Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

25 listopada 2012

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Auto-promo Taraki 2 (odcink闚: 151)

Najlepszy jaki znam tekst o matriarchacie


« O鈔odek czyli hardkor Indoeuropejczycy nie byli potworami »

W zbiorach „czytelni” albo „znalezisk” Taraki jest link do artyku逝 (w PDF) Macieja Szymkiewicza pt. „Od Bachofena do 安i皻ej Historii. Archeologia i antropologia wobec koncepcji matriarchatu i Wielkiej Bogini”, 2010. Jest to stanowczo najlepszy tekst o matriarchacie i kulcie tzw. Wielkiej Bogini, jaki znam. A przy tym najzupe軟iej zgodny z moj opini, kt鏎 wyrobi貫m sobie jeszcze zanim ten artyku pozna貫m. Tekst wart przeczytania i przyswojenia r闚nie dlatego, 瞠 wnosi wiele wi璚ej innych tre軼i i zmusza do zastanowienia si nad warto軼i lub jako軼i naszego poznania, nad tym, co uwa瘸my za „prawd”.

Clou przekazu Macieja Szymkiewicza zawiera si w nast瘼uj帷ym fragmencie:

Tak jak Indianie Mataco [o nich jest mowa w poprz. akapicie; WJ] wierz, i kiedy (jakby to uj掖 Eliade „in illo tempore”), posiadali dost瘼 do wszelkich po膨danych przez nich d鏏r, tak i mistycznie nastawione feministki wierz, 瞠 kiedy ludzie 篡li w idealnym, pokojowo nastawionym spo貫cze雟twie zorganizowanym wed逝g „kobiecych” zasad, egzystuj帷ym w zgodzie z otaczaj帷ym je 鈔odowiskiem. By豚y to czas, kiedy ludzka dzia豉lno嗆 skupia豉 si wok馧 sztuki i warto軼i estetycznych. Czas, kiedy powsta這 rolnictwo, matematyka, medycyna (Eller 1991: 283).

Czas, kiedy ludzie czcili Bogini Matk b璠帷 廝鏚貫m wszelkiego dobra. Jednak pewnego dnia nadeszli m篹czy幡i niszcz帷 wszystko co stan窸o im na drodze: „fala za fal barbarzy雟kich naje寮嬈闚 z ja這wych kra鎍闚 kuli ziemskiej (…) kt鏎zy nie郵i ze sob swoich gniewnych bog闚 gromu i wojny i kt鏎zy wsz璠zie zostawiali ruiny i zniszczenie” (Riane Eisler, The Chalice and the Blade: Toward a Partnership with the Earth, cyt. za Eller 1991: 286 [t逝m. WJ]). Od tamtej pory kobiety 篡j w zniewoleniu, patriarchalni kap豉ni zakazali kultu Bogini, a w豉dz sprawuj m篹czy幡i odbieraj帷 tym samym kobietom przynale積 im moc. Ludzie tocz wojny zabijaj帷 si nawzajem i niszcz otaczaj帷e ich 鈔odowisko, zabijaj帷 Matk Ziemi. Konieczne jest wi璚 odrzucenie kultury patriarchalnych naje寮嬈闚 i powr鏒 do dawnych zasad, do 篡cia, jakie prowadzili ludzie w epoce matriarchatu, do kultu Wielkiej Bogini.

Jak pisze K. Hastrup (1997: 22) odr瑿no嗆 kulturowa lub etniczno嗆 opiera si przede wszystkim na poczuciu wsp鏊nej historii. Je郵i brak jest wsp鏊nej historii, tradycja mo瞠 zosta wynaleziona by zado嗆uczyni wymogowi odr騜niania si. W przypadku wsp馧czesnego ruchu feministycznego tradycja, czy te raczej, zgodnie ze s這wami C. Eller, „鈍i皻a historia”, czeka豉 ju gotowa. Stworzy這 j kilka pokole antropolog闚 i archeolog闚 utrwalaj帷ych w spo貫cze雟twie przekonanie o istnieniu u zarania europejskiej cywilizacji matriarchalnego spo貫cze雟twa wyznawc闚 Wielkiej Bogini. 安iadomo嗆 znaczenia tego faktu mia豉 ju przed blisko stu laty J.E. Harrison, a swych godnych nast瘼c闚 znalaz豉 w鈔鏚 badaczy takich jak R. Graves, J. Hawkes czy wreszcie M. Gimbutas.

