Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

31 sierpnia 2016

Wojciech J騧wiak

z cyklu: Czytanie... (odcink闚: 189)

Tollego: enneagram, cia這, monoteizm


« Tollego: trzy pytania i dwa momenty biografii Tollego: my郵enie, ruminacja, energia »

Kt鏎ym typem enneagramu jest Eckhart Tolle? Od progu wykluczam wszystkie typy dynamiczne, przebojowe i ruchliwe, czyli na pewno nie 8-Szef, nie 7-Epikurejczyk, nie 2-Dawca i nie 3-Performer. (Pos康zenie go o ten ostatni by這by absurdem.) Najbardziej nasuwa si 5-Obserwator, co ma potwierdzenie w jego wo豉niach w stylu „obserwowa, obserwowa, McCluskey, za wszelk cen obserwowa!”.* Obserwowa siebie, swoje my郵i, poruszenia swojego umys逝, sygna造 z cia豉, wreszcie obserwowa T Jedyn Chwil Kt鏎a Jest Teraz. Obserwowa czujnie jak kot czuwaj帷y nad mysi nor, kiedy w umy郵e pojawi si pierwsza my郵 niby mysz. (Z dialogu na str. 115.) Przeciw typowi 5-Obserwator przemawia jednak to, 瞠 Pi徠ki typowo s daleko od ja, tzn. m闚i帷, pisz帷 czy og鏊niej bior帷 co za temat, raczej nie zajmuj si sob. Maj sw鎩 przedmiot poza sob, z daleka od siebie – na tym zreszt polega ich specyficzna droga, 瞠 si odp瘼nili od „ja”, od problem闚 z samym sob, od emocji zwi您anych z „ja”, w豉軼iwie ich w sensie „ja, tu oto” – nie ma. S i widz 鈍iat – a widz go ostro i bystro – jak zza grubej szyby kt鏎a ich chroni i za kt鏎 znikaj. Albo widz siebie, swoje „ja” jak przedmiot jeden z wielu. Heidegger by 5-Obserwatorem. Wittgenstein. Budda 地kjamuni! Ca造 zen jest przenikni皻y duchem 5-Obserwatora. W tym sensie jednak Tolle jest „za bardzo w ja”. Nie jest Czw鏎k-Tragicznym-Romantykiem – ten typ wykluczam, poniewa za Tollem, zar闚no w druku jak i na wizji-fonii, nie idzie szczeg鏊ny klimat czy aura 4-Tragicznego-Romantyka: aura niezwyk這軼i, wyj徠kowo軼i, znalezienia tajemnego klejnotu, magii, poezji. Ani aura buntowniczej negacji, desperado. Tolle nie b造szczy – jest szary. Pozostaj dwa typy: 9-Mediator i 6-Adwokat-Diab豉. Z tych dw鏂h stawiam na Sz鏀tk. Za Sz鏀tk przemawia nacisk, z jakim Tolle m闚i o l瘯u i b鏊u, jakby dobrze te emocje zna po sobie. (Ka盥y zna, ale nie ka盥y je podkre郵a ani przedstawia jako korze bytu.) Oczywi軼ie, Tolle, jako o鈍iecony, zapewne zostawi swoje l瘯i i b鏊e daleko za sob, ale jednak enneagramowego typu si nie wyzb璠zie, bo tego 瘸dne o鈍iecenie nie kasuje. (Gburowaty Bodhidharma mimo o鈍iecenia pozosta 8-Szefem!) Ten wrodzony typ enneagramu przejawia si w zestawie temat闚, do kt鏎ego poj璚iowa aparatura umys逝 lgnie. A lgnie do (poj璚ia) l瘯u. Gdyby by 9-Mediatorem, to jako typ gniewny lgn掖by do wkurwienia i raczej t emocj przypisywa豚y swoich nieo鈍ieconym s逝chaczom jako g堯wn. Mediatorzy maj te wszechstronno嗆, nie lubi si specjalizowa, maj sk這nno嗆 by wszystkim-i-niczym – Tolle kreuje si jednak inaczej. Z tego rozpoznania wynika這by wi璚, 瞠 Tolle jest 6-Adwokatem Diab豉 troch przesuni皻ym na skrzyd這 5-Obserwatora.

