Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

02 lutego 2004

Piotr Jaczewski

Rozpoznawanie ducha huny
Wywiad z Piotrem Jaczewskim '如i帷ym Nied德iedziem'

Kategoria: Magia

Wywiad z Piotrem Jaczewskim "如i帷ym Nied德iedziem"

[Wojciech J騧wiak] Na pocz徠ek prezentacja: Gdzie mieszkasz?

[Piotr Jaczewski] Mieszkam w Warszawie, na Ursynowie.

[WJ] Ile masz lat?

[PJ] 26.

[WJ] Czym zajmujesz si "w cywilu"? - A mo瞠 raczej "w realu"?

[PJ] Zawodowo pracowa貫m g堯wnie jako informatyk, w tej dziedzinie studiuj. Obecnie wolny strzelec - taki go嗆, co siedzi i medytuje i pisze w internecie zamiast udawa, 瞠 pracuje od 8 do 16. Docelowo planuj realizowa si w dziedzinach (para)psychologicznych. Na razie poza praktykami staram si 篡 normalnie.

[WJ] Mam wra瞠nie, 瞠 znam ci od bardzo dawna, ale zdaje si pierwszy raz co robili鄉y razem podczas zimowych warsztat闚 na Otrycie w 2000 roku, na 安i皻o Nied德iedzia? Czy tak by這?

[PJ] Tak. Pierwszy raz spotkali鄉y si fizycznie na Otrycie. Przyznaje, 瞠 wcze郾iej s造sza貫m o tobie, obserwowa貫m twoje poczynania, pisanie, wi璚 mo磧iwe, 瞠 w wymiarze energii lub sn闚 spotkali鄉y si i wcze郾iej.he, he... A troszk powa積iej i troszk filozofuj帷 zdradz, 瞠 czasami towa篡szy mi dziwne poczucie, 瞠 urodzi貫m si kilkana軼ie lat za p騧no w stosunku do moich dawnych duchowych przyjaci馧.

[WJ] Nie lubi m闚i o czyim wieku, por闚nywa ludzi starszy-m這dszy, bo ostatecznie to rzecz przypadkowa, 瞠 jedni si rodz w tym pokoleniu, a inni w nast瘼nym. Chodzi mi o co innego: 瞠 mimo r騜nicy pokolenia, jaka jest mi璠zy nami, bywa這 jednak tak, 瞠 to ty wyst瘼owa貫 jako nauczyciel, a ja jako tw鎩 ucze. Na przyk豉d w zesz造m roku, kiedy tw鎩 artyku o pracy z wewn皻rznym przewodnikiem zastosowa貫m jako instrukcj i jako lektur wst瘼n na moich warsztatach w sierpniu 03. Mo瞠 wiesz, sk康 to si u ciebie bierze?

[PJ] Pewnie z dw鏂h powod闚: Po pierwsze pisz帷 staram si wybiera tematy b璠帷e odpowiedziami na moje w豉sne dylematy, na to czego sam nie mog貫m odnale潭. A po drugie staram si pisa w transie medytacyjnym, jako swoistego rodzaju przekaz i wskaz闚ki dla siebie samego. Je郵i to tobie pomog這, to ja si z tego bardzo ciesz. Zw豉szcza, 瞠 ja te korzystam dla swoich potrzeb z twojego pisania i aktywno軼i.

[WJ] Du穎 piszesz - na temat huny, na temat pracy nad sob. I to co piszesz, zawsze ma bardzo praktyczny charakter. Czy planujesz zebra swoje artyku造 w ksi捫k-przewodnik?

[PJ] Tak. Ju moje pierwsze artyku造 zebrane w przewodnik, ksi捫k o hunie czekaj w豉郾ie na wydanie w Studiu Astropsychologii w Bia造mstoku. Powinny ukaza si w tym roku pt "Huna - na tropie tajemnicy"

[WJ] Jak si zacz窸a twoja fascynacja hun? Od ksi捫ek, czy od spotkania mistrza?

[PJ] Zdecydowanie pierwsze by造 ksi捫ki. Tak jak sobie teraz przypominam, to pierwsz styczno嗆 z tekstami hunopodobnymi mia貫m w wieku ok. 11 lat - by造 to materia造 z kursu Doskonalenia Umys逝 Lecha Stefa雟kiego. P騧niej w liceum mia貫m okres czytania literatury ezoterycznej, a na zako鎍zenie szko造 stwierdzi貫m 瞠 trzeba wzi望 si za praktyk. A dalej to jako samo wysz這... By造 kursy Reiki, bioenergoterapia, nauka medytacji itd. Takim prze這mowym punktem by kurs Serge'a, po kt鏎ym po raz pierwszy zacz窸o mi si to wszystko uk豉da w sensown sp鎩n ca這嗆 i pewnie dlatego podpisuj si pod tym systemem.

[WJ] ...Ale mam te wra瞠nie, 瞠 w tym co robisz i czym si interesujesz, wykraczasz poza hun i to daleko. Znasz astrologi i mog powiedzie, 瞠 pod pewnymi wzgl璠ami wszed貫 w t dziedzin g喚biej ni ja, ostatecznie praktyk z dwudziestoletnim do鈍iadczeniem. Czy potrafi豚y okre郵i, na czym polega twoja Droga i co si na ni sk豉da?

[PJ] Tak, wykraczam poza hun, a traktuje j jako pewnego rodzaju 廝鏚這 j瞛yka i inspiracji, pozwalaj帷e opisa cz窷 mojego podej軼ia do 鈍iata, oraz rozwin望 kilka wewn皻rznych umiej皻no軼i. Natomiast je郵i mia豚ym sam okre郵a swoj osobist 軼ie磬 i jej idee, to nazwa豚ym to "walk o przytomno嗆" z wykorzystaniem wszelkich mo磧iwych 鈔odk闚 i metod - jestem bardzo eklektyczny, cho r闚nocze郾ie staram si mo磧iwie nie miesza wszystkiego w g逝pi spos鏏. Pewn podstaw jak przyjmuje w praktyce jest samoobserwacja i analiza z Przewodnikiem tego, co robi (lub co robi inni). Dodatkowo dochodzi do tego do嗆 swobodna praca z wizj - przechodz帷a pomi璠zy czyst medytacj z przepuszczaniem wszystkich wra瞠 a aktywnym uczestniczeniem w nich - w璠r闚k szama雟k. A astrologi i inne dziedziny ezoteryczne, psychologiczne i religijne traktuj jako dostarczycieli tre軼i, symboli i archetypowych map po wewn皻rznych krainach. Nijak nie zgodz si z powiedzeniem, 瞠 wszed貫m w astrologi g喚biej ni ty - po prostu i lubi i 獞icz intuicyjne interpretacje archetypowych symboli czy bezpo鈔ednie wizyjne z nimi spotkania - to czasami mo瞠 dawa pozory g喚bi, ale nie zast徙i d逝goletniej pracy nad badaniem, por闚nywaniem i interpretowaniem horoskop闚.

[WJ] Jeszcze poprosz o ci庵 dalszy autoprezentacji. Jaki jeste znak zodiaku - tzn. gdzie masz S這鎍e? Ksi篹yc? Ascendent?

[PJ] Znak s這neczny - Bli幡i皻a, Ksi篹yc w Raku, ascendent w Skorpionie.

[WJ] I kt鏎y typ enneagramu?

[PJ] Mediator-Dziewi徠ka. Chocia czasem zastanawiam si, 瞠 mog by Dawca-Dw鎩ka. Podobno 豉two te dwa typy pomyli, a ja nie siedz w tym systemie.

[WJ] Mo瞠sz by typem mieszanym, kt鏎e - przekonany jestem - istniej, chocia teoria enneagramu temu zaprzecza. A wracaj帷 do twojej drogi...

