Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

15 grudnia 2014

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Auto-promo Taraki 3 (odcink闚: 144)

Nowoczesne mitotw鏎stwo


« Szamani Epoki Wodnika. 1994 Zas豉nianie nieznanego, otch豉 i przestrze »

S這wo mit ma dwa znaczenia i trzecie dodatkowe. Po pierwsze jest to:
dostojna opowie嗆 o bogach, bohaterach, istotach nieziemskich i niezwyk造ch i o Prapocz徠kach;
po drugie:
b喚dny lecz uporczywie powtarzany, „pokutuj帷y”pogl康;
a po trzecie pomi璠zy tamte dwa mo瞠my wstawi znaczenie trzecie:
pogl康 przyjmowany (raczej) jako prawdziwy, ale kt鏎ego prawdziwo軼i lub nieprawdziwo軼i nie da si z pewno軼i stwierdzi, a to dlatego, 瞠 dotyczy obszar闚 幢e lub wcale nie/spenetrowanych przez nauk lub przez inne pewniejsze sposoby poznania; przez co potrzebuje wiary we.

Oczywi軼ie poszczeg鏊ny pogl康 lub opowie嗆 mo瞠 oscylowa pomi璠zy powy窺zymi przypadkami i dla r騜nych os鏏 i z r騜nych punkt闚 widzenia mo瞠 by przypadkiem pierwszym, drugim lub trzecim.

Przyjmuje si, 瞠 nasza my郵osfera (czyli „kultura”?) straci豉 umiej皻no嗆 tworzenia i o篡wiania mit闚 w sensie pierwszym – jako dostojnych opowie軼i o prapocz徠kach. Zast徙i豉 je literatur, literack fikcj – co Philip Bagby* uwa瘸 za dow鏚 dojrza這軼i cywilizacji.

Co do „mit闚” w sensie uporczywie powtarzanych b喚d闚, interesuj帷e w nich jest to, czemu, jakim przyczynom zawdzi璚zaj swoj uporczywo嗆.

Za to mity w sensie trzecim i po鈔ednim, czyli pogl康y logicznie szare, tzn. niesprawdzone przekonuj帷o ani jako prawdziwe, ani fa連zywe, natomiast z jakich powod闚 dla kogo na tyle wa積e, lub pe軟i帷e wa積 rol w 鈍iatopogl康ach, 瞠 znajduj ch皻nych powtarzaczy i propagator闚, maj si dobrze, kwitn, s tworzone i znajduj entuzjastycznych autor闚-mitotw鏎c闚. Oraz r闚nie zapalonych obalaczy mit闚. Ale s uzasadnione, poniewa w ciemne i szare strefy naszego 鈍iata pierwsze wchodz w豉郾ie szare pogl康y, czyli te trzecie mity. („Szare” logicznie, ale literacko cz瘰to niezwykle barwne!)

Ciekawe przy tym, 瞠 te mity w trzecim sensie przypominaj mity w sensie pierwszym, czyli te porz康ne mity, jak ten o tworzeniu 鈍iata przez Elohim w sze嗆 dni, albo o Prometeju, kt鏎y bogom ukrad ogie i podarowa ludziom, albo o krostowatym bogu Nanauatzin, kt鏎y skoczy w ogie, aby sta si S這鎍em. – Przypominaj przez to, 瞠 najch皻niej obrastaj pocz徠ki – pocz徠ki pewnego kraju, pewnej religii, gatunku cz這wiek, 篡cia na Ziemi lub wszech鈍iata. Pocz徠ki z konieczno軼i s ciemne, wi璚 nie dziwi, 瞠 ch皻nie s wype軟iane cho熲y tre軼iami szarymi logicznie.

Ciekawe jest te to, 瞠 te nowoczesne mity w sensie nr 3, podobnie jak staro篡tne mity w sensie nr 1, podaj si za prawd lub t prawd udaj, a przez swoich mito-tw鏎c闚 s podawane jako tre嗆 naukowa. Ich autorzy albo formalnie zaliczaj si do ludzi nauki i nosz akademickie tytu造, albo usi逝j zmie軼i si w naukowym dyskursie. Ci, kt鏎zy swoje pogl康y nazywaj hipotezami, w豉軼iwie nie nale膨 do rozwa瘸nego przypadku, poniewa maj 鈍iadomo嗆 tego, co robi.

Pora na przyk豉dy.