Tak瞠 jak popatrze na jego eksterior, na dowolnym wideo z jego wyk豉d闚, np. https://youtu.be/dv95rROqYTk. Co m闚i mowa cia豉? Ten cz這wiek jest jakby ca造 w g這wie. G這wa wygl康a na za du膨 i trzymana jest jakby osobno od reszty cia豉. Na twarzy prawie nie ma mimiki: Tolle m闚i s這wami, ale nie m闚i ani mimik, ani gestami, ani ruchem cia豉: siedzi sztywno, przy tym zgarbiony, w pa陰k zgi皻y, jakby chroni g這w pochylaj帷 j do przodu. Nie chce si ods豉nia, chowa si. Sz鏀tka. A jest w g這wie, poniewa przesuni皻y ku Pi徠ce. Zach璚am do dociekania, co m闚i jego posta i czy nie ma tu podw鎩nego sygna逝: s這wa jedno, mowa cia豉 drugie.

Ale nie po to pisz, 瞠by Tollego krytykowa, tylko 瞠by znale潭 w jego przekazie to, co wa積e i przydatne. Drobne wady czyni o鈍ieconego ludzszym.

I wiarygodniejszym. Ch皻niej wierz dukaj帷emu i m璚z帷emu si Tollemu ni jakim 鈍iec帷ym guru lataj帷ym na delfinach.

W „Pot璠ze tera幡iejszo軼i” znajduj dwie ciekawe idee dotycz帷e cia豉 – cia豉 jako pomocnika w praktyce ku o鈍ieceniu. Tolle ka瞠 cia這 ceni i tu przypomina Nietzschego, kt鏎y kaza: „cia貫m jeste”. Pr鏂z cia豉 zwyk貫go, takiego, jakie mamy w codziennym do鈍iadczeniu i jakie chce widzie zwyk造 gadaj帷y umys, ten umys na這gowy, Tolle ka瞠 odkry „cia這 wewn皻rzne”. Nie jest to oczywi軼ie jakie inne cia這, tylko to samo, ale takie jakie jawi si ogl康owi nie przez umys, ale przez bezpo鈔ednie chwilowe odczucie. „Chwilowe” – to znaczy id帷e wraz z prze篡ciem Tej-Jednej-Chwili-Teraz, tera幡iejszo軼i, kt鏎a jest Jedynie Rzeczywista. Tak uobecnione cia這 okazuje si by prawdziwym zbiornikiem o鈍iecaj帷ej energii, dostarczycielem pr康u, kt鏎y elektryzuje Obecn 安iadomo嗆. Druga idea, to praktyki polegaj帷e na wymianie energii pomi璠zy duchow obecno軼i a (tym w豉郾ie) wewn皻rznym cia貫m. Tolle na stronie 150 podaje konkretne 獞iczenie: przemiatanie skupion uwag ca貫go cia豉 id帷 od st鏕, kolejno po kawa趾u, a do czubka g這wy. Praktyka ta gdzie-jako chodzi豉 po 鈍iecie, bo j zna貫m wcze郾iej i wsp鏊nie praktykowa貫m na warsztatach i mo磧iwe, 瞠 jako po鈔ednio przysz豉 od Tollego.

W poprzednim odcinku zapowiada貫m, 瞠 b璠 czyta „Pot璕 tera幡iejszo軼i” z pewnymi zamiarami, m.in. z zamiarem ustalenia, kt鏎ym typem enneagramu jest Tolle. Dodam jeszcze jeden zamiar: czy Tolle jest mono- czy politeist? Ka盥y monoteista jest zarazem si陰 rzeczy dualist, poniewa widzi dual w przeciwstawieniu boga reszcie 鈍iata, albo ducha materii, albo kultury naturze – takie r騜ne przebrania ten dualizm przybiera. Jak do tej pory z tego, co przeczyta貫m, Tolle jawi si jako dualista i monoteista, o czym mo瞠 napisz ju osobno.


*Niby-cytat z: Jan Piwowo雟ki, Odwet za Pearl Harbor, 1959. Faktycznie w tamtej ksi捫eczce by這: „atakowa”. Wniosek og鏊niejszy: uwa瘸j, co czytasz maj帷 8 lat.


Czytanie...: wst瘼 na ko鎍u

Czytanie r騜nych ksi捫ek i internet闚, i uwagi o nich.


