Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

09 lutego 2013

Katarzyna Urbanowicz

z cyklu: Babcia ezoteryczna (odcink闚: 128)

Holandia z okien samochodu i g這wy w豉snej

Kategoria: Tw鏎czo嗆

« Paj璚zyny i osty czyli historia pechowej nazwy Proroctwa i przepowiednie na nast瘼ny rok »

W dwudziestoleciu mi璠zywojennym grupa naukowc闚, historyk闚 i bibliofil闚 krakowskich wyda這 parodystyczny numer Przewodnika Bibliograficznego, s造nny Nr 13, zawieraj帷y bibliografi nieistniej帷ych dzie istniej帷ych pisarzy. Jedno z takich „dzie” opatrzono tytu貫m: „Rosja sowiecka z okien wagonu i g這wy w豉snej”. Ten przed鄉iewczy tytu mia obrazowa niewielk orientacj autora, kt鏎emu pozycj przypisano w sprawach dotycz帷ych pa雟twa bolszewickiego i szerzej, w sprawach, o kt鏎ych pisze.

Przeczyta mo積a o tym tu:

http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje17/text22p.htm

Nawi您uj帷 do tego nieistniej帷ego dzie豉 chcia豉m podzieli si kilkoma spostrze瞠niami z pobytu na holenderskiej wsi, bynajmniej nie pretenduj帷 do znawstwa tematu.

Holandi uda這 mi si zobaczy z okien tira, do kt鏎ego na postojach dla babci przystawiano sto貫czek, 瞠by mog豉 si wygramoli. Jednak taka podr騜 trwaj帷a blisko dwie doby w ka盥 stron zbyt by豉 m璚z帷a, 瞠by j powt鏎zy i oczywi軼ie j odchorowa豉m lecz帷 tydzie opuchni皻e nogi. Pojecha豉m jeszcze tam dwa razy, ju samochodem osobowym, jednak wypraw tych chyba nie powt鏎z. Mimo wszystko by這 warto. Sp璠zi豉m kilka mi造ch dni u mojej kole瘸nki, zobaczy豉m kraj w rozmiarach stworzonych dla ludzi, mia豉m szcz窷cie trafi na imprez folklorystyczn w jej wsi/miasteczku Weerselo, zobaczy rzemie郵nik闚 ubranych w historyczne stroje, wykonuj帷ych sw鎩 zaw鏚 na oczach widz闚.

         Mia豉m okazj przekona si jak zupe軟ie inna jest mentalno嗆 Holendr闚 i co, czego w Polsce nie wida: szacunek dla trwania. Przedmioty, sprz皻y a nawet kupki kamieni (kamienie s tam rzadko軼i i kupuje si je w sklepach ogrodniczych po to, by trawnik przed domem  ozdobi ich kopczykiem) s czym, czego nikt nie lekcewa篡. Na jarmarku dzieci sprzedawa造 swoje zabawki, a tak瞠 kamienie – by豉 ca豉 uliczka tych dziecinnych stragan闚. Stare sprz皻y s z pietyzmem naprawiane, dumnie eksponowane w salonach. Sklepy ze starymi rzeczami: ci篹kimi meblami z jednolitego drewna, ceramik, tkaninami ciesz oko nie chcia這by si z nich wychodzi. Przy czym nie s to rzeczy „martwe”, durnostojki, ale stale u篡wane wros貫 w krajobrazy kuchni

         Wszystko w Holandii (du篡ch miast nie widzia豉m) jest na miar cz這wieka: nawet znaki drogowe s ni窺ze, tarcze wi瘯sze, a obrazki na nich wyra幡iejsze. Jezdnie i ulice celowo s zw篹ane, 瞠by nikt nie rozwija nadmiernej szybko軼i. Samochody stoj najwy瞠j pod wiatami obok dom闚, nikt ich na noc nie chowa w gara瘸ch. Ca豉 przestrze wok馧 dom闚 jest przyjazna, mi豉 dla oka i stateczna. U mojej kole瘸nki i w wielu innych posesjach s tylko 郵adowe ogrodzenia. Nikt nie otwiera naje穎nych kolcami bram, po prostu ich nie ma. Kwiaty, ro郵iny, donice i 篡wop這ty ograniczaj umown przestrze posiadania.

