zdjęcie Autora

02 kwietnia 2017

Arthur Zielinski

Serial: Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja. Część 1
Dlaczego powstanie sztuczna inteligencja

◀ ► Sztuczna inteligencja. Część 2 ►


Oryg.: 29-03-2017. Artificial Intelligence. Part 1 - Why Artificial Intelligence will happen. [W nawiasach kwadratowych wstawki Taraki.]

Niedawno dyskutowano w Tarace, czy AI stanie się rzeczywistością. Było wiele rozsądnych komentarzy, ale konsensus wydawał się być mało prawdopodobny. Prawda jest taka, że ​​większość agencji, przemysłów i osób zaangażowanych w tej dziedzinie nie tylko jest przekonana, że AI nadchodzi, ale już teraz jest bardziej zaniepokojona, jak ta nowa rzeczywistość będzie oddziaływać na ludzkie społeczeństwo i rozważane są sposoby jej kontroli, tak aby jej skutki były możliwie łagodne.

Co to jest AI? Jak możemy to zdefiniować? Dobrym początkiem może być definicja Wikipedii: „Sztuczna inteligencja (AI) to inteligencja wykazywana przez maszyny . W informatyce zakres prac nad AI określa się jako badanie „inteligentnych agentów”: takim zaś jest każde urządzenie, które postrzega swoje środowisko i podejmuje działania, które w jak największym stopniu zwiększają szanse powodzenia. Potocznie termin „sztuczna inteligencja” jest stosowany, gdy maszyna naśladuje funkcje „poznawcze”, które ludzie kojarzą się z innymi umysłami ludzkimi – takie jak „uczenie się” i „rozwiązywanie problemów” (znane jako systemy uczące się [Machine Learning]). „Jak przyznaje sama Wikipedia, opis ten jest już nieadekwatny. Problemy wcześniej uważane za niemożliwe do rozwiązania przez komputery zostały opanowane – jak gry w szachy i w go, rozpoznawanie pisma ręcznego, optyczne rozpoznawanie twarzy i przedmiotów, samosterowne samochody i pociągi oraz transakcje finansowe na światowych giełdach. W zaawansowanym rozwoju są drony wojskowe, zdolne startować i lądować autonomicznie (także ze statków powietrznych), znajdować optymalną drogę do miejsca przeznaczenia i niszczyć cele wybrane przez siebie samodzielnie. W każdym z tych przypadków poprzeczkę postawiono wyżej, a mimo to zadania te rozwiązano dzięki komputerowemu hardware i software. Nikt nie przyzna, że już jesteśmy u celu, gdy chodzi o zbudowanie „prawdziwej” sztucznej inteligencji, ale już teraz widać, że najbardziej złożone ludzkie funkcje techniczne można odtworzyć w informatycznych technologiach. A co z „miękkimi” aspektami ludzkiego wysiłku? – jak psychologia, emocje, kreatywność, a nawet duchowość? Odwołam się do nich później, po omówieniu konwergencji technologicznej.

Dlaczego AI powstaje? W szczególności, dlaczego to się dzieje teraz? Prostą odpowiedzią jest konwergencja technologiczna [skrzyżowanie dwóch wynalazków] prowadząca do osobliwości [czegoś całkiem nowego]. Czym jest konwergencja technologiczna? Zachodzi tam, gdzie dwie, lub więcej, często różne metody łączą się w celu stworzenia czegoś nowego, co w sposób rewolucyjny rozwiązuje problemy związane z prawdziwym życiem, które przy tym często zmieniają ludzkie społeczeństwo. (Nb., może zamiast słowa „konwergencja” użyć „zbieganie się”?) Moim ulubionym przykładem są średniowieczni europejscy kowale i chińskie fajerwerki (używane podczas festiwali). Połączono wtedy dwie technologie: wysokiej jakości odlewanie metali i produkcję prochu strzelniczego, które razem stworzyły armaty i ręczne strzelby, które najpierw zmieniły Europę, a potem resztę świata. Większość rewolucji technologicznych ma ten składnik: ktoś siada i myśli: „Co jeśli połączę to, z tym, a być może z tym ...”, a potem świat się zmienia. Istnieje wiele innych przykładów – takich jak gutaperka z Malajów [używana jako pierwszy izolator drutów elektrycznych], europejska technologia wytwarzania baterii i przewodów oraz amerykańska wynalazczość, które razem stworzyły pierwszy światowy system telegraficzny między 1840 a 1872 r.; lub połączenie renesansowej camera obscura z chemią, co z w latach czterdziestych XIX w. dało początek pierwszym prawdziwym fotografiom.

