Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

17 grudnia 2012

Wojciech Jóźwiak

z cyklu: Auto-promo Taraki 2 (odcinków: 151)

Buddyzm, dziwna religia, która popada w psychologię

Kategoria: Religie
Tematy/tagi: buddyzmToni Packer

« Sexedelic to jest to! Opinii i propozycji o Tarace c.d. »

Odkąd zacząłem się czegoś dowiadywać o buddyzmie, nieustannie dziwi mnie psychologiczność tej religii. Buddyzm to jest taka dziwna religia, która popada w psychologię. Tak jest nawet w tybetańskiej wadżrajanie (której liznąłem kiedyś, albo lizałem przez parę lat), gdzie raczej ważniejsze są bóstwa-idamy, strażnicy-dharmapalowie, opieka potężnych lamów potężnej linii przekazu i inne wielkie duchowe moce. Również tam mówi się o różnych rodzajach świadomości, o uważności, nie popadaniu w lęki i iluzje, i o innych psychologicznych cnotach. Szczególnie ten psychologizm wybija na pierwszy plan w tym nurcie buddyzmu, lub para-buddyzmu, w którym od jakiegoś czasu biorę udział, mianowicie w medytacjach wg Toni Packer, które nazywam figlarnie „zen bez zen”. Bo kiedy w zen, czyli (bo to ta nazwa znaczy) „buddyzmie medytacji” zrezygnuje się z rozwiązywania koanów, z klasztornych obyczajów, z ubierania się w szaty, tytułów, hierarchii i formalnych przekazów, to zostaje, prócz siedzenia (zazen) i chodzenia (kinhin), zostaje do opowiadania – tylko psychologia! Jako zastanawianie się i dziwienie nad własnymi odczuciami i poruszeniami umysłu.

No właśnie, dziwne to. I ciekawe, jak w sąsiedniej religii, chrześcijaństwie („Mitreligion” – powiedziano by to zgrabnie po niemiecku, jak „Mitpferd” - biegnący obok koń w zaprzęgu) ten psychologiczny dyskurs jest chyba, prawie, nieobecny.

A co u szamanistów? Co u rodzimowierców?

Auto-promo Taraki 2: wstęp na końcu

Starsze teksty z tego cyklu w blogu Auto-promo.


« Sexedelic to jest to! Opinii i propozycji o Tarace c.d. »

komentarze

[foto]

1. Psychologia, która popadła w religię. • autor: Piotr Jaczewski2012-12-17 12:44:50

Dla mnie tak to w drugą stronę, poznawanie buddyzmu wyglądało. Włącznie z moralizatorstwem Buddy - przegapianą przez naiwność współczesnej psychologii tricksterycznością nauczania wg. możliwości poznawczych.

W kwestii religinośći tj. literalnego traktowania i nie kwestionowania metafor (ups!): reinkarnacji, bardo, kosmologii, prawa karmy(mówię o tych wcieleniowych fragmentach nauk) yidamów - w PRAKTYCE nic się nie zmieniło. Zmieniła się narracja wokół praktyki umożliwiająca dostęp, zrozumienie i utrzymywanie praktyki bardziej zachodnim umysłom.

Ale sformalizowana zrytualizowana usadhanowiona praktyka prowadzona zbyt serio oraz szalona bezpośrednia mądrość przebudzenia i zerknięcia w twarz yidamowi nadal dominuje i musi dominować w buddyźmie tantrycznym nad wizją psychologiczną :) TO SIĘ NIE ZMIENI! :)

Chyba, że mówimy religi jako dogmatycznym ustanowieniu sfery POZA - ot tym fragmentem rzeczywistości się nie zajmujemy, to poza twoim, waszym, naszym porozumieniem. Na to sam się nie zgadzam tj. stawianie tej granicy Tam gdzie jej nie ma. to raczej kwestie wpływu społecznego, a nie samej istoty praktyki. I tu masz źródło braku psychologizacji u chrześcijan - kwestie duchowej i "uduchowionej" władzy.

U zenków nie wiem, co się dzieje. Ale myślę, że dokładnie tak samo, albo nawet intensywniej ze względu na badania nad skutecznością mindfullnes w terapii, vippasaną i całą propagandę z tym związaną. Tu terapeuci robią swoje, by ustanowić słusznie i niesłusznie ten mit; Promują to jako coś głębszego, bo klient wpatrzony w czubek własnego nosa i głęboko oddychający świadomie - to wygodny klient. A wszelkie słowa wielkich terapeutów(TM) nabierają  wartości głębokiego, duchowego, poruszającej ducha mądrości(TM!).

2. Abhidhamma • autor: Nierozpoznany#5222012-12-20 01:28:54

Wadżrajana z symbolicznym postrzeganiem rzeczywistości i przeróżnych bytów jako iluzji i części nieoddzielonych od konstruktu "ja" jest spadkobierczynią wglądów o nietrwałości i o złożoności z agregatów opierających się na poszczególnych zmysłach zasilanych formami  dostosowanymi  do  nich opisanych w Abhidhamma Pitaka - jakies 200 lat po śmierci Budy - czyli ok 1000 lat przed drugim, skutecznym wprowadzeniem buddyzmu do Tybetu i przed stworzeniem szkół wadżrajany.
To jest prawdziwa pierwsza psychologia, cybernetyka i nauka o poznaniu ...
Precyzyjne rozkminienie zwykłego jednostkowego aktu postrzegania  w konkretnym kanale z podziałem nna subtelne interakcje poniżej progu świadomej percepcji, zostało potwierdzone i "na nowo" odkryte dopiero w ostatniej "dekadzie mózgu" i odkryć neurologii związanych z coraz lepszym oprzyrządowaniem MRI itp.
Rozwój torii poznania i epistemologii oraz pojęcia świadomości był podówczas kosmiczny. wklejam z linka poniżej:
"What is common to all the three main Abhidharma traditions—Theravāda, Sarvāstivāda, and Sautrāntika—is that they manifest a somewhat similar paradigm shift towards reducing the phenomenal, causally conditioned world into the activity of cognition and consciousness. This shift was part of a broader movement in Indian philosophy in which Hindu, Jain, and Buddhist thinkers turned away from traditional metaphysical questions about the nature of the external world and the self, and focused instead on the study of epistemology, logic, and language. Their purpose was to provide systematic accounts of the nature and means of valid cognition. Within Buddhist circles, this epistemological turn saw the rise of thinkers such as Asaṅga and Vasubandhu, the founders of the Yogācāra (400–480 CE), and, most notably, Dignāga and Dharmakīrti (around 500 CE) who developed sophisticated logical and philosophical systems (ibid, 15–19). The Abhidharma, then, sets the stage for this epistemological turn."
za: http://plato.stanford.edu/entries/abhidharma/
[foto]

3. Religia bez Boga • autor: Przemysław Kapałka2012-12-22 10:20:22

Osho powiedział kiedyś, że prawdziwa religia powinna obyć się nie tylko bez wiary i doktryny, ale nawet bez Boga.


Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)