Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

04 marca 2014

Katarzyna Urbanowicz

z cyklu: Prababcia ezoteryczna (odcink闚: 94)

Co us造sza豉m przy kobiecym stole w roku 1987


« Odjechane teksty o Ukrainie 安i徠eczne 鈍i皻owanie 鈍i徠 »

(obie fotografie z 2003 r)

          Na stole sta造 ziemniaki w misce, okolone skwarkami p造waj帷ymi w t逝szczu ze  s這niny i talerz po堯wek 鈍ie篡ch og鏎k闚 polanym miodem i posypanych tartym ostrym serem w rodzaju naszego oscypka (pychota!), szklanki bimbru (dla kobiet zabarwionego karmelem i rozcie鎍zonego sklepowym napojem) oraz kolorowe napoje ze sklepu – obrzydlistwo uwa瘸ne za szczyt miejscowego szyku. Do tego pierogi z kartoflami (nie ruskie, bo bez sera, ale dobre). Miseczka z gotowanym grochem jako sa豉tka. Niestety, nie podano kwasu chlebowego, kt鏎y w naszym Nietiszynie sprzedawano za grosze z wielkich beczek i kt鏎y by lepszy ni ukrai雟kie piwo, ale kt鏎y uwa瘸no za zbyt siermi篹ny, 瞠by nim cz瘰towa go軼i.

         Samoch鏚 szybciutko przykryto ga喚ziami, chrustem i starymi szmatami, 瞠by milicja patroluj帷a wie trzy razy dziennie nie zobaczy豉, 瞠 kto obcy si pojawi. Do zachodu s這鎍a, gdy przeje盥瘸 ostatni patrol, musieli鄉y by cicho. Gospodarstwo by這 maciupe鎥ie – nie wi璚ej ni 200 m kwadratowych. mniej ni nasze pracownicze dzia貫czki — by豉 to wie ko販hozowa. Drewniany dom obro郾i皻y przybud闚kami, szopami i sk豉dzikami, ust瘼 na zewn徠rz, wod trzeba nosi. Gdy czego potrzebowano z warzyw, przekradano si przez dziur w p這cie na ko販hozowe pole i wykopywano to. Niemniej i tak wszystkiego by raczej nadmiar – jad帷 tam autokarem widzia豉m 豉ny niez輳tego, sczernia貫go  zbo瘸 w styczniu. Pi瘯na, 篡zna ziemia, o kt鏎a si dba tylko gdy kto akurat ka瞠 i przypilnuje.

         Przy kobiecym stole us造sza豉m kilka opowie軼i, ale dwie z nich zapami皻a豉m i obydwie tu streszcz. Pierwsza opowie嗆 by豉 o m這dym ch這paku, weteranie z Afganistanu. Opowiada豉 jego matka, a uzupe軟ia造 j m這de kuzynki. Wszystkie kobiety p豉ka造 przy tej opowie軼i; w og鏊e one wi瘯szo嗆 tamtego wieczora przep豉ka造. To nie tak jak u nas, gdzie 透y s objawem prywatnych, wstydliwych emocji i nale篡 je przed obcymi kry. Tamte kobiety, stare i m這de (ja w闚czas by豉m po czterdziestce, ale moje tamtejsze r闚ie郾ice to by造 ju staruszki) prze篡wa造 opowiadane historie i komentowa造 je niczym grecki ch鏎: jeden, drugi, trzeci g這s i powt鏎zona 酥iewnie 透awa konkluzja, czasem zwrotka jakiej pie郾i, niczym w staro篡tnej sztuce. Wra瞠nie by這 tak przemo積e, 瞠 czasami zdawa這 mi si i owe ukrai雟kie kobiece opowie軼i zawsze musz by rozpisane na g這sy ch鏎u.