O tym w豉郾ie pisze Maciej Szymkiewicz: jak formowa造 si te dwie sprz篹one idee: matriarchatu i kultu Wielkiej Bogini. I jak niewiele mia造 wsp鏊nego z faktami dostarczanymi przez archeologi, etnografi i histori – bo raczej by這 tak, 瞠 te i pokrewne idee, poj璚ia i wyobra瞠nia by造 brane przez kolejnych autor闚 „z g這wy” lub jak kto woli „z sufitu” lub z natchnienia – by造 to w istocie dowolne fantazje, „ fantazje literackie”, kt鏎e nast瘼nie stawa造 si wzorami i schematami, w my郵 kt鏎ych interpretowano znaleziska. Cz瘰to dowolnie 陰cz帷 je ze sob, kojarz帷 i zestawiaj帷 w serie – jak w przyk豉dzie, kt鏎y podaje Autor: „Symbol ten [znak w kszta販ie litery V], b璠帷y zdaniem Gimbutas przedstawieniem kobieco軼i i wody, mia豚y j [„Ptasi bogini”, jedn z postaci Wielkiej Bogini; WJ] tak瞠 wi您a z nied德iedziem, jako 瞠 przedstawienia tych zwierz徠 by造 cz瘰to zdobione w ten w豉郾ie spos鏏 [...]” A wi璚, maj帷 w umy郵e pewne koncepcje, badacze szukali w materiale archeologicznym (historycznym, etnograficznym) potwierdze dla tych koncepcji – znany poznawczy b陰d!

Tak瞠 znakomity jest moment, kiedy Szymkiewicz (w 郵ad za cytowan inn autork) kojarzy wiar Marii Gimbutas w matriarchat i religi Wielkiej Bogini z jej do鈍iadczeniami wojennymi; i szerzej, widzi w pogl康ach „matriarchatyst闚-deamagnist闚” (瞠 pozwol sobie tak tu ich nazwa...) wyraz przera瞠nia powtarzaj帷ymi si w XX wieku falami faktycznych zbrojnych „naje寮嬈闚 ze wschodu” - Niemc闚, Rosjan, narodowych socjalist闚, komunist闚, zagra瘸j帷ych „naszej spokojnej pokojowej rodzinnej Zachodniej Europie”. Kt鏎e to zagro瞠nie zmitologizowano i przeniesiono w dawne tysi帷lecia, podobnie jak w popularnym „czytadle” znalaz這 ono swoje odwzorowanie w heroicznych zmaganiach szlachetnych Gandalfa, Froda, Aragorna ze straszliwym Sauronem-Sarumanem i jego zezwierz璚onymi hordami.

Szymkiewicz u鈍iadamia to swoim czytelnikom i apeluje – o co? - najkr鏂ej m闚i帷, o wierno嗆 nauce, dla kt鏎ej „tylko prawda jest interesuj帷a” (kto to powiedzia?). I to, 瞠by badacze nauczyli si widzie w豉sne uprzedzenia i u鈍iadomili sobie, w kt鏎ym miejscu ko鎍zy si nauka, a zaczyna uprawianie „pod p豉szczem nauki” czego w rodzaju religii... lub poezji lub innej artystycznej tw鏎czo軼i. Niestety, w obszarze o kt鏎ym pisze Autor, literacka fantazja i quasi-religijny zapa beznadziejnie miesza造 si z poznawczym programem nauki.

Dodam od siebie: poetom, literatom i innym artystom, jak r闚nie prorokom i szamanom WOLNO wytwarza tre軼i i wizje z niczego. A nawet jest to dla nich (dla nas!) powodem do chwa造. Ale gdy podobnie post瘼uj ludzie nauki, to... co? - To nimi przestaj by. I 逝dz innych.

