Przejd do Taraki mobilnej! - masz w御ki ekran.
zdj璚ie Autora

08 czerwca 2013

Wojciech J騧wiak

Ciemna literatura

Kategoria: New Age
Tematy/tagi: archetypyCastanedachannellingcywilizacjaneoetnologia

Jak jest (podobno) w kosmosie ciemna materia i ciemna energia, i jak jest (podobno) ciemny internet (niedost瘼ny po zwyk造ch linkach i Googlach, a podobno znacznie obszerniejszy od tego jasnego), tak jest te ciemna literatura. Zacz掖em o niej my郵e, kiedy Tarakowy komentator „Mettanokit” napisa notk „Re: Szukam szaman闚”, gdzie napisa: „Osobi軼ie od pocz徠ku mojej drogi pod捫am tylko drog rdzennych nauczycieli z przekazem.” Taki pogl康 i postawa nie dziwi, w „naszym kr璕u” je si spotyka, ale od czego/kogo to si zacz窸o? S這wo „rdzenni” w zwrocie „rdzenni nauczyciele” to przek豉d z ang. native, wi璚 „urodzeni” - w domy郵e: „na miejscu”, czyli tubylcy Ameryki, w odr騜nieniu od przyjezdnych Anglosas闚 i innych Bia造ch. Kiedy mia貫m lat dwadzie軼ia par nikt nie szuka duchowych nauczycieli u Indian. Szuka這 si ich, owszem, ale g堯wnie w Indiach, odkrywany by Zen, wi璚 Japonia, jeszcze 鈍ie窺zym odkryciem by Tybet z jego Wad穋ajan. Ja sam pierwszy raz us造sza貫m o kim „kto terminowa u india雟kiego mistrza” dopiero oko這 1980 roku i by這 to echo... tak! Carlosa Castanedy, o kt鏎ym dopiero wtedy s逝chy zacz窸y dociera do Polski, chocia pisa zacz掖 w USA w archaicznym r. 1968. Kto z moich znajomych wtedy w豉郾ie zacz掖 czyta Castaned i to echo dosz這 do mnie. Bo – co najwa積iejsze – Castaneda by pierwszym, kt鏎y rzuci has這: duchowej wiedzy uczmy si od mistrz闚 india雟kich.

Ciekawe, 瞠 Don Juan Matus, mniemany mistrz Castanedy (kt鏎y – nigdy nie do嗆 nudnego zrz璠zenia o tym - nie istnia, by kreacj literack) by bi-egzotem (s堯wko wymy郵one na wz鏎 bi-sz-kopta, biszkopt to pieczywo dwa razy pieczone, bi-egzot istota podw鎩nie egzotyczna), poniewa raz egzotyczny, Inny, jako Indianin, a drugi raz Inny jako cz這wiek z nie-jankeskiej, 豉ci雟kiej cz窷ci Ameryki, ze wci捫 Innego, alienicznego dla Amerykan闚 (tych z USA) Meksyku.

Ksi捫ki Castanedy ewidentnie nale膨 do ciemnej literatury. Po czym pozna ciemn literatur? Nie dostaje si za ni nagr鏚 Nobla. Nie wchodzi do literaturoznawczych kanon闚, nie jest polecana ani uczona w szko豉ch przez polonist闚, anglist闚 i innych „ist闚” od narodowej kultury. Typowe dla niej jest, 瞠 w niej jest „co nie tak” z jej autorstwem i pochodzeniem. Typowe s dla niej „軼iemy” czyli mistyfikacje: pisanie pod cudzym nazwiskiem, manipulacje gatunkiem literackim, np. powie嗆-fikcja (nawet mo積a powiedzie, g喚boka fikcja) og豉szana za literatur faktu czyli prawd, podpieranie si „odczytami akaszy”, albo u篡wanie literackich gatunk闚 nie uznawanych przez „scholar闚”, np. proroctw. Przez kultur wysok i jej kustoszy jest traktowana z niesmakiem, jakby nie鈍ie篡 towar brany dla higieny przez gumow r瘯awic.