Mit o matriarchacie: 瞠 w przesz這軼i, zwykle par tysi璚y lat temu, istnia造 spo貫cze雟twa – lub, w wersji mocnej, ca豉 ludzko嗆 篡豉 w takich spo貫cze雟twach – w kt鏎ych dominowa造 kobiety oraz, dodatkowo, 篡cie ludzi w tamtych spo貫cze雟twach by這 jako lepsze ni p騧niej, kiedy nasta patriarchat. Mit ten w豉軼iwie nale篡 do grupy nr 2., pogl康闚 jawnie fa連zywych, gdy m瘰ka dominacja jest powszechnikiem u gatunku homo sapiens, wszystkie ludzkie spo貫cze雟twa s lub by造 w jakim sensie patriarchalne, tylko w r騜nym stopniu, np. patriarchat w dzisiejszych miastach Polski jest du穎 s豉bszy ni by, powiedzmy, w ko鎍u XIX wieku w Polsce na wsi.

Mit o stepowym i rozb鎩niczym pochodzeniu Indoeuropejczyk闚, czyli tzw. hipoteza kultury kurhan闚. Uzupe軟iaj帷y mit poprzedni, poniewa dostarcza odpowiedzi na pytanie, jak to si sta這, 瞠 dawna matriarchalna Europa przesta豉 istnie: przesta豉, bo tamte szcz窷liwe spo貫cze雟twa zosta造 zniszczone przez z造ch Indoeuropejczyk闚. Oba te mity, matriarchalny i anty-indoeuropejski, w du瞠j mierze wznowi豉 lub stworzy豉 jedna autorka, Marija Gimbutas (w豉嗆. M. Gimbutienė).

Dwa walcz帷e ze sob (przez ich zwolennik闚) mity o S這wianach na terenie Polski w granicach po 1945 roku, czyli w dorzeczu Wis造 i Odry: jeden autochtoniczny, 瞠 S這wianie 篡li tu „zawsze” i nieprzerwanie, a zw豉szcza w okresie wp造w闚 rzymskich, bo o ten czas g堯wnie idzie sp鏎; drugi allochtoniczny: 瞠 przybyli sk康 ze wschodu dopiero po upadku Rzymu, oko這 500 r. n.e. Kt鏎y z tych pogl康闚 jest prawdziwy, a mo瞠 oba, a mo瞠 瘸den, tego razie nie mo積a stwierdzi, pogl康y te s szare – i tym wi瘯sze u niekt鏎ych budz emocje.

Kultura, religia i mitologia dawnych S這wian. Z powodu skrajnie sk徙ych dokument闚, zar闚no pisanych jak i archeologicznych, w dodatku podwa瘸nych (jak 安iatowid znad Zbrucza), dziedzina ta sta豉 si miejscem rozrastaj帷ych si p馧-naukowych, p馧-literackich mit闚 w sensie trzecim. W豉軼iwie nale瘸這by j w ca這軼i uzna za dzia literatury – szczeg鏊nej naukowej fantastyki.

Mit o dominuj帷ym i przemo積ie formuj帷ym wp造wie rodzic闚 na „nas”, czyli na dzieci i takim瞠 wp造wie okresu dzieci雟twa na nasz doros這嗆. Mit z uporem, jako w豉sna podstawa i paradygmat podtrzymywany przez psychoanalityk闚. Dopiero James Hillman mu si sprzeciwi, nazywaj帷 „sofizmatem rodzicielskim” i przeciwstawiaj帷 pogl康 o samorodno軼i jednostki i jej psyche. (Ale nie wiadomo, czy to nie jest kolejny mit w sensie 3.)

Wymieni貫m kilka trzecio-mit闚 – tych, kt鏎e wa積e s dla pisz帷ych w Tarace. Oczywi軼ie jest ich wiele wi璚ej, r闚nie tych, kt鏎e u nas nie maj swoich ech. Co z nimi robi, jak je traktowa, jak do nich podchodzi? O tym kiedy indziej.


* Philip Bagby: autor bardzo tre軼iwej i porz康kuj帷ej pogl康y ksi捫eczki pt.”Kultura a historia. Prolegomena do por闚nawczego badania cywilizacji”, wyd. polskie 1975.


Auto-promo Taraki 3: wst瘼 na ko鎍u

Starsze teksty z tego cyklu w blogach Auto-promo 2 i Auto-promo.