Par innych ciekawych idei te jest w tym tek軼ie – dla mnie po prostu genialnym.

I tu m鎩 problem: w Internecie Maciej Szymkiewicz istnieje TYLKO jako autor dw鏂h tekst闚 (tego i „Koncepcja czasu w kulturze Norman闚”). Ani przez Google ani Facebook nie znalaz貫m nic wi璚ej o nim, a w szukaniu przeszkadzaj inni Macieje Sz. kt鏎zy tym M.Sz., archeologiem nie s.

Czy kto zna Macieja Szymkiewicza? Archeologa? Czy kto co o nim wie?

Auto-promo Taraki 2: wst瘼 na ko鎍u

Starsze teksty z tego cyklu w blogu Auto-promo.


« O鈔odek czyli hardkor Indoeuropejczycy nie byli potworami »

komentarze

1. Wojtku, • autor: Nierozpoznany#66612012-11-25 15:15:51

niestety, nic nie wiem o archeologu M. Szymkiewiczu, cho esej znam. Ale 鈍ietnie go uzupe軟iaj dwa eseje E. Fromma z "Kryzysu psychoanalizy" (bardziej "moja p馧ka"): "Wsp馧czesno嗆 i matriarchat" oraz "Teoria prawa macierzystego i jej zwi您ek z psychologi spo貫czn".

Pozdrawiam ciep這

Aneta
[foto]

2. Wojtku! P. Szymkiewicza • autor: Micha Mazur2012-11-25 23:38:00

znajdziesz naj豉twiej za po鈔ednictwem serwisu "Archeowie軼i" - z tego co pami皻am, by tam aktywny nawet pod swoim nazwiskiem. Je瞠li nie namierzysz go bezpo鈔ednio, zapytaj tam Arkadiusza So速ysiaka, albo go軼ia o nicku Gunther

A co do artyku逝 - faktycznie, jest w nim sporo warto軼iowych informacji i na prawd wida, 瞠 autor si napracowa, przeprowadzi spor kwerend - i na dodatek umie przedstawi wyniki tego w spos鏏 ciekawy. I fakt faktem, pierwotny matriarchat to bardziej kwestia wiary, ni nauki
No ale...
Imputowanie autorom takim jak prof. Krzak, dr B帳el, czy wreszcie zmar造 prof. Wierci雟ki pogl康闚 marksistowskich, jako 廝鏚豉 ich wiary w pierwotny matriarchat jest raczej bezpodstawne - dzie豉 wymienionych autor闚 wskazuj na zwi您ki ich koncepcji z psychologi jungowsk. Z kolei to  zagadnienie w kontek軼ie teorii matriarchatu zosta這 przez autora artyku逝 zdawkowo potraktowane Brak te informacji nt. symboliki niekt鏎ych ryt闚 poch闚kowych. Troszk niedoci庵ni耩 jest - cho og鏊nie tekst nienajgorszy. 
[foto]

3. Tekst o matriarchacie • autor: Jacek Dobrowolski2012-11-26 12:42:33

Pozna貫m autora na seminarium z antropologii na UW u prof. Mariusza Zi馧kowskiego (nast瘼cy prof. Andrzeja Wierci雟kiego) kilka lat temu. To jest jego praca licencjacka. Bardzo dobra. Odbi貫m j sobie wtedy. Niestety, autor przesta si zajmowa tym tematem. Dalsz rekonstrukcje mitu o matriarchacie przeprowadzi豉 by豉 feministka prof. Cynthia Eller w THE MYTH OF MATRIARCHAL PREHISTORY: WHY AN INVENTED PAST WON'T GIVE WOMEN A FUTURE (2000).  Uprzednio wyda豉 dwie ksi捫ki propaguj帷e kult Bogini Wielkiej Matki!
[foto]

4. Ciep這 ciep這 • autor: Wojciech J騧wiak2012-11-26 13:04:00

Jacku, dzi瘯i - Ty wszystkich znasz, podziwiam!
Kontynuuj szukanie MS...

