zdjęcie Autora

08 lutego 2016

Habze.info

Habze, rodzima religia Czerkiesów
! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Religie
Tematy/tagi: Kaukazregionyrodzimowierstwo

Wstęp (Wojciech Jóźwiak). Podczas jakichś poszukiwań w Sieci, natknąłem się na zapiski o pierwotnej religii Czerkiesów. Czerkiesi – albo Adige – mieszkają w północno-zachodnim Kaukazie, ale pozostało ich tam niewielu, ponieważ ten dawniej liczny i silny naród został zmiażdżony przez Rosję, a większość z tych Czerkiesów, którzy przeżyli wojny, pacyfikacje i czystki etniczne w XIX wieku, zmuszona została do emigracji do Turcji. Gdzie pozostają znaczą mniejszością. Czerkiesi w większości przeszli na islam, jednak pozostała pamięć o ich rodzimej religii, która jednak nie jest politeizmem. Jej nazwa bywa pisana Habze lub Khabze, a po rosyjsku Хабзэ (Chabze). Poniższe teksty pochodzą z witryny „ХАБЗЭ habze.info”, która zawiera strony w językach adygejskim, rosyjskim i angielskim. Tutaj zamieszczone przetłumaczył z angielskiego Jerzy Florczykowski.


Habze – religijny system Czerkiesów

System religijny Czerkiesów jest częścią Habze – doktryny filozoficznej i etycznej, która reguluje wszystkie aspekty ludzkiego życia, kształtuje stosunek człowieka do człowieka, do otaczającego świata, i do Wyższego Umysłu, który jest nieodłączny od niego. W istocie reprezentuje monoteizm ze spójnym systemem wiary w jednego Boga – T'ha.

Według czerkieskich tekstów kosmogonicznych Świat powstał w rezultacie początkowej interwencji – budowy Sieci (Khy). Później obiekty świata ukształtowały się w sposób naturalny, rozwijając się zgodnie z wewnętrznymi Prawami.

T'ha (T'hashxue) jest twórcą Praw Wszechświata, które są jego ekspresją. T'ha dał człowiekowi szansę zrozumienia praw, pozwalających mu zbliżyć się do Boga. T'ha nie przeszkadza w codziennym życiu, dając człowiekowi swobodę wyboru. T'ha nie przybiera żadnego kształtu, jest wszechobecny: „Jego duch jest rozsiany po całym kosmosie”.

W czerkieskich hymnach T'ha (T'hashxue) jest określany jako „Ten, którego każdy pyta, ale który nie odpowiada pytaniem”, „Wielokrotność nieistniejącego”, „Ten, w którym każdy pokłada nadzieję, ale kto nie pokłada swoich nadziei w nikim”, „Od którego pochodzą dary”, „Jego niesamowite prace”, „Ten, który pozwala poruszać się niebu i ziemi”.

Szacunek i cześć do T'ha, a także prośby do niego, są wyrażane poprzez ceremonie i rytuały – T'haleu (prośby do T'ha), Hohu (hymny-modlitwy). Prowadzenie T'haleu nie pozwala korzystać z budowli będących dziełem człowieka (leryschle). Dlatego ceremonie odbywają się w specjalnych miejscach, często w malowniczej gajach – T'halauple, T'haschag Mez. Oprócz ich głównych tytułów, są jeszcze nazwy metaforyczne: chiyzihamybzh (gaj, w którym nic nie jest cięte).

Miejsce, w którym T'haleu jest czczony jest oznaczony symbolem w kształcie litery „T”. Ceremonie prowadzą starsi w rodzinie, społeczności, wsi.

Ważnym elementem czerkieskiego systemu religijnego jest wiara w duszę (Psa) przodków, którzy mają zdolność obserwacji i oceny spraw swoich potomków. Koncepcja fizycznego bólu lub przyjemności w życiu ostatecznym (Hedryhe) nie istnieje – istnieje duchowa satysfakcja, lub wyrzuty sumienia Duszy, przed sobą i swoimi przodkami, z powodu wybranej w życiu ścieżki. Każdy człowiek powinien znać nazwy swoich przodków do siódmego pokolenia włącznie (licząc od ojca).

