zdjęcie Autora

30 lipca 2017

Wojciech Jóźwiak

Serial: Tarot, astrologia i płaszczyzna Fano
Porównanie atutów i heksagramów
! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Yijing

◀ Energetyka heksagramów ◀ ► XOR rządzi czyli o obrotach yijingowej kostki w 6D ►

Uwaga: koniecznie czytać mając podgląd przed-poprzedniego odcinka: Głupiec z mocą kobyły czyli tarot i heksagramy. Bo to jest ciąg dalszy tamtego.

0. Głupiec – 2. Biorczość. Taki tytuł w „moim”, czyli wyd. Latawiec (byłem jednym z współtłumaczy, 1994) tłumaczeniu Wilhelma; Agna Onysymow/Aletheia (2011) pisze „Przyjmujące”. W Mawangdui całkiem inaczej: Strumień. Już na starcie konfuzja: czy można w jakikolwiek sposób zrównywać postać i energię 0-Głupca z 2-gim heksagramem złożonym z samych linii biorczych? Heks. 2 to raczej podatna, plastyczna materia, czekająca na twórcze impulsy bez własnych widzimisię, podczas gdy Głupiec jest jakoś twardy, sam obolały, pełen urazów, może niepamiętanych, ale podświadomych, dlatego w tył twarz obraca i pies go gryzie. Różnica jest taka, że Głupiec ma sens początku drogi, gdzie na początku nie jesteśmy wcale czyści, bo jednak karma nas dręczy. Podczas gdy heks. 2 to jest właśnie taka biała karta, w dodatku ochoczo wzmacniająca twórcze impulsy i oblekająca się w nie. Przy heks. 2 nie mówi się, że to „początek drogi”. Z ta niezgodnością coś później zrobimy, ale to w następnych odcinkach. Problematyczne podobieństwo.

1. Magik – 11. Pokój. W heks. 11 dolne 3 linie są silne, górne 3 przyjmujące: 000 111, co jest rozumiane jako „zejście nieba, jego twórczych impulsów, na ziemię” od czego rozkwit, odnowa, wiosna, także wiosna duchowa. Z postacią Magika, twórcy nowego – duża zbieżność.

2. Papieżyca – 54. Dziewczyna wychodząca za mąż. Zdumiewająca zbieżność! W heksagramie metaforyczną figurą jest wydawana za mąż dziewczyna, który musi zaliczyć wszystkie niedole patriarchatu. Z legendarną papieżycą Joanną było to samo: kobieta zajęła miejsce, które w tamtym społeczeństwie było z gruntu nie dla niej: została uczonym kapłanem i papieżem, jednak jej kobieca natura została zdemaskowana. Tarotowa Papieżyca patronuje odwróceniu wartości i sile odrzuconych i pominiętych. Yijingowa Kui Mei (chiński tytuł tego heks.) przedstawia drogę od zlekceważenia do jakiej-takiej pozycji. W Mawangdui jest tytuł „Wracająca dziewczyna”, właściwie: niedoszła małżonka odprawiona z powrotem do domu, czyli „zwrócona narzeczona”.

3. Cesarzowa – 55. Obfitość: pełnia i bogactwo materialnych i innych zasobów. Właściwie obie figury mówią o tym samym. Duże podobieństwo.

4. Cesarz – 32. Trwanie. „Szlachetny stoi pewnie i swojej orientacji nie zmienia” – to przy heksagramie. Obraz Cesarza mówi o tym samym: trwam, pozostaję wierny przyjętym wartościom. Duże podobieństwo.

5. Papież – 60. Ograniczenie: nałożenie zasad, rygorów i schematów. Wilhelm objaśnia, że chiński tytuł pokazuje łodygę bambusa podzieloną kolankami-przegrodami. „Szlachetny ustanawia liczbę i miarę”, co znakomicie odpowiada roli Papieża jako wielkiego regulatora i dawcy zasad. Duże podobieństwo.

6. Kochankowie – 63. Po dokonaniu. Heks. 63 ma linie silne na silnych nieparzystych pozycjach, a słabe na słabych: 010 101, czyli jest obrazem idealnego porządku i zakończenia dzieła. Coś z tej idei jest w atucie Kochankowie, gdzie jest scena ślubu, potwierdzana przez posłannika z nieba, czyli amora ze strzałą, więc twórcze połączenie przeciwieństw w nową harmonijna całość. Różnica jest taka, że heks. 63 jest jednym z czterech fundamentalnych dla Księgi, podczas gdy atut 6-Kochankowie nie jest w żaden sposób wyróżniony wśród innych. W treści H63 nie ma żadnych aluzji do małżeństwa ani połączenia przeciwieństw. Więcej: Księga przesuwa fazę i wcale nie cieszy się sukcesem, tylko wybiega w przyszłość kiedy ten porządek się posypie i każe szykować się na nieszczęścia. W H63 Księga przemawia jakby była bojącą się sukcesów enneagramową Szóstką, czyli tzw. Adwokatem Diabła lub Przewrażliwionym Sprawdzającym. Problematyczne podobieństwo.

7. Rydwan – 48. Studnia: zakorzenienie, związek z miejscem i tradycją. Brak podobieństw. Tu wojownik-zdobywca w ruchu, tam statyczna niezmienność.

8. Sprawiedliwość – 17. Pójście śladem: szukanie wzorca i przewodnika. Można dopatrzyć się małego podobieństwa. Trudność sprawiają orzeczenia do tego heksagramu, bardzo niejasne.

