Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

28 grudnia 2014

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Czytanie... (odcink闚: 180)

Dymitra Or這wa, czyli rosyjski gnostycyzm rzutowany w przysz這嗆

Kategoria: Pytania i granice

« Rafa豉 Krawczyka czyli o t瘰knocie chrze軼ijan do poga雟twa Majmurka i Dobrowolskiego o ateizmie »

Dymitr Or這w, po ang. Dmitry Orlov, po ros. Дми́трий Орло́в, jest Amerykaninem rosyjskiego pochodzenia, urodzony w ZSRR w 1962 r., od 12 roku 篡cia mieszka w Stanach. Z wykszta販enia informatyk, z zami這wania tak瞠 lingwista (wymy郵i i propaguje fonetyczne pismo dla j瞛. angielskiego, tzw. Unspell English, r騜ne od 豉ci雟kiego, w kt鏎ym litery sp馧g這skowe stoj pionowo, samog這skowe litery le膨 poziomo, a d德i璚zne od bezd德i璚znych r騜ni si wygi璚iem g鏎nej kreski) a przede wszystkim futurolog, a w豉軼iwiej autor wizji zag豉dy cywilizacji.

O Or這wie wspomina貫m ju w Tarace i w tym blogu ostatniej wiosny: „(Czytanie) Dymitra Or這wa: jak dotrze do szale鎍闚?

Or這wa na polski t逝maczy Exignorant w swojej witrynie „Exignorant's Blog”. Teraz przeczyta貫m odcinek pt. „Spo貫czno軼i, kt鏎e trwaj – cz窷 I”.

Dalej wyja郾iam tytu: gnostycyzm, w najwi瘯szym skr鏂ie, by to ruch religijno-filozoficzny w okresie Cesarstwa Rzymskiego rozwijaj帷y si na Wschodzie, tzn. g堯wnie w Syrii, tak瞠 w Mezopotamii, Egipcie i Persji, w my郵 kt鏎ego 鈍iat by wrogim miejscem dla cz這wieka, a to dlatego, 瞠 zosta stworzony lub urz康zony przez z貫go boga (refleksem tego pogl康u jest chrze軼ija雟ki, znajdowany tak瞠 w Ewangeliach, frazes, 瞠 „tym 鈍iatem” rz康zi Ksi捫 Tego 安iata czyli Szatan) – cz瘰to owego z貫go boga uto窺amiano z gro幡ym 篡dowskim Jahwe. 安iat by z造, cz這wiek i ludzka dusza byli jego wi篥niami, a cia這 i „ni窺za cz窷” duszy, ta do kt鏎ej nale膨 nami皻no軼i i instynkty, by造 cz窷ci tego wi瞛ienia. Gdzie daleko i wysoko poza „tym 鈍iatem”, gdzie w gwiezdnych przestrzeniach istnia prawdziwy B鏬-安iat這嗆, do kt鏎ego t瘰kni豉 i rwa豉 si dusza cz這wieka, oczywi軼ie nie ca豉, tylko jej najg喚bsza cz窷, „iskra 鈍iat這軼i” otoczona mrokami cia豉, materii, nami皻no軼i i 鈍iata. Ta dusza-iskra by豉 absolutnie samotna, tragicznie rzucona we wrogi 鈍iat. Bardzo niewielu by這 tych, kt鏎zy to przejrzeli i zyskali wiedz – gnoz, gr. gnosis, st康 nazwa gnostycyzmu – o tym, jak to naprawd jest. Ta wiedza pozwala豉 im osi庵n望 zbawienie i po 鄉ierci wr鏂i do 安iat這軼i. Gnostycyzm by wrogi (wrogiemu) 鈍iatu, elitarny, aspo貫czny, wrogi wszelkim ziemskim „kr鏊estwom”, zar闚no tym zbrojnym jak i tym ko軼ielnym, wi璚 wsz璠zie gdzie si pojawia zwraca przeciw sobie furi religii i w豉dz bardziej ze „鈍iatem” spoufalonych; szczeg鏊nie jako konkurencj zwalcza造 go formuj帷e si w tych samych wiekach ko軼io造 chrze軼ija雟kie. Ale i Persowie nie s bez winy, bo ich w豉dca rozkaza ukrzy穎wa wielkiego gnostyckiego proroka Maniego, tw鏎c manicheizmu.