« Tollego: trzy pytania i dwa momenty biografii Tollego: my郵enie, ruminacja, energia »

komentarze

[foto]

1. NIE PAMI邛AM • autor: Radek Ziemic2016-08-31 12:32:39

ju, bo czyta貫m t ksi捫k jaki czas temu, ale Tolle kojarzy mi si z niedualno軼i, czyli jednak z my郵eniem dualnym.
[foto]

2. mo瞠 9w1 • autor: Arkadiusz2016-08-31 13:17:45

za stronk enneagram.pl:
Dziewi徠ka ze skrzyd貫m jeden: 9w1 - "Marzyciel"

Dziewi徠ka z tym skrzyd貫m, ma zachowanie wzorowego dziecka. Instyktownie zachowuje si cnotliwie, uporz康kowanie, sprawiaj帷 jak najmniejsze k這poty otoczeniu. Gdy jest szcz窷liwa, posiada du膨 moralno嗆 i jest dobrym liderem z dobrym sercem i uzdolnieniami do pokojowych rozwi您a. Cz瘰to posiada poczucie misji do spe軟ienia, prywatnej lub publicznej, misji w kt鏎ej pracuje ci篹ko maj帷 na celu dobrobyt wszystkich, kt鏎zy s w to zaanga穎wani. Wyra瘸 mi這嗆 zgodnie z wszelkimi zasadami poprawno軼i, chce si anga穎wa, czyni jak najmniej przykro軼i. Dziewi徠ka z tym skrzyd貫m mo瞠 by bardzo lubiana, skromna, czaruj帷a, delikatna. Czasami posiada wielk gracj i opanowanie z odruchami spontaniczno軼i i du瞠j czu這軼i. Elegancka prostota uczu.
W stresie, ma tendencj do bycia niestarann. Mo瞠 sta si pasywna, bierna i dzia豉 z w徠pliw moralno軼i. Ma poczucie spe軟iania obowi您k闚, kt鏎ych wykonywa nie powinna. Zachowuje si jak grzeczne dziecko, znika w t逝mie, odsuwa w cie gdy poczuje, 瞠 jej uczucia s przez kogo rozpoznane i rozszyfrowane. Pasywna tolerancja i akceptacja w absurdalnych i szkodliwych sytuacjach. Cz瘰to znajduje si w jednostronnych zwi您kach gdzie zbyt du穎 ofiarowuje, dostaj帷 ma這 w zamian. Bagatelizuje problemy i powtarza sobie, 瞠 wszystko b璠zie dobrze. Popada w 豉godne odr皻wienie. Ma brak tolerancji dla w豉snych emocji. Powoli t逝mi swoj odczucia.

S造nne dziewi徠ki ze skrzyd貫m jeden: Dalai Lama, Mahatma Gandhi, Audrey Hepburn, Martin Sheen, Jim Henson, Walt Disney.
[foto]

3. 1? • autor: Wojciech J騧wiak2016-08-31 13:30:15

Prawda: zapomnia貫m rozwa篡, czy Tolle mo瞠 by 1-k Perfekcjonist. Pomy郵.
Przy okazji: Tolle jest 逝dz帷o podobny z twarzy do Prezesa Kaczy雟kiego! (Sz鏀tki.)

4. Tolle • autor: Nierozpoznany#2562016-08-31 14:02:06

Moze nie jest to Louis de Funes, ale jak najbardziej ma ekspresyjna mimik - jak opowiada przypowie軼i to jego twarz odzwierciedla emocje postaci, kt鏎e opisuje, cz瘰to na wyrost nawet, przy tym cz瘰to robi to cz瘰to celowo i 瘸rtobliwie. W og鏊e w moim odbiorze jest bardzo ’ludyczny’, a te rozci庵ane pauzy w wypowiedziach nieustaj帷o mnie bawi - w og鏊e te jego triki wprowadzaj帷e przestrze do wypowiedzi s, cie磬o mi znale潭 okre郵enie, bardzo fajne/zabawowe.

A co do jego pozy/pochylenia si nad zagadnieniem, to pewnie od skupienia nad ksi捫kami. Chocia obecnie te sa takie trendy z kom鏎kami i mo瞠 na nim te si co wozi jak w http://laughingsquid.com/wp-content/uploads/2016/07/900_pawel-kuczynski_pokemon-go.jpg

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)