zdjęcie Autora

30 września 1999

Marek Rau

Serial: Współczesny ruch neopogański w Europie
Ruch Neopogański (78)
Współczesny ruch neopogański w Europie ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

◀ Ruch Neopogański (78) ◀ ► Ruch Neopogański (81) ►

VII. Neopogaństwo w Polsce (część 9)

Inne grupy, ruchy i pisma

Do tradycji neopogaństwa odwoływała się także działająca w latach dziewięćdziesiątych Unia Społeczno Narodowa, partia ta łącząca myśl polityczną Zadrugi, nacjonalizm i działania proekologiczne, rozwiązała się 31 XII 1997 roku. 71 Jej wiceprzewodniczącym był Andrzej Wylotek (Anidrżej z Parczewa), jeden z inicjatorów utworzonego w Warszawie, w lutym 1991 roku, Narodowego Zespołu Koncepcyjno-Studyjnego. 72 Zespół ów wydaje pismo "Żywioł" (dotąd ukazało się jego 10 numerów, ostatni w 1997 roku), którego credo brzmi: "Narodowy Zespół Koncepcyjno-Studyjny = Cywilizacja Słowiańska + Trzecia Droga." Na treść pisma składają się głównie przedruki i archiwalne artykuły, dotyczące pogaństwa słowiańskiego, współczesnych ruchów neopogańskich, ze szczególnym uwzględnieniem tych odwołujących się do tradycji słowiańskich, artykuły dotyczące filozofii i historii ruchu narodowego i neopogańskiego, oraz jego myślicieli (Stachniuk, Trentowski, Wacyk), a także poezja i grafiki neopogańskie. 73

Oprócz wymienionych wyżej pism neopogańskich wydawanych w Polsce, jest jeszcze kilkanaście magazynów w różnym stopniu związanych z neopogaństwem, a grupujących wokół siebie środowiska wydawców, czytelników i sympatyków. Do najważniejszych należy "Trygław" - kwartalnik metapolityczny. 74 Jego redaktor naczelny, były działacz KPN-u Moczulskiego, Tomasz Szczepański pojęcie "metapolityka" określa w sposób następujący: "[...] to te dziedziny kultury, które określają ramy naszych wyborów w przestrzeni publicznej (politycznej), same jednak polityki nie stanowiące. Na pewno są to przekonania o charakterze religijnym i etycznym [...]"75 Szczepański odwołuje się do tradycji Nowej Prawicy, Alain'a de Benoist'a. 76 Pismo jest skierowane do: "[...] inteligencji i młodzieży, ludzi, którzy chcą coś zrobić dla swojego kraju i narodu. A w ogóle - do wszystkich, którzy chcą nas czytać." 77 Trygław, mimo iż reprezentuje opcje skrajnie prawicowe i neopogańskie, zamieszcza także wypowiedzi publicystów o odmiennej orientacji światopoglądowej. 78

Szczepański jest także jednym z założycieli Stowarzyszenia na rzecz Tradycji i Kultury "Niklot". Ma być ono: "[...] przede wszystkim zapleczem dla pisma, organizować grupy sympatyków pisma oraz podejmować te akcje, które z trudem mogła by podjąć redakcja - np. listy otwarte w sprawach ważnych dla naszej tożsamości, demonstracje, praca oświatowo-wychowawcza. Pomysłem jest zjednoczenie wszystkich grup narodowo-neopogańskich w czymś, co nie jest ani związkiem wyznaniowym, ani partią polityczną." 79

Odmienny charakter ma pismo "Poganin" 80, którego pierwszy numer ukazał się w 1997 roku. Jego twórca Robert Roguszka, nazywający się też Meżadewes Akszugor, pisze: "Poganin jest pismem poświęconym wszystkiemu temu co wiąże się z pogaństwem, a w szczególności z pogańskimi Prusami, Słowiańszczyzną, Wikingami... i skierowany jest do ludzi młodych, którzy dopiero otwierają oczy na neopogaństwo z chrześcijańskiego zaślepienia." 81 Pismo zawiera liczne artykuły historyczne, archeologiczne, wiersze i grafiki o tematyce pogańskiej, a także wywiady i reklamy innych tego typu pism. Autor planuje założyć Oddział Prusy, Zrzeszenia Rodzimej Wiary, współpracuje także ze stowarzyszeniem "Niklot". 82

Inne tego typu pisma to: "Watra" 83, "Wieszcz" 84, "Dla synów tej ziemi" 85, "Hedeby" 86, "Menhir" 87, "Mity i legendy Norweskie" 88, "Odmrocze" 89, "Garazel" 90.

Nieco odmienny charakter posiadają pisma związane ze sceną Black/Death Metalową, a jednocześnie prezentujące tendencje neopogańskie: "Antychryst" 91, "Grom" 92, "Fimbrethil" 93.

Pisma o charakterze neopogańskim, propagujące jednocześnie idee narodowego socjalizmu to: "Jesteśmy", "Żelazny Krzyż" 94, "Flame in wolf eyes" 95, "Feniks" 96, "Securius" 97.