Korekta przez: Radek Ziemic (2014-12-15)



« Szamani Epoki Wodnika. 1994 Zas豉nianie nieznanego, otch豉 i przestrze »

komentarze

[foto]

1. Mit • autor: Radek Ziemic2014-12-15 16:11:24

Mit to pewna forma prymitywnego, przedkrytycznego wyja郾ienia, kt鏎e pe軟i funkcj tyle poznawcz, co psycho-spo貫czn: oswaja rzeczywisto嗆, w pewnym sensie j porz康kuje. (Jest to, dodajmy, opowie嗆 sankcjonowana przez jak捷 zbiorowo嗆.) Pierwszo-mit jest cz窷ci mitologii, a wi璚 dodatkowo jest wspomagany rytua貫m. Trzecio-mit zreszt pr鏏uje go w tym na郵adowa (zob. np. marsze smole雟kie, albo po陰czenie niekt鏎ych polskich mit闚 politycznych z religi katolick). Prymitywno嗆 mitu ma przy tym dwa znaczenia: 1) pierwotno嗆; mit jest narracyjn reakcj na naiwne, pierwsze i pierwotne zetkni璚ie nieuzbrojonej (niekrytycznej, "prostej", nieracjonalnej) 鈍iadomo軼i z rzeczywisto軼i (jest histori i fizyk w jej naiwnej postaci (vide nimfa Echo), ale te metafizyk i 鈍i皻 opowie軼i). (Znaczenie pierwsze prymitywno軼i odnosi si do mit闚 dawnych, jako sk豉dowych mitologii.) 2) uproszczenie; dotyczy to mit闚 wsp馧czesnych, cz瘰to zreszt uwik豉nych politycznie; w znacznej liczbie przypadk闚 byliby鄉y bowiem w stanie okre郵i stan naszej (nie)wiedzy, powiedzie "zwyczajnie nie wiem", ale 鈍iadomo嗆 czuje si zagro穎na, kiedy nie wie, szuka wi璚 r騜nych wyja郾ie skr鏒owych, "mit闚". W jednym i drugim przypadku mit wi璚 陰czy si z niewiedz, zagadk lub tajemnic i emocjonalno-obrazow reakcj na ni.
Na Tarace mo積a by na przyk豉d zapyta, czy astrologia to mit(y)?
[foto]

2. I jeszcze jedna sprawa • autor: Radek Ziemic2014-12-15 16:26:52

Kiedy do鈍iadczenie przekszta販a si w mit. Ot騜 wtedy, kiedy nadajemy mu uniwersaln moc, nie maj帷 do tego podstaw. Tak jest niekiedy w przypadku "mit o dominuj帷ym i przemo積ie formuj帷ym wp造wie rodzic闚 na „nas”, czyli na dzieci i takim瞠 wp造wie okresu dzieci雟twa na nasz doros這嗆". Prawda o takim wp造wie jest niezaprzeczalna, jak powiada poeta "kraj lat dzieci雟twa [i m這do軼i] on zawsze zostanie", cho niekoniecznie ju o "鈍i皻y i czysty jak pierwsze kochanie". Ale zostanie, psychoanaliza, przynajmniej Freudowska, widzi t zale積o嗆 jako traumatyczn, nie ma za podstaw do takiego tylko widzenia tej kwestii. I tu jest te r騜nica pomi璠zy dawnym mitem, a wsp馧czesnym, mo瞠my sprawdzi i powiedzie nie wiem. A zarazem te wida poznawcz r騜nic pomi璠zy dawnym mitem, a obecnym. Dawny z konieczno軼i by prymitywn wiedz (niesprawdzaln), dzisiejszy jest absolutyzowaniem pewnych do鈍iadcze, nadawaniem im statusu powszechnych zasad.

