Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

07 lipca 2019

Miros豉w Pir鏬

z cyklu: Inne My郵i, re (odcink闚: 52)

O inicjacji

Kategoria: Antropologia
Tematy/tagi: antropologiainicjacjaJungpsychoanalizarozw鎩 osobisty鄉ier

« O rosn帷ej g逝pocie O d簑mie »

Niedawno przeczyta貫m ciekaw histori. Pewien osiemnastolatek otrzyma prawo jazdy. Zapewne by zadowolony, wyobra瘸 sobie wiatr we w這sach, odurzaj帷y p璠 i dziewczyny na tylnym siedzeniu samochodu. Jego ojciec, notabene policjant, zabra go nast瘼nego dnia do kostnicy, by zobaczy kilka cia ofiar wypadk闚 samochodowych. W ten spos鏏 pokaza mu, 瞠 鄉ier jest rzeczywista, 瞠 mo瞠 on teraz nie tylko czerpa przyjemno嗆 z jazdy samochodem, ale te mo瞠 sta si przyczyn cierpienia. Ten m這dy cz這wiek by mo瞠 u鈍iadomi sobie dwie strony doros這軼i – ta pierwsza jest wspania豉, sprawcza i pe軟a przyjemno軼i, a druga ciemna, prowadz帷a do b鏊u.

Mo積a powiedzie, 瞠 to by這 drastyczne. 疾 mo瞠 ten m這dzieniec m鏬 do鈍iadczy traumy. Zauwa禦y wszak瞠, 瞠 jego ojciec pokaza mu nie tylko ciemn stron doros貫go m篹czyzny, ale tak瞠 to, na czym polega jego praca. A to jest najcenniejsze dla syna. Ojciec da mu w ten spos鏏 najwa積iejszy dla syna przekaz, opowiedzia mu o tym, czym jest 篡cie i jak on pe軟i w tym rol. 疾 jako policjant ma do czynienia ze 鄉ierci, i 瞠 鄉ier jest rzeczywista. To samo us造sza貫m kiedy od pewnej studentki filozofii, kt鏎ej ojciec te by policjantem i zapytany o to, co robi w pracy, pokaza jej drastyczne zdj璚ia ofiar przemocy domowej. By mo瞠 tak maj policjanci.

Inicjacje dojrza這軼iowe w spo貫cze雟twach pierwotnych mia造 konkretny cel, s逝篡造 transformacji 鈍iadomo軼i m這dego cz這wieka, kt鏎 mia豉 przej嗆 z jej postaci egoistyczno-narcystycznej, w豉軼iwej dla dziecka, w po篡teczn dla spo貫czno軼i szersz 鈍iadomo嗆 grupow, plemienn. Rytua inicjacyjny musia by dojmuj帷y emocjonalnie i fizycznie, by stanowi kontr dla przywi您a dzieci雟twa. Dzi瘯i nim kobiety stawa造 si kobietami, a m篹czy幡i m篹czyznami. Dzi瘯i temu mo磧iwe by這 stworzenie sprawnie funkcjonuj帷ej grupy ludzi. Dzi jednak nie mamy 瘸dnych inicjacji, 瘸dnych grup, tylko miliardy zagubionych jednostek, a 鈍iat coraz bardziej przypomina, jak to pisa Jung, a house for idiot children.

Inne My郵i, re: wst瘼 na ko鎍u

Teksty oryginalnie zamieszczone w blogu Autora. W Tarace za uprzejm zgod.