5. Przekornie • autor: Nierozpoznany#66612012-11-26 14:38:53

To ja przekornie polec bardzo bogat faktograficznie ksi捫k A. Kohli "Trzy kolory bogini".
Cho, jak ju pisa豉m, ani nie jestem feministk, ani specjalnie nie wierz w istnienie matriarchatu jako ustroju poprzedzaj帷ego patriarchat (w sensie historycznym) ;)

Pozdrawiam ciep這

Aneta
[foto]

6. Drugie dno sporu o matriarchat • autor: Wojciech J騧wiak2012-11-26 16:08:49

To, czy istnia造 w przesz這軼i: "ustr鎩 matriarchalny", "religia Wielkiej Bogini" oraz "kobieca cywilizacja Starej Europy" (Maciej Szymkiewicz stawia spraw jasno, 瞠 nie, nie by這! - a mnie si to podoba...) - to jest ledwie powierzchnia tego sporu lub sprawy.
Wa積iejsze jest to co pod tym si kryje. To mianowicie, 瞠 Szymkiewicz odkrywa, 瞠 zdarza si, 瞠 w obr瑿ie nauki odbywa si "dyskurs" daleko wychodz帷y poza normy nauki i maj帷y cechy POEZJI lub RELIGII, jak kto woli.

I w豉郾ie tak (wg Szymkiewicza, a nie mam powodu mu nie wierzy) dzia這 si z matriarchatem, Wielk Bogini i Star Europ. Koncepcje wzi皻e spoza nauki, w istocie "poetyckie" twory wyobra幡i, zdominowa造 naukowy przedmiot.

Naprawd radz przeczyta jego artyku, przyznaj, d逝gi i nie豉twy - ale czy musimy poprzestawa na tym co kr鏒kie i 豉twe?

Jeszcze o moich pogl康ach. Matriarchat, Wielka Bogini i Stara Europa nie bardzo mnie grzej ani zi瑿i, bo zawsze mia貫m te koncepcje za poezj, nie za obraz rzeczywisto軼i sprzed tysi帷leci. Mnie nie przeszkadzaj, bo sam uprawiam tak "poezj", patrz moje teksty o herbach i o zwierz皻ach mocy. I traktuj to jako poezj. Ale je郵i kto swoj poezje przedstawia jako wyraz naukowego poznania, to jest nadu篡cie, oszustwo - jak kto woli. Z tego powodu  Castanedzie odebrano tytu doktora, bo usi這wa chytrze swoj poezje przedstawi jako nauk. (Do tego dochodzi inna sprawa: naukowc闚 op豉camy z w豉snych podatk闚, poet闚 nie musimy.)

Oczywi軼ie poezja ma swoj warto嗆 i nie jest tak, 瞠bym wo豉: nauka si, poezja no. Sam jestem poet (w nazwanym tu sensie), nie naukowcem. Ale naukowcy i nauka po to s, 瞠by nam dostarcza wiedzy pewnej i opartej na faktach. M.i. po to, 瞠by鄉y my poeci wiedzieli, do jakiej granicy wolno nam szale.

7. Poezja czy historia • autor: Nierozpoznany#66612012-11-26 16:57:47

C騜, dok豉dnie z tych powod闚, o kt鏎ych piszesz, Wojtku, mam co do istnienia matriarchatu ogromne w徠pliwo軼i. Tyle, 瞠 廝鏚豉, z jakimi mia豉m do czynienia, s tak bardzo sprzeczne, 瞠 sama si w tym gubi. A wiedza do opanowania jest tak ogromna, 瞠 nie mog豉bym robi nic innego tylko szuka, por闚nywa, 陰czy, rozdziela... Nie jest to dla mnie kwestia na tyle istotna.
Ale bardzo mi si podoba teza o potrzebie oddzielenia historii/fakt闚 od religii/poezji.