3. Nieprzebrane bogactwo • autor: Nierozpoznany#86972014-12-15 16:55:53

Dobrze si sta這, 瞠 w tym serwisie znalaz si temat mitu. Uwa瘸m, 瞠 w jego rozwini璚iu, zreszt zapowiedzianym przez Autora, uka膨 si tre軼i warto軼iowe i jednocze郾ie bliskie dla kr璕u my郵owego Taraki. Problematyka mitu jest bardzo szeroka i ogromnie  zr騜nicowana. Ju to 鈍iadczy o jej znaczeniu dla rozwoju cz這wieczej kultury w ca造m jej przekroju, szczeg鏊nie czasowym, historycznym. Zredukowanie jej do trzech kategorii na skali porz康kowej wprowadza ich uproszczon interpretacj pozbawiaj帷 je tego co stanowi ich istot. W bogatej literaturze znajdziemy ich przynajmniej kilkana軼ie. W tym komentarzu nie jestem w stanie dowie嗆 swej racji. Mog natomiast zainteresowanych odes豉 do swej ksi捫ki „Prawia-mit dziejotw鏎czy. Systemowa teoria kultury” ( 2013, stron 530) lub jej skr鏂onej wersji: „Prawia. Przepis na uprawianie 鈍iata” ( 2014, stron 120). W tej pierwszej do嗆 szczeg馧owo przedstawiam syntez mit闚 w historii oraz wyprowadzam rozwini璚ie i aktualizacj poj璚ia mitu dziejotw鏎czego autorstwa Jerzego Stachniuka. Prototyp tej drugiej jest dost瘼ny na stronie www.prawia.pl .

4. Jak mity rz康z lud幟i • autor: Nierozpoznany#86972014-12-15 16:57:54

Stosowanie do mitu kryterium prawdy nie jest niestosowne. One z regu造 w postaci alegorycznej wyja郾iaj danej spo貫czno軼i jej miejsce w 鈍iecie, kwestie dobra i z豉, porz康ku naturalnego i kulturowego na aktualnym poziomie wiedzy. Dotycz wi璚 sfery subiektywnej, podmiotowej. W mitologii dokona si tak瞠 genialny intelektualno-emocjonalny wynalazek w postaci sposobu na tworzenie wizji przysz這軼i danej spo貫czno軼i przek豉dalnej na skonkretyzowane d逝goterminowe dzia豉nia cywilizacyjne. Kluczow rol odgrywa tu j瞛yk i j瞛ykowy obraz 鈍iata, kt鏎y obecnie podlega badaniom naukowym. Jak wiadomo, my郵enie opiera si na j瞛yku i ju ze samej swej natury zawiera w sobie odpowiednie przekazy do dzia豉nia indywidualnego i zbiorowego. Szczeg鏊n istotn rol w takich dziejotw鏎czych mitach odgrywaj j瞛ykowe metafory, kt鏎e przez odniesienie tego, co trudne do pomy郵enia-wymy郵enia, do poj耩 znanych wprowadzaj w obieg nowe poj璚ia, idee, pomys造 wizje i plany dzia豉nia dla ca貫j wsp鏊noty. Na czysto racjonalnej drodze nie jest to mo磧iwe. Zmys豉mi ogarniamy niewielki fragment 鈍iata, o kt鏎ym dzisiaj ju mo瞠my odpowiedzialnie powiedzie, 瞠 nie jest on jako ca這嗆 materialny, czy tylko materialny. Natomiast o samych mitach trzeba wr璚z powiedzie, 瞠 paradoksalnie to nie ludzie rz康z mitami, ale mity rz康z lud幟i. Odbywa si to w ca這軼iowym systemie spo貫czno – kulturowym: w nim tworzymy j瞛ykowy obraz 鈍iata i jego przysz這軼iowe wizje, kt鏎e wt鏎nie trafiaj do nas jako swoisty„boski g這s” tego systemu wskazuj帷y nam drog w nieznane. A dok豉dniej pokazuj mo磧iw kontynuacj rozwoju 鈍iata kultury, kt鏎y kreujemy ju od przynajmniej 100 tysi璚y lat. Bez mitu jako zaczynu tworzenia dziej闚 by這by to dos這wnie nie do pomy郵enia. Nic wi璚 dziwnego, 瞠  Grecy uwa瘸li, 瞠 wszyscy ludzie s cz窷ci rozumu 鈍iata, czyli logosu, a w 郵ad za nimi Chrze軼ijanie zapisali w Biblii: " Na pocz徠ku by這 S這wo..." (Jan, 1,1). Ze s堯w powsta mit, a przez niego ludzie jako Cz這wiek, istota zbiorowa posiadaj帷a bosk moc tworzenia.

Tymczasem jeste鄉y przyzwyczajeni do my郵enia o sobie jako pojedynczych, autonomicznych osobnikach. Wida wi璚, 瞠 istniej mity o samych mitach, tak瞠 w postaci ma這 produktywnej cz窷ci nowoczesnego mitotw鏎stwa.Ono najbardziej jest spragnione wszechw豉dzy nad umys豉mi zniewolonymi czysto racjonalistycznym mitem.

