Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

14 lutego 2009

Robert Palusiński

Kryzys jako zderzenie mitów
O warsztatach 'Droga Mitu' Feinsteina i Krippnera

Kategoria: Techniki rozwoju

O psychologiczno-szamańskiej koncepcji warsztatów "The Mythic Path" rozpoczętej ponad 20 lat temu i z powodzeniem kontynuowanej do dziś przez Davida Feinsteina i Stanleya Krippnera [także w Wikipedii, przyp. Taraki] dowiedziałem się po raz pierwszy z wydanej w 1987 r książki "Shamanism" autorstwa Shirley Nicholson. Po jakimś czasie nabyłem ich pozycję "The Mythic Path" i szereg z proponowanych ćwiczeń z wielkim powodzeniem sprawdziłem najpierw na sobie, a później w pracy z grupami.

Autorzy szamańskiej koncepcji pracy z mitami David Feinstein i Stanley Krippner to dwójka niezwykle prominentnych psychologów o wielkim dorobku zarówno naukowym jak i klinicznym. Feinstein jest młodszy choć już ze sporym dorobkiem. Jego prace naukowe dotyczące osobistej mitologii i jej wpływu na los życie i samopoczucie człowieka były impulsem do współpracy nad pierwszą wspólną książką dwóch autorów - podręcznikiem pracy nad sobą pt.: "Personal Mythology: Psychology of Your Evolving Self Using Ritual, Dreams and Imagination to Discover Your Inner Story". Z kolei Krippner to starszy już pan (rocznik 1932) ale wciąż bardzo aktywny i prowadzący co jakiś czas dwudniowe seminaria. Imponującą (choć niepełną, bo cyfra wraz z artykułami dobija do 1000) listę jego publikacji można podglądnąć na Wikipedii, ale dla nas najważniejsze będzie to, że jako jeden z niewielkiej liczby psychologów w praktyce zgłębiał zagadnienie pracy szamanów odwiedzając ich siedziby na wszystkich kontynentach i spożywając wraz z nimi święte substancje i lekarstwa. To on robił słynne wywiady z szamanką Marią Sabiną, która leczyła z pomocą świętych grzybów oraz Dzieciątka Jezus i to on jako jeden z pierwszych (nie zapominając oczywiście o niezwykle ważnych na tym polu dokonaniach terapeuty i psychiatry z Chile Claudio Naranjo) zachodnich psychologów eksplorował leczniczy potencjał ayahuaski. Żywy obraz jego postaci oraz wypowiedzi o szamanizmie i uzdrawianiu możecie zobaczyć tutaj: www.youtube.com/watch?v=0j8LhAWBTNY .

Krippner, oprócz mówienia o tym jak ważna jest istniejącą jeszcze pośród tubylczych plemion wiedza o uzdrawianiu, znany jest także z badań nad zjawiskami paranormalnymi (oraz z publikacji na ten temat), świadomością, snami, hipnozą, parapsychologią, mitologią, uzdrawianiem, twórczością, pracą z weteranami wojennymi i PTSD (Post Traumatic Stress Disorder - Zespół stresu pourazowego), oraz działaniami na rzecz pokoju. Udało mu się zaangażować w takie obszary utrzymując jednocześnie profesorską posadę wykładowcy na uniwersytecie. Otrzymał dziesiątki nagród i wyróżnień za swoje naukowe oraz społeczne dokonania.

 Na czym polega koncepcja tych niezwykle mocno  transformujących i zmieniających życie warsztatów dwóch doktorów psychologii z USA?

Pomysł wynika z założenia, że kiedyś, w dzieciństwie każdy z nas zaczął żyć zgodnie i według pewnego, niekoniecznie własnego mitu, a następnie, wraz ze wzrostem świadomości i z biegiem lat zauważa się, że ten "przestarzały" mit nie jest już sprzymierzeńcem w bardziej dojrzałym życiu. To zazwyczaj związane jest z kryzysem, bo wraz ze mitem mitem zaburzona zostaje nasza tożsamość a wraz z nią cokolwiek złudne, ale jednak jakoś funkcjonujące poczucie bezpieczeństwa. Jednak z czasem dokonuje się odkrycia istnienia nowego mitu, który różnymi drogami i sposobami stara przedostać na pierwszy plan, aby stać się sensem i legendą własnego, dojrzałego życia. Jest to mit osobisty - mit, który, jak powiadał Joseph Campbell, wprowadza cię w błogość i pozwala nią żyć.

Zatem gdzieś, bardzo głęboko w nas niczym podziemna rzeka płyną sprzeczne nurty energii. Dwa mity o różnych kierunkach. Żyjemy sobie na co dzień rutynowym trybem życia i jesteśmy przekonani, że co pewien czas dokonujemy w pełni wolnego wyboru, co w przyszłości będziemy robić. Ale niekoniecznie tak musi być - wiele wskazuje na to, że funkcjonujemy w warunkach długotrwałej hipnozy z niewielką dozą wolności i świadomości... Nowy mit jest jak wyzwolenie mniej lub bardziej nieśmiało pukające do drzwi.

