zdjęcie Autora

15 marca 2017

Wojciech Jóźwiak

Serial: Droga Tarota
Księżyc, Papieżyca i Cesarz
! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Tarot

◀ Magik, Gwiazda i Papież ◀ ► Moc, Umiarkowanie, Wisielec ►

Kolejne trzy karty ilustrujące przejścia w komforcie:
od enneagramowego punktu 8-Szef do 2-Dawca prowadzi karta 18-Księżyc
od punktu 2-Dawca do 4-Tragiczny Romantyk karta 2-Papieżyca
od 4-Tragicznego Romantyka do 1-Perfekcjonisty: 4-Cesarz.

Co widać na wykresie:


18-Księżyc

espanol_18.jpgKarta nr 18 zgodnie z tytułem przedstawia Księżyc w pełni i wysoko na niebie (więc zapewne u szczytu nieba: w medium coeli), a prócz tego księżycowe atrybuty: rak wskazuje na zodiakalny znak Raka, którego władcą jest Księżyc; staw przypomina, że Księżyc włada żywiołem wody; tenże żywioł widoczny jest pod postacią unoszących się kropel wody, w zgodzie ze starożytnym wierzeniem, że jak Słońce zsyła ogień (co widać, gdy jego promieniowanie skupić przy pomocy wklęsłego zwierciadła: wtedy można nim coś zapalić), tak Księżyc zsyła wodę – czego dowodem miało być, że to samo zwierciadło w księżycową noc pokryje się rosą; oczywiście kondensacja pary wodnej brała się nie od Księżyca, tylko od chłodu. Do znaku Raka odnoszą się mury ograniczające i strzegące ten księżycowy świat, a raczej „mały intymny świat”, jako że zodiakalne Raku lubują się w takich ograniczonych i zamkniętych, przy tym wilgotnych i cienistych miejscach, gdzie dopiero czują się bezpieczne. Te mury, baszty i mocne granice ewokują jednak inną niż Księżyc planetę – Saturna, patrona granic, zamknięć i usztywnień. W systemie Fano ostatecznie atut 18 skojarzony jest z Saturnem, nie z Księżycem. Na karcie nie ma żadnej ludzkiej postaci. Są jeszcze dwa psy (według niektórych interpretacji: pies i wilk) jako strażnicy bramy – wskazówka, że do tej księżycowej krainy nie jest łatwo wejść i nie każdy wejdzie, i też nie jest łatwo wyjść. W talii Waite'a dodano drogę idącą od stawu z rakiem do horyzontu; w późniejszych taliach ten szczegół bywał rozbudowany. Ta droga „mówi”, że Księżyc nie tylko zamyka w swoich światach, ale też skłania do somnambulicznych wędrówek.

Karta ilustruje przejście w komforcie od 8-Szefa do 2-Dawcy. Ósemka, której się powiodło, która urosła w siłę i ma po temu możliwości, zaczyna realizować się jako 2-Dawca, czyli dawać prezenty i spełniać marzenia – czyjeś, zwłaszcza swoich faworytów, a przy okazji głównie własne. Najwyższą postacią tych prezentów spełniających marzenia, są „księżycowe pałace” realizujące pewne utopie; fantastyczne krainy, miejsca, posiadłości, ogrody. Uruchomienie przy tej okazji fantazji łączy się z tym, że docelowy punkt 2-Dawca należy do enneagramowych typów związanych z lacanowskim rejestrem Wyobrażeniowego. Przykład takiego pałacu lub ogrodu wyrysowano na karcie.

Treść karty 18-Księżyc w dużym stopniu przypomina następną kartę 19-Słońce: i tu i tam jest wydzielający mur, na obu rycinach jest „światło”-luminarium na niebie (Księżyc lub Słońce) i dwie istoty poniżej jako mieszkańcy. Podobieństwo uzasadnione jest tym, że obie prowadzą od gniewnego typu enneagramu (8 względnie 9) do typu wstydowego, społecznego (2; 3): pokazują więc pewną elementarną społeczność lub jej miejsce (habitat). Obie mówią o utworzeniu i budowaniu pewnego społecznego przedsięwzięcia. Ale są różnice: w karcie 19 pod Słońcem rzeczy dzieją się jawnie, panuje tam aletheia, nie-skrytość, otwarcie. W karcie 18 natomiast, w nocnym świecie pod Księżycem, panuje skrytość, ekskluzywność, nie każdy tu ma dostęp, a tylko wybrani. W jednym ze swych sensów karta 18-Księżyc mówi o stowarzyszeniach tajemnych i wiedzy tajemnej, okultnej. Podczas gdy kartę 19-Słońce można nazwać „szkołą”, to kartę 18-Księżyc – lożą!

animal18.jpg W taroku zwierzęcym pod numerem 18 wyobrażony jest osioł: zwierzę, które może wiele przynieść. I faktycznie osioł jest objuczony, a w jukach zapewne ma prezenty – łatwo wyobrazić sobie, że jest to ten osioł ze złotem, które otworzy każda twierdzę.

