiej ascezy jogi, na pograniczu z nerwicą natręctw i obsesją, przez różne wersje normalności do przegięcia w drugą stronę koprofagi, urofagii i koprofagii.
Znacząca jednak większość (jak sądzę o tantrycznej mniejszości świata) doskonale sobie radzi z odróżnianiem zachowywania dobrego wizerunku, symbolicznym łamaniem tabu, i znajdowaniem konstruktywnych doświadczeń mogących wzmacniać i integrować zarówno praktykę wewnętrzną(puje/sadhanę) jak i zewnętrzną mandalę, okoliczności (ganapuja). Co najwyżej wpadając w kategorię lekko ekscentrycznego, wyluzowanego towarzystwa, z zakrętem do swingu:) Jak w wiki można przeczytać o ganachakrze:
Biesiada jest ezoterycznym rytuałem rozwijającym się w wielu fazach. Święta przestrzeń dla ceremoni, jest wyznaczona przez geometryczne wzory narysowane na ziemi sproszkowanymi pigmetami, i wyłożona jest wyszukana gama ofiarowań i pokarmów. Uczestnicy wdziewają specjalne insygnia, jak ornamenty z kości i korony, i używają archaicznych muzycznych instrumentów dla zaindukowania podwyższonej świadomości. Praktycy siedzą w kręgu, i uczestniczą w sakramencie (suszonego) mięsa i wina (często napój alkocholowy) serwowanego w czaszkach. Uczty dostarczają okazji dla wymiany rytualnej wiedzy, rytualnego czczenia kobiet(sripuja) i wykonywania seksualnej jogi.  Szczytem biesiady jest wykonywanie tantrycznych tańców i muzyki, która nigdy nie może być ujawniona  postronnym. Biesiadnicy mogą również improwizować "pieśni urzeczywistnienia" by wyrazić spontanicznymi rymami swoją podwyższoną przejrzystość i błogie zachwyty.
Taki mały żarcik z przesuwaniem granic naszego tabu. W każdym razie tantra wykazuje się większym zrozumieniem dla człowieka.
1. Uczymy się i doświadczamy szczęścia przez przyjemność. Całkiem dobre podejście motywacyjne.
2. Tak przebiega naturalny rozwój świadomości (patrz:tabu i trans): ustanawiane są proste wskazówki zachowań, tabu- następnie one są łamane, okazują się nie wystarczające, aż w końcu tabu jest przekraczane na rzecz płynnej świadomości, swobody myślenia. Mamy ograniczenia, na tych ograniczeniach "świadomość tonie, zwija się i wariuje", a następnie z tego wyrastamy! Tantra "usiłuje" tego dokonać skupiając na całościowym obrazie świata-całym ludzkim doświadczeniu-mandali-formy. Symbolicznie reprezentowanej w medytacji, rytualnej sadhanie czy podczas codziennych czynności: Bezpośrednio literalnie  wizualizacją czy kontemplacją pozytywów oraz  metaforycznie symbolicznym łamaniem tabu.

Dla przykładu: Weźmy tabliczkę "szanuj zieleń" na kwietniku. Dziecko nie potrafiące czytać wlezie i będzie się bawiło. Nastolatek w fazie buntu - zacznie deptać. Dorosły widząc tabliczkę - wściekać się na nastolatka, z automatu omijał trawnik po czym wypije kilka piw i będzie robił dokładnie to, za co kilka godzin wcześniej naskoczył na nastolatka.
Tantryk np. będzie widząc tabliczkę rozpoznawał naturę doświadczenia np. rozpozna w swojej obserwacji elementy solidności(ziemia), płynności(woda), temperatury(ogień) i ruchu(powietrze) przeżywał to doświadczenie z całą intensywnością do stopnia wizualizacyjnego czy wizyjnego biegania po trawie, lub symbolicznego dostarczenia sobie tego na łące. Po czym  i dzięki czemu jeśli trzeba będzie wbiec na trawnik i wyciągnąć dziecko bez wahania zignoruje społeczny zakaz.

3. Tantra paradoksalnie i wbrew pozorom(częsty, powszechny czy wręcz absolutny nacisk na guru) uwzględnia charakter transu jaki się wyłania z praktyk jogi. Charakter tego jogicznego pseudooświecenia-inflacji (w wersji teistycznej) pt. jestem twoim bogiem, powiem ci jak naprawdę najprawdziwszy i najrealniejszy świat wygląda. I stojący za tym wymysł pt. ja jestem bogiem i mogę nie przestrzegać zasad, które obowiązują ciebie śmiertelnika. Tu odpowiedź jest zwięzła: Ok, ty jesteś bogiem, ja też, pani zosia z warzywniaka, i ...sami bogowie i boginie chodzą po tym świecie, nie jesteś taki wyjątkowy.
Ten etap właśnie zastępowany i "przerabiany" jest wewnętrznie pują/sadhaną.
"o zobacz, jestem bóstwem i mogę bez uszczerbku na psyche uprawiać seks, jeść mięso, pić alkohol, nic nie jest w stanie wytrącić mnie z tego rozpoznania, więc mogę wysłuchać dowolnych argumentów i decydować, co zrobić"

Zagadka na dobranoc: W jaki sposób szamani łamią tabu i jakie?!

Okiem Hipnotyzera: wstęp na końcu

Pisane do Taraki - Magazynu Rozwojowego:
W wypowiedziach różnych mistrzów, autorytetów kryją się zabiegi perswazyjne przemycające idee w sposób zmieniający percepcję i zachowanie.
Nie mam nic przeciwko tym ideom, wiele z nich jest pożyteczne, pomocne. Jestem tylko za świadomością tego, co nas do nich przekonuje, za myśleniem i świadomym decydowaniem się na podążanie za nimi i odkrywanie, co z tego możemy wynieść dla siebie.
Wiele z idei ma hipnotyczny wpływ. Tworzy struktury przy niewiedzy i braku uważności omijające czynnik krytyczny, świadomy i zmieniający percepcję tak, że powstają samospełniające się przepowiednie, doświadczenia je potwierdzające oraz zachowania, które dla naszych własnych celów życiowych są nonsensowne i bezużyteczne.
Inaczej: Otwórz Oczy! Myśl Racjonalnie! Odczuwaj w pełni to co się dzieje! Działaj świadomie planując swoje przeżycia!
Oczywiście, w moich wypowiedziach też się będą kryły zniekształcenia. Taka jest natura komunikacji. Najbardziej interesuje mnie jak komunikacja określa relację i obecne w niej sugestie co do zachowań i percepcji. Prawdziwość komunikatów, co do informacji o świecie czy o subiektywnych interpretacjach tego świata raczej pomijam.
Skupiam się na elementach hipnozy konwersacyjnej.


« Gnoza i Magia przez seks - szamanizm, joga, tantra A słowo stało się bogiem - szamanizm, joga, tantra »

Komentowanie wyłączone wszędzie od 1 sierpnia 2020.

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)