zdjęcie Autora

07 października 2013

Wojciech Jóźwiak

Serial: Droga Tarota
Rydwan, Siedem
! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Tarot
Tematy/tagi: enneagramkoło wcieleńSiódemka (enneagram)

◀ XVII.Gwiazda, różne karty ◀ ► Tarotowe Czwórki ►

Z „numerologii”, którą kiedyś zaproponował Krzysztof Wirpsza, wynika, że atutowa siódma karta Rydwan ma coś wspólnego z enneagramowym typem nr Siedem, Epikurejczykiem. (Drugą kartą, która ma coś wspólnego z tym typem jest Siedemnaście Gwiazda.)

Siódemka Epikurejczyk należy do trójki typów, którymi włada LĘK (nie Gniew ani Wstyd). Jest to typ, który przezwyciężył lęk, a raczej jego skutki, i uwolnił się od niego, a to poprzez dwa sposoby: (A) przez życie w wytężonym ruchu, na najwyższych obrotach, przez co od lęku stale skutecznie ucieka; oraz (B) przez skupienie uwagi na przyjemnościach i satysfakcjach, szczególnie na przyszłych satysfakcjach, i idące wraz z tym zapominanie lub niepamiętanie o przykrościach i ewentualnych złych stronach przedsięwzięć i wydarzeń, które Epikurejczycy systematycznie lekceważą. Siódemki Epikurejczycy przetwarzają lęk w przyjemne dreszczyki emocji. „Trochę się boimy, ale nic, lecimy”, jak śpiewał Maciej Zembaty. Świat Siódemek jest lekki-łatwy-przyjemny, bogaty we wrażenia i pełen ekstra-przygód, chociaż strukturalnie zbudowany jest na Lęku.

Wśród sześciu miejsc wcielenia w tybetańskim kręgu wcieleń, Siódemki odpowiadają Bogom. (Pozostałe miejsca wcielenia to asury czyli „walczący bogowie”, ludzie, zwierzęta, głodne duchy i piekła.) Buddyzm nie ma bogów za jakieś byty absolutne; deva to istota wprawdzie potężna, ponad-ludzka i szczęśliwie wolna od większości zmartwień, ale jednak nie nieśmiertelna i podlegająca prawu karmy; a gdy szczęśliwa karma tego wcielenia się wyczerpie, deva-bóg umiera, czyli upada do któregoś z niższych światów.

Oczywiście tę opowieść bierzemy tu za metaforę, psychologicznie ważną. Wśród ludzi mamy ludzi-bogów, podobnie jak mamy ludzi-asurów (ci wciąż walczą o własną potęgę, bogactwo, wpływy, władzę), ludzi-ludzi (którzy urządzają się, moszczą sobie „gniazda”, popierają się i wzajemnie porównują), ludzi-zwierzęta (którzy żyją nawykowo), ludzi-głodne duchy, którzy pożądają niewykonalnego i ludzi-istoty piekielne, którym z istoty jest niewygodnie nie do wytrzymania. („Już nie mogę!”, to ich typowa odzywka.)

Pisałem o tym, ale powtórzę:

miejsce wcielenia jest odpowiednikiem
typu enneagramu
Bogowie VII Epikurejczycy
Asurowie VIII Szefowie
Ludzie II Dawcy
Zwierzęta I Perfekcjoniści
Głodne Duchy V Obserwatorzy
istoty z Piekieł IV Tragiczni Romantycy

Enneagram pokazuje kierunki upadania bogów: karta nr 17, Gwiazda, ilustruje przejście typu VII „w komforcie”, tu Siódemka przechodzi w Piątkę Obserwatora. Rysunek na karcie zdumiewająco wiernie jest z tym zgodny: przedstawia niebiańską istotę, gwiezdne bóstwo, które zstąpiło na ziemię pod postacią dziewczyny. (Literacką ilustracją tego mitycznego obrazu jest „Mały Książę” Saint-Exupery'ego, chociaż tam bohater jest chłopcem.)