Poza „nasz” ezoteryk, klasyk ciemnej literatury s „Protoko造 m璠rc闚 Syjonu”. W przypadku „Protoko堯w” widoczna jest jeszcze jedna charakterystyczna cecha ciemnej literatury: nie jest ona oryginalna i jej wykonawcy nie sil si na oryginalno嗆. Dzie豉 ciemnej literatury s zazwyczaj przepisywane-odpisywane, albo przerabiane z wcze郾iej istniej帷ych. Przypominaj plotk lub urban legend, kt鏎a te jest nieustannie przerabiana z swoich wcze郾iejszych wersji.

Mimo tych wszystkich defekt闚, ciemna literatura wywiera na nas wielki wp造w. Pocz徠ki wielu „og鏊nie kr捫帷ych” idei pochodz z ciemnej literatury. Dwa przyk豉dy: ka盥y s造sza o pogl康ach i opowie軼iach, jak to Jezus albo za m這du zanim zacz掖 naucza, albo po szcz窷liwej ucieczce z grobu, uda si do Indii. Niedawno znalaz貫m 廝鏚這 tej legendy: jest nim „The Aquarian Gospel of Jesus the Christ”, czyli „Ewangelia Jezusa Chrystusa Epoki Wodnika” z 1908 roku; tekst ca造 w sieci TU. Dzie這 Leviego H. Dowlinga, ameryka雟kiego pastora-kaznodziei, medyka i naukowca-amatora, kt鏎y jak twierdzi, z „kroniki akaszy” wyczyta prawdziwe dzieje Jezusa. Kto nie s造sza o Dzieciach Indygo? Ten pomys pochodzi od pewnej jasnowidz帷ej z lat 1960-tych (zob. w Wikipedii: Indigo children), a rozpropagowa go autor-przekaziciel channeling闚 Lee Carroll.

Channelerzy s pot篹nymi producentami ciemnej literatury, a co wi璚ej, w豉郾ie w praktyce channeling闚 w pe軟i ujawnia si pewna charakterystyczna cecha ciemnej literatury, i to cecha „koronna”, bo odr騜niaj帷a j od literatury zwyk貫j czyli tej jasnej: w ciemnej literaturze obciach jest przyzna si, 瞠 jest si autorem! To jest co, co najradykalniej odr騜nia obie te literatury. O ile w tej zwyk貫j autor jest honorowany za to, 瞠 jest autorem, i im bardziej „jego i w豉sne” jest to, co napisa, tym wi瘯sza dla niego chwa豉 i zaszczyt, to w ciemnej literaturze przyznanie si do autorstwa, do stworzenia dzie豉, by這by obciachem w豉郾ie. A nawet gorzej, bo autor ciemnego literackiego dzie豉, gdyby przyzna si do tego, 瞠 je stworzy, przyzna豚y si jednocze郾ie, 瞠 to dzie這 – a raczej, jak przyj皻e jest w tej cz窷ci literatury m闚i, przekaz – zmy郵i, a wi璚 obrzydliwie i egoistycznie sfa連zowa! Przyznaj帷 si do autorstwa, dzie這 to by zniszczy. Jak wida, pogl康 o zwi您ku mi璠zy autorem i dzie貫m w obu tych „frakcjach” literatury jest dok豉dnie przeciwny. Co dobre w cz窷ci ciemnej, jest z貫 w tej zwyk貫j, a co dobre w zwyk貫j, jest fatalne w ciemnej.

Barbara Marciniak (zob. te tu: plejadianie.pl), gdyby chcia豉 swoje wizje wyrazi jako powie軼i science-fiction lub fantasy, by mo瞠 by nie osi庵n窸a pisarskiego sukcesu; tymczasem zr璚zne wypromowanie ich jako „prawdy”, bo channelingi z zasady maj by prawd, a nawet jak捷 „wy窺z prawd”, sukces ten jej przynios這.

