zdjęcie Autora

21 lipca 2014

Mateusz Wiszniewski

Czy sztuka może zmienić świat?

Kategoria: Twórczość

Czasami spotykam się z lekceważącym podejściem do sztuki. To takie coś dla zabawy, bez praktycznego zastosowania. Rozrywka dla elit itd. Być może wynikiem takiego myślenia jest usuwanie sztuki z programów szkolnych, na rzecz pozornie bardziej „praktycznych i przydatnych przedmiotów”.

A czy sztuka może zmienić świat?

Przyjrzyjmy się temu z kilku punktów widzenia.

1) Po pierwsze czy w ogóle trzeba i czy można świat zmienić?

Wydaje się ze świat istnieje już jakiś czas, może miliardy lat, i mimo ze wielu próbowało go zmienić, świat, jak się wydaje, wcale nie zmienił. Wydaje się ze światem i ludźmi rządzą pewne niezmienne prawa, podobnie np. prawo grawitacji, czy następstwo por roku i nie daje się dowolnie ich zmieniać.

Sztuka może pomóc przebudzić się do tego co jest naszą rzeczywistością, naszą prawdą na temat świata, odnaleźć swoje w nim miejsce.

W praktyce terapii ekspresyjnych sztuka pomaga nawiązać kontakt ze sobą, co może nie pomaga bezpośrednio zmienić świata ale pomaga uświadomić sobie własne widzenie świata, sposób doświadczania, wyrażać go a to prowadzi do zmiany.

2) Warto zwrócić uwagę, na to że różne formy sztuki, w formie tańców, pieśni i opowieści są elementami tradycyjnych systemów edukacji, przekazywania wartości i kształtowania postaw w większości kultur i epok świata. Sztuka jest świetnym nośnikiem informacji i emocji wpływającym na kształtowanie świadomości, postaw i zachowań.

3) Sztuka wpływa na ludzi a za tym na świat jaki tworzą.

Sztuka, doświadczenie różnych form twórczej ekspresji: tańca, muzyki, śpiewu, rysunku, poezji, opowieści, wpływa na ludzi.

Bardzo dobrze wiedzą o tym różne religie. Sztuka jest ważnym elementem wszystkich religii świata. Piękne budowle sakralne, muzyka, obrazy, rzeźby, pomagają ludziom wyobrazić sobie sacrum i wpływają na ich świadomość i zachowania.

Wiedziały o tym także wszystkie systemy totalitarne , które szczególną kontrolę roztaczały nad twórczą ekspresją. Zamykając poetów, artystów opozycyjnych, a promując tych którzy chwalili dany system czy dyktatora, wiedząc ze sztuka wpływa na kształtowanie ludzkiej świadomości, a to wpływa na ludzkie działania.

Współcześnie dobrze wiedzą o tym specjaliści od reklamy i kultury masowej, przeplatając i ozdabiając informacje, które chcą przekazać masom nie tylko „zdjęciami ładnych dziewczyn”

Ale także muzyką, kolorami, różnymi formami sztuki, które maja budzić odpowiednie emocje.

Silę sztuki zrozumieli też terapeuci. Poprzez twórczą ekspresje można przyglądać się swemu wnętrzu, odkrywać własne wartości i wspierać swój rozwój. Możliwe jest też leczenie traum i urazów z przeszłości, rozwijanie poczucia własnej wartości, wiary w siebie, budzenie własnego potencjału.

4) Skoro sztuka ma tak wiele zastosowań w kształtowaniu ludzkiej kultury i świadomości i jest stosunkowo łatwo dostępna i może wspierać rozwój, to warto się nauczyć jak można jej świadomie używać w pracy nad sobą i wspierania innych w rozwoju, warto się nauczyć z niej korzystać.


Komentarze

[foto]
1. Sztuka a Twarda ŚcieżkaWojciech Jóźwiak • 2014-07-22

Zmienianie świata wydaje mi się zbyt ambitnym zadaniem:). Raczej leży w naszych możliwościach zmienienie czegoś niewielkiego w pobliżu siebie.
O tym, co może zdziałać sztuka, wiele razy myślałem i rozmawiałem w związku z warsztatami, które prowadzę, Twardej Ścieżki. (2008. Twarda Ścieżka i jej warsztaty.)  Na warsztatach od ich początku brakuje mi sztuki, tzn., wymieniam w kolejności potrzeby: śpiewu, poezji, muzyki, tańca, form przestrzennych. Problem jest taki, że ktoś musiałby je zrobić, więc konieczna byłaby współpraca z kimś, kto działa w muzyce, tańcu, formach graficznych. Tak się jednak złożyło, że warsztaty Twardej Ścieżki dotychczas nie przyciągnęły ludzi zajmujących się sztuką. Albo jeśli się pojawiali, to "nie przyznawali się do tego". Albo nie znajdowali dla siebie i swojej twórczości miejsca w strukturze warsztatów. Albo nie dostawali dostatecznej zachęty ode mnie. (*z 1 wyjątkiem!)