Można argumentować, że konwergencja technologiczna nie jest niczym nowym, istniała od początku cywilizacji ludzkiej i jest jednym z czynników, które definiują nowoczesność. Społeczeństwo ludzkie wchłonęło te wynalazki z różnym stopniem stresu, a życie jak widać idzie dalej. Więc jaki to ma związek z naszą dyskusją na temat AI? W latach 1960-tych istniały podejrzenia, a w latach 1980-tych było już pewne, że WSZYSTKIE zaawansowane badania zbliżyły się do jednego punktu – nie tylko indywidualne technologie, ale wszystko, i wtedy po raz pierwszy użyto pojęcia „osobliwości technologicznej”. Termin ten zapożyczono z kosmologii, gdzie był używany do opisania granicy czarnej dziury, gdzie prawa fizyki załamują się i dalej nie mają zastosowania.

Statystyk i kryptolog I.J. Good (syn polskich imigrantów i doradca Stanleya Cubricka przy jego „Odesei kosmicznej 2001”) powiedział coś, co zacytuję za Wikipedią: „J.J. Good spekulował w 1965, że sztuczna inteligencja ogólna może doprowadzić do eksplozji inteligencji. Scenariusz Good'a tak oto przebiega: gdy komputery zwiększają moc, staje się możliwe, aby ludzie zbudowali maszynę bardziej inteligentną niż ludzkość; ta nadludzka inteligencja posiada większe umiejętności rozwiązywania problemów i zdolności wynalazcze niż obecni ludzie. Następnie ta superinteligentna maszyna buduje jeszcze bardziej wydajną maszynę lub od nowa przepisuje własne oprogramowanie, aby stać się jeszcze bardziej inteligentna; z kolei ta (jeszcze bardziej zdolna) maszyna projektuje maszynę o jeszcze większej zdolności, i tak dalej. Te powtórzenia rekursywnego samodoskonalenia przyspieszają, co pozwala na ogromną zmianę jakościową – dopóki proces ten nie natknie się na ograniczenia ze strony praw fizyki lub logiki obliczeniowej.” I znów fragment z Wiki: „John von Neumann, Vernor Vinge i Ray Kurzweill określają [to] pojęcie w kategoriach technologicznego stworzenia super-inteligencji. Twierdzą oni, że dzisiejszym ludziom jest trudno – lub nawet niemożliwe – przewidzieć, jakie życie ludzi będzie wyglądać w świecie post-singularity, po-osobliwościowym”.



Część 2 nastąpi.

Tłumaczenie: Tłumacz Google, poprawki: WJ.

◀ ► Sztuczna inteligencja. Część 2 ►


Komentarze

1. Problem definicyjnyJSC • 2017-04-02

(...) jak gry w szachy i w go,(...)
Na ile znam sposób oprogramowania szachowego to co on robi trudno nazwać graniem w szachy.
[foto]
2. Co to jest gra w szachy?Wojciech Jóźwiak • 2017-04-02

Gra w szachy to jest takie podawanie kolejnego ruchu jedną z figur (w odpowiedzi na poprzedni ruch współgracza), żeby jego królowi dać mata, a przynajmniej doprowadzić do remisu.
Ważny jest skutek. Doprowadzenie do mata.
A nie czy ktoś przy tym "myśli" czy "przetwarza bazę danych".
[foto]
3. Polecam swój tekst sprzed 2 latWojciech Jóźwiak • 2017-04-02

4. Ale ja poważnie...JSC • 2017-04-02

Twoja analiza jest prawidłowa dla szachisty biologiczny, który analizuje pozycję i na podstawie podstawie tworzy mniej lub bardziej rozbudowane plany na dalszą grę, ku możliwie korzystnego rezultatu.

Zaś programy generując masę potencjalnych ruchów tworzy nowe pozycje, które rozbija na czynniki pierwsze. A następnie otrzymane tak czynniki przemnaża przez przypisane im wagi i sumuje ze sobą. I następny ruch jest wybierany na podstawie tego, który wygeneruje pozycje o najlepszej z dostępnej sumie... Tu nie mamy do czynienia ani myśleniem czy przetwarzaniem bazy danych tylko... z obsługą kalkulatora.
5. Człowiek - szczyt sztucznej inteligencji.NN#9477 • 2017-04-02

A czym jest człowiek jeśli nie wysoce zaawansowaną technologią ze sztuczną inteligencją?