Drugi kierunek upadania bogów przedstawia karta 7.Rydwan, jest to przejście „w stresie”, a Siódemka Epikurejczyk tu przechodzi w Jedynkę Perfekcjonistę. „Bóg” przechodzi w „zwierzę”. Istota pędząca beztroskie życie piękna, wrażeń i przygód, staje się kimś jednostronnym, żyjącym nawykowo, uwiązanym do jednego „kieratu”, a właściwie do pewnego zestawu „oczywistych” zachowań.

Nie chcę tu w żaden sposób deprecjonować Jedynek: oba te enneagramowe typy, Jeden i Siedem, są siebie warte, przy tym mnie samemu (WJ) typ Jeden jest dużo bliższy, a Krzyś Wirpsza nawet w pewnym momencie zaczął mnie podejrzewać, że jestem Jedynką, nie Dziewiątką. Kontynuuję.

Tego, co przedstawia karta Rydwan, w żaden sposób nie należy rozumieć jako jakiejś katastrofy. (Przecież karta jawnie przedstawia młodego wodza na tryumfalnym wozie!) Przedstawia ona raczej moment, w którym w życiu wolnego od trosk i nastawionego na przyjemności „boga” coraz większa rolę zaczynają odgrywać czynniki materialne, techniczne i cielesne, czyli właśnie w jakiś sposób „zwierzęce”.

Przykład: seks. Kosztowanie seksulanych rozkoszy – (i bywanie na warsztatach tantry!) – w pewnym momencie okazuje się zależeć od sprawności ciała, więc od prawidłowej erekcji, od śluzu w pochwie itd. „Bóg” musi zacząć pilnie hodować swoją biologię, bo inaczej nic z tego. Może też jego nastawienie przekierować się z kolekcjonowania doświadczeń na kolekcjonowanie tabletek, kremów i technicznych przepisów.

Albo: pieniądze. Życie dla gromadzenia wrażeń wymaga środków. Może się zdarzyć, że troska i staranie o pieniądze przeważy nad celem ich posiadania, „materia” weźmie górę nad epikurejskim „duchem”, a opowiadanie o wakacjach na Madagaskarze będzie ledwo lukrem na kieratycznym oraniu za kasą. Te dwie ilustracje ogólniejszego procesu niech wystarczą.

Karta Rydwan swoim rysunkiem przypomina o tym „momencie” - kiedy życie nastawione na satysfakcję i uchwycone (jak na zdjęciu) u szczytu tej satysfakcji, bo podczas tryumfalnego pochodu, okazuje się być ściśle zależne od jego materialnej, biologicznej i technicznej podbudowy. Dlatego prócz Rydwannika narysowano konie – i te jawne ZWIERZĘTA są tu istotą tego rebusu. Szczytowanie ducha ma u podstawy istoty zwierzęce. Rysunek przypomina o „zwierzęcych” podstawach, które właśnie zaczynają rządzić biegiem spraw.

Przy tym trzeba pamiętać, że „zwierzę” jako metafora Jedynki-Perfekcjonisty, to nie tylko „bydlęcy prymityw” (no nie!), czy „bydlęca bezmyślność (tym bardziej nie tylko!), ale przede wszystkim zwierzęca doskonałość. Pomyśl o doskonałości ptaka, który nie musi się uczyć latania, żeby latać. O kukułkach i innych wędrownych ptakach, które od urodzenia, same z siebie wiedzą, jak obrać drogę do Afryki i z powrotem. O wszystkich doskonałościach, którymi zwierzęta „biją” ludzi. Zwierzę 1-Perfekcjonisty to nie tylko zwykle zwierzę, bo to również jest Zwierzę Mocy.



Talia Visconti, ok. 1451r. Ze strony vintageprintable.com. Cała talia tu: Visconti Tarot

Polecam też kolekcję 18 pięknych Rydwanów z komentarzami na stronie: Two Rivers Tarot, Card Study for December: The Chariot. Ten chyba najlepszy:

Napisane dla AstroAkademii w tamtejszym wątku nt. Tarota.

◀ XVII.Gwiazda, różne karty ◀ ► Tarotowe Czwórki ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)