Co nie znaczy, 瞠 channelingi pot瘼iam i odrzucam, no nie! Tylko 瞠 fascynowanie si plejadianami i kursami cud闚 skutecznie odwraca uwag i zas豉nia to, co w tym zjawisku jest g堯wnie ciekawe: to, jak powstaj takie wizje i co faktycznie zawieraj, nios? Oraz czy ka盥y mo瞠 nauczy si tej umiej皻no軼i channelowania (albo w豉郾ie nie ka盥y?) i wykorzysta j do jakich po篡tecznych cel闚? Oraz: czy s lub by mog jakie metody takiego nauczenia? Zwierciadlanie podobna jest sprawa z przypominaniem sobie poprzednich wciele. Ciekawe jest tu nie to, 瞠 kto dostaje przekaz, 瞠 by akurat egipsk ksi篹niczk, tylko to, jak to si dzieje, 瞠 umys umie generowa na poczekaniu takie wizje, oraz jak by mo積a ten niewiarygodnie pot篹ny potencja tw鏎czy umys逝, kt鏎y stoi za tym zjawiskiem, wykorzysta z po篡tkiem?

W polskim kr璕u wp造wowym egzemplarzem ciemnej literatury jest lub by豉 Przepowiednia Wernyhory z jej nieuchwytnym niby Don Juan Matus wyg這sicielem, oraz jej XX-wieczne przed逝瞠nie, Przepowiednia z T璕oborza. „Powstanie Polska od morza do morza” - i zn闚 retoryczne pytanie: kto tego nie s造sza?

O ile zwyk豉 literatura, w anatomicznej przeno郾i, odpowiada g這wie spo貫cznej 鈍iadomo軼i czy dyskursu, to ciemn literatur por闚na這by si do brzucha. W czym si te przejawia jej „jelitowa” wp造wowo嗆 i skuteczno嗆 tego wp造wu.

Ciemna literatura ma wiele wsp鏊nego z ezoterycznym folklorem – nowoczesnym ezoterycznym folklorem miejskim, jak go kiedy nazwa貫m, do badania kt鏎ego potrzebna by by豉 nowa dziedzina wiedzy: neoetnologia. Podobnie ciemna literatura a si prosi, 瞠by powsta豉 specjalna nauka j badaj帷a. Jaka historia ciemnych idei?


Wojciech J騧wiak



komentarze

[foto]

1. Native • autor: Mettanokit2013-06-10 11:17:18

Skoro zostałem przywołany to muszę się wypowiedzieć
To że Castenada i podobni autorzy są wątpliwej reputacji
wcale nie oznacza negowanie całej wartościowej literatury tworzonej przez rdzennych autor闚 takich jak Grandmother Twylah Nitsch Hurd i jej wn鏂zka Jamie Sams oraz Venerable Dhyani Ywahoo a także Sun Bear i Black Elk

Pozdrawiam
Mettanokit
[foto]

2. Castaneda? • autor: Wojciech J騧wiak2013-06-10 14:12:55

Ale Mettanokicie, nigdzie nie neguj warto軼iowej literatury india雟kich (czy innych rodzimych*) autor闚. Opowie軼i Black Elka s dla mnie jedn z najbardziej pozytywnie zaczytanych ksi捫ek! Powiedzia貫m tylko tyle, 瞠 trwaj帷a od jakiego czasu moda na Indian jako duchowych nauczycieli zosta豉 zapocz徠kowana przez Castaned i pochodzi z tego ciemnego 廝鏚豉.
Dodam, 瞠 廝鏚這 lub pochodzenie pewnej wiedzy mo瞠 by ciemne, a mimo to ta wiedza mo瞠 by warto軼iowa. Ciemne pochodzenie - z ciemnej literatury - ma enneagram. Astrologia. Dzie豉 Szekspira!

