19 września 2014
Terravis Wiktor Rumocki
Serial: Tarotowe opowieści
23 rzędy cegieł
◀ Wisielec i Taniec Słońca ◀ ►
Dziś będzie krótko, lecz mam nadzieję, że treściwie. Tematem niniejszego odcinka blogu "Tarotowe Opowieści" jest szesnasta karta w porządku Wielkich Arkanów - Wieża. Ostatnio medytując nad różnymi przedstawieniami tej karty po raz kolejny przyjrzałem się uważnie różnym archaicznym odmianom Tarota marsylskiego. W taliach tych budowla składa się z kolejnych rzędów cegieł, w pewnym momencie pojawiła się u mnie myśl, czy też przekonanie, że tych rzędów powinno być 23 i właśnie w ten dwudziesty trzeci rząd powinien uderzać ogień z niebios. Wielokrotnie opisywane przeze mnie na Tarace pierwotne marsylskie talie autorstwa Jean Dodal i Jean Noblet mają jednak wizerunki Wieży z inną liczbą rzędów. Szukając jednak dalej natrafiłem na talię autorstwa Francois Chosson (są kontrowersje co do czasu powstania tych kart wynikające z niedokładnie odbitej daty widocznej na dwójce monet, na której tradycyjnie umieszczano nazwisko wydawcy i datę produkcji - nie jest zatem pewne, czy talia ta pochodzi z 1672 r czy też z 1772 r)

Jeśli prawdziwa jest wcześniejsza data talia ta byłaby jedną z najstarszych zachowanych. Co jednak dziś najbardziej nas interesuje w talii tej budowla Wieży składa się z 23 rzędów cegieł.
◀ Wisielec i Taniec Słońca ◀ ►
Komentarze
![[foto]](/author_photo/Portrait31.jpg)
1. Miód • Inqbus • 2014-09-19
Miód na serce każdego dyskordianina. Choć nie wiem, czy w przypadku tej karty jest się z czego cieszyć : )
Jak możesz mieć wątpliwości co do daty? Przecież widać brzuszek szóstki.
Jak możesz mieć wątpliwości co do daty? Przecież widać brzuszek szóstki.
![[foto]](/author_photo/terravis_loki.jpg)
2. Data • Terravis Wiktor Rumocki • 2014-09-20
Wątpliwości dotyczące daty powstania talii Francois Chossona zgłaszane są na anglojęzycznych stronach poświęconych Tarotowi, dlatego wspomniałem tu o tej kwestii. Zgadzam się jednak, że mimo niedokładnego odbicia cyfry 6 nie powinno się mieć raczej obiekcji co do tego, że widnieje tam data 1672 r.
![[foto]](/author_photo/Splendor_Solis.jpg)
3. Data • Splendor Solis • 2014-09-20
Wątpliwości dotyczące daty powstania talii Francois Chossona zgłaszane są na anglojęzycznych stronach poświęconych Tarotowi, dlatego wspomniałem tu o tej kwestii. Zgadzam się jednak, że mimo niedokładnego odbicia cyfry 6 nie powinno się mieć raczej obiekcji co do tego, że widnieje tam data 1672 r.
![[foto]](/author_photo/wj_X15.jpg)
4. Czy w przypadku tej karty jest się z czego cieszyć? • Wojciech Jóźwiak • 2014-09-21
--- Zapytał Inqbus. Jest! Ponieważ w tej rycinie można widzieć obraz Łysej Góry (lub Jasnej Góry), a właściwie Góry Światła (łysy, lux, leukos, Licht, light, łucz-ywo), czyli miejsca, gdzie nabrzmiała (naenergetyzowana) Ziemia przyjmuje światło z Nieba i z nim łączy się wzdłuż pionowej osi. Stając się Góra Kosmiczna i Osią Świata, Axis Mundi. Dlatego miejsce to nazwano Domem Boga, La Maison Dieu. (Nie przypadkiem "domy boże" zbudowano zarówno na Łysej Górze czyli Św. Krzyżu, jak i na Jasnej Górze.)
Przyjęcie Światła z Niebios czyli wyższej energii neguje zastarzałe, skostniałe i formalne ziemskie hierarchie, dlatego ten obraz ludzi defenestrowanych z wieży (vide sławne defenestracje praskie, które w roku 1672 były już słynne od dwóch pokoleń).
23-ci poziom jako "chaotyczne" miejsce spotkania tego, co ziemskie z niebieskim ogniem jest nadzwyczaj uzasadniony.
Przyjęcie Światła z Niebios czyli wyższej energii neguje zastarzałe, skostniałe i formalne ziemskie hierarchie, dlatego ten obraz ludzi defenestrowanych z wieży (vide sławne defenestracje praskie, które w roku 1672 były już słynne od dwóch pokoleń).
23-ci poziom jako "chaotyczne" miejsce spotkania tego, co ziemskie z niebieskim ogniem jest nadzwyczaj uzasadniony.
Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.