11 grudnia 2017
Wojciech Jóźwiak
Serial: Auto-promo Taraki 5
Prawie nieznany Descola
◀ Ha i psi czyli czym różni się analogizm od naturalizmu ◀ ► Pomoc, wskazówki i zachęty dla autorów publikujących w Tarace ►
Jest tak, jak myślałem. Philippe Descola, autor zdecydowanie przełomowy i wytyczający drogi, pozostaje u nas prawie nieznany. Przeszukałem pod hasłem
Mapa Amazonki: fragment ze strony www.globalrivers.org/expeditions/2014-amazon-river-expedition
Jest tak, jak myślałem. Philippe Descola, autor zdecydowanie przełomowy i wytyczający drogi, pozostaje u nas prawie nieznany. Przeszukałem pod hasłem „Philippe Descola” przy pomocy szukarki Start Page, lepszej od Googli, bo dającej opcje m.in. na język i domenę – i polskich tekstów powołujących się na Descolę jest dosłownie kilka. Wszystkie od etnologów, plus najwięcej z Taraki. Ezoterycy (prócz Taraki) Descoli nie znają, a szkoda, bo jak pisałem, on pisze o nich. Filozofowie i teoretycy nauki, i religii – też nie. A oto te kilka poza-Tarakowych tekstów, w których o Ph. D.:
- Małgorzata Owczarska: „Przebudzenie kulturowe na Tahiti. Tożsamość, środowisko i mobilność w działalności stowarzyszeń tahitańskich”. 2015, praca doktorska na UW, dostępna w całości w PDF. O Descoli dużo, cytowany.
Paweł Chyc : „Początek religii? Koncepcja animizmu w perspektywie antropologicznej”. Paweł Chyc jest także autorem Taraki!, czynnym etnologiem amazonistą. Na początku pisze: „W drugiej części [ta praca] charakteryzuje koncepcje animizmu w ujęciu Philippe Descoli. Antropologa, który współcześnie analizując to zjawisko nadaje mu zupełnie odmienny charakter. Dyskusja na temat animizmu bez powoływania się na jego prace wydaje się dziś nie mieć podstaw merytorycznych”. – Podkreślenie moje, pogląd jak najbardziej słuszny, dodam: nie tylko na temat animizmu!
- Prócz tego jest wzmianka, że Filip Rogalski, też, jak Chyc, z AMU/UAM, napisał pracę „Animizm, perspektywizm i sprawczość u ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej”, gdzie zapowiada się, że: „Przedmiotem rozprawy jest interpretacja światopoglądu ludu Arabela z Amazonii peruwiańskiej w terminach koncepcji animizmu i schematów relacji Philippe’a Descoli, perspektywizmu Eduardo Viveirosa de Castro...”, oraz, że:
- ...W maju 2014 na UAM była konferencja pt. „Formy wyobraźni fantazmatycznej w badaniach przeszłości”, gdzie Paweł Chyc wygłosił „Czy animizm Indian amazońskich jest rodzajem fantazmatu?” – wspominając o Descoli.
I to, nie licząc moich skromnych tekstów w Tarace, chyba/prawie wszystko.
◀ Ha i psi czyli czym różni się analogizm od naturalizmu ◀ ► Pomoc, wskazówki i zachęty dla autorów publikujących w Tarace ►
Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.