Czy s jakie praktyki, kt鏎e wykonujesz codziennie lub w inny spos鏏 regularnie?

[PJ]Tak. Jest to... 酥iewanie mantr po陰czone z medytacj nad nimi (tak jak to opisywa貫m). Jakich mantr? To niech pozostanie moj tajemnic.

[WJ] Wr鵵my do huny. Jakich masz mistrz闚 w tej sztuce? A je郵i mistrz to zbyt g鏎nolotne s這wo, to kto w hunie wywar na ciebie najwi瘯szy wp造w, komu najwi璚ej zawdzi璚zasz? Zar闚no przez lektury, jak i przez osobisty kontakt?

[PJ] Je郵i chodzi o czyst hun zdecydowanie Serge. Stylem my郵enia, sposobem prowadzenia zaj耩 i w豉郾ie sam filozofi. Chcia豚ym umie poprowadzi zaj璚ia w ten spos鏏. Je郵i chodzi o w og鏊e moje nastawienie do praktyk i filozofii duchowych - to lista zas逝穎nych (os鏏, kt鏎e wp造n窸y na mnie wiedz帷 o tym, lub nie) jest ca趾iem d逝ga.

[WJ] A dlaczego w豉郾ie huna? Przecie mamy w czym wybiera: zen, wad穋ajana, joga, Indianie, sufizm, r騜okrzy穎wcy, wicca, asatru, rodzima wiara s這wia雟ka, Crowley, Gurd磨jew, NLP, POP, magia sukcesu, a Ablito zapisa si nawet do wudu. Co ciebie przyci庵n窸o w豉郾ie do huny?

[PJ] Cz窷ciowo ju odpowiedzia貫m. Chyba szal na korzy嗆 huny przewa篡豉 prostota, nastawienie na praktyk, bardzo pozytywne nastawienie do 篡cia i ludzi oraz dodatkowo swoboda - bo huna tak, jak j odbieram, jest raczej zbiorem wskaz闚ek i technik jak pracowa nad sob, ni 軼i郵e okre郵on struktur. W inne systemy nie wszed貫m nie dlatego, 瞠 nie interesowa貫m si nimi, ale raczej przez to, 瞠 dostrzegam nich wady i nie czuj, 瞠 poprzez nie m鏬豚ym si zrealizowa. Huna ma te swoje wady, ale po prostu wydaje mi si najsympatyczniejsza.he, he...

[WJ] W dzisiejszych czasach chyba wszyscy wiedz, co to jest huna... Ale za堯禦y, 瞠 to czyta kto, kto jeszcze nie wie. Jakby kr鏒ko zdefiniowa hun?

[PJ] Huna ("tajemnica") to polinezyjski system wiedzy tajemnej, zbi鏎 idei tamtejszych szaman闚. To, co istotne w hunie, da si uj望 w stwierdzeniu, 瞠 nasze my郵i, uczucia i odczucia wp造waj na 鈍iat wok馧 nas. A ca陰 reszt huny da si ju wymy郵e na tej podstawie z 篡cia i wewn皻rznych obserwacji i analizowania. Oczywi軼ie jest troch gotowc闚 - sugestii, zasad czy wskaz闚ek, jakkolwiek by to zwa. Spora cz窷 takich idei by豉/jest skryta w wieloznaczno軼iach j瞛yka hawajskiego. Cz窷 z nich wydedukowa Max Freedom Long i to g堯wnie on spopularyzowa hun na zachodzie, jako 廝鏚這 metod tzw. skutecznej modlitwy, s逝膨cej osi庵aniu materialnych rezultat闚. Bo to dzia豉 i przyci庵a ludzi zafascynowanych tak form splataj帷 w jedno duchowo嗆 i magi. MFL odwali kawa dobrej roboty, je郵i chodzi o odzyskiwanie wiedzy z j瞛yka i popularyzacj huny, ale przyznam szczerze - moim zdaniem przeni鏀 w swoje odkrycia ca陰 mas europejskich przekona, troch u豉twiaj帷ych zrozumienie dla os鏏 z naszej kultury, a troch zamazuj帷ych obraz tych nauk.

[WJ] Kilka razy wymieni貫 imi Serge. Masz na my郵i - domy郵am si - Serge Kahili Kinga? Opowiedz o nim.

[PJ] Tak, to o nim m闚i貫m. To Bia造 adoptowany przez Hawajczyk闚 i bezpo鈔ednio nauczany w rodzinnej tradycji, w dodatku aktywnie rozpowszechniaj帷y t wiedz. Barwna posta je郵i chodzi o 篡ciorys, m闚i帷 w skr鏂ie, droga jego wiod豉 od wst徙ienia do marines do s逝瘺y w Korpusie Pokoju w Afryce, od studi闚 archeologicznych poprzez nauki u plemiennych szaman闚 po doktorat z psychologii, od prywatnej praktyki psychologa po budow organizacji rozpowszechniaj帷ej nauki huny. W tym, czego naucza, wida t drog i wida jego osobiste do鈍iadczenie - po prostu potrafi to wszystko prosto i zrozumiale uj望. W jego uj璚iu huna to szamanizm 這wc闚 przyg鏚, system bazuj帷y na duchowej komunikacji ze 鈍iatem wewn皻rznym i zewn皻rznym, po鈍i璚ony uzdrawianiu, harmonizowaniu siebie i otoczenia, rozwijaniu ducha Aloha, czyli po prostu mi這軼i do 篡cia, 篡czliwo軼i w podej軼iu do siebie i otoczenia. Ten Duch Aloha to taka wizyt闚ka rdzennej huny, b璠帷a jednocze郾ie 廝鏚貫m mocy - na przyk豉d zak豉da si, 瞠 wszystko wewn徠rz i na zewn徠rz nas jest ch皻ne i gotowe do wsp馧pracy, trzeba tylko rozwin望 umiej皻no軼i porozumiewania si. Ch皻nych do dowiedzenia si wi璚ej zapraszam na stron www.huna.cb.pl do dzia堯w "pocz徠ki" i "artyku造", gdzie znajduje si ca造 cykl wyk豉d闚 Serge'a na ten temat.

[WJ] Czy pozna貫 go osobi軼ie? Jaki on jest? Jakie zrobi na tobie wra瞠nie?

[PJ] By貫m na kilku warsztatach prowadzonych przez niego tutaj w Polsce. Trudno m闚i o osobistym poznaniu, zamieni貫m kilka s堯w pytaj帷 o interesuj帷e mnie kwestie - odpowiedzi jakie uzyska貫m by造 ca趾iem satysfakcjonuj帷e. Serge wygl康a na rasowego Irlandczyka, w dodatku sympatyczny, b造skotliwy i pewny siebie w tym, co m闚i.

[WJ] A jeszcze wracaj帷 do pytania, czym jest huna. Co si z hun robi: "wyznaje si" j? (Jak religi?) A mo瞠 "獞iczy"? (Jak jog?) Mo瞠 si do niej "nale篡"? (Jak do jakie organizacji?) Mo瞠 si j "uprawia" jak sport? albo "stosuje" jak np. diet? Jakby to okre郵i?

[PJ] Oj, to trudne pytanie. Jest to swoista "praktyczna filozofia", kt鏎 po prostu stosuje si, przy czym zakresem tego stosowania mog by pojedyncze problemy, a mo瞠 by i ca貫 篡cie. S 獞iczenia, kt鏎e pomagaj dostrzec niekt鏎e rzeczy, s takie, kt鏎e rozwijaj pewne umiej皻no軼i, s r闚nie dzia豉nia b璠帷e metodami uzdrawiania lub samouzdrawiania. Cz窷 technik bazuje na wierze, czy wr璚z na jej rozwijaniu - huna by豉 kiedy religi Hawajczyk闚, mia豉 te wiele cech magii, uwa瘸 si j za tamtejszy szamanizm - ale praktykowanie huny niekoniecznie oznacza przyj璚ie panteonu hawajskiego. Form praktykowania huny jest wiele i raczej zach璚a si do samodzielnej eksploracji i odkrywania metod pracy nad sob czy z lud幟i lub ze 鈍iatem. W my郵 has豉 "skuteczno嗆 jest miar prawdy" - je郵i co dzia豉 i przynosi Ci skutki, to jest to huna.