         Pierwsz ja sprowokowa豉m, pytaj帷 o przera瘸j帷ych ludzi spotkanych przed uskokiem urwiska. Kobiety powiedzia造 mi, 瞠 s to weterani z Afganistanu, do opieki nad kt鏎ymi zobowi您ane s gminy. Poniewa jednak ludzie obawiaj si kontakt闚 z kalekami (jakby kalectwo mog這 zara瘸 — ale o tym traktowaniu wszelkich odmienno軼i pisa te Kosi雟ki w swojej powie軼i „Malowany ptak”) ka盥a wie swoich kombatant闚 izolowa豉. Ta akurat powierzy豉 im pasanie ko販hozowych stad na b這niach, przez co na co dzie nie musiano ogl康a nieszcz窷nik闚. Raz na tydzie zawo穎no im prowiant i sk豉dano na szczycie jaru, musieli wi璚 po niego si wdrapywa. Po sery, mleko i mas這 wysy豉no konia z dwuk馧k. Pogoniony na skarpie zatrzymywa si na dole, na b這niu i wraca sam, gdy ju 豉dunek by pe軟y. Weterani mieszkali w rozwalaj帷ej si szopie, kt鏎 (podobno) sami remontowali. Wygl康a豉 gorzej ni nasze stare stodo造.

         Matka owego ch這pca (o kt鏎ego aktualnych losach nic nie wiedzia豉) opowiada豉, 瞠 pewnego dnia dosta豉 pismo z Taszkentu, 瞠 jej syn le篡 w miejscowym szpitalu i 瞠 ma si po niego zg這si. Zabra豉 wi璚 na samolot jakie ruble w szmatce i pi璚iolitrow ba鎥 bimbru, 瞠by obdarowa lekarza. Kiedy dojecha豉 do szpitala okaza這 si, 瞠 jej syn jest pozbawiony wszystkich czterech ko鎍zyn, m瘰ko軼i oraz j瞛yka. Porozumiewa si z matk mrugaj帷 powiekami, a piel璕niarka zapisywa豉 litery na kartce. Syn powiedzia matce, 瞠by nie zabiera豉 go do domu, bo „skoro go nadgry幢i, to niech zjedz do ko鎍a”. Matka zrozumia豉, 瞠 w jej wsi nie da rady si nim opiekowa, ale jej b鏊 i 瘸l by tak silny, 瞠 gdy wysz豉 ze szpitala usiad豉 w rowie i powoli wypi豉 ca陰 ba鎥 tego bimbru (kt鏎y pierwotnie przeznaczony by dla lekarza, ale przecie mu si nie nale瘸, skoro chcia matce odda takie niekompletne dziecko. Obudzi豉 si w tym samym szpitalu z kt鏎ego wysz豉, odratowali j, ale ju syna tam nie zasta豉, poniewa wcze郾iej odm闚i豉 jego zabrania, przewie幢i go gdzie indziej. Od tamtej pory nic o nim nie wiedzia豉: czy 篡je czy nie i ba豉 si dowiadywa, 瞠by nie zmusili jej do zabrania go i umieszczenia w鈔鏚 miejscowych pastuch闚. Mia豉 nadziej, 瞠 le篡 w jakim innym szpitalu, gdzie jest mu lepiej, ma czyste 堯磬o ko這 kaloryfera i karmi go 造瞠czk smacznymi potrawami.

         Druga opowie嗆, dla odmiany, pochodzi豉 od m這dziutkiej kobiety, nie maj帷ej jeszcze dwudziestu lat, ale ju rozwiedzionej matki trojga dzieci. Nie wiem jaka by豉 przyczyna rozwodu, ale pewnie domowa przemoc, bo jak wynika這 z napomkni耩 kobiet, nie by dobrym m篹em.