[foto]

5. Astrologia to mit? • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-15 17:20:26

>>> Na Tarace mo積a by na przyk豉d zapyta, czy astrologia to mit(y)? [Radek]
No w豉郾ie chc stopniowo do tego doj嗆.
>>> wp造wie rodzic闚 na „nas”
Hillman daje przyk豉d dw鏂h m篹czyzn, bli幡i徠 jednojajowych wychowywanych osobno w r騜nych rodzinach. Obaj byli pedantami i jeden t逝maczy, 瞠 to ma po matce pedantce, a drugi 瞠 dlatego, 瞠 jego matka by豉 ba豉ganiara i on jest taki pedant przeciwko matce.
[foto]

6. Wp造w rodzic闚 na nas • autor: Radek Ziemic2014-12-15 17:44:02

M鎩 znajomy daje taki przyk豉d: dw鏂h bli幡iak闚, syn闚 alkoholika - jeden niepij帷y, drugi alkoholik - zapytanych dlaczego - pierwszy nie pije, a drugi pije - odpowiedzia這, 瞠 nie mog這 by inaczej w przypadku takiego ojca. Wbrew pozorom obie te odpowiedzi mog by prawdziwe. Podobnie z tymi bli幡i皻ami jednojajowymi - to po pierwsze, mimo wszystko, by造 jednak dwie r騜ne osoby, wychowywane w dw鏂h odmiennych warunkach, przez DWIE R荅NE MATKI. Nawet je郵i za這篡, 瞠 reagowali bardzo, bardzo podobnie, prawie identycznie, to jednak na DWA R荅NE BOD拴E. Ja te staj si przeciwnikiem przeceniania dzieci雟twa i m這do軼i, zw豉szcza je郵i to s逝篡 nieustannemu samousprawiedliwianiu si. Ale nie mo積a kwestionowa roli rodzic闚 oraz wp造wu dzieci雟twa i m這do軼i na charakter. Podkre郵am, nie nale篡 te go przecenia. To jest dalece prawdopodobna HIPOTEZA, kt鏎a wymaga osobnego rozwa瞠nia, zar闚no w zale積o軼i od typu sytuacji, jak i konkretnej osoby. Pami皻ajmy te, 瞠 Freud odkry traum dzieci雟twa, to by這 novum, nawet je郵i przesadza w uog鏊nieniu, to dzi wiemy, 瞠 dzieci雟two MO浩 by piek貫m, a z tradycjonalistycznego punktu widzenia dziecko si w豉軼iwie nie liczy這, by這 niepe軟ym cz這wiekiem, w豉軼iwie podcz這wiekiem (w praktyce mog這 to wygl康a inaczej). To w豉軼iwie w drobnym mieszcza雟twie dziecko zaczyna si liczy jako dziecko w豉郾ie, a nie jako m瘰ki dziedzic. 

7. stabilnos "szarych" mitow • autor: Jerzy Pomianowski2014-12-15 21:32:07

Astrologi mo積a chyba zaliczy do "szarych" mit闚. Dziwne, 瞠 przy takim ogromie zarejestrowanych danych osobowych nikt nie pr鏏uje obali lub udowodni prawdziwo軼i astrologii.
Wystarczy這 by zestawi dochody oraz rodzaj i przebieg kariery z dat urodzenia.
Mit udowodniony przestanie by mitem, a zacznie by w豉軼iwie czym?

8. @ mit udowodniony przestaje by mitem • autor: Nierozpoznany#86972014-12-15 21:52:22

Paradoks znika, gdy zauwa篡my, 瞠 astrologia w og鏊e nie jest mitem lecz fa連zyw nauk. Je郵i j uznamy za mit, to b璠zie to s逝szne tylko w przyj璚iu najtrywialniejszej, potocznej definicji mitu jako b喚dnego pogl康u, drugiej kategorii wyr騜nionej przez W. J騧wiaka. Jednocze郾ie pragn zaznaczy, 瞠 niekoniecznie "To co nienaukowe" musi by gorsze, szkodliwe itd. Jest po prostu nienaukowe. Rzeczywisto嗆 spo貫czna, kulturowa ma to do siebie, 瞠 powstaje nawet przez sam fakt wypowiedzi na jej temat.



