Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

27 sierpnia 2009

Yijing

I Cing - mówiąca księga. Heksagram 56
Wg tekstu z grobowca z epoki Han

Kategoria: Yijing


I CING - mówiąca księga
wstęp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 rady

Heksagram nr 56 – WĘDROWANIE

Heksagram ten znany jest też pod nazwą "Wędrowiec". Opisuje położenie człowieka, który jest w drodze i stara się znaleźć miejsce dal siebie.

Orzeczenie

Wędrowanie: w małych [sprawach] potwierdzenie. Wędrowanie; determinacja jest pomyślnym [znakiem].

Księga Przemian uważa ten heksagram za pomyślny w sprawach niewielkiej wagi. W codziennych drobiazgach masz zapewnioną pomyślność, chociaż wielkie problemy pozostają wciąż nie rozwiązane.

Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:

Wędrowanie jakże małostkowe; oto jest ogień, który on zabrał.

Kiedy zmienia się pierwsza linia, heksagram przekształca się w dwa trygramy "Ogień" (w górze i na dole). Stąd skojarzenie z ogniem. Księga każe przyjrzeć się, jaki ogień zabrałeś ze sobą na wędrówkę. Czy jest to np. lampka, która za chwile zgaśnie i będziesz musiał się wracać, czy krzesiwo, które pozwoli ci rozpalić ogień w zupełnie obcym miejscu.
W ogólności jest to rada, abyś ocenił swoje zdolności do wędrowania, zanim nie odszedłeś za daleko od swojej "bazy".

Druga linia zmienna:

W wędrowaniu właśnie się zatrzymawszy [na noc, na popas] on cieszy się swoją majętnością, dostaje determinację młodego sługi.

Jesteś w drodze, ale teraz masz "pięć minut" na odpoczynek i satysfakcję z sukcesów. Możesz liczyć na wiernych pomocników.

Trzecia linia zmienna:

W wędrowaniu płonie jego schronisko, traci swego młodego sługę; determinacja jest niebezpieczna.

Trzecia linia zmienna jak zwykle zwiastuje kłopoty: tracisz miejsce oparcia, tracisz także wsparcie ze strony ludzi, którzy ci dotąd byli pomocni. Błędem byłoby uporczywie trzymać się dawnych rozwiązań, które się nie sprawdziły.

Czwarta linia zmienna:

W wędrowaniu, [ale] stojąc w miejscu, on dostaje swoje dobra i siekierę; moje serce nie jest rade.

Księga nie jest zadowolona z obecnego obrotu rzeczy: miałeś wędrować ku nowym miejscom i ku nowemu życiu, a tymczasem zatrzymałeś się i dałeś się zwieść materialnym wygodom. Siekiera nie była "orężem" szlachcica-wojownika, lecz chłopa karczującego pola; Księga mówi więc, że chociaż masz pewne sukcesy, to mijasz się ze swoim powołaniem.

Piąta linia zmienna:

[Podczas] strzelania do bażanta jedną strzałę wypuszczono; zatem zimą zostanie mu przedstawiony rozkaz.

Polowanie na bażanty było próbą sprawności dla szlachcica-wojownika. Próba ta wypadła pomyślnie, wypuścił on tylko jedną strzałę, nie marnując dalszych. Kiedy przyjdzie zima, ustaną deszcze, ziemia stwardnieje, skończą się gospodarskie zajęcia i wtedy władca przyśle rozkazy do dalszej służby publicznej. Opowieść ta mówi, że obecne wydarzenia są sprawdzianem, po którym czeka cię ten rodzaj kariery, na jaką czekałeś.

Najwyższa (szósta) linia zmienna:

Wrona rozgrzebuje swoje gniazdo; wędrowiec najpierw cieszy się, a później lamentuje i płacze, utrata wołu w [miejscu zwanym] I; niepomyślny [znak].

Wrona, która rozrzuca swoje gniazdo, jest symbolem beztroski i braku rozwagi. Podobnie ty, który teraz się cieszysz, będziesz "mądry po szkodzie". "Miejsce I", gdzie utracono wołu, zapisane jest tym samym znakiem co "I" w tytule "I Cing", czyli "Księga Przemian", a więc to zdanie można również przeczytać jako: "utrata wołu skutkiem nieuchronnej przemiany". Obecne niepomyślne znaki i zrządzenia losu są w istocie skutkiem nieuchronnych przemian, w które się wplatałeś.


początek-wstęp praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64

Znajdź heksagram:

trygram górny
trygram dolny
Niebo
niebo
Piorun
Piorun
Woda
Woda
Góra
Góra
Ziemia
Ziemia
Wiatr
Wiatr
Ogień
Ogień
Jezioro
Jezioro
Nieboniebo1345261191443
PiorunPiorun255132724422117
WodaWoda6402947596447
GóraGóra3362395215535631
ZiemiaZiemia12168232203545
WiatrWiatr4432481846575028
OgieńOgień1355632236373049
JezioroJezioro1054604119613858

archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak

TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004



Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)