9. Pustelnik – 47. Opresja: wyczerpanie, brak energii i środków. Wielkie podobieństwo! Obraz samotnego eremity idącego w mrok niewidoczną ścieżką ma wiele wspólnego z bohaterem H47, któremu „chociaż ma coś do powiedzenia, to nie dają mu wiary”. Orzeczenie do zmiennej linii 1 mówi właściwie dosłownie to, co karta: „zbłądzi się w mroczną dolinę”. Różnica polega na tym, że Księga każe „po stoicku” przeczekać godząc się z losem, podczas gdy tarot „po chrześcijańsku” sugeruje brać siłę z tego przejścia przez ciemność.

10. Koło Fortuny – 31. Wpływ/Zaloty: ekscytacja, pobudzenie – rozważane za i przeciw. Problematyczne podobieństwo: po pierwsze, heksagram należy do tych niejasnych lub niespójnych. Być może wątek pobudzenia lub ekscytacji odbieranej w różnych częściach ciała, o czym mowa w H31 można porównać do Koła Fortuny, które losuje raz fortunę, raz niedolę. Coś w tym jest, ale jakby przez gęstą mgłę.

11. Moc – 41. Pomniejszenie: małymi środkami wiele się osiąga. Przesłanie H41 można porównać do obrazu T11, gdzie niby-słaba kobieta małymi gestami powściąga groźnego lwa. Duże podobieństwo.

12. Wisielec – 22. Wdzięk: ozdoba, decorum – upiększające acz niekonieczne dodatki. Nawet przy najlepszej chęci nie można porównać zdawkowego H22 do dramatycznego, granicznego T12. Brak podobieństwa.

13. Śmierć – 18. Naprawa: Zepsucie, korupcja – i naprawianie szkód. Zdumiewające podobieństwo! Obie figury mówią właściwie o tym samym!

14. Umiarkowanie – 21. Przegryzanie: zdecydowane przezwyciężanie przeszkód. Karanie. Brak podobieństw między łagodnym T14 a marsowym lub nawet marsowo-plutonowym H21.

15. Diabeł – 64. Przed dokonaniem: początek drogi od chaosu do ładu. To tu w H64 (i w poprzednim H63) jest obraz lisa z najwyższa ostrożnością idącego po lodzie. Coś jest wspólnego, więc: problematyczne podobieństwo. Jednak różni obraz sztywnego zastoju i opresji w T15, całkiem odmienny od dynamicznej akcji H64. Łączy za to wzmianka o... diable przy 4. linii H64; właściwie „kraju diabła, kraju diabłów, diabelskim kraju”, co po chińsku jednakowo; warto by poszukać, jak to coś, co Wilhelm przekładał jako Teufel, faktycznie było rozumiane przez pra-starożytnych Chińczyków.

16. Wieża – 56. Wędrowiec: los (smutny) wędrowca-wygnańca, niemającego swojego miejsca. Jest podobieństwo, ponieważ obie figury są jakby przesunięte w fazie: H56 pokazuje niedolę włóczęgi-wygnańca (albo koczownika!, dla sztok-osiadłych Chińczyków tak samo podejrzanego), a T16 to samo chwilę wcześniej: moment zburzenia domu, co jest również powiedziane w H56, L3: „Wędrowcowi płonie schronisko”. Duże podobieństwo.

17. Gwiazda – 42. Powiększenie: pomyślna koniunktura, sprzyjanie z kanału świata. Małe podobieństwo, ale jest.

18. Księżyc – 59. Rozproszenie: podział energii na wielość zaangażowanych – tak podsumowałem sens H59, ale wymagało to ode mnie dużej dobrej woli, ponieważ jest to jeden z najbardziej niejasnych, a raczej pomieszanych heksagramów. Związków z kartą Księżyc nie widać. Brak podobieństwa.

19. Słońce – 53. Rozwój: powolne i wielostopniowe, acz skuteczne procedury. Jeśli na obraz T19 patrzeć jak na rozwijanie i wychowywanie embrionalnych istot, to tak, jest pewne małe podobieństwo. Kolejne linie H53 opowiadają o przygodach dzikiej gęsi, podczas gdy główne orzeczenie – o małżeństwie. O Słońcu nie ma mowy, chociaż w innych heksagramach jest parę razy.

20. Sąd Ostateczny – 12. Zastój: niebo i ziemia, energia i materia są rozdzielone, stąd zastój. H12 ma trzy górne („niebiańskie”) linie silne, trzy dolne („ziemskie”) pasywne: 111 000, co jest rozumiane, że „góra” i „dól” każde zajęły się sobą, nie wpływają na siebie, więc jest zastój, stagnacja. T20 przedstawia coś radykalnie odmiennego: oto Niebo z największą mocą objawiło swoją aktywność i w osobie anioła głosem trąby porusza Ziemię, budząc umarłych. Jeśli podobieństwo ma polegać na przeciwieństwie, to jest tu problematyczne podobieństwo.

21. Świat – 1. Twórczość: twórcza energia w czystej postaci i afirmacja działającego. Ale T21 mówi raczej o porządku i harmonii, nie o twórczej energii; jeśli jednak o nie to w sensie aktywności archetypów jako informujących idei, a nie aktywności „tymi rękami” robiącymi coś archontów-demiurgów. A to demiurgiczne znaczenie jednak jest w H1. T21 stoi na końcu atutów tarota, a H1 na początku Księgi. Problematyczne podobieństwo.

Mamy skalę: brak podobieństwa – małe p. – problematyczne p. – duże p. – wielkie/zdumiewające p.
Kolorami: szary – różowy – niebieski – czerwonawy – czerwony.
Tak to się rozkłada w tabeli-synopsie, gdzie górny wiersz: karty atutowe, dolny: heksagramy.


0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
2 11 54 55 32 60 63 48 17 47 31 41 22 18 21 64 56 42 59 53 12 1


◀ Energetyka heksagramów ◀ ► XOR rządzi czyli o obrotach yijingowej kostki w 6D ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)