Mam jednak dwie w徠pliwo軼i:
Pierwsza: to, 瞠 matriarchat (by mo瞠) nie istnia, nie wyklucza moim zdaniem istnienia kultu Wielkiej Bogini (tu pojawia si pytanie: czy by豚y on wtedy faktem historycznym?). Mo瞠 natomiast dotyczy jego zasi璕u i powszechno軼i. Innymi s這wy: oddzieli豉bym te dwie kwestie. Pomieszanie tre軼i i zakresu. I uwa瘸m, 瞠 ci, kt鏎zy je po陰czyli (mo瞠 g堯wnie te?), narobili du穎 szkody.
Druga: co do dogmatu, 瞠 naukowc闚 (m闚i tu g堯wnie o dziedzinach, jakich dotyczy rozmowa, ale nie tylko) musimy op豉ca z podatk闚 a np. poet闚 nie. To kwestia umowy spo貫cznej ;)

Pozdrawiam ciep這

Aneta


8. a mnie zadziwi這 • autor: Nierozpoznany#6812012-11-26 19:39:48

dlaczego mieli cmentarze w domach?

str 38

Poch闚ki umieszczone by造 w obr瑿ie domostw pod wspomnianymi ju platformami. Maksymalna liczba poch闚k闚 znana z jednego budynku to 62 (Hodder 2004:81, 83) cho znane s tak瞠 takie, w kt鏎ych nie wyst瘼uj 瘸dne poch闚ki. W przeci皻nym domu pochowanych by這 oko這 8 os鏏.  

i jaki by 鈔edni czas 篡cia tych ludzi? albo jak musieli by sprawni, 瞠:

str 37

Domostwa, zak豉dane na planie prostok徠a, pozbawione by造 drzwi i okien, a ca造 ruch odbywa si po dachach wysokich na oko這 3 metry budynk闚. Tak瞠 z dachu prowadzi這 w d馧 jedyne wej軼ie do budynku.  


[foto]

9. Czy leci z nami...? • autor: Wojciech J騧wiak2012-11-26 19:50:03

Czy leci z nami... ARCHEOLOG?

(Patrz wy瞠j, pytanie Edyni o poch闚ki pod pod這g i chodzenie po dachach.)
[foto]

10. Matriarchat • autor: Przemys豉w Kapa趾a2012-12-01 18:59:06

Ja bym jeszcze ch皻nie powita prac (niekoniecznie naukow, mo瞠 by poetycka, byle oparta na solidnych podstawach a nie na wyobra瞠niach) kt鏎a by podda豉 analizie, jaki by豚y 鈍iat, gdyby zamiast m篹czyzn rz康zi造 w nim kobiety. Bo mnie si zdaje, 瞠 by豚y r闚nie ob陰kany co ten, kt鏎y mamy, cho ob陰kany inaczej.


11. Problem postawiony na g這wie • autor: Nierozpoznany#66612012-12-01 22:57:23

Szczerze m闚i帷, mam wra瞠nie, 瞠 stawiamy (nie, 瞠by鄉y byli jacy wyj徠kowi w tej kwestii ;) problem na g這wie.
Po pierwsze: jakie ma znaczenie (inne ni historyczne) dla tera幡iejszej czy - ewentualnie - przysz貫j organizacji spo貫cze雟twa  fakt, czy matriarchat istnia, czy nie?
Po drugie: ka盥e uog鏊nienie (np. 鈍iat rz康zony przez kobiety - 鈍iat rz康zony przez m篹czyzn) zak豉muje - w moim poj璚iu - obraz rzeczywisto軼i i prowadzi do nadu篡 oraz podzia堯w/walki (lepszy/gorszy, kat/ofiara). Nie pro軼iej by這by si dogada poza/ponad podzia豉mi i wsp馧decydowa, koncentruj帷 si na tera幡iejszych zasobach i przysz造ch celach zamiast na walce wzajemnej albo porozumieniu opartym na posiadaniu wsp鏊nego wroga?

Tak, wiem, jestem naiwna :(

Aneta


12. do p. P. Kapa趾a: Matriarchat • autor: Nierozpoznany#66612012-12-01 23:19:51

Kilka z dziesi徠ek 廝鏚e, niekt鏎e bardzo niepochlebne dla matriarchatu:

J.J. Bachofen, „Matriarchat” (podstawa).