[foto]

9. Eksperyment:) • autor: Piotr Jaczewski2014-12-15 22:58:05

Proponuj zamiast s這wa "mit" popodstawia : opowiadanie, plotka, alegoria, teoria nowela, bajka,  koncepcja, idea, fantazja... opowie軼i etc. zgodnie ze s這wnikow definicj
an idea or story that is believed by many people but that is not true

: a story that was told in an ancient culture to explain a practice, belief, or natural occurrence

: such stories as a group

Owo na豉dowanie przeszkadza w my郵eniu: Mit to.. mit tamto.. mit rz康zi.. mit radzi..mitologia ci nie zdradzi, mitologia ci wspomo瞠 i nie b璠zie ju ci gorzej, snuj mityczne opowie軼i, b璠ziesz pewien i wolny od my郵enia bole軼i..profesor Mitoman mito powiedzia , przeczyta貫m to w lekturze Womitou..a ty p這 innowierco :)
[foto]

10. Dzieki Piotrze za u篡cie keisaku • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-15 23:36:44

Keisaku wygl康a tak:

Lub tak:


Lub nawet tak:


Ale my郵, 瞠 stopniowo dojdziemy do porozumienia. Te szare strefy poznania bardziej mnie interesuj ni mity jako mity.

11. do mieczyslaw • autor: Jerzy Pomianowski2014-12-15 23:43:11

Astrologia nie spe軟ia definicji fa連zywej nauki. Fa連zywe nauki to brednie poparte autorytetami uniwersyteckimi.

[foto]

12. obalanie mit闚 • autor: Joanna Najdowska2014-12-16 10:09:22

Podj皻y w豉郾ie przez Wojtka temat mit闚 陰czy si z ide republiki kupieckiej w blogu W.Zylbertala.

Kiedy z jakich przyczyn nasza orientacja w 鈍iecie zostaje zaburzona, szukamy odpowiedzi na podstawowe pytania egzystencjalne, na kt鏎ych mo瞠my zbudowa „nowy 鈍iat”. Umys tworzy z tego, co ma, czyli z informacji ju w nim nagromadzonych, a uciekaj帷 od b鏊u doros這軼i, tworzy doro郵ejsze wersje ba郾i z dzieci雟twa, nadbudowy na mitach.

Kiedy w nieprzebranej masie symboli, wierze i ich przejawie w formach materialnych i spo貫cznych, ludzko嗆 gubi si, kiedy wielomiliardowa spo貫czno嗆 globalnej wioski traci orientacj, trudno przebi si z mitologi lokaln, ale i trudno stworzy wsp鏊n now mitologi.

Najsilniejszym obecnie czynnikiem mitotw鏎czym wydaje si by t瘰knota za „鈍iatem NA MIAR CZΜWIEKA”(cytat z W.Zylbertala) – tego jednostkowego cz這wieka orientuj帷ego si w swoim 鈍iecie.

Ale... 篡jemy w czasach post-sentymentalnych, w kt鏎ych

„mg造 mitycznych symboli

rozp造waj si

ponad polami utraconych wierze”,

wi璚 mo瞠 w豉郾ie jest czas na obalanie mit闚?

 

[foto]

13. Nie tyle obalanie mit闚 co praca z mitami • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-16 10:36:46

Droga Joanno, to do czego powoli tutaj zmierzam, to nie tyle obalanie mit闚 (chocia niekt鏎ych mit闚 szczerze nie lubi i 篡cz sobie ich rych貫go obalenia), co raczej praca z mitami, podobnie jak kiedy praca z bogami. Ale najpierw trzeba si wst瘼nie rozezna w temacie, zastanowi si, co to mit (jak poprzednio co to b鏬), 瞠by nie strz瘼i e-j瞛yka pustym kursem. To nad czym chc si zastanowi, to jak odr騜ni mity od zwyk貫j literatury. Mnie te interesuj ma貫 mity, ot takie mitki. Ale o tym, jak b璠 mie wi璚ej Czasu.
[foto]

14. @Piotr Jaczewski • autor: Radek Ziemic2014-12-16 11:07:23

Mit to jednak nie plotka, nawet mit wsp馧czesny. (Pomijam zwroty typu "to mity" = to bajki). Mit jest opowie軼i zbiorowo軼i, w kt鏎 ona wierzy, a kt鏎a jest w zasadzie nie weryfikowalna, no bo nie spos鏏 zweryfikowa metafory.) Trzeba pozosta przy s這wie mit, albo przynajmniej si zastanowi, czy mo積a go u篡wa w豉郾ie w odr騜nieniu od innych: opowie嗆, plotka itd. Oczywi軼ie, wszystko jest narracj, narracj jest wszystkim itd. Ale nie o to chodzi. Pytanie o mit jest te pytaniem o mo磧iwo嗆 pracy z nim. Mnie si wydaje, 瞠 nie da si pracowa z nowymi mitami (trzecio-mitami), 瞠 potrzeba nam pracy z mitami dawnymi, ale przy 鈍iadomo軼i, 瞠 one nie s ju naszymi mitami. Nie uda si zbudowa mitologii (w podstawowym znaczeniu tego s這wa). 
[foto]

