27 sierpnia 2009
Yijing
Serial: I Cing - mówiąca księga
I Cing - mówiąca księga. Heksagram 06
Wg tekstu z grobowca z epoki Han
◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 05 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 07 ►
Heksagram nr 6 – SPÓR PRAWNY
czyli sztuka umiaru w kłótniach i procesach
Heksagram składa się z dwóch trygramów. Trzy linie wyższe nazywane są górnym trygramem, trzy linie niższe – dolnym trygramem. Dawni chińscy znawcy patrząc na dwa trygramy w omawianym heksagramie dostrzegali w nich dwie strony
mające odmienne interesy i pozostające w konflikcie. Ale nie widzieli tu walki ani wojny – dlatego uznali, że chodzi o prawny spór, o sprawę sądową.Orzeczenie
Spór przed sądem: Oto powrót; litujący się i spokojny, temu udaje się być pomyślnym [znakiem], lecz u końca jest niepomyślny; dobrowróżbny [znak] zatem aby ujrzeć wielkiego człowieka; nie dobrowróżbny aby przekroczyć [w bród] wielką rzekę.
Rozszyfrujmy ten rebus od końca. Dwa ostatnie zdania mówią o tym, że wylosowanie tego heksagramu nie jest pomyślnym znakiem dla wielkich, nieodwracalnych decyzji, takich, jak wypowiedzenie wojny – gdyż to właśnie znaczy owo "przejście w bród, z wojskiem, graniczej rzeki". Na takie agresywne czyny nie ma co się teraz porywać. Za to jest to pomyślny znak na wejście w układy z kimś silniejszym – taki jest sens wzmianki o "wielkim człowieku". A więc ten heksagram zaleca dyplomatyczne układy, odradza zaś walki.
Początek orzeczenia znaczy zaś: należy wrócić do źródeł, uświadomić sobie początki sporu; zachować spokój i wyrozumiałość; nie ciągnąć sporu do końca, lecz zgodzić się na kompromis. Proste, prawda?
Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:
Nie przeciągać, kiedy to służy; niewiele [potrzeba] słów; u końca pomyślny [znak].
Jak zwykle, zmiana linii najniższej mówi, że cała historia ledwie się rozpoczęła. W taki razie Księga radzi nie przeciągać sprawy, zadowolić się najprostszymi rozwiązaniami, nie gadać za wiele (słuszna uwaga dla adwokatów!) – a doprowadzi się spór do zadowalającego kompromisu.
Druga linia zmienna:
Bez powodzenia w sporze; wracanie i ucieczka, trzy setki domów mieszkańców jego miasta pozostaje bez nadzoru.
Zmiana linii drugiej jest niekorzystna, gdyż wtedy ta silna linia traci swoją moc, a wraz z nią cały dolny trygram. Rozumiano to jako brak sukcesu w sporze. W takim razie Księga każe zatroszczyć się o bezpośrednie interesy własne i rodziny. (Dla arystokraty jego podwładni stanowili jakby przedłużenie jego rodziny).
Trzecia linia zmienna:
Jedzenie starej cnoty; podjęcie decyzji jest niebezpieczne. Ktoś idzie na królewską służbę, ale nie spełnia się [w niej].
Skąd się wzięła ta tajemnicza "stara cnota"? – nikt nie wie. Zmiana linii trzeciej jak zwykle zwiastuje niebezpieczeństwo. Polega ono tu na tym, że ktoś ma wysokie ambicje, ale brakuje mu talentów.
Czwarta linia zmienna:
Bez powodzenia w sporze; [trzeba] zawrócić i oddać się pod dowodzenie, to zmienia się w pokój; determinacja jest dobrowróżbna.
Zmiana linii czwartej nadal nie wróży powodzenia w sporze. Lepszym wyjściem jest poddanie się woli i decyzjom kogoś silniejszego. Trzeba tylko umieć w tym wytrwać.
Piąta linia zmienna:
Spór przed sądem; pierwszorzędna pomyślność.
Zmianę tej linii odczytywano jako zapowiedź wygranej w sporze prawnym.
Najwyższa (szósta) linia zmienna:
Ktoś wynagrodzi go skórzanym pasem, [ale] u końca ranka trzy razy wydrze [mu] go.
O skórzanych pasach i ubiorach mowa jest w Księdze Przemian parokrotnie; oznaczają one moc, wytrwałość, siłę charakteru. Tutaj jest więc mowa o sukcesie i wygraniu sporu, ale ten sukces jest chwilowy i zostanie zmarnowany.
Nasuwają się słowa innej księgi – "Wesela" Wyspiańskiego: "miałeś chamie złoty róg... ostał ci się jeno sznur..."
początek-wstęp
praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64
Znajdź heksagram:
trygram górny trygram dolny | Niebo![]() | Piorun![]() | Woda![]() | Góra![]() | Ziemia![]() | Wiatr![]() | Ogień![]() | Jezioro![]() |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niebo![]() | 1 | 34 | 5 | 26 | 11 | 9 | 14 | 43 |
Piorun![]() | 25 | 51 | 3 | 27 | 24 | 42 | 21 | 17 |
Woda![]() | 6 | 40 | 29 | 4 | 7 | 59 | 64 | 47 |
Góra![]() | 33 | 62 | 39 | 52 | 15 | 53 | 56 | 31 |
Ziemia![]() | 12 | 16 | 8 | 23 | 2 | 20 | 35 | 45 |
Wiatr![]() | 44 | 32 | 48 | 18 | 46 | 57 | 50 | 28 |
Ogień![]() | 13 | 55 | 63 | 22 | 36 | 37 | 30 | 49 |
Jezioro![]() | 10 | 54 | 60 | 41 | 19 | 61 | 38 | 58 |
Archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak
TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004
◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 05 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 07 ►
Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.