31 sierpnia 2016
Wojciech Jó¼wiak
z cyklu: Czytanie... (odcinków: 189)
Tollego: enneagram, cia³o, monoteizm
« Tollego: trzy pytania i dwa momenty biografii | Tollego: my¶lenie, ruminacja, energia » |
Którym typem enneagramu jest Eckhart Tolle? Od progu wykluczam wszystkie typy dynamiczne, przebojowe i ruchliwe, czyli na pewno nie 8-Szef, nie 7-Epikurejczyk, nie 2-Dawca i nie 3-Performer. (Pos±dzenie go o ten ostatni by³oby absurdem.) Najbardziej nasuwa siê 5-Obserwator, co ma potwierdzenie w jego wo³aniach w stylu „obserwowaæ, obserwowaæ, McCluskey, za wszelk± cenê obserwowaæ!”.* Obserwowaæ siebie, swoje my¶li, poruszenia swojego umys³u, sygna³y z cia³a, wreszcie obserwowaæ Tê Jedyn± Chwilê Która Jest Teraz. Obserwowaæ czujnie jak kot czuwaj±cy nad mysi± nor±, kiedy w umy¶le pojawi siê pierwsza my¶l niby mysz. (Z dialogu na str. 115.) Przeciw typowi 5-Obserwator przemawia jednak to, ¿e Pi±tki typowo s± daleko od ja, tzn. mówi±c, pisz±c czy ogólniej bior±c co¶ za temat, raczej nie zajmuj± siê sob±. Maj± swój przedmiot poza sob±, z daleka od siebie – na tym zreszt± polega ich specyficzna droga, ¿e siê odpêpnili od „ja”, od problemów z samym sob±, od emocji zwi±zanych z „ja”, w³a¶ciwie ich w sensie „ja, tu oto” – nie ma. S± i widz± ¶wiat – a widz± go ostro i bystro – jak zza grubej szyby która ich chroni i za któr± znikaj±. Albo widz± siebie, swoje „ja” jak przedmiot jeden z wielu. Heidegger by³ 5-Obserwatorem. Wittgenstein. Budda ¦akjamuni! Ca³y zen jest przenikniêty duchem 5-Obserwatora. W tym sensie jednak Tolle jest „za bardzo w ja”. Nie jest Czwórk±-Tragicznym-Romantykiem – ten typ wykluczam, poniewa¿ za Tollem, zarówno w druku jak i na wizji-fonii, nie idzie szczególny klimat czy aura 4-Tragicznego-Romantyka: aura niezwyk³o¶ci, wyj±tkowo¶ci, znalezienia tajemnego klejnotu, magii, poezji. Ani aura buntowniczej negacji, desperado. Tolle nie b³yszczy – jest szary. Pozostaj± dwa typy: 9-Mediator i 6-Adwokat-Diab³a. Z tych dwóch stawiam na Szóstkê. Za Szóstk± przemawia nacisk, z jakim Tolle mówi o lêku i bólu, jakby dobrze te emocje zna³ po sobie. (Ka¿dy zna, ale nie ka¿dy je podkre¶la ani przedstawia jako korzeñ bytu.) Oczywi¶cie, Tolle, jako o¶wiecony, zapewne zostawi³ swoje lêki i bóle daleko za sob±, ale jednak enneagramowego typu siê nie wyzbêdzie, bo tego ¿adne o¶wiecenie nie kasuje. (Gburowaty Bodhidharma mimo o¶wiecenia pozosta³ 8-Szefem!) Ten wrodzony typ enneagramu przejawia siê w zestawie tematów, do którego pojêciowa aparatura umys³u lgnie. A lgnie do (pojêcia) lêku. Gdyby by³ 9-Mediatorem, to jako typ gniewny lgn±³by do wkurwienia i raczej tê emocjê przypisywa³by swoich nieo¶wieconym s³uchaczom jako g³ówn±. Mediatorzy maj± te¿ wszechstronno¶æ, nie lubi± siê specjalizowaæ, maj± sk³onno¶æ byæ wszystkim-i-niczym – Tolle kreuje siê jednak inaczej. Z tego rozpoznania wynika³oby wiêc, ¿e Tolle jest 6-Adwokatem Diab³a trochê przesuniêtym na skrzyd³o 5-Obserwatora.
