zdjęcie Autora

23 listopada 2005

Wojciech Jóźwiak

e-tom: Praktyka z bębnem

Praktyka z bębnem
Trwające zajęcia praktyczne

Kategoria: Twarda Ścieżka
Tematy/tagi: Harner

  (1)    2    3    4    5    6    7    dalszy >  

Praktyka z bębnem - trwające zajęcia


23 listopada 2005

Wstęp i wprowadzenie

Jest 23 listopada 2005 i zaczynam zajęcia z bębnem, do których zapraszam każdego, kto ma ochotę. Ćwiczenia te będą obejmować: medytację przy dźwięku bębna i bez (także przy grzechotce), ćwiczenia oddechowe, wizualizacje i pozycje ciała. Zajęcia są częściowo wirtualne - tzn. ćwiczysz samodzielnie, a przez internet dzielisz się doświadczeniami z innymi. Nie musisz nigdzie wyjeżdżać, spotykać się z kimś, umawiać - wystarczy, żebyś zadbał/a o przestrzeń i czas dla własnej pracy.

Na następującej stronie zapiszesz się na listę dyskusyjną "Bęben", dotyczącą tej praktyki: _lista_beben.htm.

Adres e-mail listy "Bęben": beben@taraka.pl

W przyszłości spotkamy się na żywo - na warsztatach bębnowych, które zorganizuję. Kiedy? - kiedy czas na to dojrzeje.


Co będzie ci potrzebne:

Czas i przestrzeń

  • Potrzebujesz miejsca, w którym przez jakiś czas nikt nie będzie ci przeszkadzał ani cię rozpraszał czy odrywał; w którym będzie ci wygodnie. Z pewnością znajdziesz takie miejsce.
  • Zdecyduj także, kiedy i jak długo będziesz ćwiczyć. Minimum, jak mi się wydaje, to pół godziny raz w tygodniu. Oczywiście będzie dużo lepiej, gdy znajdziesz na te ćwiczenia całą godzinę codziennie. Ale jeśli każesz sobie ćwiczyć codziennie o stałej porze, a potem nie będziesz znajdywać czasu na to, to nie popadaj w poczucie winy. Każdy ma tyle czasu ile ma.

Możliwe, że z czasem znajdziemy wspólny czas, kiedy większość z ćwiczących będzie zasiadać o jednej godzinie, ale na razie nie musimy się o to kłopotać.

Akcesoria

  • Coś na czymś wygodnie położysz się - lub usiądziesz, najlepiej na podłodze i ze skrzyżowanymi nogami (pozycja lotosowa niekonieczna). Może to być: koc, mata do jogi, karimata, poduszka zwykła lub medytacyjna (tzw. "do zen" - napełniona plewami z gryki lub czegoś innego). Do leżenia polecam trzy koce: na jednym leżysz, drugi złożony podkładasz pod głowę, trzecim się przykrywasz.
  • Świeca, jeśli lubisz, gdy podczas medytacji coś się pali.
  • Kadzidła, jeśli lubisz.
  • Wszelkie inne przedmioty, które pomagają ci się skupić.
  • Budzik - może być w telefonie komórkowym.
  • Zeszyt do robienia notatek.

Sprzęt muzyczny

  • Odtwarzacz CD
  • Płyta z nagraniem szamańskiego bębna.
    Polecam nagranie, którego sam używam:
  • oraz nagranie o którym tylko wiem, że jest:
    • Rüdiger Maul & Christian Vogel "Schamanenpfade: Arbeits-CD für schamanische Reisen", kupisz zdalnie www.indianerpfad.de/cd.html. Ceny nie znam.

U nas kilka lat temu podobną płytę z bębnem do medytacji nagrał Mirosław Miniszewski, pt. "Szamański bęben". Rzecz do kupienia już raczej tylko okazyjnie.

Uwaga: transowy dźwięk bębna polega na równomiernych i monotonnych uderzeniach w tempie około 210..240 razy na minutę. Nie należy tego zastępować bardziej wyrafinowaną muzyką.

Instrumenty do własnego podkładu dźwiękowego

  • Bęben
  • Grzechotka

Później podam linki, gdzie można kupić i które instrumenty polecam.
Na razie będziemy pracować głównie z dźwiękiem z CD - ćwiczenia z "żywym" bębnem i grzechotką przyjdą później.


