zdjęcie Autora

27 sierpnia 2009

Yijing

Serial: I Cing - mówiąca księga
I Cing - mówiąca księga. Heksagram 06
Wg tekstu z grobowca z epoki Han

Kategoria: Yijing

◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 05 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 07 ►

Heksagram nr 6 – SPÓR PRAWNY
czyli sztuka umiaru w kłótniach i procesach

Heksagram składa się z dwóch trygramów. Trzy linie wyższe nazywane są górnym trygramem, trzy linie niższe – dolnym trygramem. Dawni chińscy znawcy patrząc na dwa trygramy w omawianym heksagramie dostrzegali w nich dwie strony

mające odmienne interesy i pozostające w konflikcie. Ale nie widzieli tu walki ani wojny – dlatego uznali, że chodzi o prawny spór, o sprawę sądową.

Orzeczenie

Spór przed sądem: Oto powrót; litujący się i spokojny, temu udaje się być pomyślnym [znakiem], lecz u końca jest niepomyślny; dobrowróżbny [znak] zatem aby ujrzeć wielkiego człowieka; nie dobrowróżbny aby przekroczyć [w bród] wielką rzekę.

Rozszyfrujmy ten rebus od końca. Dwa ostatnie zdania mówią o tym, że wylosowanie tego heksagramu nie jest pomyślnym znakiem dla wielkich, nieodwracalnych decyzji, takich, jak wypowiedzenie wojny – gdyż to właśnie znaczy owo "przejście w bród, z wojskiem, graniczej rzeki". Na takie agresywne czyny nie ma co się teraz porywać. Za to jest to pomyślny znak na wejście w układy z kimś silniejszym – taki jest sens wzmianki o "wielkim człowieku". A więc ten heksagram zaleca dyplomatyczne układy, odradza zaś walki.

Początek orzeczenia znaczy zaś: należy wrócić do źródeł, uświadomić sobie początki sporu; zachować spokój i wyrozumiałość; nie ciągnąć sporu do końca, lecz zgodzić się na kompromis. Proste, prawda?

Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:

Nie przeciągać, kiedy to służy; niewiele [potrzeba] słów; u końca pomyślny [znak].

Jak zwykle, zmiana linii najniższej mówi, że cała historia ledwie się rozpoczęła. W taki razie Księga radzi nie przeciągać sprawy, zadowolić się najprostszymi rozwiązaniami, nie gadać za wiele (słuszna uwaga dla adwokatów!) – a doprowadzi się spór do zadowalającego kompromisu.

Druga linia zmienna:

Bez powodzenia w sporze; wracanie i ucieczka, trzy setki domów mieszkańców jego miasta pozostaje bez nadzoru.

Zmiana linii drugiej jest niekorzystna, gdyż wtedy ta silna linia traci swoją moc, a wraz z nią cały dolny trygram. Rozumiano to jako brak sukcesu w sporze. W takim razie Księga każe zatroszczyć się o bezpośrednie interesy własne i rodziny. (Dla arystokraty jego podwładni stanowili jakby przedłużenie jego rodziny).

Trzecia linia zmienna:

Jedzenie starej cnoty; podjęcie decyzji jest niebezpieczne. Ktoś idzie na królewską służbę, ale nie spełnia się [w niej].

Skąd się wzięła ta tajemnicza "stara cnota"? – nikt nie wie. Zmiana linii trzeciej jak zwykle zwiastuje niebezpieczeństwo. Polega ono tu na tym, że ktoś ma wysokie ambicje, ale brakuje mu talentów.

Czwarta linia zmienna:

Bez powodzenia w sporze; [trzeba] zawrócić i oddać się pod dowodzenie, to zmienia się w pokój; determinacja jest dobrowróżbna.

Zmiana linii czwartej nadal nie wróży powodzenia w sporze. Lepszym wyjściem jest poddanie się woli i decyzjom kogoś silniejszego. Trzeba tylko umieć w tym wytrwać.

Piąta linia zmienna:

Spór przed sądem; pierwszorzędna pomyślność.

Zmianę tej linii odczytywano jako zapowiedź wygranej w sporze prawnym.

Najwyższa (szósta) linia zmienna:

Ktoś wynagrodzi go skórzanym pasem, [ale] u końca ranka trzy razy wydrze [mu] go.

O skórzanych pasach i ubiorach mowa jest w Księdze Przemian parokrotnie; oznaczają one moc, wytrwałość, siłę charakteru. Tutaj jest więc mowa o sukcesie i wygraniu sporu, ale ten sukces jest chwilowy i zostanie zmarnowany.
Nasuwają się słowa innej księgi – "Wesela" Wyspiańskiego: "miałeś chamie złoty róg... ostał ci się jeno sznur..."


początek-wstęp praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64


Znajdź heksagram:

trygram górny
trygram dolny
Niebo
niebo
Piorun
Piorun
Woda
Woda
Góra
Góra
Ziemia
Ziemia
Wiatr
Wiatr
Ogień
Ogień
Jezioro
Jezioro
Nieboniebo1345261191443
PiorunPiorun255132724422117
WodaWoda6402947596447
GóraGóra3362395215535631
ZiemiaZiemia12168232203545
WiatrWiatr4432481846575028
OgieńOgień1355632236373049
JezioroJezioro1054604119613858

Archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak

TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004

◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 05 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 07 ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)