Dlatego celem ziemskiej egzystencji człowieka jest Doskonalenie Duszy – utrzymania honoru (Nape), demonstracja współczucia (Guschlegu), udzielanie nieodpłatnej pomocy (Psape), które, wraz z męstwem i odwagą wojownika, umożliwia człowieczej duszy dołączyć do dusz przodków, z czystym sumieniem (Nape Huzhkle).

Dusze przodków wymagają obchodów i z tego względu są organizowane święta pogrzebowe (Hedeus), praktykowane jest przygotowywanie i dystrybuowanie upamiętniających posiłków ofiarnych (Zheryme) ku pamięci dusz zmarłych.

[„Khabze. The religious system of Circassians”]


Powstanie i rozwój Wszechświata wg Habze

Czerkieskie teksty kosmogoniczne wskazują, że Wszechświat rozpoczął się od początkowej interwencji: od budującej go sieci (Хъы):

Duneizhyr Khyke Schauhuem ...

„Gdy świat został zbudowany (stworzony) jako Sieć ...”
Zamiast słowa uhuen (zbudowany), jest czasami używane słowo ublen (powstanie) – „Kiedy Światowa Sieć powstała ...”

Do dalszego rozwoju świata, według Habze, doszło w sposób ewolucyjny – samorozwój, oparty na zachodzących w nim procesach. Brak aktu tworzenia obiektów świata w tekstach kosmogonicznych, jako że ewolucja przebiega zgodnie z prawami natury i nie jest to akt chwilowy.

Kosmogoniczne teksty czerkieskie wskazują, że świat był pierwotnie w pewnego rodzaju zawieszeniu – ni to cieczy ni ciała stałego (mydzhemyptsle):

Duneizhri schymydzhemyptseu ...

Obiekty Wszechświata i Ziemi zostały utworzone przez zmiany ewolucyjne, przez strukturyzację, przydział części chaotycznej masy.
Powstanie Ziemi jest opisane jako stopniowe twardnienie – używany jest czasownik o znaczeniu: „hartowanie”, „łączenie”, „sklejanie” czegoś niestałego:

Schyle schhuanter schyzeptsagascheu ...

Jak wynika z tekstu, że związek, adhezja Ziemi stała się sama – w wyniku procesów naturalnych.
Części świata powstawały stopniowo i naturalnie:

Beschto uaschher kandzegu schyhuedeu ...

Góra Beshto była wielkość guza ...

Indylyzhym lesyr schebakueu ...

Potężną Indyl (Wołgę) można było przekroczyć krokiem ...
Brak jakiejkolwiek wzmianki o aktach „tworzenia” obiektów świata i obecności jego samorozwojowych modeli dowodzą, że filozofia Khabze pochodzi z ewolucyjnych ścieżek nowoczesnego świata – poprzez swój własny rozwój opiera się na procesach w niej zachodzących.
Tak więc, według czerkieskich tekstów kosmogonicznych Światowa został poczęty w rezultacie początkowej interwencji - od jego zbudowania przez Sieć (Хъы). Następnie obiekty świata powstały w naturalny, ewolucyjny sposób, rozwijając zgodnie z wewnętrznymi prawami.

[„Khabze. The emergence and development of the Universe”]


Symbol w kształcie „T”

T-symbol jest symbolem czerkieskiego monoteizmu. Jest wznoszony w miejscach Tkhalhe'u (dosłownie „Apel do Tkha”). Sam Symbol nie jest przedmiotem kultu.

Znaczenie symbolu T:
Górna pozioma linia symbolizuje najwyższy, boski poziom, który jest wszechobecny ponad wszystkim i niczym pod Nim.
Pojedyncza linia pionowa symbolizuje Pokój, który jest Jedyny – Psori Zish.

Źródła o symbolu T:

Europejscy uczeni napotkali symbole T w Czerkiesji i nazwali je „krucyfiksami”/„krzyżami”, ale zauważyli, że czerkieskie krzyże mają nietypowy kształt, przypominają literę T. Czerkieski T-symbol nie jest dziedzictwem chrześcijaństwa. T-symbol jest znacznie starszy od chrześcijaństwa. Podczas okresu chrześcijaństwa krucyfiksy wznoszono w Czerkiesji, ale one znacznie różniły się od starożytnego T-symbolu. Człowiek, który widział krzyż, nie przedstawiłby go w kształcie T-symbolu.

