Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

02 stycznia 2012

Terravis Wiktor Rumocki

z cyklu: Tarotowe opowieści (odcinków: 9)

Świat - Anima Mundi

Kategoria: Tarot

« Kod Tarota - czyli diagram klucza na tle atrybucji Arkanów Wielkich według tradycji Zakonu Złotego Brzasku O pochodzeniu Tarota i kontrowersjach związanych z łączeniem go z kabałą »

Poniższy tekst chcę poświęcić ostatniej karcie w porządku wielkich arkanów Tarota - atutowi Świat. Arkanum to przedstawia w marsylskiej talii autorstwa Nicolasa Convera nagą (okrytą tylko szarfą) tancerkę, która trzyma w swej lewej dłoni różdżkę, natomiast przedmiot trzymany w prawej ręce jest trudny do zidentyfikowania.

Przygladając się interesującej nas karcie Świat widzimy, że niedokładność drzeworytniczej odbitki tej karty nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, czy postać wewnątrz mandali w ogóle trzyma coś w prawej dłoni.

Nieco inaczej arkanum nr XXI wygląda w przypadku kart autorstwa Jean Dodal'a - postać w centrum karty jest po pierwsze trudna do jednoznacznego określenia pod względem płci, mamy tu do czynienia z postacią androgyniczną. Ponadto przedmiot trzymany w prawej dłoni też jest trudny do jednoznacznej identyfikacji. Pisałem już kiedyś, że domyślać się tu możemy małego bębenka - byłby to taniec szamana lub szamanki z bębnem.

Szamańskiej natury tancerza lub tancerki z karty Świat w talii Jean Dodal'a pozwala się jeszcze domyślać przystrojenie ukazanej postaci w pióra lub liście. Za tezą, że przedmiot trzymany w prawej dłoni jest, lub w zamyśle miał być bębenkiem przemawia pewna intrygująca zbieżność ikonografii ostatniej karty arkanów wielkich Tarota z niektórymi wizerunkami hinduskiego boga Śiwy. Dotyczy to przedstawień Śiwy jako boskiego tancerza - Śiwa Nataradźa, który w jednej z rąk dzierży Damaru czyli obrzędowy bębenek używany w rytuałach tantrycznych.

Śiwa Nataradźa to jedna z najbardziej charakterystycznych ikon hinduizmu - repliki jego wizerunku są powszechne choćby w India shopach.

Taniec Śiwy wyraża ciągłe tworzenie i niszczenie przez niego Wszechświata. Tancerza otacza krąg płomieni, co oznacza, że prawdziwa boska natura jest ukryta przed człowiekiem. Bębenek damaru mający kształt dwóch stożków jest symbolem stworzenia oraz jedności pierwiastka męskiego i żeńskiego. Druga dłoń Śiwy jest uniesiona do góry, co jest symbolem jego opieki i ochrony nad światem. W trzeciej ręce płonie ogień, co oznacza, że gdy nadejdzie odpowiednia pora świat zostanie zniszczony. Czwartą dłonią boski tancerz wskazuje na swą uniesioną stopę, co symbolizuje wyzwolenie.

Jednym z najbardziej ciekawych aspektów Śiwy jest związany z nim dualizm wyrażający się między innymi w związku jaki tworzy z Śakti - swoją żoną symbolizującą w świecie pierwiastek żeński. Śiwa i Śakti to nierozłączna para wyrażająca wzajemnie uzupełniające się aspekty stanowiące razem całość bóstwa. Szczególnie interesująca jest jedna z form kultowych Śiwy znana jako Ardhanariśwara, w której przedstawiany jest z połową ciała męskiego i połową ciała żeńskiego: wyraża to jedność Śiwy z Śakti - bóstwo, w którym nie ma już dualności, dlatego liczne wizerunki Śiwy ukazują go jako postać androgyniczną.

Taniec Śiwy ma dwie główne formy - Tandava i Lasya: jak możemy przeczytać w tym artykule najczęściej wspominana jest forma Tandav odnosząca się do męskiego aspektu Śiwy. Równie ważna jest jednak forma Lasya czyli taniec bogini Parvati będącej jedną z postaci Śakti - żony, lub też żeńskiej strony natury Śiwy. Taniec Lasya wyraża piękno, szczęście i harmonię.

Żeńska forma bóstwa pojawia się między innymi w wizjach po zażyciu enteogenów jako "Ayahuaskowa Bogini" - Anima Mundi, czyli Dusza Wszechświata (proszę przeczytać koniecznie ten artykuł) , którą zidentyfikowaliśmy na Tarace z postacią widniejącą na ostatnim z wielkich arkanów Tarota.

proszę porównać tę wizję z kartą Wszechświat z talii Golden Dawn Tarot autorstwa Wanga i Regardiego.

Wiktor "Terravis" Rumocki



« Kod Tarota - czyli diagram klucza na tle atrybucji Arkanów Wielkich według tradycji Zakonu Złotego Brzasku O pochodzeniu Tarota i kontrowersjach związanych z łączeniem go z kabałą »

komentarze

[foto]

1. XXI-Świat = Śiwa Tańczący, brawo! • autor: Wojciech Jóźwiak2012-01-02 22:41:42

Popieram tę ideę!

Tarot jest coraz bardziej niesamowity.

2. Pisal juz o tym... • autor: Nierozpoznany#2082012-01-03 14:47:37

Suliga w Gnosis, chyba tu;
http://www.gnosis.art.pl/numery/gn12_suliga_tarot.htm
Ale ta interrpretacja wydaje mi sie mocno naciagana.

Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)