Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

20 sierpnia 2014

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Auto-promo Taraki 3 (odcink闚: 144)

Tarot Wirpszy i enneagram

Kategoria: Enneagram
Tematy/tagi: enneagramTarakatarot

« B鏬, kasa i smutek Co z tym dzieckiem, tym Wewn皻rznym? »

Kr鏒ka historia enneagramu jest taka: w 1970 roku na pustyni ko這 miasta Arica w Chile Oscar Ichazo prowadzi paromiesi璚zne warsztaty (lub odosobnienia) na kt鏎ych kilkadziesi徠 os鏏 wprowadza w enneagram. Jest to pocz徠ek Ennegramu Osobowo軼i – Enneagram of Personality. Ichazo ma wtedy 39 lat, jego biografia jest bodaj bardziej fantastyczna ni ta, kt鏎 podawa Castaneda, a poniewa „mistrzowie” na kt鏎ych si powo造wa, nie istnieli, nale篡 jego uzna za tw鏎c enneagramu – tzn. enneagramu osobowo軼i, poniewa enneagram jako uk豉d tanecznych krok闚 zna du穎 wcze郾iej Georgi Gurd磨jew. Jednym z arika雟kich uczni闚 Ichazo by Claudio Naranjo, w闚czas 38 l., te Chilijczyk, ale dzia豉j帷y w USA, i jego zas逝g by這 przeniesienie idei enneagramu do core'u alternatywnej psychologii czyli do Insytutu Esalen. Od Naranjo enneagram pozna豉 Helen Palmer (kt鏎a jest kobiet, wi璚 nie pisze, kiedy si urodzi豉), kt鏎a napisa豉 s豉wn, przet逝maczon na 28 j瞛yk闚 ksi捫k „The Enneagram: Understanding Yourself and the Others in Your Life”, 1988, kt鏎 po polsku wyda Jacek Santorski w r. 1992, pod prostym tytu貫m „Enneagram”. Ja przeczyta貫m t ksi捫k chwil p騧niej, 1994-5, a znalaz連zy w niej prawdziw do b鏊u charakterystyk w豉snej osoby z jej cieniami (w punkcie 9) przyj掖em enneagram za cz窷 w豉snego 鈍iatopogl康u.

Na pocz徠ku lat 2000 enneagram wydawa mi si sko鎍zon kompletn struktur, przy kt鏎ej pozostawa這 tylko si璕a do ksi捫ki Palmer dla znalezienia jakich szczeg馧闚. Moje 闚czesne rozumienie enneagramu dobrze przedstawia tekst „Enneagram, czyli: by sob na dziewi耩 sposob闚”, kt鏎y napisa貫m dla „Cosmopolitan”, teraz w Tarace. Rewolucja przysz豉 z Krzysztofem Wirpsz, kt鏎ego pozna貫m po 2000 r. Krzysztof wtedy wr鏂i do Polski po paroletnich podr騜ach po 鈍iecie, enneagramu uczy si z innych 廝鏚e ni te palmerowskie, i mniej z ksi捫ek, a bardziej z osobistego przekazu. Jego podej軼ie i zastosowanie enneagramu by這 te inne ni to, do kt鏎ego nawyk貫m; szersze, lu幡iejsze, daleko mniej schematyczne i matematyczne ni to, kt鏎e rozpropagowa豉 Palmer; r闚nie enneagram w wykonaniu Wirpszy stosowa si do r騜nych barwnych szczeg馧闚, jak wiersze, fikcje, osobisty styl i klimat. Podej軼ie Krzysztofa by這 (i zapewne jest dalej) intuicyjne i holograficzne, w tym sensie, 瞠 z drobnej cz窷ci mo積a odtworzy ca這嗆. Od niego uczy貫m si enneagramu od nowa i by這 to fascynuj帷e. Krzysztof przysy豉 mi do zamieszczenia w Tarace kolejne eseje o typach enneagramu i czeka貫m na nie tak, jak fani Harrego Pottera czekali na kolejne tomy jego przyg鏚. (Harry Potter jest enneagramow Pi徠k Obserwatorem, zapewne tak samo, jak jego tw鏎czyni.) Tamtego cyklu monografii typ闚 enneagramu, z kt鏎ego mia豉 z這篡 si ksi捫ka, Krzysztof nie doko鎍zy. Opisa typy nr 1 („Zuch” wg jego oryginalnej terminologii), 9 („Gapa”), 8 („Skurczybyk”) i 7 („Lekkoduch”). (P騧niej artyku造 te, i kilka innych, wycofa.)

Drug rewolucj Krzysztof zaprowadzi w 2009 r., publikuj帷 w Tarace – niestety, obecnie te wycofany – tekst pt. „Dodekaedr: dwana軼ie czakr. Wprowadzenie do cyklu.” Przyporz康kowa tam atutowe karty tarota do linii przej嗆 w enneagramie (linii komfortowych i stresowych). Rozwin掖em ten temat w: „Wielkie Arkana tarota w 鈍ietle enneagramu”. I to by豉 najwi瘯sza bomba. Dwa pot篹ne systemy geometrii znacze zosta造 po陰czone w jeden! To tak, jak Maxwell po陰czy jednym uk豉dem r闚na elektryczno嗆 i magnetyzm, a Einstein po陰czy w jedno mas z energi. To podej軼ie jest bardzo otwieraj帷e: pozwala zobaczy nowe, nieznane wcze郾iej aspekty zar闚no punkt闚 enneagramu jak i kart tarota.