"Ciemno嗆" nie oznacza jakiej "gorszo軼i". Tak okre郵am te dzie豉 lub przekazy, kt鏎e nie wiadomo jak powsta造, lub co do kt鏎ych g這szono, 瞠 powsta造 inaczej ni faktycznie.

Z innych ciekawostek, ciemne jest "S這wo o pu趾u Igora" - kt鏎e ma wszelkie cechy literackiego apokryfu, je郵i nie u篡 s這wa "fa連zerstwo". O "Ksi璠ze Welesa" pisa貫m kilka lat temu.
[foto]

3. Przypis pod gwiazdk • autor: Wojciech J騧wiak2013-06-10 14:13:53

Jako mi "zgrzyta" t逝maczenie native przez "rdzenny".
[foto]

4. Ciemno嗆 i jasno嗆 • autor: Wojciech J騧wiak2013-06-10 14:42:56

W豉軼iwie, "ciemno嗆" i "jasno嗆" tekst闚 (dzie literackich lub przekaz闚) mo積a sprowadzi do jednego punktu:
W przypadku tekstu (dzie豉) jasnego, jego tw鏎ca m闚i: "Tak, ja to napisa貫m, wymy郵ilem, wynalaz貫m, stworzy貫m".
W przypadku tekstu (przekazu) ciemnego, jego przekaziciel m闚i: "Nie, to nie ja to wymy郵i貫m itd."
Co mo積a doda: 瞠 ciemna literatura jest starszym gatunkiem ni ta jasna. Anonimowe pie郾i, ba郾ie, mity, eposy s znane od (du穎) dawniej ni dzie豉 autoryzowane.
[foto]

5. Anonimy • autor: Przemys豉w Kapa趾a2013-06-12 20:46:32

Autorzy tych anonimowych epos闚, ballad itp. chyba nie tyle m闚ili "to nie ja", co nic nie m闚ili :) Nawet gdyby si przyznali do autorstwa, to nie by這 jak tego zapisa i z czasem zostali zapomniani. W ko鎍u te dawne anonimowe dzie豉 to nie jest 瘸dne literackie podziemie, tylko co, co nie zdo豉這 si w pe軟i wykszta販i.

Czy kto czyta prac habilitacyjn "wst瘼 do imagineskopii"? To jest dopiero podziemie i ciemna literatura!

6. 'Wst瘼 do imagineskopii" • autor: Krabat2013-06-13 10:37:10

Czyta貫m w liceum i zastanawia貫m si, czy pod pseudonimem 奸ed Otrembus Podgrobelski ukrywa si Lem czy Mro瞠k. P騧niej, oczytawszy si w pracach naukowych i naukawych, zrozumia貫m 瞠 autor by prekursorem Sokala.
[foto]

7. Imagineskopia i ciemna literatura • autor: Przemys豉w Kapa趾a2013-06-14 16:24:29

Jak na Lema za ma這 element闚 軼is造ch, a jak na Mro磬a za du穎. Podobno zidentyfikowali autora, jest nim jaki krakowski ekonomista.

Wojtku, czy nauki Osho i jemu podobnych zaliczasz do jasnej literatury, czy do ciemnej?

[foto]

8. Osho • autor: Wojciech J騧wiak2013-06-14 16:44:36

Pism Osho w豉軼iwie nie czyta貫m. Pr鏏owa貫m, ale po kilku kartkach nu篡 mnie swoim gadulstwem i powierzchowno軼i.
Ale zdaje si nie twierdzi, 瞠 jaki duch lub b鏬 dyktuje mu ksi捫ki, ani nie zmy郵i swojego mistrza, pisa pod w豉snym imieniem - wi璚 nale瘸 do tej jasnej :)

9. Jezus w Indiach • autor: Nierozpoznany#68992013-07-22 07:03:27

O tym pisa Renan(?) w ksi捫ce "砰cie Jezusa" (?) wydanej ok 1860 roku. Pisarz francuski. Mog貫m przekr璚i nazwisko i tytu ksi捫ki.