Obiecałem podać miejsca, gdzie można kupić bęben.
1) www.tipi.com.pl/cennik.html
Krzysztof Kolba z Limanowej. Mam i używam jego bębna od 5 lat. Ciągle jest sprawny bez zarzutu. Bębny Kolby są podobne do tradycyjnych indiańskich, tyle że ze skóry koziej nie jeleniej i na ramie ze sklejki, a nie z dartej gałęzi. Skórzane bębny mają jedną zasadniczą wadę: tracą lub zmieniają dźwięk pod wpływem wilgoci i w terenie trzeba je suszyć i nagrzewać przy ogniu. Cena 250 zł.
2) www.shamanicstudies.com/products/supplies.html
Sklep Fundacji Harnera. Mam ten bęben od 3 lat. Membrana nie jest ze skóry tylko z laminatu używanego do wyrobu profesjonalnych perkusji. Czyli: plastik. Trzyma się go i gra się na nim tak samo jak na bębnach "etnicznych". Ma tę przewagę nad skórzanymi, że jest całkowicie odporny na wilgoć i zmiany temperatury. Jest pod tym względem niezawodny i można na nim grać nawet w saunie. Cena 58 USD czyli wyjdzie trochę ponad 200 zł z transportem. Warto kupić póki dolar jest tani. Razem z bębnem radzę kupić CD Harnera - będzie taniej.
Grzechotki można kupić w zwykłych sklepach z instrumentami muzycznymi, radzę tylko dobrze wypróbować dźwięk, gdyż większość estradowych grzechotek ma dla naszych celów dźwięk zbyt słaby i zbyt opornie produkowany. Dobra grzechotka powinna aż krzyczeć! Można też ją zrobić samodzielnie.

Kiedy już zgromadziłeś/aś wszystko, co ci będzie potrzebne, możesz zacząć praktykę.


Ćwiczenie 0 - wstępne. Słuchanie każdego dźwięku

  • W czasie, który uznasz za odpowiedni, przyjdź na swoje Miejsce i urządź je do leżenia.
  • Umów się ze sobą, jak długo będzie trwało to ćwiczenie. Polecam na początek 10 minut, później wydłuż ten czas do 20 minut. Nastaw budzik (wskazany jest jakiś łagodny sygnał budzący).
  • Puść dźwięk bębna z odtwarzacza.
  • Połóż si/ę w relaksowej pozycji zwanej w jodze śawasana - na plecach, głowa na złożonym kocu, ręce luźno po bokach, obie tak samo, nogi lekko rozłożone, stopy opadają na boki.
  • Staraj się leżąc robić dokładnie jedną rzecz - słuchać dźwięku bębna.
    Słuchać dźwięku bębna!
    Ale rób tylko to. Nie uciekaj myślami do czegokolwiek innego. Niczego sobie nie przypominaj ani nie planuj ani nie wyobrażaj sobie. Słuchaj tak, żeby nie przegapić, nie opuścić żadnego uderzenia. Każde uderzenie bębna to chwila twoje życia. To TERAZ. TERAZ żyjesz.
  • Kiedy odezwie się budzik, przewróć się powoli na prawy bok. Powoli wstań i wyłącz odtwarzacz. Usiądź wygodnie na podłodze. Oddychaj głęboko - wykonaj świadomie i z uwagą 10 wdechów i wydechów, żadnego nie opuszczając, to znaczy nie tracąc z pola uwagi.
  • Następnie powtórz to ćwiczenie ze słuchaniem bębna leżąc - ale tym razem dłużej, 20 minut.
  • Zanotuj wszystko, co przyjdzie ci na myśl.
  • O swoich doświadczeniach możesz napisać na listę "Bęben" - beben@taraka.pl.
    (Zapiszesz się na tę listę tu: _lista_beben.htm.)

To na razie wszystko. To ćwiczenie możesz powtarzać tyle razy i tak często, jak to wyda ci się stosowane.

W kolejnych odcinkach będę podawał kolejne ćwiczenia.

Wojciech Jóźwiak






  (1)    2    3    4    5    6    7    dalszy >  

Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)