15 kwietnia 2017
Ezra Pound
Religio lub przewodnik dziecka po wiedzy
Przekład: Jacek Dobrowolski
! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.
Ezra Pound Religio lub przewodnik dziecka po wiedzy Co to jest bóg? Bóg to wieczny stan umysłu. Co to jest faun? Faun to stworzenie
Ezra Pound
Religio[1] lub przewodnik dziecka po wiedzy
Co to jest bóg?
Bóg to wieczny stan umysłu.
Co to jest faun?
Faun to stworzenie żywiołów.
Kiedy przejawia się bóg?
Gdy stany umysłu oblekają się w kształt.
Kiedy człowiek staje się bogiem?
Gdy wchodzi w jeden z tych stanów.
Co jest istotą kształtów przez które przejawia się bóg?
Są zmienne, lecz zachowują pewne charakterystyczne cechy.
Czy wszystkie wieczne stany umysłu są bogami?
Za takie je uważamy.
Czy wszystkie trwałe stany umysłu są bogami?
Nie.
Dzięki jakiej cesze możemy poznać boskie formy?
Dzięki pięknu.
A jeśli przedstawione formy pięknymi nie są?
To są demonami.
A jeśli są groteskowe?
Mogą być opiekuńczymi geniuszami.
Jakie mamy rodzaje wiedzy?
Wiedza bezpośrednia i zasłyszana.
Czy wiedza zasłyszana ma jakąś wartość?
Pewną.
Co jest największą z zasłyszanych pogłosek?
Największą z pogłosek jest tradycja bogów.
Jaki jest z tej tradycji pożytek?
Uczy nas byśmy byli gotowi patrzeć.
W jaki sposób pojawiają się bogowie?
W kształcie i bez kształtu.
Jak się ukazują w kształcie?
Zmysłowi wzroku.
A bez kształtu?
Zmysłowi wiedzy.
Czy mogą, gdy się przejawiają w kształcie, ukazać się czemuś prócz zmysłu wzroku?
Możemy mieć poczucie ich obecności, tak jakby stali za nami.
A w tym przypadku, czy mogą posiadać kształt?
Możemy czuć, że mają kształt.
Czy bogowie mają imiona?
Bogowie mają wiele imion. Przy pomocy imion radzimy sobie z nimi w obrębie tradycji.
Czy jest coś złego w posługiwaniu się tymi imionami?
Nie ma nic złego w myśleniu o bogach przy pomocy ich imion.
Jak należy postrzegać boga, czy przez jego imię?
Lepiej jest postrzegać boga przez jego kształt lub przez zmysł wiedzy i po takim postrzeganiu rozpatrywać jego imię lub „myśleć jaki, to może być bóg“.
Czy znamy liczbę bogów?
Powiedzenie, że znamy byłoby pochopne. Człowieka powinna zadowolić rozsądna ich liczba.
Jacy są bogowie tego rytuału?
Apollo i, w pewnym sensie, Helios, Diana w niektórych swoich fazach, jak również Cyterejska bogini.
Jakim innym bogom wypada, w harmonii i przy okazji tych rytuałów, ofiarowywać kadzidło?
Kore i Demeter, również larom[2] i oreadom[3], i pewnym stworzeniom żywiołów.
Jak należy radować owe lary i inne stworzenia?
Należy je radować i karmić kwiatami.
Czy czują potrzebę takiego pokarmu?
Głupotą byłoby uważać, że ją czują, tym niemniej dobrze nam wróży, jeśli raczą się nam ukazać.
Czy tak to jest na Wschodzie?
Ten rytuał ustanowiony jest dla Zachodu.
Poemat skomponowany w 1913 r., gdy poeta miał 28 lat, opublikowany po I wojnie w Pavannes and Divagations, w 1918 r.
Oryginalnie opublikowane w: „Odra“ 11/2015. W Tarace za zgodą pierwszego wydawcy.
Przełożył Jacek Dobrowolski
Komentarze
Dzisiejszy świat nie docenia mam wrażenie potencjału osób pomiędzy 16 a 28 rokiem życia. To fatalny błąd moim zdaniem. Za dużo czasu kradnie się im, zmuszając do przyjęcia ogromnych porcji mechanicznej wiedzy. Oni w zasadzie mają wszystko, by tworzyć i to się bezpowrotnie marnuje.
Tekst Ezry jest miejscami dowcipny, to zasługa jego młodego wieku właśnie. Z czym go można porównać? Chyba z tym, co dopiero powstanie :)
Dzięki jednak P. Przemku za Stachurę, bo przypominać warto.
Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.
-
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.
Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.