         Jarmark, na kt鏎ym by豉m, jest w r闚nej mierze targiem jak i imprez folklorystyczn. Sprzedaj帷y, ubrani w stare stroje prezentowali sw鎩 kunszt, a zwiedzaj帷y i kupuj帷y, zupe軟ie inaczej ni w Polsce, byli zainteresowani ich prac. Ludzie rozmawiali ze sob, wypytywali, pr鏏owali nauczy si jakich czynno軼i. Miejscowi staruszkowie i niepe軟osprawni je寮zili po terenie na w霩kach bardziej przypominaj帷ych nasze skutery ni w霩ki inwalidzkie. Za zupe軟ie 鄉ieszn op豉t roczn dostaj je w u篡tkowanie od gminy i dzi瘯i temu nie s na staro嗆 przywi您ani do jednego miejsca.

         Poni瞠j kilka zdj耩 z tego jarmarku.








W nast瘼nym roku kole瘸nka by豉 na podobnej imprezie, tylko o charakterze historycznym (Optocht Historischse), upami皻niaj帷ym pobyt Napoleona w mie軼ie Saasveld  w regionie Overijssel i przys豉豉 mi ca造 zestaw fotografii. Impreza mia豉 charakter wystawnej parady i naprawd szkoda, 瞠 tych zdj耩 jest zbyt du穎, 瞠by je zaprezentowa. Te stroje z pietyzmem przechowywane przez pokolenia, stare sprz皻y domowe, rowery, w霩ki dzieci璚e, narz璠zia do wykonywania rzemios, nawet stare zbiorniki na naft, kt鏎ymi przywo穎no j ze sk豉d闚.

         Tak, wiem, tam wojna i okupacja nie przeora豉 tak kraju i nie przetrzebi豉 zasobu pami徠ek, ale przecie wydawa這by si, 瞠 powinno by na odwr鏒. Im dobro rzadsze, tym powinno by cenniejsze, a w Polsce nie jest (nie mam na my郵i kolekcjoner闚). Opowiadano mi o bardzo bogatym w豉軼icielu rozleg貫go centrum ogrodniczego (nasze s przy nim jak 簑czek przy s這niu), kt鏎y mieszka w domku swoich dziadk闚, ma ich meble, szafy, sto造, a w kuchni kredens ze stale otwieraj帷ymi si drzwiczkami. Nie przysz這 mu do g這wy, 瞠by budowa sobie jak捷 rezydencj.

         Inny m鎩 kolega, mieszkaj帷y na sta貫 w Norwegii przysy豉 mi fotografie z imprez folklorystycznych odbywaj帷ych si w ko軼io豉ch, a nawet supermarketach, kt鏎ych tradycje si璕aj 字edniowiecza! Te przedstawienia (bo inaczej trudno je nazwa) anga簑j wiele m這dych i starszych os鏏, a ich wymowa do嗆 lu幡o zwi您ana jest z ceremoniami 軼i郵e religijnymi, zupe軟ie odmiennie ni polska parada Trzech Kr鏊i, kt鏎ej wystr鎩 nie jest zwi您any z 瘸dnymi konkretnie istniej帷ymi przedmiotami zabytkowymi, za to wymowa 軼i郵e zwi您ana z wiar.

         Parada Trzech Kr鏊i to dobry pocz徠ek wskrzeszania rozmaitych masowych imprez o charakterze odmiennym ni sportowe czy polityczne, w kt鏎ych celujemy.

         W latach pi耩dziesi徠ych w Polsce utrwali si pewien charakter takich imprez, kt鏎y pokutuje do dzi. Pierwszomajowe pochody g堯wn ulic miasta z nag這郾ieniem czynnym dwa tygodnie przed i dwa tygodnie po, wiece typu: „R璚e precz (od Kuby, Wietnamu, Konga itp)” albo „Nigdy wi璚ej (zazwyczaj wojny)”, Festiwal m這dzie篡, wiece (ludu pracuj帷ego miast i wsi), mecze, ta鎍e na deskach nad Wis陰 itp. Ich kontynuacj jest Euro 2012, sylwestry miejskie i dzielnicowe, koncerty na stadionach. Znikn窸a lub zmieni豉 si otoczka ideologiczna, ale charakter imprez zosta. Gdzieniegdzie, nie鄉ia這 pojawiaj si jakie spotkania mieszka鎍闚 ulicy, imprezy lokalne na osiedlach, typu „M-3” na osiedlu S逝瞠w nad Dolink, dok康 prowadzi造 napisy wymalowane na wszystkich chodnikach osiedla, a nikt na pocz徠ku nie wiedzia, o co chodzi; ale wszystko to jest w徠貫 i jednostkowe. Na wsiach nastawione na turyst闚 i ograniczone do miejscowego folkloru. Tymczasem impreza w Weerselo, kt鏎a jest wsi, robi豉 wra瞠nie przeznaczonej dla mieszka鎍闚, kt鏎zy chc utrwali i pokaza swoje umiej皻no軼i. Bynajmniej nie kobiety wiod造 tam prym – m篹czy幡i wydawali si r闚nie zainteresowani prezentacj. A tury軼i niech si ciesz, je郵i uda si im na ni trafi. Byli mile widzianymi go嗆mi, ale nie jedynymi adresatami.