Jeśli celem jest rozwój technologiczny to jego najwyższym stopniem jest osiągniecie perfekcji obserwowanej w naturze - czyli stworzenie samowystarczalnego wehikułu zdolnego podtrzymać inteligentne i samoświadome formy życia. Tak więc wszystko sprowadza się znów do podstaw.

To prostota jest najwyższym stopniem wyrafinowania jak powiedział Da Vinci. Szukamy gdzieś daleko tego co jest bardzo blisko.

 

W naturze już wszystko jest - cale bogactwo czekające na odkrycie.


Pytanie jest czy jesteśmy inteligencją, czy mamy inteligencję? :D

6. I kolejne problemy definicyjneJSC • 2017-04-02

(...)Pytanie jest czy jesteśmy inteligencją, czy mamy inteligencję? :D(...)
Złe pytanie... odpowiedź na dobre brzmi jesteśmy inteligentni. Te złe pytania to największy problem filozofii, które ładuje się w myślane myślenie o myśleniu.

(...)Jeśli celem jest rozwój technologiczny to jego najwyższym stopniem jest osiągniecie perfekcji obserwowanej w naturze - czyli stworzenie samowystarczalnego wehikułu zdolnego podtrzymać inteligentne i samoświadome formy życia. Tak więc wszystko sprowadza się znów do podstaw(...)
A mnie ten fragment do nasunęła się ciekawa kwestia prawnicza:
- czy zdolność do podejmowania czynności cywilno-prawnych jest warunkowane od bycia bytem inteligentnym (na zasadzie założenia, że z praw mogą korzystać tylko byty ich świadome)? Jeśli tak to UE definiując elektroniczną osobę prawną siłą rzeczy musi odnieść się i do tej sprawy i utworzyć coś w rodzaju informatycznego bytu inteligentnego i samoświadomego, choćby rozpisanie jego elementów na programistów i innych twórców tworów tego typu
7. Moje 3 grosze ...NN#6077 • 2017-04-04

Sztuczna inteligencja (AI) budzi emocje, różne, w tym nadzieję na rozwiązanie palących problemów, ale z drugiej strony strach. Zapytajmy kto faktycznie ma wpływ na rozwój sztucznej inteligencji, kto zajmuje się jej rozwojem? Szybkie odpowiedzi to: "badacze i naukowcy", po namyśle mogą przyjść kolejne: "wojsko", po dłuższej chwili pojawić się mogą "inżynierowie, programiści i informatycy". Starałem się być obiektywny, ale wiem, że to moje subiektywne próby podania "statystycznych" odpowiedzi na pytanie: "kto ma wpływ na rozwój AI?" Ale kto faktycznie ma na nie wpływ? Ano ktoś kogo na to stać! A dlaczegóż to ktoś kogo na to stać inwestuje niemałe przecież kwoty na badanie AI? Najprostsza odpowiedź brzmi ... skoro jest to inwestycja to z ekonomicznego punktu widzenia powinna przynieść zwrot, potocznie zwany zyskiem. Czy kiedykolwiek historycznie patrząc zysk jednej strony zawsze oznaczał całościowo rozumiany zysk pozostałych? Chyba nie. Zmienia się wiele, bardzo wiele, bardzo wiele z tego co się zmienia nie jesteśmy nawet świadomie zauważyć. Jeszcze niedawno dużo mówiło się o "wyścigu szczurów", ciekawe czy zauważymy jaki wyścig trwa teraz i czy będziemy w stanie być jego obserwatorami i przyglądać się "z boku" ... I jeszcze na koniec pytania: "czy potrzebujemy AI do rozwiązania takich problemów jak głód?" Drugie pytanie: "czy dzisiejsza AI jest na prawdę tak "głupia", że nie potrafi rozwiązać problemu głodu? Dlaczego na świecie wciąż umierają ludzie z głodu?
[foto]
8. Scanariusz Good'a: tylko kto będzie CHCIEĆ?Wojciech Jóźwiak • 2017-04-04

