Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

25 maja 2016

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Czytanie... (odcink闚: 184)

Justyny Karolak o New Age

Kategoria: New Age

« Demony terapeutyczne Bielik-Robson i EuroIslam.pl: Polska, islam, dwie skrajno軼i* »

Justyna Karolak, autorka powie軼i, publicystka i blogerka, zadebiutowa豉 kilka dni temu w Tarace od razu dwoma b造skotliwymi tekstami. O ile pierwszy, o filmie o sztucznej inteligencji, przeszed bez ech (by mo瞠 nikt tego filmu nie widzia, ja sam dopiero zamierzam), o tyle drugi, „Niuejd: witamy w piekle pustki”, zebra do teraz 26 komentarzy i pewnie b璠zie ich wi璚ej.

Podtrzymuj to co podpisa貫m ju w komentarzu: ta krytyka jest sp騧niona o dwadzie軼ia lat. Ruch New Age jest teraz w fazie schy趾u. Faz rozwoju, ekspansji i podbijania, albo: zaka瘸nia, jak woleliby jego nielubiciele, kolejnych umys堯w, ma dawno za sob. B璠帷 w fazie schy趾u, jest zarazem w fazie otorbiania si, zamykania w w御kich i faktycznie, jak punktuje Autorka, sekciarsko-fanatycznych grupach lub wr璚z w sekciarsko-fanatycznych umys豉ch pojedynczych wyznawc闚. Lub chwytania przycz馧k闚 w specyficznym ducho-biznesie.

W obecnej fazie schy趾owej tym ostrzej wida dziwactwa New Age'u i szerokie wrota, jakie otworzy, wraz z 豉tw i swobodn publikacj w internecie, ludzkiej g逝pocie. Ale zarazem 豉two przeoczy zas逝gi New Age'u. – Kt鏎e wesz造 nam w intelektualn krew i sta造 si oczywiste tak, 瞠 ich nie dostrzegamy.

Pierwsza zas逝ga. New Age przywr鏂i godno嗆 (瞠 tak powiem) i warto嗆 mi瘯kich cn鏒 umys逝. Odt康 warte i godne s nie tylko twarde cnoty takie, jak inteligencja – ta 軼is豉, owocuj帷a nagrodami Nobla – lub przedsi瑿iorczo嗆, ale i te mi瘯kie, czyli intuicja, wsp馧czucie, wewn皻rzny wgl康, wyczucie nastroju, kontakt z cieniami i g這sami.

Druga zas逝ga. Jak wy瞠j, NE („nowa era”) przywr鏂i豉 godno嗆 i warto嗆 tych, kt鏎zy w kwadratowej cywilizacji mieli Maul halten und still sitzen (jako po niemiecku brzmi to najlepiej: milcze i cicho siedzie), wi璚 wszelkim pominie鎍om, od dzieci (kt鏎e przed „kryszta這wymi”, o kt鏎ych pisz Autorka, wcze郾iej by造 „indygo”), przez kobiety (kt鏎e poczu造 si biegn帷ymi z wilkami lub inkarnacjami archetyp闚 Potr鎩nej Bogini), tubylc闚 (w krajach angielskoj瞛ycznych, wi璚 nie tylko Indian i Aborygen闚, ale te... Celt闚!, wi璚 pe軟oprawnych blond obywateli UK i USA), schizoid闚 (kt鏎zy nie musieli ju si wstydzi i ukrywa s造szanych przez si g這s闚, kt鏎e odt康 sta造 si szlachetnymi channelingami), a tak瞠 astrolog闚 (kt鏎zy przestali mie za obciach, 瞠 nie maj katedr w uczelniach) i uzdrowicieli (kt鏎zy mo瞠 nie lecz wszystkiego natychmiast, ale czasem i w jakim stopniu niekt鏎ym pomagaj...) Wszystkich nie wyliczam, wi璚ej przypadk闚 pozostawiam czytelnikowi do samodzielnych odnalezie.

M闚i si o „samcach alfa” – podobnie t sfer ludzkiego bycia, kt鏎 podni鏀 ruch New Age, nale瘸這by nazwa „beta”. No wi璚 NA zaafirmowa godno嗆 i warto嗆 tego, co beta.