Babcia ezoteryczna: wst瘼 na ko鎍u

Ten blog ma opisywa zwyczajne do鈍iadczenia w zwyczajnym 篡ciu. 安iadomie steruj帷 swoimi zachowaniami (np. tzw. 鈍iadome 郾ienie) czy narzucaj帷 sobie pewne praktyki, zazwyczaj ma si na oku jaki cel, w ostateczno軼i zmierzenie si z nowymi do鈍iadczeniami. W naszym wysterowanym do przesady 篡ciu, mo磧iwo嗆 naturalnych, nowych i silnych dozna jest ograniczona, poszukuje si ich wszak瞠 dla lepszego zrozumienia siebie. W moim 篡ciu przesz豉m wiele kra鎍owych do鈍iadcze i dlatego, by mo瞠 ju ich nie poszukuj. Prosto m闚i帷: boj si ich gorzej, ni diabe 鈍i璚onej wody. 砰cie nauczy這 mnie, 瞠 瘸dnym procesem nie mo積a bezkarnie sterowa. Niewinne wys逝chanie „kasety odchudzaj帷ej” zaproponowanej przez psychologa czy udzia w tzw. „muzykoterapii” mo瞠 poci庵n望 za sob nieoczekiwane skutki, z kt鏎ych niepo膨danymi wp造wami walczy trzeba nawet kilka miesi璚y. Jednak zar闚no mnie, jak i innym ludziom do鈍iadczenia takie przytrafiaj si nios帷 ze sob NIEZROZUMIANE I NIEOCZEKIWANE, co pr鏏ujemy zrozumie i oceni ju po fakcie. Cz瘰to jednak ocena ta jest nieudolna z braku wiedzy. W tym blogu zajmuj si tylko opisem, niech ocenia kto inny. Dlaczego wi璚 ezoteryczna babcia? W tym roku ko鎍z 70 lat, jestem S這necznym Strzelcem i Ksi篹ycowym Rakiem. Neptun, kt鏎y w豉郾ie wszed do znaku Ryb nied逝go b璠zie tranzytowa m鎩 ascendent i od jakiego czasu odczuwam potrzeb porz康kowania pewnych zjawisk w moim 篡ciu. Kilka lat studiuj astrologi ale ona nie wystarcza mi do interpretacji niekt鏎ych zjawisk czy wydarze w moim 篡ciu. Ka盥e z nich osobno daje si zazwyczaj wyt逝maczy, ale razem, jako ca這嗆... Z podsumowaniem ich ju znacznie gorzej. Pozostaje wi璚 na razie tylko opis.


« Paj璚zyny i osty czyli historia pechowej nazwy Proroctwa i przepowiednie na nast瘼ny rok »

komentarze

[foto]

1. Nie幢e. Cho szkoda • autor: Micha Mazur2013-02-10 11:10:58

瞠 mi璠zy Polsk a krajami Europy zachodniej jest taka przepa嗆 - i w sumie nie wiadomo, czy nawet powr鏒 do parad w stylu Trzech Kr鏊i co mo瞠 zmieni. Czasami zastanawiam si, czy gdyby nie PRL to zachowana zosta豉 by jaka ci庵這嗆 organizacji takich imprez lokalnych - ale klucz, moim zdaniem, kryje si w my郵eniu, odrzucaj帷ym "stare" jako "zacofane" - przy czym w徠pliwo軼i, co lub kto jest odpowiedzialny za taki stan rzeczy (komunizm? agresywny kapitalizm i koryfeusze konsumpcjonizmu?), oraz jak zatrzyma taki trend. 
W ka盥ym razie, przy takim my郵eniu to czego by鄉y nie zorganizowali, i tak b璠zie symbolicznie puste - a cz瘰to i faktycznie, bo ludzie, nie dostrzegaj帷 w tym warto軼i, po prostu nie przyjd :(
[foto]

2. Doda貫m zdj璚ia • autor: Wojciech J騧wiak2013-02-11 08:49:22

Doda貫m zdj璚ia do tego odcinka bloga - fortoreporta z targu w Holandii.

Patrz wy瞠j.
[foto]

3. Dzi瘯uj! • autor: Katarzyna Urbanowicz2013-02-11 09:00:29


Dzi瘯uj bardzo!

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)