[WJ] Wyobra sobie, 瞠 masz przed sob kogo zupe軟ie pocz徠kuj帷ego, kto przeczyta par ksi捫ek i artyku堯w o hunie i czuje, 瞠 to jest jego droga. Co by mu radzi? - Co 闚 pocz徠kuj帷y ma zrobi, wed逝g ciebie?

[PJ] Zacz望 od przetrawienia tego, co przeczyta, prze這篡 to na sw鎩 j瞛yk i do鈍iadczenia, ustali swoje cele (co chce si osi庵n望 dzi瘯i hunie), a p騧niej 獞icz帷, albo po prostu stosuj帷 swoje wnioski, sprawdza, czy to dzia豉. No i pami皻a, 瞠by nie traktowa wiedzy ksi捫kowej lub do鈍iadczenia innych jako dogmatu, a raczej widzie w tym wskaz闚ki warte zastanowienia; i podobnie traktowa w豉sne prze篡cia i wnioski z praktyk i 獞icze. Je郵i do wiedzy ksi捫kowej, a nawet do w豉snych prze篡 zwi您anych z t wiedz, podejdziemy z dystansem, szybciej zauwa篡my rzeczy istotne - te, kt鏎e dzia豉j i nam osobi軼ie pomagaj.

[WJ] Czy "bycie-w" hunie wymaga uroczystego przyj璚ia do pewnej organizacji lub grupy? Czy wymaga akceptacji przez przyw鏚c lub mistrza, guru? Czy trzeba si jako przypodoba kolegom "wsp馧-hunowcom"? Czy jest praktykowany jaki rodzaj rites-de-passage, rytua堯w przej軼ia, tak jak chrzest w chrze軼ija雟twie albo Przyj璚ie Schronienia w buddyzmie? Czy w og鏊e jest jaki formalny moment przy陰czenia si do huny - czy te niczego takiego nie ma?

[PJ] My郵, 瞠 jest to po prostu moment stwierdzenia, 瞠 to dzia豉 i 瞠 chce si korzysta z tego dalej, bada ten temat i stosowa w praktyce. W staro篡tnych Hawajach wygl康a這by to pewnie inaczej, by這by to co w rodzaju pozwolenia na praktyk otrzymanego od nauczyciela albo rytualnego przekazania mocy lub atrybut闚, kt鏎ymi nauczyciel si pos逝giwa np. przy uzdrawianiu.

[WJ] Czy w Polsce s ludzie, mog帷y kogo innego (powiedzmy, tego pocz徠kuj帷ego) wprowadzi w hun? Przekaza mu jej metody? Czy s u nas nauczyciele huny? Czy organizuje si jakie kursy lub warsztaty?

[PJ] Tak, s ludzie prowadz帷y kursy i warsztaty, jest kilka takich os鏏, nawet sam prowadzi貫m i zamierzam to robi w przysz這軼i. S r闚nie organizowane przyjazdy zachodnich nauczycieli, raz, dwa razy w roku kto si trafia, z tego co kojarz jedynie Martyn Carruthers, ten od Soulworku, regularnie bywa w Polsce (nie wiem jak teraz)...

[WJ] (S造sza貫m niedawno, 瞠 Martyn Carruthers na sta貫 mieszka w Polsce.)

[PJ] ...字odowisko "hunowe" w Polsce jest do嗆 rozproszone, raczej tworz帷e niewielkie grupki wsparcia czy samopomocy wok馧 os鏏 aktywnych, ni jakie du瞠 organizacje.

[WJ] Istnieje organizacja Aloha International kierowana przez Kinga. Czy ta organizacja jako ogarnia hun jako ruch w 鈍iecie?

[PJ] Raczej nie. Jest kilka organizacji zachodnich rozpowszechniaj帷ych hun, je郵i dobrze kojarz np. Ma-uri Institute, prowadzi zaj璚ia z huny. S i chyba dwie organizacje longowskie, ba, nawet wyros造 po Longu "Ko軼i馧 Huny". W mojej opinii huna sprzyja indywidualnemu zajmowaniu si sob i dbaniu o bli窺ze i dalsze otoczenie, cho oczywi軼ie s ludzie, kt鏎zy czuj si na si豉ch dzia豉 dopiero b璠帷 w jakim zrzeszeniu lub organizacji.

[WJ] Czy huna nale篡 do New-Age'u?

[PJ] Zada貫 strasznie rozmyte pytanie. Je郵i m闚i帷 o New Age'u mamy na my郵i nasilenie ruch闚 i idei duchowych, ekologicznych itp, to pewnie tak. Je郵i m闚imy o oczekiwaniu na Now Er lub o widzeniu w obecnej sytuacji na 鈍iecie czego szczeg鏊nego, to raczej nie. Po prostu huna jest zbyt praktyczna: je郵i chcemy nowego, to po prostu to zbudujmy, zamiast rozwa瘸 spiskowe teorie dziej闚.

[WJ] Faktycznie, moje pytanie by這 rozmyte, bo i sam New Age jest czym rozmytym. Tak, chodzi這 mi o to, czy "huni軼i" oczekuj na jakie wielkie przemiany w 鈍iecie, na powstanie nowego, uduchowionego cz這wieka, powszechnego pokoju, 鈍iatowej mi這軼i czy czego takiego? Czy w kr璕ach hunowych jest co z takich millenarystycznych nastroj闚?

[PJ] Nie s康z. Mit osobistej przemiany i dzia豉nia dla pokoju oczywi軼ie funkcjonuje - to s bardzo silne wizje, daj帷e wiele wewn皻rznej si造. Ale je郵i patrzymy na to jako na milenarystyczne przekonania, to po prostu nie ten kalendarz; millenium to problem naszej cywilizacji, a nie tradycji Hawaj闚.

[WJ] Czy s jakie praktyki obowi您kowe w hunie? To znaczy jakie 獞iczenia, dzia豉nia, mo瞠 modlitwy, kt鏎e nale篡 robi, bo maj podstawowe znaczenie? Pytam o to dlatego, 瞠 powiedzia貫 ju, 瞠 do huny nie trzeba si specjalnie zapisywa - ale chyba w jej ramach co trzeba ROBI?

[PJ] Dlaczego trzeba? Mo積a, i owszem, ale nie trzeba.he, he... To zale篡 od tego, co chcesz uzyska i w jakiej wizji 鈍iata chcesz si porusza. Je郵i twoim celem jest zostanie szamanem lubi帷ym przygody, czyli chcesz si nauczy uzdrawiania, harmonizowania siebie i 鈍iata, to owszem, praktyka - medytacja, praca z energi, lub duchowe w璠r闚ki - s pewn konieczno軼i, cho i tak nie do ko鎍a, bo r闚nie dobrze mo積a doj嗆 do tego samego, nie poruszaj帷 si celowo w odmiennych stanach 鈍iadomo軼i, ale rozwijaj帷 po prostu wiar w siebie, zaufanie do w豉snych si oraz tkwi帷e w nas zdolno軼i samouzdrawiania lub prawdopodobie雟two zaistnienia pozytywnych zdarze. Po prostu chodzi o zgromadzenie wystarczaj帷ej ilo軼i energii (many), by鄉y mogli bardziej skutecznie dzia豉. A na to jest wiele sposob闚, na przyk豉d twoje warsztaty.he, he...