"Odala" 98jest to pismo o charakterze nacjonalistycznym i etnocentrycznym wydawane przez szczecińskich skinheadów, propaguje ono neopogaństwo słowiańskie, krytykuje globalizm, kosmopolityzm, i judeo-chrześcijaństwo (do 1999 roku ukazały się 4 numery).

"Żaden" 99 to "pismo opozycji antysystemowej (duchowość-kultura-ekologia-polityka)" - zajmuje się szeroko pojętą problematyką neopogańską, mitologiami różnych kultur, poezją (pismo wyrosło z art. zine'a), stara się także łączyć ekstremalne idee polityczne z prawicy i lewicy.

"Zakorzenienie" 100 to pismo poruszające tematy neopogaństwa w kontekście kultur etnicznych.

Problematykę neopogańska poruszają także pisma związane z Ruchem Społeczeństwa Alternatywnego (anarchiści) w pismach: "Nierząd" i "La Bestia" 101, a także pismo ekologów polskich "Zielone Brygady". 102

Oprócz wymienionych istnieją w Polsce środowiska zainteresowane magia, okultyzmem, czarostwem i wicca (patrz rozdział o wicca), posiadające swoje strony w internecie, grupy te jednak, mimo licznych odwołań do neopogaństwa, reprezentują odmienne, niewątpliwie zasługujące na osobny opis tendencje - nie mieszczące się w temacie mojej pracy.

Marek Rau

przypisy

71 Uchwała Zarządu Krajowego Unii Społeczno Narodowej z dnia 31.XII. 1997 r. (kserokopia w posiadaniu autora), Unia Społeczno Narodowa brała udział między innymi w kampanii antyfutrzarskiej prowadzonej przez Front Wyzwolenia Zwierząt.

72 Andrzej Wylotek był także skarbnikiem Rodzimego Kościoła Polskiego, funkcji tej jak i członkostwa w Rodzimym Kościele Polskim zrzekł się 21.12.1996 roku, na skutek sporów wewnętrznych z jego sekretarzem Kazimierzem Mazurem i ofiarnikiem Lechem Emfazym Steańskim. (na podstawie listu Andrzeja Wylotka do Lecha Emfazego Stefańskiego - kserokopia w posiadaniu autora)

73 Żywioł ; patrz także "Rozmowa z Andrzejem Wylotkiem" opublikowana w: Trygław nr 1 1997 str.19-30

74 Trygław. Redakcje stanowią: Tomasz Szczepański, Józef Janowski, Jarosław Tomasiewicz, Maciej Tutak (na podstawie nr 1).

75 Wywiad z Tomaszem Szczepańskim w: Odala nr 4 1999 str.9

76 Patrz: M. Konopka "Nowa Prawica, Nowa Kultura, Nowe Pogaństwo" w: Fronda nr 8 1997; Jarosław Tomasiewicz "Przeciwko Równości i Demokracji: Nowa Prawica we Francji." w: Myśl Polska nr 1 1993; M. Węgierski "Europejska Nowa Prawica." w: Arcana nr 6 1996

77 "Wywiad z Tomaszem Szczepańskim" w: Odala nr 4 1999 str.9

78 Na przykład w nr 2 (1998) str. 10-12, znaleźć można wypowiedzi anarchisty Janusza Waluszki na temat sarmatyzmu. [Artykuły Janusza Waluszki przeczytasz też w "Tarace": "Rzecz o Sarmacyi" i Europa, Gdańsk, Słowianie. Przypis wydawcy.]

79 Wywiad z Tomaszem Szczepańskim w: Odala nr 4 1999 str.9

80 , także e-mail: akszugor@alpha.net.pl

81 list z 19.01.1999 w posiadaniu autora

82 Tamże

83

84

85

86. w piśmie także artykuły o wierzeniach i kulturze wikingów.

87. pismo zajmuje się oprócz neopogaństwa słowiańskiego, celtyckie i germańskie, jest to także kontakt do pogańskiego zespołu Graveland.

88. pismo poświęcone bóstwom z mitologii skandynawskiej.

89. pismo neopogańsko- ezoteryczne, powstałe z inicjatywy polskiego oddziału Order of the Jarls Balder.

90

91 . pismo Black/Death Metalowe i Folkowe, zajmujące się tez satanizmem, okultyzmem, magią i pogaństwem.

92. obecnie ci sami autorzy wydają pismo "Wieszcz".

93 .

94 Oba pisma wydawała nieformalna grupa Othala, działająca w Polsce na końcu lat 80-tych i początku 90-tych.

95

96

97

98

99

100

101. grupa RSA zorganizowała między innymi happeningi: w zimowe przesilenie nocy i dnia 1996 stawiając dwumetrowy posąg Światowida w centrum miasta, przed kościołem (posąg stał cztery dni), oraz w wiosenne zrównanie nocy i dnia 1997, palenie i topienie chochoła polakokatolika na molo w Sopocie.

102 Andrzej Żwawa; Wydawnictwo "Zielone Brygady", ul. Sławkowska 12/24 31-014 Kraków; tel./fax: 48 12 4222147 ext. 30; tel. 0 603 363 721; SMS: 48603363721@text.plusgsm.pl; mailto:zb@eco.pl; http://zb.eco.pl.

◀ Ruch Neopogański (78) ◀ ► Ruch Neopogański (81) ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)