         Po rozwodzie m捫 zosta wzi皻y do wojska na 3 lata (tyle wtedy trwa豉 s逝瘺a wojskowa) i akurat wybuch Czarnobyl. Przed m篹em otworzy豉 si szcz窷liwa okazja: gdyby wzi掖 udzia w likwidacji skutk闚 katastrofy w Czarnobylu, skr鏂ono by mu s逝瘺 do p馧 roku. Warunki by造 dwa: musia mie 穎n i przynajmniej dw鎩k dzieci. Tymczasem, on wcze郾iej rozwi鏚 si. Jako ub豉ga by陰 穎n, 瞠by rozw鏚 ten odkr璚ili i pobrali si drugi raz, na co te mia wp造w fakt, 瞠 穎nom obiecano jakie kwoty jako rekompensat przysz貫go braku potomstwa. Dziewczyna oczywi軼ie zgodzi豉 si. Delikatnie pyta豉m, czy nie obawia si innych skutk闚 zdrowotnych dla m篹a, ale zorientowa豉m si, 瞠 oni, w tej wsi, nie mieli najmniejszego poj璚ia o szkodliwo軼i produkt闚 rozpadu atomu. Uwa瘸li pa雟two za kogo, komu odbi這, skoro nie tylko skracaj s逝瘺 wojskow ch這pakom, ale jeszcze p豉c ich babom  jakie pieni康ze. I ta dziewczyna m闚i豉, 瞠 kazano ratownikom pracowa tylko po dwie godziny dziennie, a karmili tak dobrze, jak nie w wojsku tylko w restauracji.

         Dowiadywa豉m si p騧niej o los tej kuzynki, ale mia豉 ju w闚czas innego m篹a, a ten pierwszy nie 篡. Nie znam okoliczno軼i, ale przyczyn jego 鄉ierci mo積a si domy郵i.

         S逝cha豉m tak瞠 opowie軼i o tym, co si dzia這 latem 1942 roku i 瘸dna z tych rzeczy nie przekona豉 mnie, 瞠 tamtejsi ludzie bardzo si zmienili. W ka盥ym razie m鎩 te嗆 nigdy wi璚ej nie pojecha na Ukrain, nawet na zorganizowan wycieczk. M捫 m闚i mi, 瞠 ba si, 瞠 spotka kogo z s御iad闚 obci捫onego win za tamte lata i ten strach kaza mu do ko鎍a 篡cia budzi si nocami z krzykiem. 

         Z up造wem godzin i kolejnych baniek bimbru, nads逝chuj帷 g這s闚 nestora (rodu? wioski?) i innych tamtejszych m篹czyzn i ja musia豉m upora si ze strachem. To by mocno przera瘸j帷y 鈍iat, w ka盥ym razie dla takiej rozpieszczonej warunkami 篡cia miejskiej Polki, jak ja.

         Co by nie powiedzie, ci, kt鏎zy zmuszeni byli opu軼i swoj ziemi i ucieka do Polski, wygrali los na loterii. Ich dzieci poko鎍zy造 szko造, studia; otrzyma造 szans bycia kim i 篡cia w spokoju. Niekt鏎zy stali si znani, jak polski kosmonauta: Hermaszewski, syn s御iad闚 z Zalesia.

         Mo瞠 to zbyt ma這 — kilka tygodni w izolowanym i strze穎nym mie軼ie naszpikowanym bezpiek i dwa dni sp璠zone gdzie na g逝chej wiosce — 瞠by pokusi si o jak捷 sensown diagnoz tego spo貫cze雟twa, ale to, co widzia豉m przekona這 mnie, 瞠 miotaj nim dwie przeciwstawne si造. Pierwsza z nich to pokora radzieckiego cz這wieka, przyjmuj帷a najgorsze krzywdy i nieszcz窷cia z poddaniem si losowi. Wszechmocna biurokracja, bezduszna i nielogiczna, ale daj帷a si sprytnie obej嗆. Bieda, kt鏎ej wyznacznikiem by這 chodzenie boso i wo瞠nie poci庵iem work闚 z pokrzywami. Druga z nich, przeciwstawna, to nag貫 zrywy, spowodowane jak捷 nieznan sum wewn皻rznych kropli przepe軟iaj帷ych naczynie, dziki sza odegrania si na wszystkich i za wszystko. Nieumiej皻no嗆 radzenia sobie z emocjami poza sposobami znanymi od wiek闚: p豉cz, wyrywanie w這s闚, 酥iew dla kobiet i agresywno嗆 dla m篹czyzn.