[WJ] Wracaj帷 do Serge'a Kinga, bo on wydaje mi si tu najbardziej prominentn postaci: czy jest w Polsce - a tak瞠 u naszych s御iad闚 w Europie - kr庵 jego uczni闚, zwolennik闚? I czy on otacza si swoimi "gruppies"?

[PJ] Oj, przyznam 瞠 u nas to widzia貫m jednego gruppie je盥膨cego z Serge'm - to by豉 jego 穎na. W rdzennym 鈔odowisku Serge'a nie widzia貫m, wi璚 trudno powiedzie, co on na Hawajach wyczyniahe, he....

[WJ] Zgodzisz si (pewnie) ze mn, 瞠 ka盥y ruch spo貫czny, a nawet ka盥a subkultura, ma swojego ducha. Jakby okre郵i ducha huny?

[PJ] Tak jak na to patrz, to trudno uj望 hun w kategoriach ruchu spo貫cznego, podobnie jakby chcie nazwa "subkultur" osoby zainteresowane psychologi! Duchem huny jest aloha, radosne dzielenie si energi 篡cia. Ale 鄉ia豚ym twierdzi, 瞠 tutaj nie doro郵i鄉y jeszcze do tego, tak 瞠 w duch huny w Polsce to by這by kala - przywracanie 鈍iat豉, wydobywanie go z g喚bin.(;-))

[WJ] Przyjrzyjmy si szczeg鏊nie wyrazistym subkulturom. Punki - a mo瞠 'punkowie'? - to istoty uraniczne, czyli nosz si i zachowuj, jakby wszyscy mieli Urana na ascendencie: nerwowi, sztuczni, dziwacznie upozowani, dra積i, szokuj. Dawni hippisi byli pod wp造wem Neptuna: powiewni, pow堯czy軼i, wyluzowani, jakby p造wali lub unosili si w powietrzu. Harleyowcy: 瞠by ich opisa, trzeba si璕n望 do enneagramu: to jeden w drugiego same 茳emki enneagramowe czyli Szefowie-Twardziele. Wi璚 jakby mi這郾ik闚 huny opisa w terminach astrologicznych lub enneagramowych? Kogo ta "nauka" przyci庵a, jaki typ cz這wieka? I odwrotnie, jaki typ najch皻niej wyra瘸 si przez hun?

[PJ] My郵, 瞠 w kategoriach astrologicznych wizja huny - to by豚y uk豉d Neptun-Jowisz: z jednej strony duchowa wizja i kontakt z niefizyczn stron bytu, czyli Neptun, z drugiej strony Jowisz, jako wy窺ze ja albo dawca sukcesu, a za nim wizja spokojnego rozwoju. A ca豉 reszta to ju bardziej kwestia osobistych zabarwie i preferencji. Je郵i si nad tym zastanowi, to bez wyra幡ego powodu i na d逝瞠j huna przyci庵a g堯wnie dwa typy ludzi: tych zainteresowanych praktyczn duchowo軼i i bezpieczn magi, czyli tych, kt鏎zy szukaj duchowo軼i nie zmuszaj帷ej do wyrzecze, oraz tych, co po prostu chc u豉twia sobie 篡cie. Czyli by造by to w kategoriach enneagramu typy numer 4 i 7, Tragiczny Romantyk i Epikurejczyk. No i trzecia kategoria, ci kt鏎zy chc uzdrawia, a huna przyci庵n窸a ich ze wzgl璠u na spodziewane efekty - w鈔鏚 nich chyba najwi璚ej jest Dawc闚. No i s po prostu ludzie w trakcie choroby lub ci篹kiej sytuacji, szukaj帷y uzdrowienia, czy ci, kt鏎zy w jaki spos鏏 do鈍iadczyli na sobie dzia豉nia tych technik i chc wiedzie wi璚ej.

[WJ] Mnie si raczej wydaje, 瞠 huna jest g堯wnie dla Dawc闚 i dla Epikurejczyk闚. Czytaj帷 S. K. Kinga wr璚z widz przed sob agituj帷ego mnie Epikurejczyka-Si鏚emk: 鈍iat nie ma przed tob ogranicze, za chwil czeka ci ekscytuj帷a przygoda, wszystko jest arcywspania貫. Ach i och. A z drugiej strony zauwa篡貫m u "hunist闚" t charakterystyczn dla Dw鎩ek-Dawc闚 gotowo嗆 do pomagania i do tworzenia kr璕闚 i sieci: razem, wesp馧, ja ci co u豉twi, a ty mnie. Duch Tragicznego Romantyka zupe軟i mi tu nie pasuje: nie widz, 瞠by huni軼i np. spierali si z Bogiem, wahali si nad ostatecznymi decyzjami, medytowali o 鄉ierci albo traktowali swoje 篡cie jako odwleczone samob鎩stwo. To wydaje mi si ca趾iem nie w stylu huny!

[PJ] Nie twierdz, 瞠 huna to filozofia Tragicznych Romantyk闚 (Czw鏎ek enneagramowych), a tylko, 瞠 ich poci庵a. By mo瞠 widz w niej mo磧iwo嗆 wytchnienia od w豉snej batalii, a by mo瞠 szukaj bezpiecznego wej軼ia w "energi trikstera" pomagaj帷 im dalej walczy.

Co do enneagramowej epikurejsko軼i huny, takiej, jak przekazuje Serge... Hm, troch w tym jest prawdy, przynajmniej w po這wie: co do tej cz窷ci stawiaj帷ej na optymizm, to si zgodz, ale jest i druga strona stawiaj帷a na realizm i skuteczno嗆 w dzia豉niu.

Oj Wojtku, co mi si widzi, 瞠 postrzegasz hun jako strasznie matrix'owy system. Tymczasem to po prostu "zestaw narz璠zi" - i w kt鏎 stron b璠ziesz chcia si uda, tam z hun lub bez niej mo瞠sz i嗆. To, co jest matriksowe, to co najwy瞠j nagminne operowanie mitami Hawaj闚 ("utraconego raju"), cudownych mocy kahun闚 ("Stary M璠rzec"), czy jakie sztuczne pr鏏y dowarto軼iowania huny np. pseudo-unaukowienie, czy pseudo-uduchowienie. Przy czym to nie jest raczej kwestia samej huny, lecz os鏏, kt鏎e pod szyldem huny sprzedaj swoje jazdy - a te niestety zdarzaj si chyba wsz璠zie, gdzie mo積a spotka si z w豉snym wn皻rzem. Cho z drugiej strony przyznaj, 瞠 praktykowanie huny jest spraw indywidualn i ka盥y, kto jej naucza, ma w豉sne "koniki" wynikaj帷e z w豉snych do鈍iadcze i filozofii 篡ciowej, albo z tematyki zaj耩.

[WJ] Czy nie wydaje ci si, 瞠 huna szczeg鏊nie spodoba豉 si Niemcom? 疾 oni do niej lgn i 瞠 huna jako dobrze wyra瘸 niemieckiego ducha?

[PJ] Nie, nie s康z. Po prostu Niemcy jako kraj si starzej, a dodatkowo ich sytuacja ekonomiczna robi si niepewna, a to wzbudza zainteresowanie duchowo軼i oraz metodami uzdrawiania lub magii sukcesu. (Zreszt tak samo jak skrajnymi ruchami spo貫cznymi.) Skojarz to z tym, 瞠 Niemcy na emeryturze cz瘰to podr騜uj po 鈍iecie, a Hawaje s znan atrakcj turystyczn, i to daje pewne powody do przypuszcze, dlaczego europejskie centrum "Aloha International" jest w Niemczech. Tak瞠, z naszej polskiej perspektywy, mo瞠 istnie podobie雟two obraz闚 Niemca, jako pewnego siebie, bogatego i jednocze郾ie perfekcjonisty - i wyobra瞠nia kahuny w biznesie, o ile hun zr闚na z magi sukcesu.