15. @Wojtek • autor: Joanna Najdowska2014-12-16 11:15:25

Czemu ma s逝篡 ta praca z mitami?
[foto]

16. Opukiwanie mit闚 • autor: Radek Ziemic2014-12-16 11:19:50

Jeden z moich ulubionych poet闚 mawia, 瞠 opukuje stare mity ludzko軼i, by sprawdzi, czy nie brzmi fa連zywym d德i瘯iem. Tu chodzi nie tylko o ich obalanie, ale te o sprawdzenie, czy ich m康ro嗆 jest 篡wa. Bo bo mit m鏬 by nieludzki, niem康ry, opresyjny, w s逝瘺ie silniejszego itd. 
[foto]

17. czemu to s逝篡? • autor: Joanna Najdowska2014-12-16 12:18:07

Opukujemy mity i ... co dalej?
Dla mnie pytania: co dalej? dok康 ma to zaprowadzi? s kluczowe w podejmowaniu jakiegokolwiek tematu.
Oczywi軼ie odpowiedzi mo瞠 by: ot tak dla zabawy. Jaki d德i瘯 s造szy cz這wiek Zachodu opukuj帷 mity Wschodu, Po逝dnia, P馧nocy (wyobra瞠nia obce) oraz Zachodu (czyli w豉sne pod鈍iadome kody). Jaki d德i瘯 s造szy pan Abacki a jaki Babacki, Cabacki i inni? Pos逝chamy tej muzyki (albo kakofonii) i ... i jeste鄉y bogatsi o jakie przemy郵enia. Tak te mo積a.
Ale...
analiza mitu z natury swojej odmitycznia mit, powoduje, 瞠 mit przestaje by mitem.

[foto]

18. Mitu si nie obali • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-16 12:59:25

Jeszcze apropo obalania mit闚. Mitu nie mo積a obali. Obali mo積a naukow hipotez, obali mo積a dowody w s康zie. Obali (trzymajmy si sensu i u篡cia tego s這wa!) mo積a to, co jest obalalne, czyli opiera si na dowodach i faktach.
Mit mo積a "obali" np. wtedy, kiedy wyst瘼uje w przebraniu naukowej hipotezy albo przypuszczenia co do pewnych fakt闚. Tak np. zosta豉 obalona hipoteza istnienia matriarchatu, po prostu nie znaleziono fakt闚, kt鏎e by j potwierdza造. Ale mit matriarchatu pozosta i je郵i Czytelnik jest bystry, to znajdzie go nawet w tekstach og豉szanych teraz w nowo軼iach Taraki.

Mity mog wygasn望. Mog zosta zapomniane. Mity mog wyj嗆 z u篡cia. Ale obaleniu nie podlegaj.
[foto]

19. Wojtku • autor: Radek Ziemic2014-12-16 13:12:52

ale czy hipoteza matriarchatu, znajduj帷a gdzieniegdzie pos逝ch, by豉 mitem. Czy mit nie powinien jednak organizowa 篡cia jakiej zbiorowo軼i? Tu mo瞠 zaczynam rozumie postulat Piotra, by nie u篡wa s這wa mit. Ja, z braku innych s堯w, nazwa豚ym to koncepcj matriarchatu (no bo nie chodzi o to, 瞠 co jest opowiadane, bo wszystko, co jest opowiadane, jest opowiadane :-) strukturali軼i mawiali, 瞠 wszystko jest tekstem, ja bym uj掖 to skromniej: wszystko, co jest tekstem, jest tekstem). "Koncepcj" bo nie chodzi o narracyjno嗆 w tym momencie, ale o poznawczy status: nie ma dowodu na matriarchat. (By mo瞠 to by kiedy mit, na przyk豉d o Amazonkach). 砰j natomiast niekt鏎e stare mity, o narodzinach boga z dziewicy itd. Cho nale瘸這by si zastanowi na ile s one sztucznie utrzymywane przy 篡ciu.
[foto]

20. Nie mit tylko CPFU • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-16 13:56:50

No w豉郾ie. Bo na pocz徠ku chodzi這 mi nie o "mit" jako mit, tylko o co, co nie ma dobrej nazwy. Chodzi這 mi o:
tre軼i, kt鏎ymi ludzie wype軟iaj obszar swojej niewiedzy.
Poniewa skr鏒y lubi by angielskie, to po angielsku by這by (?) "Contents People Fill their Unknown" czyli CPFU.
Ale mo瞠 wymy郵 na to lepsz nazw polsk, lub grecko-豉ci雟k i wtedy (my郵) dyskusja stanie si sensowniejsza.