Jest też w tym pewna przeszkoda, która wydaje mi się obiektywna. Sztuka i ludzie ją praktykujący mają inne nastawienie niż prowadzący warsztaty. Ludzie sztuki są nastawieni na pokaz. Stoją przed publicznością, która ich podziwia. Muszą być doskonali i mają wbudowany perfekcjonizm.
Prowadzący warsztaty są nastawieni na udział. Stoją wśród współuczestników. Doskonałość nie jest potrzebna, przeciwnie, przeszkadza w zaangażowaniu współuczestników.
Dlatego 99% produktów twórczości ludzi sztuki nie ma zastosowania na warsztatach (lub w ogóle: na wspólnych działaniach), ponieważ wymaga zbyt wysokich umiejętności od ewentualnych wykonawców.

2. Ja byłam na...NN#1547 • 2014-07-22

Ja byłam na warsztatach Mateusza i uważam, że sztuka może wiele. Mogę to powiedzieć obserwując uczestników. Dla mnie samej było tyle energii, że nie wytrzymałam do końca cyklu. Jak by to mądrze połączyć, albo dać do wyboru uczestnikom mogła by wyjść ciekawa rzecz.
3. Sztuka to wspaniałe narzędzie rozwojuNN#8422 • 2014-07-23

W 2003 roku zacząłem swoja przygode intuicyjną ze sztuką.
Sam z siebie dla siebie.
Obszar 120% wolności wyborów mozna zobaczyc swoje ograniczenia i swoj rozwoj.

Sztuka ma byc zabawa a jelsi kiedys z niej pojawi sie cos wiecej to mozna za tym iść.

Sztuka ma dwa nurty:
- sztuka profesjonalna - czyli ta w pudelku edukacyjno galeryjno aukcyjnym
- sztuka nieprofesjonalna - zwana raw art, intuitive art, brut art, outsider art, folk art
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_nieprofesjonalna
Polecam książkę z lat 70 czy 80 polskiego autorstwa o tytule o ile dobrze pamietam - "Sztuka nieprofesjonalna"

Sztuka profesjonalna ma korzenie w nieprofesjonalnej i czesto do niej siega po inspiracje, bo wszelkie glowne inspiracje pochodza z pierwotnego nurtu co pokazal dobrze Picasso ktorego kubizm byl zainspirowany sztuka plemion z afryki.

Szamani byli jednymi z pierwszych artystow, Inkowie rowniez rozwijali sie poprzez sztuke. Ale czy Egipcjanie, Rzymianie, Persowie ich budowle oraz bizuterie itd nie sa sztuka i jedynym sladem jaki zostawili?

Sztuka odbija swiat i zarazem go wspolkreuje.





[foto]
4. o sztuceIzabela Ewa Ołdak • 2014-07-24

Nie zgadzam się z tym, że" ludzie sztuki są nastawieni na pokaz". Znam wielu artystów ( w tym ja), którzy robia warsztaty artystyczne i wykorzystują terapeutyczny potencjał sztuki.
Wystarczy tylko rozejrzeć się dookoła, napisać ogłoszenie a z całą pewnością znajdą się chętni do prowadzenia warsztatów. 
Jeśli zaś chodzi o sztukę "profesjonalną" i "nieprofesjonalną" to jedyną różnicą jest edukacja, źródla sztuki są takie same, natchnienie czyli wgląd we własne wnętrze i zbiór informacji zbiorowej (nieświadomość) również. Różnicą jest jednynie motywacja i intencja.

Sztuka zmienia świat, bo zmienia postawy ludzi, bierze udział w aktualnych zdarzeniach, pokazuje inne punkty widzenia otaczającej nas rzeczywistości, chodłuje transgresji, łamie stereotypy, posuwa myśl do przodu. Bez sztuki nie ma kultury a bez kultury nie ma cywilizacji.
[foto]
5. Na pokaz?Wojciech Jóźwiak • 2014-07-24

Izabelo, zgadzam się -- i być może za mało wyraźnie przedstawiłem to, co chciałem powiedzieć.
Bo to jest tak: ten rodzaj działań, którym ja się zajmuję, czyli "warsztaty działań w terenie", bardzo potrzebuje sztuki (pieśni, poezji, muzyki, tańca, oprawy plastycznej), ale dziwnie nie przyciąga zainteresowania ludzi sztuki.
Nie rozumiem dlaczego :(
[foto]
6. Myślę że możemy...Izabela Ewa Ołdak • 2014-07-24

Myślę że możemy to omówić na zlocie, ja chętnie mogę "zwerbować" świetnych artystów do takich działań i sama wziąć w nich udział, potrzeba tylko więcej informacji na ten temat.
[foto]
7. Bardzo dobry temat na Zjazd!Wojciech Jóźwiak • 2014-07-24

Dzięki. Bardzo dobry temat na Zjazd! To jest jedna ze spraw, na których mi najbardziej zależy :)
Jak znajdę dzisiaj czas, to napiszę o tym więcej osobno.

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)