[WJ] Jak podoba ci si taki pogl康, 瞠 huna - nie m闚i o praktykach rdzennych Hawajczyk闚, tylko o tym, co posz這 w 鈍iat - jest w istocie MAGI SUKCESU? 疾 jest to sztuka przygotowywania sobie powodzenia w 篡ciu?

[PJ] Magia sukcesu to dobre zastosowanie tej wiedzy we wsp馧czesnym 鈍iecie, przynajmniej tej aktywnej, m瘰kiej cz窷ci mocy. Ale jest i druga strona huny, ta 瞠雟ka, bardziej zwi您ana ze sposobem prze篡wania 鈍iata oraz inspirowaniem siebie i otocznia do podejmowania w豉snych wysi趾闚. (Ta odmiana r闚nie jest nauczana, tylko mniej o niej s造cha). Je郵i si nad tym zastanowisz w kategoriach szamanizmu, to magia sukcesu, udanych polowa, pomy郵nych zbior闚, wyst瘼uje w prawie ka盥ej kulturze. A ta cz窷 huny, kt鏎a jest uniwersalna w tym wzgl璠zie, jest tak dlatego, 瞠 np. stara si odpowiedzie na pytanie na pytanie JAK to za豉twia z g鏎, z si陰 wy窺z czy ze 鈍iatem, zamiast zajmowa si kwesti religijn: z KIM to za豉twia.he, he...

Tak na marginesie: ta cz窷 huny zwi您ana z magi sukcesu zosta豉 szybko wch這ni皻a przez inne nurty. Np. z tego, co mi wiadomo, Silva korzysta z wiedzy M.F. Longa, a jedna z do嗆 popularnych technik NLP - praca z lini czasu - jest prawie 篡wcem zer積i皻a z Hawaj闚. Tak samo hun w kawa趾ach spotyka si na kursach tzw. prosperity.

[WJ] ...A nawi您ania do dawnej kultury Hawaj闚 s w istocie drugorz璠ne?

[PJ] Nie 篡jemy na Hawajach. Musz by drugorz璠ne, inaczej korzystanie z tego by這by raczej karykaturalne. Ale do嗆 豉two jest przet逝maczy (z hawajskiego na nasze) rzeczy takie, jak nastawienie, niekt鏎e przekonania, podej軼ie do r騜nych spraw lub po prostu techniki koncentracji, medytacji czy pracy z wizjami. Cho przyznaj, zainteresowanie si kulturow cz窷ci huny pozwala g喚biej spojrze i zrozumie ca陰 hun, oraz do pewnego stopnia wewn皻rznie nawi您a kontakt z lini przekazu i dalej uczy si intuicyjnie, czy te jak to robi Long - szuka wskaz闚ek poprzez odszyfrowywanie tajemnego kodu j瞛yka hawajskiego.

[WJ] Ciekawi mnie fakt, 瞠 jako nie s造cha, 瞠by huny nauczali sami - rdzenni - Hawajczycy? Mnie, ma這 wtajemniczonemu, z hun kojarz si g堯wnie dwa nazwiska, zreszt obu tych ludzi ju wymieni貫: Max Freedom Long i Serge Kahili King. Dlaczego nie ma hawajskich nauczycieli?

[PJ] S hawajscy nauczyciele huny. Z tym, 瞠 raczej nie ruszaj si z Hawaj闚, trudniej do nich dotrze i przez to ma這 o nich s造cha. Huna w swojej cz窷ci szama雟kiej, stawiaj帷ej na niezale積o嗆, d逝go by豉 wiedz zakazan, prze郵adowan, oczernian (podobnie jak wudu na Haiti) i chyba ten nawyk nie wychylania si tamtejszym szamanom pozosta. To takie moje prywatne zdanie. Cho wystarczy odrobina inwencji i nawet w internecie mo積a ich namierzy: wida, 瞠 s i 瞠 nauczaj.

[WJ] Wracam do pytania, kt鏎e zadawa貫m, a ty uporczywie nie chcesz odpowiedzie. Co si ROBI w hunie? Na czym polegaj jej praktyki? Tylko nie m闚, 瞠 ka盥y robi to, co chce, wed逝g w豉snego uznania. Musi by jaki elementarz dzia豉, co, co znaj i co robi wszyscy, o kt鏎ych si m闚i, 瞠 stosuj hun? (Bo czym si musi huna r騜ni od czegokolwiek innego, prawda?)

[PJ] Nie, nie musi si wcale r騜ni. Ludzie w wi瘯szo軼i przypadk闚 s w miar podobnie zbudowani - esencja tego co dzia豉 i im pomaga r闚nie musi by podobna. S pewne standardowe idee, dzia豉nia w hunie. Pomijaj帷 idee Aloha, g堯wny nacisk k豉dzie si na kontakt z Wy窺zym Ja oraz wzmacnianie zasob闚 energii - na jedno wychodzi, szczerze m闚i帷. Tylko to mo積a robi na wiele sposob闚. Np. kontakt z Wy窺zym Ja, mo積a rozwija przechodz帷 od technik wr騜enia, poprzez w璠r闚k szama雟k czy praktykowanie medytacji otwartej a na w豉郾ie na wzmacnianiu energii ko鎍z帷.

[WJ] Wspomnia貫, 瞠 w hunie wchodzi si w stany zmienionej 鈍iadomo軼i. Na czym to polega?

[PJ] Po prostu przenosisz uwag na 鈍iat energii, na wewn皻rzn wizj lub wkraczasz w stan jedno軼i z czym - to s trzy r騜ne od zwyk貫go "鈍iaty", a raczej punkty widzenia. Opiera si to na zdolno軼i skupiania uwagi i wbrew pozorom jest ca趾iem proste. Wyst瘼uje to w niekt鏎ych technikach niejako w spos鏏 ukryty (np. otaczanie si 鈍iat貫m dla ochrony - to wywo逝je przej軼ie w wymiar energii, czy "uzdrawianie symboliczne" - na poziom wizji). Mo積a r闚nie wykorzystywa te punkty widzenia bezpo鈔ednio - np. obserwuj帷 i zmieniaj帷 aur, albo wchodz帷 w w璠r闚k szama雟k.

[WJ] Czy do tego s konieczne pewne specjalne, rzadkie umiej皻no軼i? - Takie jak np. uzdolnienia muzyczne lub matematyczne?

[PJ] 疾by to dzia豉這, nie trzeba specjalnych umiej皻no軼i. Cho jak wsz璠zie do osi庵ni璚ia mistrzostwa w tych dzia豉niach, talent przydaje si.

[WJ] Hun (cz瘰to) uto窺amia si z szamanizmem, bywa okre郵ana jako "hawajski szamanizm" - sam u篡貫 tego okre郵enia. King zatytu這wa nawet swoj ksi捫k: "Szaman miejski". (Nawiasem m闚i帷, angielskie s這wo urban u篡te w jej tytule - "Urban Shaman" - znaczy troch co innego, ni nasze "miejski".) No wi璚 mnie si wydaje, 瞠 stawianie znaku r闚no軼i mi璠zy hun a szamanizmem jest mocno na wyrost. Bo w hunie nie widz tego, co jest istot szamanizmu, czyli techniki wchodzenia w trans, czyli przechodzenia na drug stron, w za鈍iaty, najog鏊niej m闚i帷. Brakuje mi te drugiej cechy szamanizmu: tego, 瞠 praktyki szama雟kie i osoba szamana by造 otoczone l瘯iem, boja幡i, to by豉 osoba troch 鈍i皻a, troch przekl皻a. A w hunie wszystko jest takie... wesolutkie i beztroskie. Sam sukces, 瘸dnych przykro軼i. Wi璚 jak si ma huna do szamanizmu, wed逝g ciebie?

[PJ] Wojtku, wydaje mi si, 瞠 wci捫 sugerujesz si wizj Longowsk lub wizj huny jako magii sukcesu.