         Si造 te nieustannie 軼ieraj si, a ludzie od b鏊u i 貫z przechodz do wygra瘸nia pi窷ciami i obietnic rozprawiania si z wrogami. Z radzieckim cz這wiekiem jako z jednostk nikt si nie liczy, dla nich te oni sami i ich 篡cie nie mia這 wielkiej warto軼i. Okrucie雟two wobec zwierz徠 i ludzi, oswajanie 篡ciowych dramat闚 za pomoc alkoholu i ch鏎alnego podtrzymywania w danym momencie 篡ciowych sentencji — to wszystko bardziej 陰czy這 spos鏏 prze篡wania tych ludzi z tradycjami sprzed wiek闚, ni z wsp馧czesno軼i. Wsp馧czesno嗆 dostarcza豉 im tylko rekwizyt闚: pieni璠zy, papier闚 urz璠owych, nadzorc闚 trzy razy dziennie patroluj帷ych wie, ale nie dostrzegaj帷ych produkcji bimbru w ilo軼iach przekraczaj帷ych nasz wyobra幡i, ko販hozowych przepis闚 i zwyczaj闚 przestrzeganych dok豉dnie i literalnie, podczas gdy wieczorem p馧 wsi kopa這 warzywa na ko販hozowym polu. Ca豉 reszta by豉 jednak bynajmniej nie wsp馧czesna.

         Du瞠 miasta (inaczej ni w Polsce) by造 tam raczej wysepkami ni o鈔odkami maj帷ymi wp造w na stan ludzkiej 鈍iadomo軼i i nie sadz, 瞠by wiele od tamtego czasu si zmieni這.

         W 鈍ietle tego wyobra瘸nie sobie Ukrainy i jej ludno軼i jako ogarni皻ych 鈍iadomym, wolno軼iowym zrywem jest chyba diagnoz na wyrost. Z takich czy innych powod闚 ludzie zacz瘭i mie wszystkiego do嗆 i trudno uwierzy mi, 瞠 liderzy jednego tylko Majdanu s w stanie opanowa ten zryw i skierowa go na rozs康ne tory. Najprawdopodobniej cz窷 z nich wybierze sobie jednego przyw鏚c, reszta utraci zapa do buntu i po jakim czasie znowu b璠zie tak jak by這.

         Kiedy wi璚 czytam natchnione bzdury o romantycznym zrywie, pieczo這wicie kszta速owane przez media, nadzorowane, 瞠by przypadkiem co, co nie pasuje do prezentowanego obrazu, nie dosta這 si do relacji, czasem ocenzurowane niedbale lub nierzetelnie przet逝maczone autentyczne wypowiedzi, czy tre嗆 wywieszonych hase, a w 郵ad za tym s逝cham wypowiedzi uwiedzionych t wizj rzesz natchnionych rodak闚, robi mi si przykro, 瞠 nie potrafimy podej嗆 krytycznie do wszystkiego, czym si nas karmi dla podtrzymania u niekt鏎ych polityk闚 poczucia w豉snej warto軼i i w豉snego sprawstwa historycznych zawirowa.

         Ka盥a rewolucja: bolszewicka, pomara鎍zowa, czerwonych go寮zik闚 czy bia造ch r騜 jest taka sama: na ko鎍u po瞠ra w豉sne dzieci.

Co nie oznacza oczywi軼ie, 瞠 s御iedzi wykorzystuj帷 domow awantur powinni wprowadza si na cudze pokoje, a nawet do ich przybud闚ek.

 



« Odjechane teksty o Ukrainie 安i徠eczne 鈍i皻owanie 鈍i徠 »

komentarze

[foto]

1. Przera瘸j帷e • autor: Przemys豉w Kapa趾a2014-03-05 19:20:43

ale chyba prawdziwe.

