zdjęcie Autora

27 sierpnia 2009

Yijing

Serial: I Cing - mówiąca księga
I Cing - mówiąca księga. Heksagram 12
Wg tekstu z grobowca z epoki Han

Kategoria: Yijing

◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 11 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 13 ►

Heksagram nr 12 – ŻONA
albo inaczej: "Czas zastoju" i jego przezwyciężanie

Heksagram tej jest znany powszechnie pod tytułem "Zastój", jako że opisuje czasy stagnacji, kiedy "niebo i ziemia są osobno", ludziom zaś brakuje czegoś, co by ich inspirowało i pobudzało.

Orzeczenie

Nie-osoby żony; niesprzyjający [moment] dla człowieka szlachetnego [aby podjąć] decyzję; to, co wielkie, odchodzi, to, co małe, przychodzi.

Pierwsze słowa znaczą, jak się wydaje: "niegodne osoby, związane z żoną", i opisują sytuację, kiedy na dworze arystokraty ("człowieka szlachetnego") panoszą się jakieś podejrzane figury, które wkradły się w łaski jego żony, niby Rasputin na dworze cara Mikołaja. Jest to rzeczywiście niebezpieczny moment, kiedy wszystko, co pospolite, bierne i głupie rośnie w siłę.

Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:

Wyrywanie sitowia z korzeniami; determinacja jest dobrowróżbna; przyjęcie.

Komentatorzy Księgi twierdza, iż chodzi tu o to, że kiedy jedno źdźbło owego sitowia się wyciągnie, to pójdzie za nim z korzeniami cała darń. A więc jeżeli ktoś się zdecyduje na pierwszy krok, to dalej już pójdzie łatwo. Słowo "przyjęcie" znaczy tyle, co; "niebo wysłuchało twoich próśb".

Druga linia zmienna:

Zawijanie ofiary ugotowanej na parze: dla małego człowieka pomyślne, dla wielkiego człowieka negatywne; przyjęcie.

Nie znamy szczegółów starożytnego rytuału składania ofiar bóstwo i przodkom. Zapewne chodzi o taki rodzaj ofiarnej strawy, który przystoi ludziom z niższych klas, ale nie przystoi szlachcicowi. Sens jest taki, że kiedy zmienia się linia druga, ludzie mają skłonność przeciwdziałać złu przy pomocy zbyt skromnych i łagodnych środków. Nie jest to błędem, ale też nie będzie zbyt skuteczne.

Trzecia linia zmienna:

Zawinięty smutek.

Czyli stało się coś takiego, że stan smutku i beznadziei został zakonserwowany. (Dla dawnych Chińczyków było tu coś w rodzaju gry słów, gdyż słowa "smutek" i "ofiarowanie" brzmiały podobnie.)

Czwarta linia zmienna:

Jest dowodzenie; nie ma kłopotów; błogosławieństwo umocowane do ociosanej kłody.

Kryzys został przezwyciężony, głowa domu lub instytucji ma dosyć silnej woli. Proces naprawy Księga porównuje do pracy cieśli stawiających dom z mocnych belek.

Piąta linia zmienna:

Dobroczynna żona; dla wielkiego człowieka pomyślny [znak]; to przepadło, to przepadło, przywiązane do krzaka morwy.

Orzeczenie wyraźnie mówi, że "żona", czy ogólniej, wszelki "czynnik kobiecy", tworzy już harmonijny związek z mężem lub prawowitym władcą-gospodarzem. A więc w miejsce kryzysu wkroczyła twórcza harmonia.

Ale słowa o tym, co "przepadło", i o morwie, są dość zagadkowe. Zapewne mowa tu jest o jakimś pradawnym obrzędzie, może o wieszaniu ochronnych sznureczków na żywopłotach otaczających domostwa, aby "złe" nie miało dostępu? Można więc odczytać to tak: "złe przepadło, a teraz dom jest dobrze chroniony od uroków".

Najwyższa (szósta) linia zmienna:

Chwilowa żona; zrazu negatywnie, potem szczęśliwie.

Zapewne mowa tu jest o "małżeństwie na próbę"; być może w poligamicznym społeczeństwie dawnych Chin takie obyczaje były przyjęte. Możemy domyślać się, że te słowa mówią o kobiecie wziętej za żonę "chwilowo", na próbę. Ale z tej niepewnej próby powstał szczęśliwy związek. Zatem zmiana najwyższej linii jest pomyślną wróżbą.


początek-wstęp praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64


Znajdź heksagram:

trygram górny
trygram dolny
Niebo
niebo
Piorun
Piorun
Woda
Woda
Góra
Góra
Ziemia
Ziemia
Wiatr
Wiatr
Ogień
Ogień
Jezioro
Jezioro
Nieboniebo1345261191443
PiorunPiorun255132724422117
WodaWoda6402947596447
GóraGóra3362395215535631
ZiemiaZiemia12168232203545
WiatrWiatr4432481846575028
OgieńOgień1355632236373049
JezioroJezioro1054604119613858

Archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak

TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004

◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 11 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 13 ►

Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.

X Logowanie:

- e-mail jako login
- hasło
Zaloguj
Pomiń   Zapomniałem/am hasła!

Zapisz się (załóż konto w Tarace)