27 sierpnia 2009
Yijing
I Cing - mówiąca księga. Heksagram 50
Wg tekstu z grobowca z epoki Han
wstęp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 rady |
Heksagram nr 50 – KOCIOŁ
Dla Chińczyków kocioł jest dużo ważniejszym przedmiotem niż dla nas. Ozdobne kotły z brązu służyły zarówno do przyrządzania potraw świeckich, jak i do składania religijnych ofiar. Dostojnik pewnej rangi miał prawo do używania ściśle określonej liczby kociołków. Kocioł był więc oznaką pozycji społecznej i insygnium władzy, podobnie jak korony i kołpaki w dawnej Europie.
Orzeczenie
Kocioł: Najwyższa pomyślność [wieszczych znaków]; potwierdzenie [ze strony wyroczni].
W twoich rękach jest możność swobodnego decydowania o swoim losie i czynienia własnej woli. Masz taką wolność działania, jaka dawniej dostępna była tylko władcom.
Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:
Nogi kotła wywrócone do góry; dobroczynne, by usunąć to, co złe; branie małżonki razem z jej synem; nie ma kłopotów.
Jest sprzyjający moment na uczynienie wielkich porządków – nawet kotły do składania ofiar wywraca się do góry nogami. Przedsięwzięcia, które prowadzisz, są u samego swego początku, i w takiej sytuacji "obce elementy" mają szansę gładko wpasować się w całość, na której czele ty stoisz. (Słowa o wzięciu małżonki z synem znaczą tyle, że władca nie musi obawiać się włączenia do swego haremu kolejnej małżonki, nawet jeśli ona ma już syna z innym ojcem. Zwykle taka "obca krew" stwarzała zagrożenie.)
Druga linia zmienna:
Kocioł ma swoją zawartość: mój wróg ma chorobę; ona [jednak] nie zdoła mnie dosięgnąć; pomyślny [znak].
Pełny kocioł jest tu symbolem twojej przezorności, zapobiegliwości, dzięki której zabezpieczony jesteś zarówno przed nieszczęśliwymi zrządzeniami losu, jak i zakusami wrogów.
Trzecia linia zmienna:
Ucha kotła są uwiązane: jego ruch jest zablokowany; tłuszczu bażanta nie da się zjeść; deszcz w całym kraju przestaje padać; żal; w końcu [jednak] pomyślnie.
Kotła, atrybutu władcy, nie można używać: został uwiązany do ściany, a wykwintnych potraw (tłuszczu bażanta) nie można z niego jeść. Jednak choć na twoim "podwórku" źle się dzieje, to zachodzą ogólne przemiany (symbolizuje je koniec pory deszczowej w kraju), które przyniosą również dla ciebie pomyślny obrót spraw. Kiedy padały deszcze, drogi były nieprzejezdne, więc lokalni władcy musieli siedzieć w domu i mieli związane ręce. Koniec deszczów był początkiem politycznej, "światowej" aktywności.
Czwarta linia zmienna:
Złamana noga u kotła: wywraca mięsną zupę księcia; kara dosięga go w komnacie egzekucyjnej; niepomyślny znak.
W tym orzeczeniu można domyślać się jakiejś prastarej opowieści o księciu, który został surowo ukarany za rozlanie ofiarnej potrawy. Księga przestrzega tutaj przed złymi skutkami działań, które mogą nas dotknąć, choćbyśmy świadomie niczego nie zawinili.
Piąta linia zmienna:
Żółte ucha i metalowy drążek kotła; sprzyjający [moment] dla podjęcia decyzji.
Żółty był ulubionym kolorem Chińczyków, jako kolor środka tęczy, słońca i złota. Był kolorem królewskich szat, jak purpura w Europie. (Warto dodać, że właśnie od barwy szat cesarskich nazwano Chińczyków "żółtymi", a nie, jak powtarzają głupcy, od koloru ich skóry, która, jak każdy widzi, NIE jest żółta.) Księga tu powiada, że czas dojrzał do podjęcia decyzji w iście królewskim stylu.
Najwyższa (szósta) linia zmienna:
Drążek kotła [uczyniony jest] z jaspisu; nadzwyczaj pomyślnie; nie ma nic niesprzyjającego.
Doprowadziłeś do końca swoje wielkie plany (jaspis symbolizował w Chinach doskonałość), i także na dalszą przyszłość Księga wróży ci iście królewską pomyślność.
początek-wstęp | praktyczne rady |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 |
Znajdź heksagram:
trygram górny trygram dolny | Niebo![]() | Piorun![]() | Woda![]() | Góra![]() | Ziemia![]() | Wiatr![]() | Ogień![]() | Jezioro![]() |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niebo![]() | 1 | 34 | 5 | 26 | 11 | 9 | 14 | 43 |
Piorun![]() | 25 | 51 | 3 | 27 | 24 | 42 | 21 | 17 |
Woda![]() | 6 | 40 | 29 | 4 | 7 | 59 | 64 | 47 |
Góra![]() | 33 | 62 | 39 | 52 | 15 | 53 | 56 | 31 |
Ziemia![]() | 12 | 16 | 8 | 23 | 2 | 20 | 35 | 45 |
Wiatr![]() | 44 | 32 | 48 | 18 | 46 | 57 | 50 | 28 |
Ogień![]() | 13 | 55 | 63 | 22 | 36 | 37 | 30 | 49 |
Jezioro![]() | 10 | 54 | 60 | 41 | 19 | 61 | 38 | 58 |
archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak |
TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004
Komentowanie wyłączone wszędzie od 1 sierpnia 2020.