W Ukrain wnikn掖em tylko troch. Na tyle, 瞠 potwierdzi mog jedno: w por闚naniu z nimi u nas zawsze by造 luksusy. 

2. dziwo穎na • autor: Nierozpoznany#66342014-03-05 23:33:26

Ale warto odnotowa, pos逝guj帷 si najbardziej dost瘼nym przyk豉dem w kulturze masowej, 瞠 bracia Kliczko byli (i s) niezwykle urokliw i tajemnicz syntez dla os鏏 pokroju 酥 Emanuela Stewarda, kt鏎y wszak rozgryz i okre郵i ich charakter bezb喚dnie, oraz w naturalny spos鏏 skupi si na indywidualnym wymiarze cz這wieka w swojej dalszej pracy (ale sympatia i fascynacja towarzyszy造 do ko鎍a). A rzecz sprowadza豉 si do adaptacji w warunkach kultury zglobalizowanego 鈍iata i oczywi軼ie wszystkich tego konsekwencji - np. biznesu. Kliczko wnie郵i post totalitarn dyscyplin hierarchii i poszanowania dla poprawno軼i cel闚 realizowanych konsekwencj przyj皻ych norm. Najpierw s逝chamy starszych, potem jemy owsiank, nabieramy si造 i mocy, a na ko鎍u opiekujemy si starszymi itd. Ten prosty kr璕os逝p moralny, cho w gorsecie post totalitarnej przesz這軼i pochodzenia, by dla starego wyjadacza ameryka雟kiego rynku biznesu czym do ko鎍a go fascynuj帷ym, a szczeg鏊nie w uj璚iu bardzo rodzinnego charakteru, jaki nadawali temu bracia Kliczko w odniesieniu do niego, czyli bliskiej ju im osoby ("cz這nka rodziny")...

Kolejnym przyk豉dem jest Kazach, Go這wkin - ta sama bran瘸. Kiedy dotar na zach鏚, to jego trener zacz掖 go traktowa jak syna. Amerykanin meksyka雟kiego pochodzenia. Nie tylko dlatego, 瞠 dosta per喚 talentu w postaci dawnej szko造 boksu ZSRR, ale zachwyci go stosunek podopiecznego do trenowanej dyscypliny. On si o tym wypowiada niemal z czci, podkre郵aj帷 dyscyplin, staranie, motywacj i inteligencj swojego zawodnika (bo kontakt z nim na p豉szczy幡ie zawodowej warunkuje absolutna dyscyplina i podporz康kowanie jego wskaz闚kom - nie ma 瘸dnych trudno軼i pomi璠zy, tylko bezb喚dna realizacja plus 篡czliwy stosunek osobisty). Je郵i popatrze na zachowanie tego trenera w ringu, to przypomina stosunek Marii Magdaleny do Jezusa... A wszelkie uwagi w napi璚iu tocz帷ego si sportowego dramatu, wymieniane s mi璠zy nimi w tonie spokojnej i rzeczowej dyskusji nad stolikiem w czytelni biblioteki...

Z kolei Mike Tyson, podczas pobytu w Polsce, ca趾iem pijany rzuci przytomn uwag, 瞠 wszyscy zawodnicy by造ch pa雟tw zza 瞠laznej kurtyny wci捫 maj wi瘯sz motywacj, wi瘯sz od dowolnego ch這paka z murzy雟kiego getta. I st康 ich sukcesy.