Oczywi軼ie, ruch NA mia i ma swoje minusy. Przede wszystkim, krytykuj帷 i odrzucaj帷 warto軼i alfa, te kwadratowe, nie wbudowa w siebie bezpiecznik闚 przeciw-odlotowych. Dlatego kana貫m New-Age'u swobodnie weszli rozmaici zwodziciele i uwodziciele, i mi這郾icy niedorzeczno軼i. Im krytyka i wyszydzenie s逝sznie si nale篡, chocia gdy ma si do czynienia z konkretnymi osobami, to trudno postawi granic. W niedorzeczno軼i wierz r闚nie osoby, z kt鏎ymi sam przyja幡i si i ceni je jako przewodnik闚.

Gorszym brakiem bezpiecznika jest to, o czym pisze Justyna Karolak i co chyba jest g堯wnym jej zarzutem przeciw NA: z niuejd穎wcami nie mo積a dyskutowa. Co nie jest poboczn przypad這軼i, ale koniecznym sk豉dnikiem NA. Bo skoro g這si si, 瞠 wszystkie pogl康y s uprawnione, to jak dyskutowa np. z pogl康em, 瞠 staro篡tni Egipcjanie znali ayahuask (nie wiadomo, nie stwierdzono tego), a nauczy ich jej Ozyrys, kt鏎y nie by bogiem, tylko „Ari” i przyby z p馧nocy 34 tysi璚y lat temu (co jest bajk). No w豉郾ie, NA nie wbudowa sobie bezpiecznika pozwalaj帷ego odr騜nia powa積e od bajkowego. Ciekawe, 瞠 dawno temu podobny b陰d zafundowali sobie staro篡tni Grecy, nie maj帷 zabezpieczenia przed snuciem pi皻rowych fantazji o swoich bogach, czyli mitologii, co wkurza這 Platona... ale to inna bajka. (Tu pociesz niuejd穎wc闚, 瞠 nie tylko oni, bo tak瞠 mainstream gada bajkami, jak te o dziewicy, kt鏎a kogo urodzi豉 itp. Jako trzeba umie uodporni si na bajki...)

No ale te k這poty mijaj lub s sp騧nione, poniewa, jak powiedzia貫m na pocz徠ku, ruch New Age zanika, rozsypuje si na podgrupy i otorbia, a prawdziwym niebezpiecze雟twem dla Wolnego Ducha nie s ju te fanatyzmy, kt鏎e w New-Age'u znajduje i wytyka Justyna, przyznajmy: fanatyzmy bezsilne i jak z瑿y jorka nikogo nie mog帷e uszkodzi, ale fanatyzmy naprawd mordercze. Widzie schy趾owe majaczenia gasn帷ych niuejd穎wc闚, a nie widzie tamtych... czy to nie ucieczkowe?

Czytanie...: wst瘼 na ko鎍u

Czytanie r騜nych ksi捫ek i internet闚, i uwagi o nich.


« Demony terapeutyczne Bielik-Robson i EuroIslam.pl: Polska, islam, dwie skrajno軼i* »

komentarze

1. Ta ucieczka to... • autor: Nierozpoznany#66342016-05-25 11:38:41

Ta ucieczka to te stary mechanizm redukcji dysonansu poznawczego. Nie pami皻am, kto to bada i opisa, ale by這 to chyba w latach pi耩dziesi徠ych ubieg貫go wieku. Kojarz natomiast barwn histori, kt鏎a sta豉 u podstaw i analogi z wielkim fina貫m niuejd穎wej transformacji ko鎍a czas闚. Wtedy jaka pani obwo豉豉 konkretn dat ko鎍a 鈍iata i zapowiedzia豉 ocalenie wybranych. Za這瞠nie obserwatora by這 takie, 瞠 kiedy zapowiedziany koniec 鈍iata nie nast徙i, to fakt ten bardziej tylko skupi wyznawc闚 wok馧 idei. I faktycznie, pojawi這 si po prostu wyja郾ienie, 瞠 鈍iat ocalili wybrani swoim zaanga穎waniem i jest to donios貫 zadanie do dalszej realizacji. Ta sama historia powt鏎zy豉 si z wielkim nat篹eniem w finale wielkiej transformacji symbolicznego roku 2012. Cz窷 ludzi przesz豉 ju do innego wymiaru, 篡je w innych cz瘰totliwo軼iach, g瘰to軼iach i co tam jeszcze, a cz窷 dopiero przechodzi, ewoluuje, wymiera... Ale wszystkim towarzyszy 鈍iadomo嗆, 瞠 podtrzymuj ten proces i s stra積ikami jego powodzenia. Rzecz ju chyba w du篡m rozdrobnieniu i poszczeg鏊nych w徠kach r騜nych nurt闚. Powr鏒 do ma造ch ogr鏚k闚 i skrobania rzepki. Bez klimatu donios貫go spoiwa. Mo積a powiedzie, 瞠 nast徙i upadek wielkiej narracji... Na pocieszenie zostaje zamach w Smole雟ku.
[foto]