Tak¿e jak popatrzeæ na jego eksterior, na dowolnym wideo z jego wyk³adów, np. https://youtu.be/dv95rROqYTk. Co mówi mowa cia³a? Ten cz³owiek jest jakby ca³y w g³owie. G³owa wygl±da na za du¿± i trzymana jest jakby osobno od reszty cia³a. Na twarzy prawie nie ma mimiki: Tolle mówi s³owami, ale nie mówi ani mimik±, ani gestami, ani ruchem cia³a: siedzi sztywno, przy tym zgarbiony, w pa³±k zgiêty, jakby chroni³ g³owê pochylaj±c j± do przodu. Nie chce siê ods³aniaæ, chowa siê. Szóstka. A jest w g³owie, poniewa¿ przesuniêty ku Pi±tce. Zachêcam do dociekania, co mówi jego postaæ i czy nie ma tu podwójnego sygna³u: s³owa jedno, mowa cia³a drugie.
Ale nie po to piszê, ¿eby Tollego krytykowaæ, tylko ¿eby znale¼æ w jego przekazie to, co wa¿ne i przydatne. Drobne wady czyni± o¶wieconego ludzszym.
I wiarygodniejszym. Chêtniej wierzê dukaj±cemu i mêcz±cemu siê Tollemu ni¿ jakim¶ ¶wiec±cym guru lataj±cym na delfinach.
W „Potêdze tera¼niejszo¶ci” znajdujê dwie ciekawe idee dotycz±ce cia³a – cia³a jako pomocnika w praktyce ku o¶wieceniu. Tolle ka¿e cia³o ceniæ i tu przypomina Nietzschego, który kaza³: „cia³em jeste¶”. Prócz cia³a zwyk³ego, takiego, jakie mamy w codziennym do¶wiadczeniu i jakie chce widzieæ zwyk³y gadaj±cy umys³, ten umys³ na³ogowy, Tolle ka¿e odkryæ „cia³o wewnêtrzne”. Nie jest to oczywi¶cie jakie¶ inne cia³o, tylko to samo, ale takie jakie jawi siê ogl±dowi nie przez umys³, ale przez bezpo¶rednie chwilowe odczucie. „Chwilowe” – to znaczy id±ce wraz z prze¿yciem Tej-Jednej-Chwili-Teraz, tera¼niejszo¶ci, która jest Jedynie Rzeczywista. Tak uobecnione cia³o okazuje siê byæ prawdziwym zbiornikiem o¶wiecaj±cej energii, dostarczycielem pr±du, który elektryzuje Obecn± ¦wiadomo¶æ. Druga idea, to praktyki polegaj±ce na wymianie energii pomiêdzy duchow± obecno¶ci± a (tym w³a¶nie) wewnêtrznym cia³em. Tolle na stronie 150 podaje konkretne æwiczenie: przemiatanie skupion± uwag± ca³ego cia³a id±c od stóp, kolejno po kawa³ku, a¿ do czubka g³owy. Praktyka ta gdzie¶-jako¶ chodzi³a po ¶wiecie, bo j± zna³em wcze¶niej i wspólnie praktykowa³em na warsztatach i mo¿liwe, ¿e jako¶ po¶rednio przysz³a od Tollego.
W poprzednim odcinku zapowiada³em, ¿e bêdê czytaæ „Potêgê tera¼niejszo¶ci” z pewnymi zamiarami, m.in. z zamiarem ustalenia, którym typem enneagramu jest Tolle. Dodam jeszcze jeden zamiar: czy Tolle jest mono- czy politeist±? Ka¿dy monoteista jest zarazem si³± rzeczy dualist±, poniewa¿ widzi dual w przeciwstawieniu boga reszcie ¶wiata, albo ducha materii, albo kultury naturze – takie ró¿ne przebrania ten dualizm przybiera. Jak do tej pory z tego, co przeczyta³em, Tolle jawi siê jako dualista i monoteista, o czym mo¿e napiszê ju¿ osobno.