E. Fromm, “Mi這嗆, p貫 i matriarchat” (mocno bazuje na Bachofenie).

L.H. Morgan, „Spo貫cze雟two pierwotne, czyli badanie kolei ludzkiego post瘼u od dziko軼i przez barbarzy雟two do cywilizacji

W. Schmidt, „Matriarchat”

Z. Krzak, "Matriarchat – Patriarchat. Subkultura ojca, subkultura matki”.

Z. Krzak, „Od matriarchatu do patriarchatu”.

A. Chybicka, M. Kazmierczak, „Kobieta w kulturze – kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne” (genderowe uj璚ie).

Pozdrawiam

Aneta

[foto]

13. Matriarchat nie istnia i szlus • autor: Wojciech J騧wiak2012-12-02 11:13:41

Aneto, z tego, 瞠 Bachofen, Fromm, Morgan, Schmidt, Krzak i inni pisali o matriarchacie, nie wynika, 瞠 matriarchat istnia! Zacznijmy od tego, 瞠 鈍iat, jaki sobie wyobra瘸li Bachofen, Morgan czy Engels by ca趾iem inny od tego, jaki my "mamy w rozumie". Ludzie, a nawet intelektuali軼i w XIX wieku nie umieli sobie wyobrazi G牞I CZASU przesz這軼i, tej, kt鏎ej my jeste鄉y 鈍iadomi. Nie u鈍iadamiali sobie tych 4 milion闚 historii gatunku cz這wiek. Im gatunkowa historia wydawa豉 si kr鏒ka i p造tka. Indianin czy Afrykanin wydawali im si "lud幟i prymitywnymi", jakimi "dzikusami", po鈔ednim ogniwem mi璠zy cz這wiekiem w豉軼iwym (bia造m europejczykiem) a ma逍. Nie zdawali sobie sprawy z jedno軼i gatunku cz這wiek. Nie rozumieli procesu ewolucji, co wida w idiotycznym ha郵e marksist闚 jakoby to "praca ucz這wieczy豉 istoty przed-ludzkie". Nie znali poj璚ia genu, w tym genu samolubnego - aczkolwiek Darwin mia s逝szne intuicje id帷e w tym kierunku. Ale Bachofen obmy郵i swoj koncepcj jeszcze zanim m鏬 przeczyta Darwina. Nie znali fakt闚 z 篡cia naszych krewnych - prymat闚; obserwacje szympans闚 i innych langur闚 zebrano sto lat p騧niej. Nie m闚i帷 o s豉bej znajomo軼i wtedy fakt闚 z 篡cia "egzotycznych" kultur. Itd, itp.
Co jeszcze: Koncepcja Bachofena-Krzaka stanowi, 瞠 skutkiem (pierwotnego) rolnictwa by這 podwy窺zenie pozycji kobiet, czyli w skr鏂ie, matriarchat. Dopiero wynalazek hodowli i handlu poskutkowa przewag m篹czyzn. Tymczasem Sarah Hrdy w ksi捫ce "Kobieta kt鏎ej nigdy nie by這" (1981, pol. 2005) stawia tez, 瞠 "ostry" patriarchat, czyli faktyczne zniewolenie kobiet, by dopiero w豉郾ie skutkiem rolnictwa. Zupe軟e odwr鏂enie pogl康u "matriarchalist闚".
[foto]

14. Do Anety • autor: Przemys豉w Kapa趾a2012-12-02 11:51:07

Dzi瘯uj za ksi捫ki. Ma這 mam czasu na czytanie, ale postaram si co z tego przeczyta. 

15. J霩ku. • autor: Nierozpoznany#66612012-12-02 14:00:16

Jak ju kilkakrotnie pisa豉m, nie mam pewno軼i, co do tego, czy matriarchat istnia. Nie mam pewno軼i r闚nie, co do tego, 瞠 nie istnia. M康rzejsi ode mnie maj w徠pliwo軼i w tej kwestii. a poza wszystkim nie jest to dla mnie sprawa kluczowa.

