Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

30 września 1999

Marek Rau

e-tom: Współczesny ruch neopogański w Europie

Ruch Neopogański (68)
Współczesny ruch neopogański w Europie


  < poprzedni    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    (22)    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    dalszy >  

Marek Rau   Współczesny ruch neopogański w Europie   1999

VI. Neopogaństwo w Europie Środkowo-Wschodniej (część 8)

Rumunia

W Rumunii działa Clubul Acoladeor, która powstała w 1993 roku, kiedy to jej członkowie zorganizowali pierwsze seminarium dotyczące pogaństwa, na uniwersytecie w Bukareszcie. Inicjatorem powstania grupy jest Bogdan Radulescu, dziennikarz redakcji programów radia rumuńskiego dla zagranicy. Grupa liczy siedmiu członków, ludzi aktywnych, publikujących artykuły, organizujących konferencje i około stu sympatyków; ludzi zainteresowanych działalnością grupy. Są to głównie studenci i młodzi intelektualiści. Grupa organizuje też wyprawy w góry, "do dawnych sanktuariów", gdzie omawiane są różne aspekty pogaństwa, śpiewane są pieśni ludowe, palone świece. Na wiosnę 1998 roku zorganizowano "duże spotkanie w czasie równonocny wiosennej".

Lider grupy jest zafascynowany ideami ruchu Nowej Prawicy, o swoich zapatrywaniach politycznych mówi: "Czytałem wiele książek, ale pociągała mnie Nowa Prawica. Nie dlatego, że zajmowali się pogaństwem, ale dlatego, że odrzucali wszelki uniwersalizm, w tym chrześcijaństwo i homogenizację świata na wzór zachodni – homo economicus, w wizji liberalnej i homo sovieticus w wizji komunistycznej. To są konsekwencje uniwersalizmu. Trzeba rozróżnić między uniwersalizmem i uniwersalnością. Uniwersalizm to rodzaj rasizmu, bo jakiś partykularny element świata stara się ukazać jako powszechny. Uniwersalizm jest według mnie niebezpieczny, gdyż odrzuca relatywność kultury. Koncepcja relatywizmu kultury jest dla mnie bardzo istotna. Staram się zachować szacunek dla wszelkich partykularyzmów. Może to nie jest najszczęśliwsze sformułowanie - relatywizm kultury, o wiele lepsze jest pojęcie etnopluralizmu. Ten etnopluralizm w wielu przypadkach jest antropologicznym pragnieniem zachowania zróżnicowania świata. Ten nakaz łączy się z ideami ekologicznymi, dla mnie ekologia to nie tylko wizja utylitarna, utrzymania bioróżnorodności życia, ale równocześnie powinniśmy zachować etnoróżnorodność. Sympatyzuje z partykularnymi ruchami. Ruch zmierzający do zachowania etnicznych partykularyzmów jest czymś więcej niż nacjonalizm, dlatego że często współczesny model państwa narodowego pozostaje w konflikcie z etnicznymi partykularyzmami lub korzeniami etnicznymi. Nie chce oceniać nacjonalizmu z moralnego punktu widzenia, jest to fakt historyczny. Dla mnie nacjonalizm to sztuczny konstrukt, tkwiący korzeniami w XIX wieku i w koncepcjach Oświecenia. W wielu przypadkach nacjonalizm to abstrakcyjny konstrukt. Na przykład w Rumunii model państwa narodowego pojawia się w XIX wieku, ale czy wcześniej nie było rumuńskiej kultury? Ludzie i kultura etniczna to jedna sprawa, a nacjonalizm – druga. Nacjonalizm to polityczna instrumentalizacja kultury etnicznej, czasem degradacja kultury etnicznej. Nasz nacjonalizm to niemiecki model, naród to jedna kultura, mentalność, wartości, które tworzą solidarność między ludźmi. [...] To co dąży do zróżnicowania, dąży do życia, to co dąży do ujednolicenia dąży do śmierci. Staram się przyswajać sobie niektóre wartości Nowej Prawicy, one zresztą różnią się miedzy sobą, np. francuska i włoska Nowa Prawica. Ale jest wiele różnic między moimi poglądami i koncepcjami Nowej Prawicy." 25

O pogaństwie Radulescu mówi: "My [...] jesteśmy paneuropejczykami, ponieważ wierzymy w pewien rodzaj indoeuropejskiego braterstwa, które nie oznacza homogenizacji, lecz respekt dla każdego odgałęzienia naszej duchowości i kultury. Jest to mieszanka wpływów, starsza niż chrześcijaństwo. Zgadzam się z Nietzschem, że judeochrześcijaństwo akcentuje rozdzielenie stwórcy od stworzenia. To rozdzielenie przyniosło sekularyzację współczesnego świata. Chrześcijaństwo przygotowało egalitaryzm, liberalny indywidualizm i własny kres sekularyzację. Chcemy odejść od tego dziedzictwa, przezwyciężyć je przez nową syntezę. Pogańska wizja to tolerancja, nie odrzuca innych kultów. Nasza polityczna podświadomość to politeizm, co oznacza tolerancję, akceptacje odmiennych systemów wartości." 26

Marek Rau

przypisy

25 Wiench Piotr "Poszukiwacze zaginionej tożsamości. Poganie w Europie Środkowo-wschodniej." (maszynopis w posiadaniu autora) str.48-49 Idee francuskiej Nowej Prawicy, do których odwołują się rumuńscy neopoganie zawarte są w koncepcjach Alaina de Benoista autora "To be a Pagan" (Być Poganinem), patrz rozdział "Podsumowanie i wnioski", część dotycząca polityki i ideologii neopogan.

26 Tamże str.50



  < poprzedni    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    (22)    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    dalszy >  

Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)