Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

27 sierpnia 2009

Yijing

I Cing - mówiąca księga. Heksagram 11
Wg tekstu z grobowca z epoki Han

Kategoria: Yijing


I CING - mówiąca księga
wstęp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 rady

Heksagram nr 11 – WIELKOŚĆ
albo czas pokoju, rozkwitu i postępu

W heksagramie tym na dole są trzy linie silne, niebiańskie, na górze trzy linie słabe, ziemskie. Oznacza to, że to, co na Ziemi, znajduje się pod silnym wpływem niebiańskiej inspiracji – a tak jest właśnie w czasach wielkości, świetności i rozkwitu.
Heksagram ten jest odwrotnością heksagramu "Zastój" albo "Żona", gdzie było przeciwnie: linie Ziemi na dole, linie Nieba na górze, czyli to co ziemskie rządziło się swoimi prawami, bez inspiracji nieba.

Orzeczenie

Wielkość: To, co małe, odchodzi, to co wielkie, przychodzi; dobrowróżbny [znak]; przyjęcie.

Przypomnimy, że słówko "przyjęcie" znaczy tyle, co "Niebo wysłuchało twoich próśb". Orzeczenie jest jednoznacznie pomyślne, i co ciekawe, mówi nie o tym, że już jest dobrze

, tylko że zmienia się na lepsze

. A więc cały sukces jest jeszcze przed nami!

Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:

Wyrywanie sitowia z korzeniami; dobrowróżbne jest być stojącym prosto.

Owo "wyrywanie z korzeniami" brzmi jak zapowiedź jakichś koniecznych, generalnych porządków, które poprzedzić muszą przyszły rozkwit. Nie zagrożony jest wtedy tylko ten, kto "stoi prosto", a więc ma swoje zasady i wie czego chce.


Druga linia zmienna:

Zawinięta lekkomyślność; zatem przekraczaj [w bród] rzekę; nie pozostawiając tego daleko [za sobą] i nie zapominając o tym, zyskuje się wyniesienie w centralnych rangach.

Słowo "lekkomyślność" mogło być też rozumiane jako "dzikość" lub "prymitywizm". "Zawinięcie" czegoś kojarzy się ze złożeniem czegoś w ofierze albo opanowaniem tego. "Przekroczenie rzeki" dosłownie oznacza wyruszenie na wojenną wyprawę, zaś "awans w centralnych rangach" był najwyższym uznaniem, na jakie mógł liczyć chiński arystokrata. Tak więc całe to orzeczenie powiada, że jest sprzyjający moment, aby przezwyciężyć własne słabości, zacząć energicznie działać i w ten sposób wyruszyć ku sukcesom.

Trzecia linia zmienna:

Nie ma równiny, która się [w końcu] nie pochyla, nie ma pójścia , które nie wraca; w zdecydowaniu [trwać] w obliczu trudności, nie ma kłopotów; nie żałuj jego powrotu; w jedzeniu jest pomyślny los.

Słowa Księgi odnoszą się tu do takiego momentu, kiedy człowieka ogarniają wątpliwości: na "równinie" nie znajduje żadnego punktu oparcia, droga wydaje mu się nie mieć kresu, i nie można liczyć na pomoc silniejszego protektora. Księga każe wtedy trwać w zdecydowaniu. Wzmiankę o jedzeniu można rozumieć jako radę, aby większą uwagę zwracać na sprawy bytowe i podstawowe, w myśl przysłowia, że "człowiek taki jest, jak je".

Czwarta linia zmienna:

Tak trzepocząc się, nie bogaty wespół ze swymi sąsiadami; nie ostrzeżony o jego powrocie.

Ten fragment Księgi jest zagadkowy, i tłumacze nie potrafią z zachowanych chińskich znaków ułożyć zgrabnych zdań. Ale ogólny sens daje się odczytać: człowiek, dla którego przeznaczona jest wróżba, jest niepewny, miota się, brak mu mocnych podstaw, i dlatego nie korzysta z okazji jak inni. (Jedna okazja, to możność wzbogacenia się, druga: to przybycie władcy.)

Piąta linia zmienna:

Ti I wydaje dziewczynę za mąż ze względu na [jej] wiek; pierwszorzędna pomyślność.

Kim był Ti I (w innej pisowni: Di Yi), czyli Cesarz I, komentatorzy Księgi nie są zgodni. Pod takim przydomkiem znany jest T'ang Zwycięski, który wstąpił na tron w roku 1766 pne. Był on założycielem dynastii Szang, którą 600 lat później obalili założyciele następnej dynastii Czou, uważani za twórców Księgi Przemian.
Tak więc w tym miejscu Księga odwołuje się do przekazu o dawnym, sprawiedliwym władcy, który nie manipulował małżeństwem córki, nie czekał na moment, który by wynikał z politycznego wyrachowania, lecz wydał ją za mąż w odpowiednim dla niej wieku. Księga zaleca więc, aby kierować się najprostszymi wartościami, aby iść za głosem serca i natury.


Najwyższa (szósta) linia zmienna:

Mury miasta walą się do fosy; nie używaj wojsk; z tego miasta obwieść swoje prawo [do panowania]; determinacja jest niepokojąca.

Kiedy zmienia się najwyższa linia w heksagramie "Wielkość", znak to, że nadchodzą wielkie sukcesy. Symbolizuje je zdobycie miasta. Ale ta zdobycz wpada bez większego wysiłku: oto mury rozpadają się przed zwycięzcami. Obraz, który tu rysuje Księga Przemian, łudząco przypomina zdobycie Jerycha przez Jozuego przy pomocy dęcia w trąby. Oczywiście mury nie padają same, tylko obrońcy poddają się. Księga zaleca więc łagodność w postępowaniu ("nie używaj wojsk"), i dyplomatyczne podejście ("upieranie się wywoła niepokoje"), ponieważ najwyższe zdobycze i osiągnięcia i tak same pchają ci się w ręce.


początek-wstęp praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64

Znajdź heksagram:

trygram górny
trygram dolny
Niebo
niebo
Piorun
Piorun
Woda
Woda
Góra
Góra
Ziemia
Ziemia
Wiatr
Wiatr
Ogień
Ogień
Jezioro
Jezioro
Nieboniebo1345261191443
PiorunPiorun255132724422117
WodaWoda6402947596447
GóraGóra3362395215535631
ZiemiaZiemia12168232203545
WiatrWiatr4432481846575028
OgieńOgień1355632236373049
JezioroJezioro1054604119613858

archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak

TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004



Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)