Podobnie jak mam du瞠 w徠pliwo軼i, co do tego, 瞠 dzi mamy patriarchat (s康 og鏊ny) i 瞠 ewentualnie jest to z貫 (s康 warto軼iuj帷y). Bardzo du瞠 w徠pliwo軼i.

Wiem jednak na pewno, 瞠 nauka wielokrotnie stawia豉 b喚dne tezy, co stanowi dow鏚 na to, 瞠 nie jest nieomylna - niew徠pliwie z powodu czynnika ludzkiego. Jest te - w moim poj璚iu - naturalnym efektem i zarazem dowodem na to, 瞠 jako gatunek ewoluujemy. Mamy nie tylko wi瘯sz, stopniowo weryfikowan wiedz ni nasi przodkowie, ale te coraz wy窺z 鈍iadomo嗆 indywidualnego JA - przy okazji uwa瘸m r闚nie, 瞠 coraz mniejsz 鈍iadomo嗆 MY, cho jest ona wpisana w nasz histori gatunku i tzw. "m霩g limbiczny". Jednocze郾ie my郵, 瞠 na niekt鏎e pytania nigdy nie odnajdziemy odpowiedzi. Uwzgl璠niaj帷 to, co przeczyta豉m (i przedyskutowa豉m), mi璠zy innymi w r騜nych opracowaniach dotycz帷ych teorii ewolucji, ale tak瞠 u Bachofena, Engelsa, Krzaka czy Hrdy, dla mnie s to struktury wsp馧istniej帷e. Maj帷 鈍iadomo嗆 zar闚no w豉snych ogranicze, jak sprzeczno軼i opinii fachowc闚, wyci庵n窸am wniosek, 瞠 "ustroje" matrylinearny i patrylinearny by造/s r闚noleg貫, cho zapewne z przewag jednego lub drugiego zar闚no na p豉szczy幡ie czasu, jak i przestrzeni.

Chcia豉bym natomiast znale潭 odpowiedzi na pytania:
- Co zmieni (co dobrego dla nas wszystkich, 篡j帷ych tu i teraz przyniesie) udowodnienie, 瞠 matriarchat istnia?
- Co zmieni (co dobrego dla nas wszystkich, 篡j帷ych tu i teraz przyniesie) udowodnienie, 瞠 matriarchat nie istnia?
- Co zmieni (co dobrego dla nas wszystkich, 篡j帷ych tu i teraz przyniesie) oddzielenie nauki/fakt闚 od religii/poezji?

Pozdrawiam ciep這

Aneta
[foto]

16. Kim jest 闚... • autor: Wojciech J騧wiak2012-12-02 15:37:04

..."J霩ek" - Aneto?

17. Ojoj, przepraszam • autor: Nierozpoznany#66612012-12-02 15:44:05

chyba mi si jakowy odanagramowy skr鏒 zrobi ....

Wybacz, Wojtku.

A.

18. nie dokopa豉m si • autor: Nierozpoznany#6812012-12-03 04:33:42

do odpowiedzi na swoje pytanie: dlaczego mieli cmentarze w domach?
pisze, 瞠  Zw這ki przodk闚 odgrywa造 bardzo wa積 rol w obrz璠owo軼i. – To w豉郾ie one stanowi造 punkt odniesienia, dzi瘯i kt鏎emu neolityczni mieszka鎍y osady czuli si jedn wielk rodzin.
Ale tak spa na ko軼iach przodk闚?
No ale przecie: ile ko軼i mo瞠 by pod moj podlog
[foto]

19. Spa na ko軼iach • autor: Przemys豉w Kapa趾a2012-12-03 12:11:47

Pami皻ajmy, 瞠 przesz貫 pokolenia mia造 inne podej軼ie do 鄉ierci i do ko軼i przodk闚. Dla nich niezrozumia貫 mog造by wyda si nasze zwyczaje wk豉dania cia do trumien, a w trzymaniu ko軼i pod domami mogli nie widzie nic niezwyk貫go. (zaznaczam: to tylko przypuszczenia)