Jean-Baptiste Tavernier w jego relacjach o religijnych obrzędach w siedemnastowiecznej Czerkiesji tak oto opisał T-symbol: „Krzyż w kształcie młota”, „raz w roku w każdym domu jest wykonywany krzyż w kształcie młota”. (Jean-Baptiste Tavernier - francuski podróżnik, kupiec. Swoje wyprawy do Indii oraz innych krajów opisał w książce z 1676 roku Les Six Voyages de Jean-Baptiste Tavernier / Sześć podróży Jean-Baptiste Taverniera.)

George Longworth w połowie XIX wieku opisał symbol wzniesiony w świętym gaju. (George Longworth, A year among Circassians / Rok spośród Czerkiesów, 1840, Londyn).

Leonti Lhuillier w latach czterdziestych XIX wieku pisał: „Jedynym symbolem obiektu kultu, jaki mają, jest drewniany krzyż w kształcie litery T, który opiera się o drzewo”. (Люлье Л. Я. Верования, религиозные обряды и предрассудки у черкесов).

Edmund Spenser w 1836 roku napisał: „Raz lub dwa razy obserwowałem emblemat w ich świętych gajach w dolinie Ardler, bardziej przypominający T niż krzyż, mówi się, że jest bardzo stary.” (Edmund Spenser, Travels in Circassia (Podróże w Czerkiesji), 1839, Londyn)

[„Khabze. T - Symbol”]


Święto Digegaze: przesilenie zimowe

Digagaze (Sozerash) to jedno z najstarszych czerkieskich świąt, które obchodzone jest na dwudziestego drugiego grudnia. To święto jest związane z zimowym przesileniem, czyli najdłuższą nocą.

Tego dnia jest zdobiony pień głogu o siedmiu gałęziach. Na każdej gałązce zostaje umieszczona woskowa świeca. W górnej części pień zdobią okrągłe wędzone sery. Gdy święto jest obchodzone na zewnątrz, wokół pnia instaluje się siedem pochodni.

Najmłodsza z mężatek w rodzinie zapala świece, odwracając twarz do wschodu. Jeśli w domu nie ma mężatki, zapala świece najmłodsza dziewczynka. Jeśli w święto spotkają się tylko mężczyźni, młodszy zapala świece.

Gospodarz święta – Thamada – recytuje hymn Digagaze Khokhu. [Tekst adygejski zob. na stronach Хабзэ. Дыгъэгъазэ / Зимнее Солнцестояние, Khabze. Digegaze / The winter solstice.]

Po wniesieniu głogu do domu, rodzina zaczyna ucztę. Uroczyste napojem tej nocy jest Sanehu (białe wino). Tej nocy należy być trzeźwym, w kręgu rodziny lub przyjaciół. To święto obchodzone jest nie tylko w rodzinie i wśród znajomych. Jest powszechnie obchodzone na ulicach, placach miast. Świętu towarzyszą tańce, w których udział biorą azhygafe – klauni-przebierańcy.

[„Khabze. Digegaze / The winter solstice”]


Komentarze

[foto]
1. O zagładzie Czerkiesów...Wojciech Jóźwiak • 2016-02-08

pisał Adam Balcer w Gazecie Wyborczej 10.05.2013: Ludobójstwo Czerkiesów. Polecam.
2. Gobekli TepeNN#8600 • 2016-02-09

Zaciekawił mnie szczególnie krzyż w kształci litery T, podobne struktury kamienne - o tym samym kształcie - występują w najstarszej odkrytej megalitycznej świątyni na świecie - Gobekli Tepe. Ciekawe.........
3. habzeNN#8211 • 2016-02-14

„Ten, którego każdy pyta, ale który nie odpowiada pytaniem”, „Wielokrotność nieistniejącego”, „Ten, w którym każdy pokłada nadzieję, ale kto nie pokłada swoich nadziei w nikim”

Przepiękne. :)

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)