Warsztaty "The Mythic Path" są precyzyjnie skonstruowanym zespołem praktyk i ćwiczeń psychologicznych, szamańskich oraz rytualnych. Wszystko ma swoje zaszeregowane w planie miejsce, a niezwykle mocny nacisk kładzie się na wprowadzenie wglądów i odkryć w praktyczne, codzienne życie. Dokonuje się tutaj rzeczywista transformacja, a nie, jak ma to miejsce na wielu warsztatach , samo przeżycie lub zbieranie informacji mających bardzo wspólnego tak z rzeczywistością jak i z osobą, która akurat przeżyła interesujące i ważne dla niej doświadczenie.

Warsztaty składają się z pięciu etapów, na których pracuje się z konkretnymi, następującymi po sobie zagadnieniami. Są to:

* Etap I: dostrzeżenie istnienia mitycznego konfliktu

Tutaj uczestnicy zajmują się badaniem źródeł powstawania dotychczasowego mitu. Na tym etapie przypominamy sobie jaki wpływ mają na nasz mit przodkowie, a także spotykamy się z wewnętrznym szamanem/szamanką i badamy w jaki sposób powstał nasz dotychczasowy mit i jak wciąż, z każdym dniem powstaje na nowo. Uczestnicy sprawdzają, jak ta pozornie odległa przeszłość wciąż jest obecna TERAZ. Tworzy się osobistą tarczę po to, by skorzystać z niej przy konfrontacji z autobiografią. Badamy znaczenie i przesłanie symboli, które stały się częścią tarczy. Zaczyna się praca ze snami, jako doradcami i drogowskazami na drodze mitu. W końcu dochodzi do rozpoznania, że dotychczasowy, główny mit przestał być sprzymierzeńcem. Dostrzega się wewnętrzny konflikt mitów (starego i nowego), które stoją ze sobą w sprzeczności i odnajduje się źródło tego konfliktu w przeszłości.

* Etap II, to zrozumienie stron konfliktu

Korzysta się tutaj z baśni będącej metaforyczną opowieścią o tym jak powstawał stary mit. Pracuje się nad uzdrowieniem starych ran i wykonuje się rytuał pożegnania się z przestarzałym mitem, dzięki czemu może wyraźniej pojawić się nowa wizja, którą wzmacnia  praca ze snami. Sprawdza się czy i jak konflikt przejawia się w ciele i rozpoznaje przeszkody, które mogą nie pozwalać na rozwiązanie konfliktu.

* Etapem III jest: odkrywanie nowej mitologii

Tutaj dalej pracuje się nad konfliktem pomiędzy starym a nowym MITEM a także nad rozpoznaniem skutków, jakie wytwarzają pozostające w konflikcie mity. Początkiem rozwiązania jest doprowadzenie do dialogu pomiędzy skonfliktowanymi mitami. Przy okazji przeszkody zamieniają się w możliwości.

Później pracuje się nad wizją jednoczącą oba mity, nad rozszerzeniem dialogu i nad wyśnieniem mitu niosącego nową jakość.

* Etap IV wiedzie od wizji do zobowiązania

Tutaj wewnętrzny szamana lub szamanka pozwala rozszerzyć kreatywny obszar  wewnętrznego dialogu. Z wykorzystaniem snu i Śnienia wykonuje się rytuał leczenia traumy lub lęku z przeszłości. Znajduje się i prawidłowo korzysta z przedmiotów mocy

Następnie nowa wizja pogłębia się a wraz z nią można dokończyć konstrukcji osobistej tarczy. Później sprawdza się czy nowy mit współgra z Wszechświatem

* Na etapie V zaczyna się życie zgodne z nową mitologią

Tutaj aktywność ukierunkowana jest na wplatanie nowego MITU w życie wewnętrzne. Zaczyna się dostrzeganie, że mity osobiste są jak pola informacji ("Kiedy następuje wgląd, powstaje potencjalny wzorzec nowego sposobu zachowania" - R. Sheldrake) wpływające na ciało umysł i ducha.

Wprowadza się nowy mit w pole ciała, emocji, myśli i zachowania.

Przeprowadza się rytuał wzmacniający nowy mit.

Następnie pozostaje jedynie przełożenie nowej mitologii w realia codziennego życia, tworzenie atmosfery, która wspiera nowy mit. Podpisuje się z samym sobą kontrakt na życie nową mitologią.


Przez wiele lat mojego prowadzenia warsztatów szamańsko-psychologicznych korzystałem z licznych ćwiczeń oraz inspiracji płynących z podejścia Feinsteina i Krippnera. W tym roku po raz pierwszy poprowadzę całe, pełne warsztaty "DROGA MITU I SENS ŻYCIA" wzbogacone o własne, dziesięcioletnie doświadczenia zebrane podczas prowadzenia warsztatów szamańskich oraz psychologicznych. Te doświadczenia  pozwoliły mi dostosować wspaniały sposób pracy Krippnera i Feinsteina do czasów i warunków Europy Środkowej oraz naszej, polskiej specyfiki. Z ekscytacją czekam na realizację tego nowego etapu w moim życiu "warsztatowca".

Więcej i szczegołowo o warsztatach DROGA MITU I SENS ŻYCIA przeczytasz tutaj ---»


Robert Palusiński




komentarze

1. bardzo ciekawe • autor: Nierozpoznany#80602014-09-01 20:59:31

witam, czy te warsztaty sie odbyły? czy planuje Pan zrobienie ich w przyszłosci? 

Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)