Typowe wróżebne znaczenie karty 18-Księżyc jest takie, że oto ktoś, mając nadmiar sił i możliwości (co jest właśnie komfortem dla 8-Szefa), przystępuje do budowania swoich utopijnych i fantastycznych pałaców, którymi obdarowuje nielicznych. Oczywiście, w życiu mogą to być całkiem skromne „pałace”; jednak nie cena jest tu ważna, ale motywacja i zaangażowane emocje.

Negatywny, ostrzegający sens tej karty skupia się w widocznym w niej zamknięciu. Tym, co zagraża, jest zamknięcie właśnie, trudność wyjścia, brak odwrotu, a także nocne zamknięcie w fantazjach i marzeniach. Ostrzegawczym znakiem na tej karcie jest też to, że jej jedynymi mieszkańcami są zwierzęta (psy i rak) – a więc nie jest to miejsce, w którym mogą się naprawdę realizować ludzie, gdzie mogą realizować swój potencjał.

W diagramie Fano karta 19-Księżyc należy do linii Merkury-Saturn-Wenus – linii „Gnoza”, razem z 9-Pustelnikiem i 17-Gwiazdą. (Więcej o tym zob. w opisie karty 9-Pustelnik.)


2-Papieżyca

espanol_02.jpgKarta tytułem i rysunkiem nawiązuje do legendy o „papieżycy Joannie”, kobiety, która rzekomo została wybrana papieżem. (Ciekawe, że ta legendy pochodzi z naszych stron: z pewnego klasztoru na Morawach.) Karta ma niewiele treści: kobieta siedząca na tronie, którego nawet nie widać, jest zamarkowany tylko zasłoną. Lepiej byłoby powiedzieć: kobieta w uroczystym stroju siedząca przed zasłoną z księgą na kolanach. Za to główną treść lub przekaz niesie sama postać i tytuł: „papieżyca” czyli kobieta na papieskim tronie i urzędzie, to przecież skandal! Dziś byłby to niewyobrażalny skandal, a tym bardziej w dawniejszych czasach. Ten skandal polega na dziejącym tu się przewartościowaniu wszystkich wartości, na odwróceniu tych wartości. I tak tę kartę należy czytać: przedstawia odwrócenie istniejącego porządku na jakiś inny alternatywny porządek. Jest to karta wszelkich alternatywnych porządków.

Na tle enneagramu karta nr 2 leży na drodze od punktu 2-Dawca do 4-Tragiczny Romantyk. Dwójka w warunkach komfortu i nasycenia, kiedy może robić właśnie to, co lubi najbardziej, kieruje swoją potrzebę świadczenia innym przysług i dobroczynności – ku tym, którzy realnie tej pomocy potrzebują, a więc ku wszelkim odrzuconym, odrzuceńcom. Tu warto widzieć, że zarówno Dwójka jak i Czwórka należą do enneagramowego sektora Wstydu, czyli potrzeby uznania, dowartościowania i społecznego wywyższenia. Więc adresatem starań Dwójki są nie tyle potrzebujący (upośledzeni) z przyczyn materialnych, co raczej, zgodnie z naturą Wstydu, ci, którzy nie dostają szacunku lub uznania (więc właśnie Czwórki jako desperados), więc nie tyle biedni lub chorzy, co właśnie jakieś pomijane, „spychane w dół”, niezauważane zwykle mniejszości. 2-Papieżycę możemy uznać za reprezentantkę wszelkich ruchów emancypacyjnych, ruchów emancypacji mniejszości. – Kobiet, gejów, Czarnych, Romów, nielegalnych imigrantów, dzieci, zwierząt i przyrody, wszystkich odrzucanych przez butny patriarchalny mainstream. A także mniejszości w obrębie naszych własnych osobowości, więc np. naszej duszy poetyckiej, stłamszonej przez obowiązek (iście więzienny) w korporacji lub szkole.

Jak napisano, podstawowa emocja enneagramowa (Wstyd) podczas tego przejścia nie zmienia się, zmienia się rejestr: z Wyobrażeniowego (dla 2-Dawcy) w Realny (dla 4-Tragika). Przekształcająca praca 2-Papieżycy polega na przejęciu się realnie cierpiącymi z powodu ich społecznego niedopasowania. Postać kobiety-papieża ilustruje częste zjawisko, że powyższa misja odbywa się z użyciem religijnych sposobów.