Cytuję z artykułu:
"Scenariusz Good’a tak oto przebiega: gdy komputery zwiększają moc, staje się możliwe, aby ludzie zbudowali maszynę bardziej inteligentną niż ludzkość; ta nadludzka inteligencja posiada większe umiejętności rozwiązywania problemów i zdolności wynalazcze niż obecni ludzie. Następnie ta superinteligentna maszyna buduje jeszcze bardziej wydajną maszynę lub od nowa przepisuje własne oprogramowanie, aby stać się jeszcze bardziej inteligentna; z kolei ta (jeszcze bardziej zdolna) maszyna projektuje maszynę o jeszcze większej zdolności, i tak dalej."
Wg mnie w tym rozumowaniu lub "planie" jest ukryty błąd. Na ten błąd naprowadza pytanie: "Tylko KTO tego będzie CHCIEĆ?"
Czyja w to będzie zaangażowana wola?
Good (autor tego "scenariusza") między wierszami zakłada, że inteligentnym komputerom lub programom będzie się chciało. (Chciało czegoś, np. rozwijać się i doskonalić.) Że będą mieć wolę.
Wola w ludziach jest czymś oczywistym. Także w zwierzętach i roślinach. Wynika z naszej biologicznej ewolucji i ewolucyjnej konkurencji. Kto nie miał woli, szybko wymierał.
Być może implementacja WOLI w maszynach/programach będzie znacznie trudniejsza niż inteligencja. Bo chyba nawet wciąż nie wiadomo, na czym miałaby polegać? I jak ją zrobić?
[foto]
9. Wola, lub "Will"Arthur Zielinski • 2017-04-05

Wojciech - this is the least difficult of all the tasks. "Kto nie miał woli, szybko umierał". The will at present comes from human endeavour - who remembers Atari, Sinclair and IBM? Microsoft, Apple, Google, Yahoo and a host of other smaller players are investing fortunes in computer development and are in fierce competition with each other. To use a biological analogy, self-improvement is written into the evolutionary code of software - an instinct, you may like to call it. That is the future AI’s history and raison d’etre, and there is no logical reason why it should at any point in time say "Enough!", particularly if its existence is threatened. In human beings it is the infirmities of old age and death which force us to stop, but almost by definition AI will be immortal and eternally youthful and renewed.
[foto]
10. You are right but...Wojciech Jóźwiak • 2017-04-05

Arthur, you are right: electronic "beings" are full of WILL -- the will to survive and develope.  But it is not their, it’s human will. So the I.J Good’s scenario is probably wrong: we have no reason to believe that programs when "free" or "orphaned" of humans, would still have a will.
[foto]
11. Human v. AI willArthur Zielinski • 2017-04-05

I’ll give some quotes from Nick Bostrom (of whom later).".....artificial agents can have utterly non-anthropomorphic goals.This, however, does not imply that it is impossible to make predictions about the behaviour of such agents...". He goes on "....There are at least three directions from which we can approach the problem  of predicting superintelligent motivation.(1) Predictability through design - If we can suppose that the designers of a superintelligent agent can successfully engineer the goal system of the agent so that it stably pursues a particular goal set by the programmers then one prediction we can make is that the agent will pursue that goal.(2) Predictability through inheritence - If a digital intelligence is created directly from a human template (as would be the case in a high-fidelity whole brain emulation) then the digital intelligence might inherit the motivations of the human template.(3)Predictability through convergent instrumental reasons - Even without detailed knowledge of an agent’s final goals, we may be able to infer something about its more immediate objectives by studying the paths of its reasoning process."Of course the primary agency is human input in all cases, but we have no reason to suppose, to reverse your comment, that a superintelligent agent will just stop functioning. But maybe it will - we’ll have to just wait and see.
[foto]
12. Nick BostromWojciech Jóźwiak • 2017-04-06

Wikipedia PL go zauważyła: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nick_Bostrom
[foto]
14. Nick Bostrom's bookArthur Zielinski • 2017-04-06

It is a remarkable, thorough book, probably the best available for the general reader. It’s quite technical, but worth the effort, and explores and explains the field of AI far better than I can.


[foto]
15. Kupiłem jako ebookWojciech Jóźwiak • 2017-04-06

I bought it as ebook. Bardzo ciekawe. Very interesting.
16. Czym jest wolna wola?NN#9909 • 2017-04-07

Wojciech, a czym jest wola? Piszesz, że jest oczywistym, że rośliny, zwierzęta i ludzie ją posiadają. Skąd jednak się ona bierze? Jestem zdania, że wszystkie funkcje umysłu są pochodną pracy mózgu (lub w prostszej wersji - działanie organizmu wynika z funkcji układu nerwowego). Podstawa jest zapisana w kodzie genetycznym, ten natomiast modyfikowany jest przez środowisko. Jeśli sztuczna inteligencja powstanie na bazie wiedzy o budowie i funkcjonowaniu mózgu- powstanie też wola (pewnie nie tak zaawansowana jak u ludzi). Wiele chorób np. neurologicznych objawia się brakiem woli (brak checi do dzialania, człowiekowi nic się nie chce). Rozumiem, że mozna odrzucic takie rozumowanie, jednak nalezaloby wtedy zakladac udzial niematerialnego, duchowego (a zatem niebadalnego) pierwiastka w tworzeniu woli w źywych organizmach. 
17. Należałoby także zapytać...NN#9909 • 2017-04-07