« O rosn帷ej g逝pocie O d簑mie »

komentarze

[foto]

1. Inicjacja? • autor: Wojciech J騧wiak2019-07-07 14:30:19

Oj oj. Czy jest gruba ksi捫ka przedstawiaj帷a ryty inicjacyjne w r騜nych kulturach? Pewnie jest, tylko ja nie znam. Bo a chcia這by si widzie, gdzie, w kt鏎ych ludzkich kulturach faktycznie istnia造 inicjacje, gdzie za obywano si bez nich? I czym by造, na czym polega造 te inicjacje? Jaki by ich faktyczny przebieg?
Dlaczego pytam? -- poniewa podejrzewam, 瞠 nasze obecne m闚ienie o inicjacjach jest uog鏊nieniem pogl康闚 XIX i XX-wiecznych akademik闚, takim uog鏊nieniem, kt鏎e sta這 si wr璚z "miejsk legend". Jak matriarchat, w kt鏎y wierzono i rozprawiano, a kt鏎ego nie by這.
M闚ienie o inicjacjach, g堯wnie jako ubolewanie lub napominanie, 瞠 "dawni lub pierwotni ludzie byli inicjowani, czyli naprawd doro郵i, a nas spotyka los nieszcz瘰nych wyro郾i皻ych dzieci". Co dos這wnie powtarza cytowany Jung.
Co do tamtego zdania o "idiot children". Jung by Niemcem (szwajcarskim) i pisa i my郵a po niemiecku. Jak tamto zdanie brzmia這 oryginalnie? I z kt鏎ego z jego nieprzeliczonych dzie pochodzi? B璠 naprawd wdzi璚zny za znalezienie.
[foto]

2. Te bym chcia... • autor: Miros豉w Pir鏬2019-07-07 16:31:12

Te bym chcia wiedzie, gdzie obywano si bez inicjacji. Mo瞠 jest gruba ksi璕a o spo貫cze雟twach, kt鏎e bez niej si obywa造? Moja wiedza na ten temat to typowy antropologiczny  standard - Eliade, Gennep, itd. Mo瞠 to legenda miejska. Ale czy podobn legend nie s np. sza豉sy potu? To te legenda, pi瘯na, india雟ka.
Wyra瞠nie "idiot children" zapami皻a貫m z t逝maczenia angielskiego. Jak znajd orygina, napisz.
[foto]

3. Sza豉s potu, inicjacje, legendy miejskie • autor: Wojciech J騧wiak2019-07-07 16:48:48

Sza豉s potu przetrwa (na ile mi wiadomo) dzi瘯i (chyba) trzem osobom z narodu Lakot闚, poniewa przez d逝gi czas by zabroniony przez administracj rezerwat闚 i ta praktyka by豉 bliska zaniku. Ale w pewnym sensie sta si legend miejsk ("neo-legend"?), mianowicie sami Indianie uznali, 瞠 by豉 to praktyka og鏊no-india雟ka, znana przez wszystkie narody india雟kie i przez to dla nich charakterystyczna, wyr騜niaj帷a. Tymczasem tak nie by這, ani sweat-lodge nie by jakim "centralnym sakramentem" India雟ko軼i.
Obiecuj poszuka, jak to by這 z inicjacjami.
Jeszcze dodam, 瞠 inicjacje maj swoje ciemne strony i te "ciemne inicjacje" (po Esperanto by這by pewnie malinicoj) nie zas逝guj na kontynuowanie, przyk豉dem wycinanie 貫chtaczek w (wi瘯szej?) cz窷ci Afryki.
[foto]