[WJ] Ca造 czas mi chodzi o uchwycenie i o nazwanie ducha huny. Dlatego staram si j por闚na z rzeczami, kt鏎ych ducha czuj lepiej.

[PJ] Ja sam preferuj w豉郾ie szama雟k wizj huny - widzenie w niej drogi szama雟kiej - z naciskiem na zdobywanie wiedzy, mocy i rozw鎩 zdolno軼i za po鈔ednictwem pracy w OS. Serge naucza np. o podr騜ach do trzech 鈍iat闚 jako metodach uzdrawiania i o specjalnych miejscach, z kt鏎ych si korzysta w wizjach. Ba, do嗆 du篡 nacisk k豉dzie na rozwijanie 鈍iadomej komunikacji z przyrod, zar闚no w celu pobierania nauk, gromadzenia mocy, jak i nak豉niania duch闚 do wsp馧pracy. Tylko to wszystko jest podawane w sensie mo磧iwo軼i i ma czemu s逝篡 np. rozwijaniu 篡czliwego podej軼ia do 鈍iata. Natomiast nie jest konieczno軼i, wprost przeciwnie, z samych siedmiu zasad huny nauczanych przez Serge'a p造nie wniosek, 瞠 to samo mo積a robi na wiele sposob闚.

Co do "鈍i皻o軼i" i "przekle雟twa" bycia szamanem, to wydaje mi si, 瞠 to jest do嗆 subiektywna definicja. Cho i pod ni huna podpada, gdy d逝go, chyba nawet do dzi, tamtejsi szamani byli uto窺amiani z czarownikami u篡waj帷ymi "modlitwy 鄉ierci". Pono do dzi s這wo kahuna jest u篡wane jako okre郵enie z貫go czarownika, nie wiadomo tylko, ile w tym propagandy z czas闚 ewangelizacji, a ile pozosta這軼i po jaki wewn皻rznych sporach.

[WJ] Wracam do kwestii, w kt鏎ej uporczywie nie chcesz powiedzie nic konkretnego: Co si szczeg鏊nego ROBI w hunie?

Powiedz, nawet gdyby czu, 瞠 to du瞠 uproszczenie. Ja podam swoje przyk豉dy: w zen si siedzi w lotosie i skupia na pustce. W wad穋ajanie wizualizuje si b鏀twa (czyli budd闚 jak kto woli) i odmawia mantry. W szamanizmie (tym syberyjskim) si "kam豉" czyli wchodzi w stany wizyjne przy b瑿nie. W chrze軼ija雟twie si modli. W islamie te, tylko pi耩 razy dziennie. W jodze przyjmuje si pewne dziwaczne pozycje cia豉. W tai-czi wykonuje si ruchy w powietrzu w zwolnionym tempie. W wudu przywo逝je si b鏀twa, 瞠by w nas wst瘼owa造. Co si robi w hunie?

Jeszcze jedna uwaga. Ja w tym wywiadzie przyjmuj rol rzecznika czytelnika, wi璚 programowo si niczego nie domy郵am, jestem programowo niewtajemniczony, laik. Co si robi w hunie?

[PJ] Wiesz, gdybym szed 郵adami MFL odpowied by豉by prosta: "oddycha si g喚boko i posy豉 energi Wy窺zemu Ja" - i tworzy to form skutecznej modlitwy w kt鏎ej prosi si o inspiracj lub o urzeczywistnienie dla nas pewnej formy przysz這軼i. Natomiast u Serge'a, opr鏂z dzia豉 w duchu Aloha, faktycznie wyr騜nikiem huny jest zajmowanie si kreacj marze. Nawet mo積aby powiedzie, 瞠 specjalno軼i huny, og鏊nie, s cuda w naszym 篡ciu - to, co gdzie indziej traktuje si jako specjalne siddhi czy 豉sk, tutaj jest uwa瘸ne za normalno嗆, a wr璚z si uwa瘸, 瞠 pomy郵no嗆, zdrowie i szcz窷cie to naturalny stan cz這wieka. Tylko w tym podej軼iu do huny nie ma okre郵onego dzia豉nia, owszem jest rytua Haipule, on i inne dzia豉nia mog przyjmowa r騜ne formy, w zale積o軼i od twojego zrozumienia huny i siebie: mog to by dzia豉nia od masa簑 zaczynaj帷, poprzez afirmacje, b這gos豉wienie czy modlitw i medytacj oraz jog, a na wizualizacji b鏀tw i rozmowach z nimi lub poddawaniu si im sko鎍zywszy, a mo瞠 to by... spotkanie si ze znajomymi w barze czy p鎩軼ie do kina.

[WJ] U篡貫 paru fachowych termin闚 hunicznych. Co to jest "mana"?

[PJ] To duchowa si豉 lub raczej moc. Mo積a j okre郵i jako iloczyn zaufania (wiary, pewno軼i siebie) i bioenergii (twojej zdolno軼i jej wytwarzania, zapas闚 energetycznych, oraz jej przep造wu mi璠zy tob a otoczeniem). Tu duch Aloha znajduje bezpo鈔edni wyraz: im bardziej kochasz to, co robisz, jak robisz to, do czego d捫ysz - co oznacza, 瞠 jeste z tym szcz窷liwy - tym masz wi璚ej many, by to urzeczywistni.

[WJ] Co to jest "kala"?

[PJ] To jedna z zasad huny, t逝maczy si j jako has豉: nie ma granic, sami stwarzamy granice w豉snego do鈍iadczania. Jest to r闚nie wewn皻rzne 鈍iat這, 鈍iat這 wyst瘼uj帷e jako cecha Wy窺zego Ja w medytacji. Nazywa si te w ten spos鏏 proces uwalniania napi璚ia: fizycznego poprzez relaks, emocjonalnego poprzez wybaczanie, mentalnego poprzez likwidacj konflikt闚 przekona i duchowego poprzez b這gos豉wienie i kierowanie uwagi ku obecnej chwili.

[WJ] Co to jest "wy窺ze ja"?

[PJ] To nasza ja潯, duchowy aspekt, tworz帷y dla nas nasz rzeczywisto嗆. Wewn皻rzne wy窺ze ja mo瞠my do鈍iadczy jako pewien stan poszerzonej 鈍iadomo軼i, ale r闚nie dobrze mo積a powiedzie, 瞠 wy窺ze ja manifestuje si dla nas jako nasze 篡cie, jest przep造wem energii w nas, czy pojawia si jako m康ro嗆 postaci w naszych snach lub wizjach.

[WJ] Co to jest Ma-Uri? (- Np. w nazwie instytutu.)

[PJ] "Ma-Uri" i "Lomi Lomi Nui" to mniej wi璚ej synonimy (mauri jest maoryskie, lomilomi hawajskie) - to s zbli穎ne do siebie formy masa簑, splataj帷e w jedno oddzia造wanie dotykiem i duchowe, oparte na filozofii huny.

[WJ] Jak by radzi Czytelnikom wizualizowa Wy窺ze Ja? Czy masz na to swoje "patenty"?

[PJ] Tak: Jeden z najlepszych patent闚 to wizja i odczucie jasnego 鈍iat豉 przed twarz, odczuwalnego w ca造m ciele, naturalnie 陰cz帷 to wyobra瞠nie z oddechem i odczuwaj帷 "鈍iat這" w ca造m ciele, Ta wizualizacja jest oparta na pewnej naturalno軼i do鈍iadcze i sama potrafi si rozwin望 w niezwyk貫 duchowe prze篡cie. W tym kontek軼ie, 瞠by komunikowa si wystarczy zwr鏂i si do tego 鈍iat豉. Je郵i trudno ci jest zwraca si do 鈍iat豉 jako takiego - mo瞠sz sobie wyobrazi, 瞠 w 鈔odku stoi lub siedzi jaka posta.