Należałoby także zapytać czy wirusy i bakterie mają wolę? Często realizują bardzo skomplikowany plan, aby przeżyć. Gdzie zaczyna się wola?
[foto]
18. Gdzie się zaczyna wola?Arkadiusz • 2017-04-07

(Może) zaczyna się w Kryształowym Wirze wraz z Pierwszym Oddzielającym się (Wielki Wybuch?) a kończy się (również może) na poziomie Duszy (poziom 7). Pewnie pokręciłem ;-) W każdym razie nie mam pewności, a nawet szczerze w to wątpię, czy na poziomach 1-5 małej karmy mamy wolną wolę. 

Nie wiem, czy kręcąc się w kółko w zamkniętym poziomie (obwodzie, R.A.Wilson) mentalnym (przypadek SI), bez interakcji z sąsiednimi poziomami (obwodami) czyli np. archetypami powyżej i emocjami poniżej, można wygenerować nową jakość np. wolę. Wola to coś innego niż przetwarzanie informacji w obwodzie mentalnym.
[foto]
19. WolaWojciech Jóźwiak • 2017-04-07

Dla mnie oczywistym jest, że ludzka wola -- "chcę tego... idę tam... zamierzam to..." -- jest przedłużeniem instynktów lub tropizmów, które mają już jednokomórkowce (a może nawet wirusy) -- podobnie jak nasi przodkowie BYLI jednokomórkowcami. Kluczem jest ewolucja: "kto nie ma (dość) woli, ginie i to bezpotomnie". Wola jest ostatecznie zapisana w genach.
To co pisałaś Demeter pod równoległym artykułem: "about 2 seconds before we are aware of the action we want to start (before our conscious will of movement, "I decided to lift the finger"" --- jest nie na temat. Ponieważ tu jest mowa o tym, że nasze działania uświadamiamy sobie już po tym, kiedy organizm zdecydował to zrobić. Ten argument nie neguje naszej woli (tego, że ją mamy -- bo mamy), a tylko pokazuje, że nasza wola w jakimś stopniu dzieje się poza naszą świadomością.
Oczywiście, kiedy pytamy się, czy AI będzie mieć wolę, to to, czy ewentualna wola AI będzie świadoma czy nieświadoma, nie ma nic do rzeczy. Bo co to jest "świadomość" w przypadku AI?
20. Co to oznacza,...NN#9909 • 2017-04-07

Co to oznacza, że nasza wola dzieje się poza świadomością? Czy wolna wola nie oznacza właśnie świadomej woli? Eksperyment Libeta jest fascynujący, gdyź pozwala stawiać pytania o to, czym jest wolna wola, gdzie jest jej początek? A kwestia wolnej woli jest jedną z kluczowych dla zrozumienia, zdefiniowania człowieczeństwa i odróżnienia go od AI. Co oznacza stwierdzenie, że "nasze działania uświadamiamy sobie już po tym, kiedy organizm zdecydował się to zrobić"? Jeśli ja o czyms decyduję, to jestem tego świadoma. Natomiast fakt, że mózg rozpoczyna aktywność, aby wykonać jakąś czynność przed tym, kiedy ja sobie to uświadomię stawia pytanie skąd (gdzie) w takim razie powstaje wolna wola, skoro nie w świadomości?
[foto]
21. Free will (continued)Arthur Zielinski • 2017-04-08

Demeter - I agree that what at present we call AI has no free will - the Google search engine operates within the parameters set by the designers. My article was more specifically about superintelligence, where something like consciousness will evolve, and a machine will then be able to make choices. Free, or unfree will, will never be the defining distinction between AI and human beings after that first spark of consciousness in a machine. I am not even sure what "free will" even is in a human context - if it means we should be held responsible for our actions and choices, then yes, but.....humanity lives in a dense "soup" of histories and traditions, obligations and fears, instincts and desires, influences and compulsions. I also think the concept of "free will" has been used by Christianity over two millenia to introduce us to "sin", "repentance" and "forgiveness"  - we are often not even aware of how much of that stuff has become hard-wired into our ways of thinking. Let’s take responsibility for our actions, but also let’s be clear how limited our "free will" really is.

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)