4. Taniec s這鎍a • autor: Edward Kirejczyk2019-07-07 17:24:18

Pewna szamanka, kt鏎ej imienia ju nie pomn*, zawieszona mi璠zy Warszaw a Arizon opowiada豉 mi o ta鎍u s這鎍a, czyli s造nnym india雟kim rytuale inicjacyjnym. Zapami皻a貫m t histori, bo wspomina豉 przy tej okazji o cz這wieku uzale積ionym od ta鎍a s這鎍a. Ta鎍zy wiele razy w 篡ciu, a 瞠 nie 軼iemnia, 鈍iadczy造 liczne charakterystyczne blizny na torsie, po zerwaniu sk鏎y i mi窷ni, niemo磧iwe do podrobienia. Dzi by豚ym sk這nny przypuszcza (wtedy o tym nie my郵a貫m), 瞠 uzale積i si raczej od transu, ni od b鏊u.
Inicjacje przej窸y i zniekszta販i造 wszystkie wielki religie. To bar micwa, albo konfirmacja. Czym jest inicjacja w  katolicyzmie? Czy to pierwsza komunia 鈍i皻a, czy bierzmowanie? Wiek inicjowanego wskazywa豚y na to drugie. Tyle, 瞠 to obrz璠 nudny i nieciekawy. Ja ze swojego pami皻am tylko sk豉dany srebrny pastora biskupa, o modnej w闚czas formie. Bior帷 pod uwag d逝gotrwa貫 przygotowanie, wznios貫 rytua造 i pozosta陰 na ca貫 dalsze 篡cie wiadomo嗆 dobrego i z貫go,  by豉by to raczej pierwsza komunia. Tylko czy 8-latek mo瞠 by ju gotowy do 篡cia w spo貫cze雟twie?
Bar micw i pierwsz komuni 陰czy dzi jedno: najwa積iejsze s prezenty. Jak jest w konfirmacji, nie wiem.
---------
*Mo瞠 kto pami皻a, jak si nazywa豉? Je寮zi豉 po warszawie br您owym Audi 5000, mieszka豉 na Ostrobramskiej, a pracowa豉 w Zamku Ujazdowskim.
[foto]

5. @Wojciech J騧wiak. Tak,... • autor: Miros豉w Pir鏬2019-07-07 19:14:07

@Wojciech J騧wiak. Tak, to dobry przyk豉d patologii inicjacji, owo wycinanie 貫chtaczek. Tym bardziej, 瞠 to nie legenda miejska, ale autentyczne cierpienie milion闚 kobiet w Afryce - i chyba nie tylko tam. Dzi mamy swoje miejskie legendy, tworzone przez  np. psycholog闚. To chyba co podobnego, jak z 貫chtaczkami - tylko mam nadziej mniej bolesne.
[foto]

6. Bohater + Szamanka • autor: Micha (de) Molka2019-07-08 14:45:35

@Wojciech

Wojtku, zak豉dam, 瞠 "Bohatera o tysi帷u twarzy znasz" ale polecam tym co nie znaj.

@Edward

Ja pami皻am ;-) Kasia Bogdan.

7. Zgadzam si, 瞠... • autor: Calkiem.inny.mail2019-07-12 11:15:15

Zgadzam si, 瞠 te inicjacje to troch mit. I nie ma znaczenia jak one faktycznie by造 praktykowane, bo liczy si to co realnie znaczy造 dla ludzi, kt鏎zy w tym uczestniczyli, a nie to co oni pokazywali na zewn徠rz. Je瞠li tego nie wiemy, a zwykle nie wiemy jaka jest niekoniecznie wypowiadana prawda o podobnym prze篡ciu, to przypisujemy "ludom pierwotnym" w豉sne fantazje. S one dobrze znane - prawda zawarta w prostocie, marzenia, 瞠 篡cie mo瞠 by i g喚bokie i pi瘯ne i proste. To nie wynika jednak z do鈍iadczenia. Prawdopodobnie spo貫czno嗆 ma takie rytua造 i takie 篡ciorysy, jakie stanowi dla niej adekwatny poziom trudno軼i. Dzi coraz mniej jest kolektywnych i dosadnych form kulturowych, bo jeste鄉y 獞iczeni w abstrakcyjnym my郵eniu, a wiele aspekt闚 funkcjonowania po prostu jest do嗆 wcze郾ie internalizowana w procesie edukacji, kt鏎a realnie powszechna i wieloletnia jest raptem kilkadziesi徠 lat i to nie wsz璠zie. Ludzi 陰czy dzi wyimaginowana wsp鏊nota z milionami, a nie dziesi徠kami, na terenach tysi璚y kilometr闚, a nie setek metr闚. Inicjuje si zatem do indywidualizmu np. poprzez wyjazdy do szk馧 i na studia z dala od rodzinnego domu, poprzez poszukiwanie drogi zawodowej, kt鏎ej nikt nie mo瞠 nakaza. Jest zatem inaczej. Nie lepiej lub gorzej. 

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)