zdjęcie Autora

15 kwietnia 2017

Ezra Pound

Religio lub przewodnik dziecka po wiedzy
Przekład: Jacek Dobrowolski ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Mistrzowie i klasycy
Tematy/tagi: bóg, bogowieboginiepoezja

Ezra Pound Religio lub przewodnik dziecka po wiedzy Co to jest bóg? Bóg to wieczny stan umysłu. Co to jest faun? Faun to stworzenie


Ezra Pound

Religio[1] lub przewodnik dziecka po wiedzy

Co to jest bóg?
Bóg to wieczny stan umysłu.
Co to jest faun?
Faun to stworzenie żywiołów.
Kiedy przejawia się bóg?
Gdy stany umysłu oblekają się w kształt.
Kiedy człowiek staje się bogiem?
Gdy wchodzi w jeden z tych stanów.
Co jest istotą kształtów przez które przejawia się bóg?
Są zmienne, lecz zachowują pewne charakterystyczne cechy.
Czy wszystkie wieczne stany umysłu są bogami?
Za takie je uważamy.
Czy wszystkie trwałe stany umysłu są bogami?
Nie.
Dzięki jakiej cesze możemy poznać boskie formy?
Dzięki pięknu.
A jeśli przedstawione formy pięknymi nie są?
To są demonami.
A jeśli są groteskowe?
Mogą być opiekuńczymi geniuszami.
Jakie mamy rodzaje wiedzy?
Wiedza bezpośrednia i zasłyszana.
Czy wiedza zasłyszana ma jakąś wartość?
Pewną.
Co jest największą z zasłyszanych pogłosek?
Największą z pogłosek jest tradycja bogów.
Jaki jest z tej tradycji pożytek?
Uczy nas byśmy byli gotowi patrzeć.
W jaki sposób pojawiają się bogowie?
W kształcie i bez kształtu.
Jak się ukazują w kształcie?
Zmysłowi wzroku.
A bez kształtu?
Zmysłowi wiedzy.
Czy mogą, gdy się przejawiają w kształcie, ukazać się czemuś prócz zmysłu wzroku?
Możemy mieć poczucie ich obecności, tak jakby stali za nami.
A w tym przypadku, czy mogą posiadać kształt?
Możemy czuć, że mają kształt.
Czy bogowie mają imiona?
Bogowie mają wiele imion. Przy pomocy imion radzimy sobie z nimi w obrębie tradycji.
Czy jest coś złego w posługiwaniu się tymi imionami?
Nie ma nic złego w myśleniu o bogach przy pomocy ich imion.
Jak należy postrzegać boga, czy przez jego imię?
Lepiej jest postrzegać boga przez jego kształt lub przez zmysł wiedzy i po takim postrzeganiu rozpatrywać jego imię lub „myśleć jaki, to może być bóg“.
Czy znamy liczbę bogów?
Powiedzenie, że znamy byłoby pochopne. Człowieka powinna zadowolić rozsądna ich liczba.
Jacy są bogowie tego rytuału?
Apollo i, w pewnym sensie, Helios, Diana w niektórych swoich fazach, jak również Cyterejska bogini.
Jakim innym bogom wypada, w harmonii i przy okazji tych rytuałów, ofiarowywać kadzidło?
Kore i Demeter, również larom[2] i oreadom[3], i pewnym stworzeniom żywiołów.
Jak należy radować owe lary i inne stworzenia?
Należy je radować i karmić kwiatami.
Czy czują potrzebę takiego pokarmu?
Głupotą byłoby uważać, że ją czują, tym niemniej dobrze nam wróży, jeśli raczą się nam ukazać.
Czy tak to jest na Wschodzie?
Ten rytuał ustanowiony jest dla Zachodu.


Poemat skomponowany w 1913 r., gdy poeta miał 28 lat, opublikowany po I wojnie w Pavannes and Divagations, w 1918 r.

Oryginalnie opublikowane w: „Odra“ 11/2015. W Tarace za zgodą pierwszego wydawcy.

Przełożył Jacek Dobrowolski



[1] - religio – od re-lego „ponownie rozpatrywać“ lub re-ligo „po-łączyć“

[2] - dusze zmarłych czczone jako opiekunowie domu przez Rzymian

[3] - nimfy gór i grot czczone przez Greków


Komentarze

[foto]
1. Takie sobiePrzemysław Kapałka • 2017-04-17

Napisane przez kogoś, kto już coś czuje, już się zbliża, ale do prawdziwej wiedzy mu jeszcze daleko.Znacznie bardziej polecam Fabula rasa i Oto Stachury.
[foto]
2. A mi się podoba...Roman Kam • 2017-04-19

...takie postawienie sprawy, ten wysiłek nie tylko w zaproponowaniu pytania, ale i próba rzetelnej odpowiedzi. Ostatnio to mnie właśnie kusi, zrewidowanie swoich poglądów i wiedzy. Odrzucenie tego, co przyjąłem na skróty, bezrefleksyjnie. Próbuję sobie wyobrazić, że nie znam pisma, że mam do dyspozycji tylko świat, jako jedyny punkt odniesienia i ludzkie czyny raczej niż słowa, albo i bez człowieka - tylko ja  s a m  i świat. Co by się ostało z tego, co uważam obecnie za moje?
Dzisiejszy świat nie docenia mam wrażenie potencjału osób pomiędzy 16 a 28 rokiem życia. To fatalny błąd moim zdaniem. Za dużo czasu kradnie się im, zmuszając do przyjęcia ogromnych porcji mechanicznej wiedzy. Oni w zasadzie mają wszystko, by tworzyć i to się bezpowrotnie marnuje.
Tekst Ezry jest miejscami dowcipny, to zasługa jego młodego wieku właśnie. Z czym go można porównać? Chyba z tym, co dopiero powstanie :) 

Dzięki jednak P. Przemku za Stachurę, bo przypominać warto.
3. WartoNN#9899 • 2017-05-19

Warto również zapoznać się z interesującym tekstem napisanym kiedyś przez Pana Leona Zawadzkiego. Tekst nosi tytuł "Pułapka Stachury".🎭
[foto]
4. Przeczytałem...Roman Kam • 2017-05-22

...i odetchnąłem z ulgą, że autor docenił przynajmniej autentyzm życia i dzieła ES i nie użył określenia - duchowe wymiociny, mówiąc o tym pisarstwie. Pisarz nie musi kłamać, by mijać się z prawdą, ale jeśli jest uczciwy wobec swojego doświadczenia i czytelnika (na ile to jest oczywiście możliwe), jego słowa mają dostateczny ciężar, by nie zdmuchnął ich naprędce upływ czasu. Uroda języka i odwaga to dwie, niezbyt pasujące do siebie komponenty pisarstwa ES, ale też ocena tego zależy od pary (duchowych, krytycznych, życiowych itd.) okularów, jakie nosi oceniający. Widząc linoskoczka, ktoś powie artysta, ktoś powie głupiec, ja się  wzruszam. Pewnie to moja pułapka.     

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)