zdjęcie Autora

06 marca 2016

Piotr Jaczewski

Serial: Tkanie słów
De Natura Deorum
Bogowie i demony ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Nowy szamanizm
Tematy/tagi: bóg, bogowiememymetafora

◀ Technologiczny szamanizm ◀ ► Bogowie z pampersów ►

Bogowie są.

Czytając Kaczmarka zaczełem się zastanawiać nad argumentacją na rzecz bogów. Tj. jakie argumenty o istnieniu Bogów pomagają więcej czerpać z tej idei.

Nie mam problemu z istnieniem Bogów. Bogowie są. Istnieją doświadczenia ludzkie, procesy społeczne, funkcjonują w literaturze i kinie, mnóstwo procesów wewnętrznych i zewnętrznych funkcjonuje jako Bogowie. To jest.

Problem pojawia się z rozwinięciem tej idei: “Bogowie są supernaturalnymi bytami, rządzącymi ludzkim życiem, dysponującymi ...”. Zdefiniuj mi supernaturalny byt? Czy czujesz się kukiełką jakiejś postaci wewnętrznej? Może chcesz się czuć?… Rozwinięcie tematu przenosi nas w świat wewnętrzny pełen (z natury) odmiennych, dziwnych, obcych rozumowi i doświadczeniu treści, naładowanych szczególnością, wyjątkowością, ważnością naszych psychoemocjonalnych energii.

Tym bardzie wybiórczym jest biegun “Czy wierzysz w bogów, tj. wraz z innymi uważasz, że dokonując społecznych rytuałów, jesteś w stanie wpłynąć na ludzki los?  To jest pójście krok dalej w stronę bezkrytycznego przyjęcia idei serwowanej przez lidera grupy czy utrzymywanego memetycznym łańcuszkiem koła wzajemnej adoracji do wyboru: a ) łamie rozum, b) niesie błogosławieństwo Koalemosa, c) jest zwykłą werbalną prowokacją.

Sam w idei bogów postrzegam odtrutkę na truciznę monoteizmów, sposób, by te przestały zdawać się powszechnym stuprocentowym zdaniem społecznym, przestały wygrywać propagandą nad normalnością, a stały się tym, czym są tj 10- do 30-procentową narcystyczną, roszczeniowo nastawioną mniejszością. I np. w tym ujęciu posługiwanie się (pacz: Kaczmarek) argumentem wspólnych - niechrześcijańskich - wartości będących u podstaw europy jest zwykłą kalką argumentów o chrześcijańskich źródłach polskości. To już umieszcza cały temat w podpunktach abc, gdzie może zostać zmarginalizowanym, wyśmianym i kwitnąć jako koktajlowa rozrywka.

Podobnie próba channelingowania (mówienie głosem martwych ludzi to jak nazwać?) jednego poglądu o odczarowywaniu świata stanowi kalkę myśli religijnej. Mówi się o świecie językiem religii, a przez to staje się ofiarą tych memów: Co z naukowcami szukającymi boga? Co z kierunkiem rozwoju badań przez poszukiwanie sacrum?  Buachacha kolejny akademik dał się ponieść studenckim fantazjom o byciu zeusem, usiłuje wskrzeszać od dawna martwych bogów z którymi wygrały nasze racjonalne poglądy, chwała najwyższemu...

Jak sądzę, trzymanie się rozumu i opisywanie faktów to droga do bogów, patrz: bogowie są. Jeśli badamy tezę “sacrum” vs “profanum”, “zaczarowany a odczarowany świat”, a nauka, to trzeba zająć się szczegółowo czterema kierunkami* i argumentować za nimi. Wykazać prozę życia, że w każdy z tych kierunków przyczynił się do rozwoju nauki... i naukę tą ograniczał. To jest odwrotność owej religijnej jedynie słusznej drogi: z natury eksponującej jeden kierunek, ku sobie, kontrargumenty przyjmującej jedynie w celu rozprawienia się z nimi.

To jest zresztą ta odtrutka, umiejętność przechodzenia od jednego stanowiska do drugiego, od jednego boga do drugiego, wyrabiania meta-pozycji z której bogowie mogą być korzystną ideą. A moim zdaniem są:

  1. Koncepcja bogów lepiej opisuje złożoność świata niż monoteizmy. Ów animistyczny aspekt leżący u jej podstawy pt. każdy obiekt ma własnego ducha sprzyja badaniu świata dookoła, pragnie zaprzyjaźniania się z duchem w pudełku, patrzymy w stronę bumu technologicznego w  Japonii...

  2. Koncepcja bogów stanowi lekarstwo na frustracje wynikłe z iluzorycznego poczucia życiowej porażki. Wnosi element przypadkowości do myślenia zorientowanego na osiąganie, a przez to lepiej rozkładać siły...

c) Metafora bogów lepiej oddaje złożoność oddziaływania ludzkich wartości. Oddaje napięcie pomiędzy “szczególnym, ważnym i wyjątkowym” a “dziwnym, odmiennym, obcym” sprawiające, że czasami wartości stają się deklaratywną zasłoną dymną dla własnego postępowania, a czasem źródłem radykalnych konwersji. Proza: to czemu poświęcasz uwagę, zaczyna żyć w tobie własnym życiem, to, co uznajesz za szczególne, ważne i znaczące, niesie ze sobą wpływ czyniący cię obcym, odmiennym i dziwnym.

d) Ciekawa jest analogia pomiędzy czasami grecko-rzymskimi, sposób w jaki równość spowodowała wykształcenie niewolnictwa, związki korporacji z miastami... ale ten wątek to pułapka przeszłości, gdy się rozmawia ocierając o monoteizmy. Te skrzętnie wykorzystują ową skłonność do regresji, przejmując rolę super-ojca, supermatki...

Bogowie są, tj. owe metafory wyłaniają się w miarę spontanicznie, jako wyraz wewnętrznego zróżnicowania, dostępności treści przekraczających problemy codziennych egzystencji.  Wyzwaniem jest tu znalezienie sposobów pracy, integracji owych imaginacji wspierających wyzwania współczesnego świata, a nie argumentacja za bogami. Owa argumentacja jest ostateczną bronią monoteizmów, dlatego zresztą grecko-rzymskie mitologie przetrwały mroki historii... zbyt łatwy to przeciwnik dla nakręconej narcystycznej urazy domagającej się uznania własnych racji.

Samo "są", “być” jest wystarczająco nielogiczną tezą.


* W różnorodności psyche bieguny od czegoś i ku czemuś funkcjonują względem tej idei, tj. od i ku czemuś funkcjonuje niezależnie od retorycznego czy nawet logicznego przedstawiania tego jako jednej osi poglądów.

◀ Technologiczny szamanizm ◀ ► Bogowie z pampersów ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)