Mimo zwalczania, w tym niszczenia ksi庵, chrze軼ija雟two przej窸o wiele z ducha gnostyckiego, zw豉szcza wschodnie, poniewa jednym z ostatnich „desant闚” gnostyckich w wersji manichejskiej by ruch bogomi堯w na s這wia雟kich Ba趾anach. Zapewne tamt drog, przez po鈔ednictwo ba趾a雟kie, bo郾iackie, gnostyckie klimaty dotar造 do Rosji, gdzie znalaz造 swoj ostoj w prawos豉wnych sektach, jawnie g這sz帷ych wrogo嗆 鈍iata i wrogo嗆 鈍iatu. Czego wyrazem by造 masowe samokastracje, religijne samob鎩stwa i samospalenia, i uciekanie jak najdalej od „鈍iata” w tajg i na obczyzn. Wiele wskazuje, 瞠 gnostycyzm (w swojej szczeg鏊nej wersji) jest czym w rodzaju rosyjskiej pod鈍iadomo軼i – lub pod鈍iadomo軼i Rosjan.

...Ale Or這w, co u niego? – W czytanym artykule twierdzi, 瞠 istniej帷ego stanu cywilizacji nie da si naprawi, istniej帷y system polityczny nie daje na to szansy, za to: „mo積a uciec pozostaj帷 na miejscu poprzez stworzenie odizolowanych, separatystycznych spo貫czno軼i”. Gnostycyzm! 安iat oto jest z造, wrogi i nienaprawialny, doskonale nieczu造 na nasze potrzeby, zamiary i dzia豉nia, jeste鄉y bezsilni wobec rz康z帷ych nim pot璕 (ludzkich) i proces闚 (spo貫cznych i przyrodniczych), u鈍iadamianie „mas” nie ma sensu, poniewa prawd o tym, jak naprawd rzeczy si maj, mog u鈍iadomi sobie tylko nieliczne jednostki (jak manichejscy electi), a ci ratowa si mog odrzucaj帷 „鈍iat” wraz z jego zgubn cywilizacj i izoluj帷 si w ma造ch, przetrwalnikowych spo貫czno軼iach.

O tych grupach pisze w tym samym zdaniu: „mo積a uciec ... poprzez stworzenie odizolowanych, separatystycznych spo貫czno軼i – kt鏎ych przes豉nki, zbiory norm i kodeks闚 post瘼owania odbiegaj od otaczaj帷ego spo貫cze雟twa”. To jest mocno powiedziane: zasady „kodeksy” moralne i praktyczne tych grup maj prawo nie bra pod uwag moralno軼i, prawa itd. obowi您uj帷ych wok馧 nich. Bardzo to przypomina moralny rewolucjonizm gnostyk闚, ich lekcewa瞠nie dla diabelskiego porz康ku 鈍iata. Zarazem nawi您uje do tradycji rosyjskich starowier闚, podobnie separuj帷ych si od reszty 鈍iata.

Or這w dodaje co z nowoczesnej psychologii: zaleca aby tworzone grupy by造 ma貫 – 瞠by trzyma造 si liczby Dunbara, o kt鏎ej nie ma niestety has豉 w polskiej Wikipedii. Chodzi o to, 瞠 pojedynczy cz這wiek mo瞠 (jakoby) utrzymywa stabilne relacje z nie wi璚ej ni 150 znajomymi. Ta liczba – w豉郾ie liczba Dunbara – waha si mi璠zy 100 a 250, 鈔ednio 150. Tak (nie)liczne powinny spo貫czno軼i, kt鏎e postuluje Or這w. Pisze: „M康rze obmy郵ona wsp鏊nota o tak niewielkiej liczebno軼i mo瞠 zapewni wszystko, czego potrzebuj jej uczestnicy: schronienie, wy篡wienie, edukacj, opiek medyczn, rozrywk, towarzystwo, bezpiecze雟two i co chyba najwa積iejsze – poczucie przynale積o軼i. Dla ludzi, kt鏎zy czuj, 瞠 s cz窷ci z篡tej spo貫czno軼i, gdzie ka盥y uczestnik przedk豉da dobro ca這軼i nad korzy嗆 indywidualn, jest to nies造chanym 廝鏚貫m si造.”

Dalej autor przedstawia prawdopodobny wed逝g niego scenariusz upadku nowoczesnej cywilizacji. Po czym przechodzi do postulat闚 pozytywnych. Pisze: „Istniej dwie organizacyjne zasady, na kt鏎ych mog oprze si samowystarczalne wsp鏊noty, aby odnie嗆 sukces: komunistyczna organizacja produkcji i komunistyczna organizacja konsumpcji. ... Obie przynosz o wiele lepsze rezultaty przy tym samym nak豉dzie pracy i 瘸dna z nich nie jest dost瘼na dla wi瘯szych spo貫cze雟tw, kt鏎e musz polega na znacznie bardziej nieekonomicznych mechanizmach bazuj帷ych na rynku lub planowaniu centralnym.” Chodzi o komunizm w ma造ch grupach, nie o ten pa雟twowy, kt鏎y, jak pisze dalej Or這w: „jest tak martwy, jak spopielone polano”. Swoje rozwa瘸nia wspiera fragmentami z Kropotkina, kt鏎y postulowa zniesienie m.i. pracy najemnej i prywatnej w豉sno軼i, a praktyczno嗆 rozwi您a komunistycznych ilustrowa faktami z 篡cia duchoborc闚, rosyjskiej starowiernej pacyfistycznej sekty, kt鏎a w XIX wieku wyemigrowa豉 do kanadyjskich prowincji Alberta i British Columbia. Kropotkin tak瞠 zauwa瘸, 瞠 mainstreamowe mieszcza雟two tak瞠 przej軼iowo organizuje sobie ma貫 komunizmy, np. na statku, gdzie obowi您uje szwedzki st馧 i mo積a je嗆 ile si chce nie p豉c帷 osobno.