RWS_02.jpg
Karta nr 2, „Arcykapłanka” w talii Waite'a

Karta ta była zniekształcana, zapewne dlatego, że anty-katolickim przeważnie okultystom nie przechodził (przez gardło i oczy) tytuł „Papieżyca” (la Papesse, Papess itd). W postaci tej dopatrywano się egipskiej bogini Izydy lub jej „arcykapłanki” i stosownie zmieniano tytuł; kobietę na karcie ubierano zaś w księżycową czapkę na egipski wzór – tak jest w karcie Waite'a. Ciekawe, że podobny wzór stał się emblematem wiccanek: jako trójksiężyc z sierpem Księżyca rosnącego, pełnego i zanikającego.

animal02.jpg W taroku zwierzęcym na karcie nr 2 przedstawiony jest jeleń rogacz, który odsyła do leśnych kobiecych bóstw natury w rodzaju Artemidy lub Diany; zarazem jego drzewopodobne rogi, co rok wyrastające, gubione i odnawiane odsyłają do cyklicznie odradzającej się i żywiącej wszystko roślinnej przyrody. Dzięki temu jeleniowi 2-Papieżyca okazuje się być nie tylko buntownicą, ale i kimś więcej i głębszym: odnowicielką dawnych i rdzennych wartości, odrzuconych niestety dla mirażu zwykle męskiej potęgi, władzy i cywilizacji.

W diagramie Fano atut 2-Papieżyca należy do linii „Rewolucja”, razem z 13-Śmierć i 1-Magik. Jest tam związany z Saturnem.


4-Cesarz

espanol_04.jpg Karta przedstawia typowego (stereotypowego) władcę, z berłem i tarczą z czarnym orłem. Wyraźnej korony nie ma, być może nakrywa mu głowę jakaś czapka-kołpak. Kolejnego insygnium, jabłka symbolizującego władzę nad światem, nad kulą ziemską, w oryginalnym marsylskim rysunku nie ma – więc ów władca jest jakoś ułomny. Także jego tron jest wątpliwy, bo primo mało widoczny, secundo, ów mężczyzna na nim nie zasiada a tylko przycupa, tertio, widzimy go nie frontalnie jak na władcę tronującego przystało, lecz z boku i w skos patrzącego, co w dawnym graficznym kodzie oznaczało postaci lekko diaboliczne. Ta krytyka postaci cesarza zawarta w rysunku wzięła się być może stąd, że karty tarota skomponowano w Italii w epoce, kiedy władzę i instytucję cesarzy – Niemców, obcych, z drugiej strony śnieżnych gór – uważano za zbędną i Włochom przeszkadzającą. Cesarz został przez rysownika – niby przez paparazzi – uchwycony w pozie, kiedy spogląda w kresy swego państwa wypatrując nadciągających zagrożeń.

Karta ilustruje przejście w komforcie od 4-Tragicznego Romantyka do 1-Perfekcjonisty. Enneagramowa Czwórka, której się udało, powiodło (taki jest sens przemiany w komforcie) staje przed zadaniem zachowania i przetrwania jej wartości (wypracowanych przez nią wartości), które jeszcze niedawno wydawały się skandalem, wyzwaniem i przekroczeniem dopuszczalnym granic, a którym teraz grozi rozproszenie we wzbierającym chaosie. Przez „porządnych ludzi” zbuntowane i szalone Czwórki-odmieńcy są postrzegane jako nosiciele i apostołowie chaosu, w istocie jednak reprezentują własne kodeksy, zasady i porządki, którym dalsza kąpiel w chaosie grozi zatratą. Na ten moment przejścia na jasną stronę mocy wskazuje właśnie karta Cesarz. Zadaniem podmiotu w fazie karty 4-Cesarz jest przetrwać, utrzymać porządek, którego jest nosicielem lub wyznawcą, przeczekać w możliwie nienaruszonym stanie ciężkie czasy, wytrwale i wiernie przechować powierzone sobie dziedzictwo przeszłości. To nakierowanie na przeszłość, na minione osiągnięcia i ich konserwację, czyni go – wczorajszego romantycznego wywrotowca! – kustoszem, strażnikiem i wyznawcą kodeksów, które właśnie w tej fazie są pilnie spisywane. Zarazem tym, który karci i pleni odstępców i strzeże czystości linii przekazu. Tak czyniąc, takim się stając, przechodzi na pozycję Jedynki-Perfekcjonisty, czyli tego typu enneagramu, który taki po prostu jest – z natury i na co dzień.

animal04.jpg Zwierzęcym odpowiednikiem jest wielbłąd, czyli zwierzę, którego istotą są wytrwałe wędrówki przez wrogi, nieużyteczny świat, podczas którego chroni i przenosi powierzone sobie wartości... które przecież mu ciążą. Trudno o lepszy zwierzęcy symbol tego atutu!

W diagramie Fano karta 4-Cesarz należy do linii „Władza” razem z 5-Papieżem i 16-Wieżą; z planet odpowiada jej Słońce.


◀ Magik, Gwiazda i Papież ◀ ► Moc, Umiarkowanie, Wisielec ►


Komentarze

[foto]
1. Krzystof Wirpsza mówi o karcie KsiężycWojciech Jóźwiak • 2020-06-08

-- zupełnie inaczej:
OMNICODE - Archetypy Wolności - karta XVIII. Księżyc - cz. 1. Wczoraj, 7 cze 2020

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)