17 lutego 2006

Arthurius

Dobre bo... rodzime?
Czym jest rodzimowierstwo ! Do not copy for AI. Nie kopiować dla AI.

Kategoria: Słowiańskie odrodzenie
Tematy/tagi: pogaństworodzimowierstwoWicca


Wśród wielu ruchów i światopoglądów neopogańskich, pojawiających się w naszym kraju, mamy takie, które nawiązują w mniejszym lub większym stopniu do etniczności, do dawnych kultur i przedchrześcijańskich religii, magii i rozmaitych praktyk duchowych. Są więc tutaj między innymi przedstawiciele różnych odłamów Wicca, jest Asatru, odyniści, są helleniści i zainteresowani druidyzmem, a także ludzie poszukujący swojej ścieżki w praktykach szamańskich.

Ale poszukujący swojego umiejscowienia na duchowych ścieżkach sięgnęli również i do naszych, rodzimych tradycji. Mówią o sobie - rodzimowiercy. Czym jest owo rodzimowierstwo ?

Jak wskazuje rodowód słowa (wiara + rodzima), jest to zespół poglądów na świat opartych na mitologii i wierzeniach lokalnych społeczności, głównie wspólnoty słowiańskiej, ale też zdarzają się grupy inspirowane i nawiązujące do innych kultur, które przebywały i rozwijały się na terenach obecnie polskich np. celtyckich, germańskich, bałtyjskich (pruskich).

Dla nich wszystkich wspólnym mianownikiem była i jest świętość natury.

Założenia wyznaniowe religii rodzimowierczych zazwyczaj klasyfikuje się jako politeizm (wielobóstwo), henoteizm (wielobóstwo z jednym bogiem najwyższym), panteizm (utożsamiający boga ze światem przyrody, bóg jest światem - świat jest bogiem); czasem jest to panenteizm (pogląd, że świat jest częścią boga).

Najczęściej poglądy te są albo syntezą przedstawionych założeń bądź też indywidualnymi koncepcjami poszczególnych wyznawców.

W przypadkach utożsamiających boga i wszechświat, jest on zwykle bogiem bezosobowym (lub niepodlegającym w pełni ludzkiemu poznaniu), reprezentowanym poprzez szereg bogów-symboli stanowiących poszczególne aspekty natury np. Dadzbóg, Swarożyc - bóg ognia, słońca (w pruskiej wersji jest to Sauli - słoneczna bogini), Perun, Swarog - bóg nieba, burzy (u Bałtów wyrażany poprzez Perkunsa), Rod - bóg losu, Weles - bóg magii, podziemi, zmarłych i bóg leśny zarazem (na terenach płn.wsch. Polski te aspekty mogą być wyrażane np. poprzez pruskich bogów: lasu - Medinisa, płodności i wody - Patrimpsa, i śmierci - Pikulsa).

Jest też miejsce dla żeńskich bóstw takich jak w wersji słowiańskiej np. Rodzanice i Mokosz, Marzanna i Jutrzenka.

U Bałtów żeński aspekt wyrażają matki lub towarzyszki poszczególnych bogów, ewentualnie ich siostry.

Człowiek w ujęciu rodzimej wiary, jako część boga-wszechświata, ma wpływ na pewną część rzeczywistości, może zmieniać zarówno siebie, swoje otoczenie, może do pewnego stopnia wyjednywać u bogów zmiany przeznaczenia, lub próbować wpływać poprzez moce natury na kształt ścieżek zdarzeń, przy czym musi szanować prawa natury.

Każdy może wyznawać bogów w sposób najbliższy swojemu rozumieniu i pojmowaniu świata, wyznawać bogów takich, którym w danej chwili powierza swój los, nie zastrzegając sobie przy tym prawa do tzw. prawdy. Rodzimowiercy uznają pluralizm religijny.

Religie rodzimowiercze wykorzystują w kulcie i obrzędach to, co można odczytać z tradycji ludowych i dawnych przekazów, imiona bóstw, schematy rytuałów, symbolikę.

Wyznawcy nie odtwarzają jednak li tylko dawnych świąt, są one bowiem przygotowywane w oparciu o źródła, ale i wzbogacane z myślą o dzisiejszym rozumieniu świata, zgodnie z wiedzą, mentalnością i wyobrażeniami współczesnego człowieka.

Obchodzone są przede wszystkim święta związane z cyklem przemian w przyrodzie, związane z charakterystycznymi dla Europy porami roku. Poczynając od wiosny, a kończąc na zimie zataczany jest przez naturę krąg cyklu narodzin, życia i śmierci.