Drugie takie moje ulubione wyobra瞠nie to Wy窺ze Ja jako aura, otaczaj帷a ciebie, tworz帷a co w rodzaju du瞠j, parometrowej, mlecznej 鈍ietlistej mg造.

[WJ] Long zaleca wyobra瘸 sobie Ni窺ze Ja jako kogo w rodzaju wiernego s逝gi, gotowego na ka盥e skinienie. Czy tego wyobra瞠nia, wg ciebie, warto si trzyma? A mo瞠 pr鏏owa podej嗆 Ni窺ze Ja inaczej?

[PJ] My郵, 瞠 najlepsze podej軼ie do wewn皻rznych postaci, to traktowanie ich jako przyjaci馧. I tak cho teoretycznie NJa - cia這 - przypomina komputer programowany naszymi wyobra瞠niami i intencjami, to je郵i pozwolisz sobie na uznanie w nim specjalnego rodzaju inteligencji-m康ro軼i, to czynisz tym samym cia這 廝鏚貫m mocy i uznajesz w nim przejaw WJa.

[WJ] Czy nale篡 trzyma si jednego ustalonego wyobra瞠nia Ni窺zego Ja (i Wy窺zego te), czy mo瞠 nale瘸這by zr騜nicowa te wizualizacje i na r騜ne okazje, np. kiedy chcesz osi庵n望 cele w r騜nych dziedzinach, pracowa z r騜nymi formami Ni窺zego Ja? (Oraz Wy窺zego?) - Na przyk豉d w biznesie z jedn form, a w nauce j瞛yka z drug? Co takiego, jak w wad穋ajanie, gdzie medytacyjne b鏀twa wyst瘼uj w r騜nych formach?

[PJ] Je郵i pracujesz z trzema ja na poziomie wizualizacji, wszystkie niejako oddzielaj帷 od wewn皻rznego obserwatora to trzeba pami皻a, 瞠 jest to praca symboliczna. To, co robisz wizualizuj帷, jest symbolicznym ukierunkowaniem wewn皻rznych proces闚.

Jak w ka盥ej wizualizacji lub wizji, Wy窺ze Ja jest czym, co j animuje, porusza, "nasyca znaczeniem"; 字ednie Ja wyznacza jej kierunek intencj oraz uwag, a Ni窺ze Ja buduje jej struktur, obleka w form na podstawie pami璚i i innych wzor闚, kt鏎e przechowuje.

Kiedy pracujesz z modelem trzech ja, personifikuj帷 wszystkie trzy w wizji, to raczej pozosta przy tym modelu i nie wprowadzaj na si喚 podzia堯w, natomiast z powodzeniem mo瞠sz pracuj帷 pojedynczo (z ka盥ym Ja) prosi je o wy這nienie z siebie aspektu odpowiadaj帷ego tematowi pracy. Czyli np. pracowa z aspektami tw鏎czej energii (czyli Wy窺zego Ja) w danej dziedzinie, po prostu je personifikuj帷 - w ten spos鏏 pracujesz z duchem sukcesu lub np. duchem angielskiego, np. staraj帷 si z nimi zaprzyja幡i lub sk這ni je, by w okre郵ony spos鏏 zachowywa造 si w twoim 篡ciu. Odwrotna metoda, to nak這nienie Ni窺zego Ja, by odszuka這 w sobie, w pami璚i, taki aspekt osobowo軼i, kt鏎y ma zdolno軼i j瞛ykowe i przekona go, by by odwa積iejszy w wyra瘸niu siebie oraz um闚ienie si na sygna, kt鏎y to pozwoli uruchomi. A metoda po鈔ednia, to wy這nienie takiej formy osobowo軼i z 字edniego Ja w postaci roli "Ja Angielskoj瞛ycznego", nast瘼nie nakazanie jej przemy郵iwania aktualnych problem闚 zwi您anych z nauk i poproszenie jej o nauczenie ci wchodzenia w t rol.

[WJ] Czy Przewodnik, o kt鏎ym pisa貫 w swoim artykule dla "Taraki", jest tym samym, co Wy窺ze Ja, czy to jednak co innego?

[PJ] W zasadzie to samo. Cho osobi軼ie, kiedy m闚i "Wy窺ze Ja", to mam na my郵i pewien aspekt wewn皻rzny, stan 鈍iadomo軼i, proces wewn徠rz nas, natomiast o Przewodniku staram si my郵e jak o aspekcie zewn皻rznym. Mo瞠 inaczej: w pewien spos鏏 Przewodnik, to ta energia, te aspekty naszego Wy窺zego Ja, kt鏎e s odrzucane przez to, z czym aktualnie si identyfikujemy: a tym bywa osobowo嗆, cia這, a nawet nasz odbi鏎 tera幡iejszo軼i.

[WJ] A czy Wy窺ze Ja (i Ni窺ze te) mo瞠 si przy郾i? To znaczy, w jakim stopniu postaci Przewodnik闚, Mistrz闚, Opiekun闚 lub Przyjaci馧 pojawiaj帷e si w snach, pokrywaj si Wy窺zym lub Ni窺zym Ja huny?

[PJ] Tak, WJa i NJa mog si przy郾i.

O tym cz窷ciowo opowiada貫m ju, m闚i帷 o wizjach. W zasadzie w ka盥ym 郾ie obecne s wzory, informacje pochodz帷e od Wy窺zego i Ni窺zego Ja, czyli impulsy duchowe i cielesne, je郵i chcemy wprowadza taki podzia, spersonifikowane lub nie.

Ale z punktu widzenia praktyki w 鈍iecie symbolicznym, w tym wymiarze do鈍iadczania jaki oferuj nam sny, jest pewien paradoks: postaci tam spotykane s dok豉dnie tym, czym je okre郵asz, jak je odbierasz, lub jak p騧niej interpretujesz. Innymi s這wy pomimo, 瞠 TUTAJ 酥isz i s w tym momencie obecne twoje ja幡ie, generuj帷 sen, to TAM mo瞠 doj嗆 do ich spotkania jako trzech osobnych postaci. Mo瞠sz prze篡 ca趾owite spotkanie z Wy窺zym Ja, np. jako Starcem, M璠rcem, kt鏎y wska瞠 ci drog, albo Kr鏊em lub 疾brakiem, kt鏎y wzbudzi twoje emocje. Ni窺ze Ja cz瘰to wyst瘼uje w postaci gnom闚, kar堯w, elf闚, albo cz瘰to w naszej kulturze wskakuje w rol Cienia-Sprzymierze鎍a. 字ednie ja: to s zazwyczaj postaci w 鈔ednim wieku, ale o podkre郵onej roli spo貫cznej, to co gdzie indziej traktuje si jako obrazy persony.

Innymi s這wy, r騜ne ja, pomimo 瞠 s jedno軼i, maj moc wcielania si w twoje sny, a my ich nie rozpoznajemy w sennym zamroczeniu(. To nie jest w stylu naszego zwyk貫go my郵enia o snach, ale z punktu widzenia "sennego ja" - to jest w豉郾ie to.

[WJ] A teraz, Piotrze, skup si. Mam pewien pogl康 co do obrazu cz這wieka w hunie (i w og鏊e, nie tylko w hunie), i ten pogl康 mo瞠 okaza si heretycki albo po prostu b喚dny. Wydaje mi si mianowicie, 瞠 okre郵enia "wy窺ze" i "ni窺ze" w stosunku do Wy窺zego Ja i Ni窺zego Ja - tak jak przedstawia te "byty" huna - s myl帷e i kieruj nasze my郵enie na fa連zywe tory. Przynajmniej mog to robi. Bo jak si m闚i o "Ni窺zym" i "Wy窺zym" Ja i o "Ja 字ednim" w 鈔odku, to w豉郾ie wynika z tych s堯w, 瞠 moje zwyk貫, zwyczajnie 鈍iadome i m闚i帷e ja, czyli ja taki, jakiego siebie znam, jest PO吐EDNIKIEM, MEDIATOREM pomi璠zy tamtymi dwoma skrajnymi ja. Tymczasem tak po prostu nie jest! Zwyczajne Ja nie jest po鈔ednikiem, cho熲y dlatego, 瞠 mo瞠 wywiera wp造w (co wcale nie jest 豉twe i wymaga specjalnego szkolenia, kt鏎ego dostarcza w豉郾ie huna) na Ni窺ze Ja, ale z Wy窺zym Ja w kontakcie nie jest!

