Przejdź do Taraki mobilnej! - masz wąski ekran.
zdjęcie Autora

11 lutego 2009

Wojciech Jóźwiak

Dzień Niedźwiedzia 2009 w Harkawiczach
Tradycyjne święto szamańskie i słowiańskie przywrocone

Kategoria: Twarda Ścieżka

W tym roku Dzień Niedźwiedzia obchodziliśmy kilka dni później, nie 2 lutego, tylko 7-go - ponieważ czekaliśmy na sobotę i dzień bliższy pełni Księżyca. Święto łączyło kilka wątków.

Po pierwsze, prehistoryczne Święto Niedźwiedzie, kiedy to jak wierzono, niedźwiedzie, istoty wcielające w sobie duszę i istotę Ziemi, śladem utajonych sił Pramatki Ziemi utajone w swoich jamach, w tym dniu bądź obracają się na drugi bok, znacząc tym przełamanie zimy, bądź wyłażą na czas jakiś ze swych kryjówek, sprawdzając, czy długo im jeszcze zimowego snu. Na cześć Niedźwiedzi śpiewaliśmy jak co roku "Szokam-szokam mes meszkutie".

Po drugie, ceremonia Łaźni, zwanej też Szałasem Potu, podczas której niby niedźwiedzie do swej jamy, wycofujemy się do szałasu z gorącymi kamieniami, przedstawiającego gorące wnętrze Pramatki Ziemi, aby doświadczyć ponownych narodzin i odrodzenia. Od "łażenia", czyli pełzania na czworakach, przez dawnych Słowian ta szałasowa łaźnia została nazwana właśnie łaźnią. Dawne ceremonialne łaźnie u Słowian i ich sąsiadów silnie związane były z rodzinną ciągłością pokoleń i ostatecznie z kultem przodków, podobnie jak ceremonie szałasu potu przetrwałe do dziś u Indian Prerii. To zapowiada trzeci wątek:

Po trzecie, Święto Zmarłych, służące ich Ogrzewaniu, czego niewątpliwie duchy zmarłych są teraz w środku zimy, stęsknione. Dla nas pobyt w Łaźni stał się okazją do wspominania zmarłych bliskich - przodków i przyjaciół.

Tu koniecznie wspomnę, że święta czyli kreowanie nie-zwyczajnego czasu i przestrzeni, muszą też kreować nie-zwyczajną wspólnotę, która jest wspólnotą żyjących teraz i tych, którzy żyli w przeszłości. Dlatego z konieczności święta są świętami umarłych. Dzieje się tak wszędzie tam, gdzie uznaje się i praktykuje kult przodków, który jest istotą wszystkich "poganizmów" czyli religii naturalnych więzi.

Po czwarte, był wątek Leśmiana, poety, który jak nikt przed nim i po nim widział i rozumiał wielostronne związki łączące żyjących i umarłych. Czytaliśmy wiersz Leśmiana "Dwaj Macieje" i jego klechdę "Podlasiak".

Dopisała Pogoda, bo chociaż przedtem była i potem wróciła roztopowa plucha, to na popołudnie, wieczór i noc w sobotę 7 lutego, i na początek następnego dnia niespodziewanie zrobiła się "oaza" Słońca, czystego nieba, jasnego Księżyca w nocy i wysuszającego przymrozku. Wenus też świeciła.

Było nas 16 osób.

Więcej - na zdjęciach.


Serdecznie dziękuję Uczestnikom

a szczególnie Marysi Dzierżanowskiej, naszej gospodyni.

Wojciech Jóźwiak



O tym zjeździe napisali także:



niedzwiedzia_2009_01.jpg Dom i okolica

niedzwiedzia_2009_02.jpg
Czytam Leśmiana - "Podlasiak"

niedzwiedzia_2009_03.jpg Prawie wszyscy

niedzwiedzia_2009_04.jpg Obok rozebranej już Łaźni



komentarze

[foto]

1. Jest tu... • autor: Roman Kam2017-04-10 01:30:06

...Nimue, wtedy jeszcze Ola?
[foto]

2. Nie pamiętam, kiedy • autor: Wojciech Jóźwiak2017-04-10 08:57:38

...Ola zaczęła nazywać się Nimue. Czyli przeszła na stronę Fairies.
Pod tym tekstem jest link do forum.shamanika.pl» -- relacjonuje Zjawa Realna vel Marta Goszcz, w czarnym kapeluszu. Za parę dni będzie 7 lat jak zginęła w zderzeniu z ciężarówką. W pomarańczowym szaliku i pstrej (nie granatowej) czapce jest Robert Sieklucki -- popełnił samobójstwo jakiś czas potem, pośmiertnie Łukasz Kierus wydał przetłumaczone przez niego wiersze Timothy Learyego. W ogóle rozproszyło się towarzystwo. Kryzys wieku średniego?


[foto]

3. Bardzo dziękuję Wojtku! • autor: Roman Kam2017-04-10 11:23:43

Ja pamiętam moment zmiany imienia. Ponieważ dla mnie jest to odrzucenie imienia starego, poczułem się zaniepokojony i stropiony. Potem to zaakceptowałem i nawet pisząc jakieś komentarze, czy maile, zwracałem się Nimue, a nie Olu. Pobiegłem teraz kawałek po internetowych tropach za Martą, ujęło mnie domknięcie jej profilu na Tarace. Taki ludzki, wzruszający gest kształtowania pamięci. Uczciwy, wartościujący obie strony.     

Zaloguj się - aby napisać komentarz   Rejestracja - jeśli nie masz konta w Tarace

x

Szybki przegląd Taraki

[X] Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)