Śmierć traktowana jest przeważnie jako kres istnienia w dotychczasowej postaci, jest progiem, za którym zaczyna się nieznane - za który wiedza ludzka dzisiejszego świata sięga w bardzo ograniczonym zakresie, a więc wyobrażenia pośmiertnych losów dusz są tutaj dość zindywidualizowane. Zazwyczaj celem wędrówki dusz jest święta kraina wiecznej o nich pamięci - Nawia, ale możliwa jest także wędrówka poprzez kolejne wcielenia niekoniecznie ludzkie, jak też i rozproszenie we wszechświecie.

Kult zmarłych przejawia się m.in. odprawianiem tradycyjnych Dziadów około 1 listopada, ale i przy innych obrzędach zmarli bywają wspominani i honorowani, szczególnie podczas świąt wiosennych.

Cztery najważniejsze święta rodzimej wiary wyznaczają daty związane z cyklem słonecznym tzn.:

  1. 21. marca - Święto Jare - (zrównanie wiosenne) początek wiosny, pożegnanie zimy, cześć dla odradzającego się życia
  2. 23-24. czerwca - Kupała. Święto Kresu (krzesania ognia) - (letnie przesilenie, najkrótsza noc) Święto ognia i wody, życia i miłości, początek lata.
  3. 21. września - (zrównanie jesienne) Dożynki-Święto plonów, początek jesieni.
  4. 23-24 grudnia - Święto Godów- (zimowe przesilenie, najkrótszy dzień), początek zimy.

Wiara rodzima jest więc ściśle związana z lokalnością i poczuciem zakorzenienia w przyrodzie, ale i w historii regionu. Opiera się na tradycjach i doświadczeniach konkretnych wspólnot. Poszczególne tradycje mogą różnić się między sobą, ale są wyjątkowe, a zarazem niosą te same uniwersalne wartości - poszanowania życia, jego odrębności, indywidualności i jednocześnie zauważają konieczność wpasowania się w szerszy kontekst natury.

Różnorodność postaw wynikająca z możliwości dopasowania rozmaitych światopoglądów religijnych jest tu przejawem charakterystycznego dla rodzimowierstwa pluralizmu i służy zaspokajaniu indywidualnych potrzeb duchowych zgodnie zresztą ze znanym stwierdzeniem: "w różnorodności jest piękno".



W MSWiA są aktualnie zarejestrowane trzy rodzimowiercze związki wyznaniowe :

1. Rodzimy Kościół Polski z siedzibą w Warszawie, prezentujący podejście henoteistyczne ze Świętowitem jako bogiem głównym.

2. Rodzima Wiara (dawniej Zrzeszenie Rodzimej Wiary) z siedzibą we Wrocławiu, której założenia są oparte na panteizmie i kulturalistycznej filozofii nawiązującej do przedwojennej "Zadrugi" i dziedzictwa lechickiego.

3. Polski Kościół Słowiański z siedzibą w Toruniu, doktryna tego kościoła odwołuje się do bogów słowiańskich, jednakże pojmowane są one jako " zaczerpnięty ze słowiańskiej tradycji, symbol obecności stwórcy w naturze". Wyznanie to można więc klasyfikować jako monoteistyczne i panteistyczne zarazem. (Za: Marek Rau "Współczesny ruch neopogański w Europie", oraz dane MSWiA.)


Istnieje również coraz prężniej działająca rodzimowiercza społeczność internetowa skupiająca się głównie wokół portalu RBI (Rodzimowierczy Biuletyn Informacyjny) o charakterze religijno-kulturowym oraz wokół portali związków wyznaniowych. RBI emituje audycje rodzimowierczego radia internetowego, wydaje comiesięczny biuletyn "Wici" przystosowany do wydruku w formie ulotki, gromadzi informacje dotyczące wydawnictw o tematyce historycznej, etnograficznej, archeologicznej i związanej z szeroko pojmowaną tradycją i kulturą, a także posiada rozbudowane forum dyskusyjne z wieloma tematami, miejscem dla prezentacji dorobku i działalności lokalnych grup, a także działem poświęconym rodzimowierczej twórczości.

Arthurius
arthurius@cso.net.pl


Zobacz też: Arthurius. Rodzimowiercy nie-wirtualni. Wywiad przeprowadził Wojciech Jóźwiak.




Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

Do not feed AI...
Don't copy for AI. Don't feed the AI.
This document may not be used to teach (train or feed) Artificial Intelligence systems nor may it be copied for this purpose. (C) All rights reserved by the Author or Owner, Wojciech Jóźwiak.

Nie kopiować dla AI. Nie karm AI.
Ten dokument nie może być użyty do uczenia (trenowania, karmienia) systemów Sztucznej Inteligencji (SI, AI) ani nie może być kopiowany w tym celu. (C) Wszystkie prawa zastrzeżone przez Autora/właściciela, którym jest Wojciech Jóźwiak.
X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)