Ja bym to widzia i nazwa inaczej. Zwyk豉, "m闚i帷a" 鈍iadomo嗆, to jeden skrajny biegun "ludzkiego bytu", a drugim biegunem jest to, co Ian Wilson (i pewnie nie tylko on) nazwa "Superself", Nadja潯 - czyli tw鎩 osobisty b鏬-cudotw鏎ca, a zarazem tw鎩 osobisty Przewodnik lub Wewn皻rzny Mistrz. Zarazem ta istota jest, w jakim stopniu, tw鏎c twojego losu. Mo積a te j uwa瘸 za osobistego geniusza lub dajmoniona. Ten drugi biegun, tw鎩 Duchowy Bli幡iak (te tak go mo積a nazwa) jest jednak od ciebie oddzielony, mianowicie barier nie鈍iadomo軼i. Nie鈍iadoma cz窷 ciebie le篡 gdzie pomi璠zy Ja Zwyk造m a Nadja幡i. Na t nie鈍iadom cz窷 ciebie - kt鏎a mo瞠 by identyczna z Ni窺zym Ja huny - dzia豉 mo積a tylko magicznie. Tak by to wygl康a這.

G堯wna r騜nica jest taka, 瞠 w hunie m闚i si "ni窺zy-鈔edni-wy窺zy", przez co powstaje z逝dzenie, 瞠 Ja Zwyk貫 jest po鈔ednikiem. W tym obrazie, kt鏎y naszkicowa貫m, s dwa punkty skrajne, odpowiadaj帷e 字edniemu Ja i Wy窺zemu Ja w hunie, a po鈔ednikiem mi璠zy nimi jest Ni窺ze Ja. Co o tym s康zisz?

[PJ] Tak, nazewnictwo Ni窺zy-字edni-Wy窺zy jest myl帷e, za chwil do tych zwi您k闚 pomi璠zy nimi wr鏂.

Zajmijmy si t biegunowo軼i, o kt鏎ej piszesz. Ten pogl康 si zgadza z praktyk, ale tylko w豉郾ie z perspektywy identyfikowania si ze swoj osobowo軼i. Jest to do鈍iadczenie zwyk貫go ja, psychologicznego "ego" patrz帷ego na zewn徠rz, do 鈍iata i w ten spos鏏 te odbieraj帷ego 鈍iaty i do鈍iadczenia wewn皻rzne.

Inaczej natomiast jest, kiedy zwracasz uwag - w medytacji czy w jakim innym dzia豉niu - do wewn徠rz, niejako oddzielaj帷 si od tego "zwyk貫go ja". Z tej perspektywy, wewn徠rz odkrywasz, 瞠 to, co by這 za barier nie鈍iadomo軼i i co przemawia do ciebie poprzez wydarzenia w 鈍iecie lub wciela si w senne postaci, oraz to, co by這 (jest) 廝鏚貫m i procesem, polem kierowania uwagi - "esencjonaln 鈍iadomo軼i istnienia" - to jest jedno i to samo.

To raczej tr鎩k徠 lub ko這 mi璠zy trzema Ja, a nie odcinek z biegunami 字ednie Ja - Wy窺ze Ja. Metafora jest odpowiednia, bo opr鏂z zwr鏂enia umys逝 na samego siebie takim drugim punktem przej軼ia mi璠zy r騜nymi wizjami 鈍iata (zwyk造 podzielony - a po陰czony w jedno), jest wej軼ie w cia這 i osadzenie si w 鈍iadomo軼i sensorycznej, ale w praktyce to na jedno wychodzi.

Mo瞠 to prze這輳 na szama雟kie do鈍iadczenie "warsztatowe", b璠zie Ci 豉twiej zrozumie: wspomina貫 gdzie w swoich tekstach o do鈍iadczeniu widzenia 鈍iata na powierzchni, z perspektywy zakopywania si - to by這 w豉郾ie to odwr鏂enie si do wewn徠rz: widzia貫 to, co by這 na powierzchni. Mog貫, bo chwilowo BYΒ TYM, ale jedyna forma, w jakiej mog這 to odebra czy wspomina "zwyk貫 ja" ze swoimi zwyk造mi wzorami postrzegania, to by這 do鈍iadczenie widzenia: "St康 widz tamto".

Teraz wr鵵my do trzech ja. Taki pionowy rozd德i瘯 pomi璠zy nimi, to jest uwarunkowanie po cz窷ci zachodniej kultury (vide: rozd德i瘯 niebo, ziemia), po cz窷ci zwyk貫go sposobu postrzegania opartego na liniowym poczuciu czasu, gdy to nasze "zwyk貫 ja", tak jak je odczuwamy, bierze si g堯wnie z liniowego szeregowania wspomnie - jest to swego rodzaju nawyk we wsp馧pracy 字edniego Ja z Ni窺zym Ja. Tymczasem trzy ja s funkcjami naszego bytu; mo積a te powiedzie, 瞠 wsp馧istniej razem, np. kiedy sobie co przypominasz, jak捷 scenk z 篡cia: to 字ednie Ja (TY w og鏊no軼i) kieruje uwag, NJa (cia這) reaguj帷 na uwag dostarcza wspomnie odtwarzaj帷 fizjologicznie tamten stan, a Wy窺ze Ja jest obecne na wiele sposob闚: jako 廝鏚這 wspomnienia (by造 tw鏎ca zdarze), jako sam proces wspominania (jako 廝鏚這 zdolno軼i, 篡cie cia豉 i jego zdolno嗆 do funkcjonowania) i jako obserwator (kt鏎y to obserwuje w tle na niewerbalnym poziomie), oraz jako pewna zmiana twojej rzeczywisto軼i, kt鏎a w豉郾ie nast瘼uje. To nie jest pe軟y obraz, ale oddaje ide - jeden proces widziany przez pryzmat trzech funkcji. W tym uk豉dzie komunikacja mi璠zy ja幡iami zachodzi ca造 czas.

[WJ] Oj, chyba dojrzeli鄉y do wy窺zego kursu fenomenologii do鈍iadczenia medytacyjnego! Ale mi這郾icy huny to zatwardziali praktycy i jeszcze gotowi nas zlinczowa za nasze przeintelektualizowanie. Proponuj wr鏂i za jakis czas do tego tematu, ale ju w perspektywie szerszej ni tylko poczciwa huna. I jeszcze jedno pytanie na koniec: czy s w hunie jakie szczeg鏊ne dzia豉nia integruj帷e grup? Bo to chyba nie jest co tylko dla samotnych poszukiwaczy?

[PJ] Nie, huna nie jest wy陰cznie dla samotnik闚, ale jak wsz璠zie: grup integruje wsp鏊ne dzia豉nie w jednym celu. Z sympatyczniejszych proces闚, kt鏎e mo積a w tym celu wymy郵e: najlepsze wydaj si by wzajemne u軼iski na "misia" oraz szczere prawienie sobie komplement闚, co mo積a prze這篡 na 鈍iat wewn皻rzny: wyobra瘸j帷 sobie tworzenie kr璕u, w kt鏎ym wszyscy trzymaj si za r璚e, z rejonu serca wysy豉 mi陰, ciep陰, serdeczn energi.

26 stycznia - 2 lutego 2004

 


x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)