Og鏊nie zmierzam do tego, 瞠 przyk豉d Kliczko pokazuje bardzo znikom barier ograniczenia w globalnym spo貫cze雟twie, nie licz帷 odmienno軼i charakteru, talent闚, szcz窷cia itd. Nie ma ju wielkiej r騜nicy, pomijaj帷 lokaln specyfik, pomi璠zy Ukrai鎍em, Kazachem czy Kuba鎍zykiem w 鈍iecie zglob

3. ... • autor: Nierozpoznany#66342014-03-05 23:34:44

 Nie ma ju wielkiej r騜nicy, pomijaj帷 lokaln specyfik, pomi璠zy Ukrai鎍em, Kazachem czy Kuba鎍zykiem w 鈍iecie zglobalizowanego spo貫cze雟twa... Owszem, ten Kazach wci捫 jest muzu軛aninem kultywuj帷ym swoje tradycje, ale bez najmniejszej dozy fanatyzmu, kt鏎a przek豉da si na jego relacje zawodowe, osobiste i biznesowe... My郵, 瞠 warto to podkre郵i w kontek軼ie ci庵貫go poni瘸nia Ukrai鎍闚 w 鈍ietle stereotypu, jaki wci捫 potocznie obowi您uje w Polsce w odniesieniu do tej "prymitywnej i wschodniej" nacji, a co jest wy陰cznie pok這siem polskich kompleks闚. Ale chyba najistotniejszy w tym jest fakt, 瞠 rzecz lokalnie kszta速uje, wyznacza i wzmacnia rola ekonomii i to, jaki jest jej profil i charakter... Przynajmniej dotychczas jest to najbardziej determinuj帷y czynnik.
[foto]

4. Nie jestem pewna... • autor: Katarzyna Urbanowicz2014-03-06 07:32:50

Nie jestem pewna Diwradzie czy zrozumia貫 jaka jest r騜nica mi璠zy bra熤i Kliczko, Go這wkinem i innymi lud幟i tej bran篡, a ukrai雟kimi kobietami na ich w豉snym terytorium. Piszesz: "Nie ma ju wielkiej r騜nicy, pomijaj帷 lokaln specyfik, pomi璠zy Ukrai鎍em, Kazachem czy Kuba鎍zykiem w 鈍iecie zglobalizowanego spo貫cze雟twa...". Tyle, 瞠 to nie jest zglobalizowane spo貫cze雟two. Kierunek, w jakim id Twoje rozwa瘸nia 豉two odgadn望: lokalna specyfika to nieistotny drobiazg w rodzaju: jedni chodz w sp鏚niczkach z traw inni w garniturach.
Jednostki przystosowuj si do 篡cia w innych spo貫cznych organizmach ale czy co z tego wynika dla zrozumienia odmienno軼i ich kultury i jej historii? Akurat ekonomia to konik zachodniego i naszego 鈍iata i wcale nie determinuj帷y czynnik innych kultur, wi璚 patrzenie na nie tylko pod tym katem zawsze b璠zie wypacza這 obraz.
A w og鏊e s康z, 瞠 stereotypy s wa積iejsze w Twoim widzeniu 鈍iata ni by chcia i mo瞠 pora, 瞠by zacz望 je prze豉mywa...

5. @Katarzyna Urbanowicz • autor: Nierozpoznany#66342014-03-06 09:05:05

By mo瞠 w豉郾ie pora i na pewno spr鏏uj nad tym popracowa.

Mia貫m raczej na my郵i to, 瞠 nikt ju nie chodzi w sp鏚niczkach z traw (pomijaj帷 najg喚bsze rejony Amazonii), a globalizacja istotnie wp造wa na wzajemny stosunek ludzi r騜nych kultur, mentalno軼i, warunk闚 i historii. Co nie znaczy, 瞠 nie dostrzegam kontry islamu, nie pochylam si z zainteresowaniem nad uwag przewodnicz帷ego chi雟kiej partii, 瞠 "jest jeszcze za wcze郾ie, by ocenia skutki Wielkiej Rewolucji Francuskiej", lub zbywam ponury totalitaryzm Korei P馧nocnej itd.