20. Ko軼i Przodk闚 • autor: Nierozpoznany#66612012-12-04 09:04:08

W og鏊nym sensie nic si nie zmieni這: wszyscy 酥imy na ko軼iach ...
[foto]

21. Ko軼i uwieraj • autor: Jacek Dobrowolski2012-12-04 16:09:31

Tak, 酥imy na ko軼iach i roimy o nich. Trumny rz康z Polsk. Kochamy bardziej zmar造ch ni 篡wych, niestety. Nar鏚 cmentarny, niewolnicy pami璚i, g堯wnie kl瘰k. Chrystus narod闚 na sta貫 do krzy瘸 przykuty. Czas si obudzi z tego narcystycznego, masochistycznego snu. Ale jak si budzimy widzimy z逝d konsumeryzmu, wi璚 zn闚 si cofamy w przesz這嗆. A przesz這嗆 daje przesz貫, nieaktualne odpowiedzi. Trudno budowa zdrowe pa雟two, a mo瞠 nawet now, oryginaln cywilizacj, na zbankrutowanych wzorach z przesz這軼i, ale cierpienie nas do tego zmusi. W b鏊ach rodzi b璠ziesz...
[foto]

22. Now, oryginaln cywilizacj • autor: Wojciech J騧wiak2012-12-04 16:28:39

Ale Jacku, przecie my tu w Tarace w豉郾ie TO robimy: zaczynamy budowa now, oryginaln cywilizacj - na bazie medytacji, szamanizmu, neo-poga雟twa i libertarianizmu.
A KO列I s naszym sprzymierze鎍em: praktykujemy wizualizacyjne rozbieranie si do go貫go szkieletu; patrz zreszt: "Przywr鏂enie naszych przodczych ko軼i" - ko嗆 mi豉 szamanom tak samo jak b瑿瘽, ko嗆 z ko軼i.
Cierpienie ju przerabiali鄉y - brak warto軼iowych wynik闚 ka瞠 odrzuci t drog.

Pozdrawiam! ~Wojtek

23. Wojtku, • autor: Nierozpoznany#66612012-12-04 19:56:40

podpisuj si obiema r瘯ami (nogami te).
To jak z gangren, trzeba dotrze do zdrowej tkanki i wpu軼i du穎 tlenu i 鈍iat豉. Organizmy (spo貫czne te) maj niesamowit zdolno嗆 regeneracji :)

A.
[foto]

24. J瞛yk nie ma ko軼i • autor: Jacek Dobrowolski2012-12-06 12:55:57

Wojtku! Kiedy oddasz swoje cia這 matce a ko軼i wraz z b瑿nem ojcu, jak wtedy zata鎍zysz i za酥iewasz swoj szama雟k pie填?
[foto]

25. Cia這 odpada od ko軼i • autor: Wojciech J騧wiak2012-12-06 15:26:38

Cia這 odpada od ko軼i. Ojciec i matka wypoczywaj na 郵ubnym zdj璚iu. S鏊 wilgotnieje. Linka skr璚a si :)
[foto]

26. Jeszcze jeden krok • autor: Jacek Dobrowolski2012-12-06 15:48:15

To wszystko prawda, ale to nie Tw鎩 taniec i 酥iew. Zapalasz zapa趾 - p這mie ta鎍zy, jak jasno!
[foto]

27. `S鏊 wilgotnieje` -- c.d. dyskusji sprzed ponad 5 lat • autor: Wojciech J騧wiak2018-01-13 22:04:39

Nie wyja郾i貫m wtedy (i teraz to robi), 瞠 zdania "S鏊 wilgotnieje. Linka skr璚a si" -- s cytatem z jakiej archaicznej encyklopedii przyrodniczej, kt鏎 pilnie studiowa貫m maj帷 lat osiem. By豉 tam lista zjawisk, po kt鏎ych mo積a (jakoby) pozna zbli瘸nie si ni簑 i deszczu.

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)