2. Ja bym twierdzi, 瞠 na czasie. • autor: Piotr Jaczewski2016-05-25 17:11:17

Tj. nawet po samej Tarace s康z帷 ta potrzeba "wiary za cen rozumu"; ta  tendencja gnozy jerozolimskiej i "jam bardziej i mam bardziej"; potrzeba szczeg鏊nego, wa積ego wyj徠kowo tajemnego okultystyczno-ezoterycznego podej軼ia jest silna, zwyci篹a nawet w polityce.  Mo瞠 nie m闚i si na to "new age", ale  organoleptycznie mo積a stwierdzi, 瞠 tego jest wi璚ej, jest bardziej r騜norodne i  JEST g逝pio rozpowszechnione. Sta這 si to z貫m codziennej spychologii stosowanej dnia powszedniego albo zwyczajnie si postarza貫m, jestem zarobiony i pr鏬 tolerancji na g逝pot mam du穎 ni窺zy.

3. Osobista wycieczka Justyny Karolak • autor: Nierozpoznany#94952016-05-25 18:09:42

Wojciechu, bardzo mi mi這, 瞠 odnios貫 si do mojego tekstu – moje przybycie do Taraki sta這 si uzasadnione w mym osobistym poczuciu, odbiorze; dzi瘯uj.

Potwierdzam m鎩 g堯wny zarzut przeciw NA: z niuejd穎wcami nie mo積a dyskutowa; ciesz si, 瞠 okaza這 si to czytelne, 瞠 wyp造n窸o z mojego tekstu.

Widz „schy趾owe majaczenia gasn帷ych niuejd穎wc闚”, a nie widz „fanatyzm闚 naprawd morderczych” – czy to nie ucieczkowe? Nie wiem; nie s康z... „W obecnej fazie schy趾owej tym ostrzej wida dziwactwa New Age’u” – napisa貫. My郵, 瞠 moje postrzeganie na chwil zatrzyma這 si na poziomie tych瞠 manifestuj帷ych si jeszcze, podskakuj帷ych dziwactw – na poziomie w豉郾ie owego jaskrawego ko簑szka, kt鏎y unosi si jedynie na powierzchni, i st康 wzi掖 mi si artyku krytykuj帷y owe poj瘯iwania nurtu ju schy趾owego, marniej帷ego... To chyba nie mechanizmy ucieczkowe czy asekuranckie – raczej do嗆 jednak spontaniczne zogniskowanie uwagi na mrugaj帷ym (migaj帷ym) punkcie...

Dzi瘯uj, 瞠 mnie zobaczy貫 – przeczytanie o pewnych zas逝gach New Age’u, kt鏎e ja w swoim afektywnym tek軼ie pomin窸am, by這 dla mnie przyjemno軼i p造n帷 ze spotkania szerszego kontekstu, poza tym kontekst ten bezpo鈔ednio otuli m鎩 artyku (co da這 mi nadziej, 瞠 nie brn przez mg喚, 瞠 moje pisanie mo瞠 wywo豉 interakcje). Uznaj zatem, 瞠 m鎩 debiut na 豉mach Taraki – wyl康owa mi瘯ko i bezpiecznie, co jednocze郾ie zagrzewa mnie do pisania na przysz這嗆.

Dzi瘯uj; do zobaczenia.

[foto]

4. co przeszkadza w dyskutowaniu? • autor: Arkadiusz2016-05-26 12:47:08

Opr鏂z pogl康闚 drugiego cz這wieka w dyskusji przeszkadzaj w r闚nym stopniu Twoje w豉sne pogl康y i si豉 przywi您ania do nich. W krytyce cudzych pogl康闚 i zrzucaniu na nich winy za brak dialogu widz wyprojektowane w豉sne skrywane poczucie winy. 
Osobi軼ie, przy pewnej rezygnacji z potrzeby przekonywania do w豉snych wierze, m鏬豚ym si dogada z racjonalistami, njuejd篡stami, kreacjonistami, ewolucjonistami, pisowcami, lemingami, narodowcami, muliti-kulti, lewakami, libera豉mi itd. Zapewne gdzie bym dotar do bariery dialogu, do kt鏎ej Wy dochodzicie przy NA-owcach, sam jestem ciekawy, gdzie bym p瘯. Ale bariera do dyskusji wci捫 i r闚nie by豉by we mnie.