Mia貫m kilka kole瘸nek w鈔鏚 Ukrainek i mia貫m te czas, by bli瞠j je pozna. Co prawda nie by造 to kobiety pokroju pani ㄆcji ze wsi Bor闚ka w powiecie kieleckim, lecz trzydziestoletnie dziewczyny z okolic Kijowa i 鈔ednich miast ukrai雟kich. Trudno by這 nie dostrzec bardzo patriarchalnego rysu w ich stosunku do m篹czyzn i g喚bokiego prze篡wania emocji, ale te nie zauwa篡貫m w nich niczego, co by je zasadniczo r騜ni這 od moich polskich kole瘸nek w ich wieku. Pozornie odrobin g喚bsza uczuciowo嗆 i wi瘯sze przywi您anie do m篹czyzn - to wszystko. Nieco inaczej te podkre郵ana moralno嗆. Drobne r騜nice.

Lub jeszcze inaczej, z innej strony i w uproszczeniu. Kiedy patrz na polskiego "Trybsona", to nie widz ju 瘸dnej r騜nicy pomi璠zy nim, a "Trybsonem" rosyjskim, japo雟kim czy angielskim, lub je郵i kto woli "Beckhamem"... I nie chodzi mi tutaj o produkt kultury masowej, tylko d捫enie prze篡wania i realizacji.
[foto]

6. We jednak pod... • autor: Katarzyna Urbanowicz2014-03-06 09:45:38

We jednak pod uwag, gdy rozpatrujesz przyk豉dy kole瘸nek Ukrainek, 瞠 one nie s u siebie, wi璚 staraj si dostosowa do otoczenia, To, co tkwi w nich najg喚biej, rzadko daje si rozpozna przy sporadycznych kontaktach, nawet przyjacielskich. Czasami ujawnia to ma鹵e雟two, ale nie zawsze. Czasami wychodzi na jaw w zbiorowych spontanicznych manifestacjach lub "pod wp造wem". Zawsze jednak trzon narodu i jego zbiorow pod鈍iadom stanowi ta wi瘯szo嗆 (na Ukrainie o wiele wi瘯sza ni w Europie) mieszkaj帷a na zabitych deskami wsiach i ma造ch miasteczkach. Zwa, 瞠 w Polsce jest to przy rozmaitych okazjach tak瞠 dobrze widoczne, cho poziom naszej "prowincji" zdecydowanie wyr闚na si do standardu wi瘯szo軼i. Takie na przyk豉d zadymy "kiboli" czym si r騜ni od walenia sztachetami po 豚ie przy okazji wesel, jak drzewiej na naszych wsiach bywa這?
[foto]

7. Bardzo dobry komentarz... • autor: Katarzyna Urbanowicz2014-03-06 09:50:23

Bardzo dobry komentarz napisano do poprzedniego odcinka:

ostry dymorfizm p販iowy w krajach wschodu  autor: Jerzy Pomianowski2014-03-03 11:28:06

Ukrain zamieszkuj dwa ca趾iem r騜ne narody - Ukrai鎍y i Ukrainki. 

8. zwa瘸m, zwa瘸m... • autor: Nierozpoznany#66342014-03-06 11:17:47

Nie znam niestety Ukrainy, by m鏂 formu這wa jakiekolwiek wi捫帷e s康y o ukrai雟kim spo貫cze雟twie. Dopowiadam po prostu my郵i i wra瞠nia, kt鏎e przychodz mi do g這wy po lekturze... Ukrainki pozna貫m tak poza granic, jak i w ich domach w鈔鏚 rodziny, przyjaci馧 i znajomych.

Kibole natomiast urzekli mnie na wyk豉dzie Baumana, kiedy to pod przyw鏚ztwem Artura "Heil" Zawiszy dali upust swoim "patriotycznym" uczuciom. Mo積a si by這 pop豉ka, ale niestety chyba nie ze 鄉iechu... By這by zdecydowanie przyjemniej, gdyby w przyp造wach nastroju ograniczali si wy陰cznie do walenia si po 豚ach sztachetami, jak to drzewiej po wsiach bywa這... No, ale nie spos鏏 nie zagospodarowa takiego "篡wio逝 czystego patriotyzmu", a nawet chwali potem w artyku豉ch "rycerskich ch這pc闚"...    

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)