[foto]

21. Brakuj帷e s這wo • autor: Piotr Jaczewski2014-12-16 14:25:02

[foto]

22. Konfbulacja • autor: Radek Ziemic2014-12-16 14:37:04

jest negatywnie zabarwiona. Lepsze jest zwyk貫 "zmy郵enie". Tym bardziej, 瞠 jako zmy郵enie t逝maczy si w polszczy幡ie niemieckie Dichtung, co oznacza poezj, ale "zag瘰zczenie"; to jest o tyle istotne, 瞠 niekt鏎e zmy郵enia (poetyckie te) przeciwstawiaj si intelektualistycznemu redukcjonizmowi. (Rola metafory, nie tylko w poezji, kt鏎a przybli瘸 do jako軼iowej (obraz) wieloaspektowo軼i 鈍iata).
[foto]

23. Konfabulacje • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-16 14:37:57

My郵a貫m o konfabulacjach.
Ale czy koncepcje "id" i "superego", przez Freuda, "starej Europy" czcz帷ej Bogini, przez Dimbutas, "cimcum" czyli Boga ust瘼uj帷ego miejsca na 鈍iat, przez Izaaka Luri -- nazwa豚y z czystym sumieniem konfabulacjami?
[foto]

24. Tak • autor: Piotr Jaczewski2014-12-16 19:01:45

Nazwa豚ym je z czystym sumieniem Mo瞠 dlatego, 瞠 dla mnie konfabulacja brzmi technicznie - cho熲y po lekturze ksi捫ek olivera sacksa... jedynie zwulgaryzowane przez u篡wanie w formie oskar瞠.
[foto]

25. Konfabulacja ma negatywn... • autor: Aleksandra O-J2014-12-16 23:51:22

Konfabulacja ma negatywn konotacj, mit nie
[foto]

26. tre軼i, kt鏎ymi ludzie... • autor: Aleksandra O-J2014-12-16 23:54:16

tre軼i, kt鏎ymi ludzie wype軟iaj obszar swojej niewiedzy -czy to musi by jednoznacznie negatywnie oceniane zjawisko
[foto]

27. Zgadzam si • autor: Radek Ziemic2014-12-17 00:06:33

Nie wszyscy wiedz, 瞠 konfabulacja ma jakie specjalistyczne (psychiatryczne czy psychologiczne) znaczenie, wszyscy za, lub prawie, znaj jego tre嗆 potoczn, negatywn. Czy w Tarace si zmy郵a, czy konfabuluje? :-) I kto robi to najcz窷ciej? :-)))) [dla jasno軼i - czasem 瘸rtuj :-)] S康z te, 瞠 te tre軼i w miejsce niewiedzy nie s, nie musz by niczym z造m. Nie da si ich unikn望, niekiedy s mo瞠 nawet potrzebne do 篡cia, do normalnego psychicznego trwania, mo瞠 nawet prze. Trwania. 

28. Czym jest astrologia (do Jerzy Pomianowski) • autor: Nierozpoznany#86972014-12-17 12:11:23

Przypisuj帷 astrologii miano fa連zywej nauki nie by貫m  precyzyjny. Natomiast be趾ot naukowych "autorytet闚" kwalifikuje si do pseudonauki. Dlatego uwa瘸m, 瞠 nie ma tutaj potrzeby aptekarskiego dzielenia si  s這wami. Chcia豚ym jednak o astrologii wypowiedzie si pozytywnie i przywo豉 oficjalne zakwalifikowanie jej do tzw protonauki: tak jak alchemia sta豉 si matk chrzestn chemii, tak astrologia- astronomii. Uwa瘸m,瞠 obecnie pozytyw闚 mo積a tu wskaza du穎 wi璚ej i zapewne na 豉mach Taraki znajdzie si na to miejsce.

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)