*Niby-cytat z: Jan Piwowoñski, Odwet za Pearl Harbor, 1959. Faktycznie w tamtej ksi±¿eczce by³o: „atakowaæ”. Wniosek ogólniejszy: uwa¿aj, co czytasz maj±c 8 lat.
Czytanie...: wstêp na koñcu
Czytanie ró¿nych ksi±¿ek i internetów, i uwagi o nich.« Tollego: trzy pytania i dwa momenty biografii | Tollego: my¶lenie, ruminacja, energia » |
komentarze
![[foto]](../author_photo/Hd obrazek.jpg)
2. mo¿e 9w1 • autor: Arkadiusz2016-08-31 13:17:45
Dziewi±tka ze skrzyd³em jeden: 9w1 - "Marzyciel"
Dziewi±tka z tym skrzyd³em, ma zachowanie wzorowego dziecka. Instyktownie zachowuje siê cnotliwie, uporz±dkowanie, sprawiaj±c jak najmniejsze k³opoty otoczeniu. Gdy jest szczê¶liwa, posiada du¿± moralno¶æ i jest dobrym liderem z dobrym sercem i uzdolnieniami do pokojowych rozwi±zañ. Czêsto posiada poczucie misji do spe³nienia, prywatnej lub publicznej, misji w której pracuje ciê¿ko maj±c na celu dobrobyt wszystkich, którzy s± w to zaanga¿owani. Wyra¿a mi³o¶æ zgodnie z wszelkimi zasadami poprawno¶ci, chce siê anga¿owaæ, czyniæ jak najmniej przykro¶ci. Dziewi±tka z tym skrzyd³em mo¿e byæ bardzo lubiana, skromna, czaruj±ca, delikatna. Czasami posiada wielk± gracjê i opanowanie z odruchami spontaniczno¶ci i du¿ej czu³o¶ci. Elegancka prostota uczuæ.
W stresie, ma tendencjê do bycia niestarann±. Mo¿e staæ siê pasywna, bierna i dzia³aæ z w±tpliw± moralno¶ci±. Ma poczucie spe³niania obowi±zków, których wykonywaæ nie powinna. Zachowuje siê jak grzeczne dziecko, znika w t³umie, odsuwa w cieñ gdy poczuje, ¿e jej uczucia s± przez kogo¶ rozpoznane i rozszyfrowane. Pasywna tolerancja i akceptacja w absurdalnych i szkodliwych sytuacjach. Czêsto znajduje siê w jednostronnych zwi±zkach gdzie zbyt du¿o ofiarowuje, dostaj±c ma³o w zamian. Bagatelizuje problemy i powtarza sobie, ¿e wszystko bêdzie dobrze. Popada w ³agodne odrêtwienie. Ma brak tolerancji dla w³asnych emocji. Powoli t³umi swoj± odczucia.
S³ynne dziewi±tki ze skrzyd³em jeden: Dalai Lama, Mahatma Gandhi, Audrey Hepburn, Martin Sheen, Jim Henson, Walt Disney.
![[foto]](../author_photo/wj_X15.jpg)
3. 1? • autor: Wojciech Jó¼wiak2016-08-31 13:30:15
Przy okazji: Tolle jest ³udz±co podobny z twarzy do Prezesa Kaczyñskiego! (Szóstki.)
4. Tolle • autor: Nierozpoznany#2562016-08-31 14:02:06
A co do jego pozy/pochylenia siê nad zagadnieniem, to pewnie od skupienia nad ksi±¿kami. Chocia¿ obecnie te¿ sa takie trendy z komórkami i mo¿e na nim te¿ siê co¶ wozi jak w http://laughingsquid.com/wp-content/uploads/2016/07/900_pawel-kuczynski_pokemon-go.jpg

1. NIE PAMIÊTAM • autor: Radek Ziemic2016-08-31 12:32:39