5. @Arkadiusz • autor: Nierozpoznany#87012016-05-26 15:45:24

 To prawda !  Mo瞠 nie w豉sne poczucie winy projektujemy, ale cechy, kt鏎ych u siebie nie akceptujemy, nie chcemy dostrzec.Te cechy przypisujemy innym .
 Jest nawet takie powiedzenie,:  najzacieklej u innych, zwalczamy w豉sne wady i s豉bo軼i.
Ja nie znam tw鏎czo軼i autorki tego artyku逝 i dlatego spojrza豉m do internetu, by sprawdzi, co napisa豉. Przypadkiem, natrafi豉m na artyku, kt鏎y mnie obezw豉dni. Artyku dotyczy s豉bo軼i naszego dziennikarstwa. 

6. Dystans a zaanga穎wanie • autor: Krzysztof2016-06-06 22:09:51

Ja wcale si nie dziwi, 瞠 z NewAge’owcami nie mo積a dyskutowa. Zwa篡wszy na indywidualny charakter do鈍iadcze fascynat闚 Nowej Ery, trudno podejrzewa ich o naukowe podej軼ie do wyznawanych prawd. Ponadto do鈍iadczenia, jakie prze篡waj, maj wybitnie emocjonalny charakter i st康 zapewne mesja雟kie ci庵oty tych bardziej zaanga穎wanych w rozw鎩 duchowy. W zasadzie mo積a by podej嗆 do zjawiska NA z czyst oboj皻no軼i, bo w sumie co nas to mo瞠 obchodzi, co tam kto sobie roi w g這wie.

A jednak NA wywo逝je pewne emocje w鈔鏚 stoik闚 i cynik闚, jak to mo積a dostrzec w czasie tej dyskusji. Wygl康a na to, 瞠 dystanowanie si wobec spontanicznego, naiwnego i w du瞠j cz窷ci nie鈍iadomego  zaanga穎wania, budzi u niekt鏎ych wewn皻rzny niepok鎩 (np podtytu m闚i帷y o "zagro瞠niu humanizmu"). Mia貫m sw鎩 do嗆 kr鏒ki czas na Tarace, kiedy to aktywnie uczestniczy貫m w kilku dyskusjach. Jednak kiedy poczu貫m ten tak charakterystyczny dystans do dyskutowanych kwestii i kurczowe trzymanie si rozumowego wnioskowania (omawiaj帷 cz瘰to sprawy wyra幡ie subiektywne!!!) stwierdzi貫m, 瞠 marnuj tutaj sw鎩 czas. Dzisiaj, pewnie z nud闚, wpad貫m, przeczyta貫m tekst o NA i postanowi貫m wrzuci jeden kamyczek do tego ogr鏚ka.
W zasadzie wszyscy inteligentni ludzie powinni rozwija i poszerza 鈍iadomo嗆 tego kim w istocie jeste鄉y. Na tym opiera si nasza droga do szcz窷cia i spe軟ienia w 篡ciu, bo lokowanie siebie w rzeczywisto軼i coraz bardziej zgodnej z t prawdziw, pozwala coraz lepiej realizowa w豉sn drog. Niestety w Zachodniej Cywilizacji przyj窸o si przypisywa zbyt du瞠 znaczenie logice i rozumowaniu. St康 wyp造wa wyra幡a tendencja do tworzenia koncepcji mocno odbiegaj帷ych od 篡cia. Zapewne wielu z pisz帷ych tutaj mia這 okazj przekona si jak z逝dne potrafi by wszelakie konstrukcje my郵owe, zw豉szcza te dotycz帷e w豉snej osoby. Bywa 瞠 latami budujemy monumentalne budowle w umy郵e, aby mie r闚nie wysokie, co te budowle mniemanie o sobie, by w ci庵u jednego krytycznego wieczoru wszystko obr鏂i這 si w 瘸這sne rumowisko. Czym bywa ten dynamit burz帷y wiekopomne konstrukcje? Ot騜 zawsze jest to szczere i bezkrytyczne przyj璚ie emocji, jaka nagle, pod wp造wem jakiego impulsu wyp造n窸a z naszych g喚bin. Tak wi璚 to nie umys otwiera nas na prawd o sobie, ale obserwacja w豉snych emocji. 疾by te emocje m鏂 obserwowa, trzeba si ZAANGA烙WA w jakie dzia豉nie. W zasadzie to nie ma znaczenia jakie to b璠zie dzia豉nie, ale trzeba si odda jakiej sprawie np w wybitnie NewAge’ow Jog!

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)