10. Termy i inne takie • autor: Mechlinski.pawel2019-04-09 14:47:33

Taka channelowana i ciemna literatura jest typowa te dla buddyzmu. By豉 od pocz徠k闚 spisywania sutt tradycja niepodpisywania si przez mnicha pod tekstem swoim w豉snym imieniem, a tak瞠 tybeta雟kie termy, teksty mistrz闚 sprzed wiek闚 odkrywane w snach lub w nietypowych miejscach fizycznych, np. ska豉ch, pos庵ach, albo jeszcze zsy豉ne wprost przez pozaludzkie istoty.
Czy pod t kategorie mo積a te podrzuci literatur wsp馧czesnych religii objawie鎍zych czy w og鏊e religii, kt鏎ych zasady by造 podyktowane przez wy窺ze si造? Mahomet zasady islamu otrzyma w snach czy wizjach od anio豉-reprezentanta, wsp馧cze郾ie s np. "ufo-cults", np. raelianizm. Swoj drog, w豉郾ie jeste鄉y w 鈔odku 115 rocznicy spisania przez Aleistera Crowleya Ksi璕i Prawa - tak瞠 przekaz, channeling.
[foto]

11. Ciemna literatura tylko w Europie? • autor: Wojciech J騧wiak2019-04-09 16:44:53

Okre郵enie "ciemna literatura" ma sens tylko w Europie -- lub gdzie indziej, gdzie by這 przyj皻e, 瞠 test ma swojego autora, autor za dba o to, 瞠by prawd odr騜nia od zmy郵enia, wizji lub zas造szenia -- i od fikcji czyli tw鏎czo軼i literackiej. W buddy幟ie tego zwyczaju nie by這, wi璚 te nie ma tam sensu wyr騜nia termy lub sutry jako "ciemne". A w豉軼iwiej, one s ciemne ("ciemno-literaturowe") dopiero z naszego punktu widzenia. Ta ciemno-literaturowo嗆 stopniuje si. Je郵i Sutra Serca zosta豉 napisana po chi雟ku (co prawdopodobne) i wstecznie prze這穎na na sanskryt, to jasne, 瞠 jest apokryfem czyli ciemn literatur.
[foto]

12. Polecam o S這wie o wyprawie Igora, trzy-wieczny sp鏎 trwa • autor: Wojciech J騧wiak2019-04-09 17:44:47

[foto]

13. NT • autor: Artur Olczykowski2019-04-11 18:53:53

Co z ewangeliami? Anonimowe dziela pisane pod innym imieniem, przekazywane jako prawda historyczna?
[foto]

14. Te. Ale zawaha貫m si. (Poprawka) • autor: Wojciech J騧wiak2019-04-11 20:05:41

W tek軼ie napisa貫m: "Typowe dla [ciemnej literatury] jest, 瞠 w niej jest „co nie tak” z jej autorstwem i pochodzeniem."
Co w tym przypadku jest raczej jednoznaczne.

Tu po wahaniu, poprawka:
Poj璚ie ciemnej literatury ma sens (chyba?) tylko w odniesieniu do naszych czas闚 i naszej kultury, czyli tam, gdzie wynaleziono poj璚ie autora, jako realnej fizycznej osoby, kt鏎a autoryzuje dzie這 -- przypisuje je sobie.
W czasach i miejscu powstawania opowie軼i o Jezusie wprawdzie poj璚ie autora ju istnia這 (J霩ef Flawiusz pisa swoje i podpisane przez siebie dzie豉 w tym samym pokoleniu co ewangeli軼i lub pokolenie wcze郾iej) -- ale czy traktowano je a tak powa積ie jak p騧niej i obecnie? Chyba nie, o czym 鈍iadczy masa apokryf闚 podpisywanych imionami autor闚 "s豉wniejszych".

Zaloguj si - aby napisa komentarz   Rejestracja - je郵i nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegl康 Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- has這
Zaloguj
Pomi   Zapomnia貫m/am has豉!

Zapisz si (za堯 konto w Tarace)