U Or這wa czuje si rosyjskie mentalne zaplecze, t這. Jest to t這 spo貫cze雟twa, kt鏎ego nie ma, bo si rozpad這 albo nigdy nie zawi您a這. Gdzie nie mo積a zaufa nikomu, z kim nie jest si w osobistym zwi您ku, a najlepiej, gdyby by z „tej samej wsi” i z jednej rodziny. Nie mo積a zaufa te ani pieni康zom, ani liczy na wymian, kt鏎 one umo磧iwiaj. W wizji Or這wa nie ma handlu. Wizja jest taka: zebra si w liczbie Dunbara, zwi您a si wewn皻rznym spinaj帷ym sprzysi篹eniem, wyznaczy sobie prawa, kt鏎e ka膨 siebie wspiera, a z obcymi si nie miesza, albo najlepiej 瞠by 瘸dnych obcych nie by這. Nikomu i niczemu, poza swoimi, nie ufa. Liczy tylko na w豉sn grup-komun. Nie wychyla si z w豉snym osobistym interesem i zapomnie o w豉snej indywidualno軼i. Kolektyw (w liczbie Dunbara) wszystkim, jednostka niczym.

W imi czego? Jakiej warto軼i? – Przetrwania. Jest w tym pami耩 ludzi rozproszonych po tajdze, musz帷ych prze篡 p馧 roku (lub wi璚ej) zab鎩czego mrozu, zdanych na w豉sne si造 i jeszcze dr璚zonych przez najazdy zbrojnych koczownik闚 i gorszych od nich urz璠nik闚 cara.

W futurologii Or這wa cywilizacja kapitalistyczno-techniczno-miejska nieuchronnie upadnie, on objawy jej upadku widzi nieustannie. Wszyscy, kt鏎zy jej zaufali, zgin. Kto przetrwa, a raczej: kto ewentualnie przetrwa mo瞠? – w豉郾ie takie outsiderskie izoluj帷e si grupy. Doda trzeba, za autorem: b璠zie to mia這 miejsce w 鈍iecie, w kt鏎ym b璠 zasoby do 篡cia nie dla miliard闚 ludzi jak dzisiaj, ale ledwie dla niewielu tysi璚y.

W tej rosyjskiej tradycji lub rosyjskiej pod鈍iadomo軼i, kt鏎 udatnie wyra瘸 Or這w, jest niewiara w cywilizacj. Przekonanie, 瞠 to co miejskie i wyrafinowane, co wymaga wysokiej wiedzy i organizacji, jest nietrwa貫, niepewne i padnie pierwsze. (Co zreszt w Rosji faktycznie cz瘰to si zdarza!) Jest niewiara tak瞠 w ludzk, moraln stron cywilizacji: 瞠 sie powi您a formalnych, proceduralnych, handlowych, ca豉 „moralno嗆 kupiecka” jest fikcj i gdy tylko pojawi si zagro瞠nie, ka盥y b璠zie „ratowa si osobno”.

Czytaj帷 Or這wa my郵a貫m, 瞠 jednak warto: wybra komitety i przedstawicieli, dba o prawo i 豉d w wi瘯szej skali ni liczba Dunbara, ufa obcym, przyjmowa pieni康ze za towar, a nawet je drukowa z odpowiednimi stemplami. Podtrzyma narodow solidarno嗆. Ten wynalazek – nar鏚 – jeszcze mo瞠 si przydawa. Czy瘺y Rosjanie jeszcze tego wynalazku nie dorobili si?

Czytanie...: wst瘼 na ko鎍u

Czytanie r騜nych ksi捫ek i internet闚, i uwagi o nich.


« Rafa豉 Krawczyka czyli o t瘰knocie chrze軼ijan do poga雟twa Majmurka i Dobrowolskiego o ateizmie »

komentarze

[foto]

1. Odtrutka • autor: Wojciech J騧wiak2014-12-28 18:21:49

Je瞠li kto za bardzo przej掖 si komunistycznymi pomys豉mi Or這wa i Kropotkina, to na odtrutk polecam inny bie膨cy tekst:
http://libertarianin.org/wielkie-oszustwo-swieta-dziekczynienia/

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)