Jestem pewien, 瞠 Krzysztof zaskoczy nas – pozytywnie – jeszcze niejedn ide i b璠 郵edzi jego pisanie, gdziekolwiek b璠zie publikowa.

Auto-promo Taraki 3: wst瘼 na ko鎍u

Starsze teksty z tego cyklu w blogach Auto-promo 2 i Auto-promo.



« B鏬, kasa i smutek Co z tym dzieckiem, tym Wewn皻rznym? »

komentarze

1. Ty Krzychu si nie wyg逝piaj tylko daj tu te teksty... • autor: Nierozpoznany#80162014-08-22 11:35:38

...by造 i mog by 廝鏚貫m wiedzy i inspiracji dla wielu z nas. I za to was kocham ch這paki. Za otwarto嗆 na nowe, za ci庵貫 poszukiwania i odkrywanie oraz inspirowanie. Za to 瞠 jeste軼ie dla mnie 廝鏚貫m wiedzy i inspiracji. Wy dwaj i wszyscy inni. Dzi瘯uj. PS. "Ty Krzychu si nie wyg逝piaj" to moja ulubiona odzywka po tym jak Narodowcy do Grodzkiej tak wo豉li. (bez analogii).

2. "prawdziwa do b鏊u" 9-ka? • autor: Nierozpoznany#91252015-08-14 19:48:30

Ad. “Ja przeczyta貫m t ksi捫k [“The Enneagram” by Helen Palmer] chwil p騧niej, 1994-5, a znalaz連zy w niej prawdziw do b鏊u charakterystyk w豉snej osoby z jej cieniami (w punkcie 9) przyj掖em enneagram za cz窷 w豉snego 鈍iatopogl康u.”

Pana wzmianka przywo豉豉 moje spostrze瞠nie (od ponad 30 lat mieszkam w USA i st康 pochodz moje enneagramowe obserwacje), 瞠 niemal wszyscy  po raz pierwszy czytaj帷y o enneagramie - ze mn w陰cznie -  inicjalnie “rozpoznaj” siebie jako 9-k. Mo瞠 dlatego, 瞠 jej grzechem g堯wnym ("root sin" wg terminologii R. Rotha) jest lenistwo – ze wszystkich pozosta造ch “grzech闚” najmniej wizerunkowo kr瘼uj帷y, do kt鏎ego naj豉twiej si przyzna nawet pracoholicznej 3-ce (kt鏎 jako zbiorowo嗆 uciele郾ia nar鏚 ameryka雟ki)?

A mo瞠 po prostu - jako 瞠 idea貫m enneagramu (jako metody formacyjnej) jest przepracowanie w sobie wszystkich 9-ciu punkt闚 - ten ostatni jest naturalnym punktem startowym (“przebudzeniowym”) w nie豉twym procesie zdobywania samowiedzy?

[foto]

3. Nieprawda • autor: Wojciech J騧wiak2015-08-14 22:19:23

Bogno Drozdek: Nieprawda. Jest Pani 1-sza osob, kt鏎a tak twierdzi. Bardzo prosz o nie obni瘸 znaczenia 9-tki przez pomawianie 9-tek o to, 瞠 naprawd s kim innym, a za 9-tki uzna造 si z lenistwa, bo im si nie chcia這 dalej analizowa siebie. Przynajmniej w monografii Helen Palmer 9-tka NIE jest przedstawiona jako co atrakcyjnego, przeciwnie, je郵i wczyta si w jej tekst, to 9-tka jest "drugim najgorszym" typem (wg Palmer) -- "gorszy" jest tylko 6-Adwokat-Diab豉, zreszt w豉sny typ Palmer. Trzeba by這 dopiero wnikliwo軼i Krzysztofa Wirpszy, kt鏎y odczarowa 9-tki i pokaza ich mocne, a nawet pot篹ne strony.

4. konieczne sprostowanie • autor: Nierozpoznany#91252015-08-14 23:10:27

柝e mnie Pan zrozumia, a mo瞠 ja niezbyt jasno to wyrazi豉m. O nic 9-tek nie pomawiam. Z moich obserwacji/rozm闚 wynika  tylko, 瞠 dla POCZ﹗KUJ。YCH jest to typ najbardziej (na oko) “niewinny”, a przez to atrakcyjny (ale zarazem najrzadziej wyst瘼uj帷y jako charakterystyka dominuj帷a, bo czystych typ闚 raczej nie ma). St康 m.in. tak cz瘰te  (篡czeniowe?) uto窺amianie si  z 9-k. Sama przez to przechodzi豉m, za nic nie chc帷 si przejrze we w豉軼iwym dla siebie “zwierciadle”. W mojej 闚czesnej ocenie  to m鎩 typ  (a nie jestem ani 9-k, ani 6-k) by “najgorszy”  - i dlatego najtrudniejszy do prze趾ni璚ia. Mo瞠 wi璚 w豉郾ie od takiej “alergicznej” intuicji nale瘸這by zaczyna enneagramow identyfikacj?

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)