27 sierpnia 2009
Yijing
Serial: I Cing - mówiąca księga
I Cing - mówiąca księga. Heksagram 12
Wg tekstu z grobowca z epoki Han
◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 11 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 13 ►
Heksagram nr 12 – ŻONA
albo inaczej: "Czas zastoju" i jego przezwyciężanie
Heksagram tej jest znany powszechnie pod tytułem "Zastój", jako że opisuje czasy stagnacji, kiedy "niebo i ziemia są osobno", ludziom zaś brakuje czegoś, co by ich inspirowało i pobudzało.
Orzeczenie
Nie-osoby żony; niesprzyjający [moment] dla człowieka szlachetnego [aby podjąć] decyzję; to, co wielkie, odchodzi, to, co małe, przychodzi.
Pierwsze słowa znaczą, jak się wydaje: "niegodne osoby, związane z żoną", i opisują sytuację, kiedy na dworze arystokraty ("człowieka szlachetnego") panoszą się jakieś podejrzane figury, które wkradły się w łaski jego żony, niby Rasputin na dworze cara Mikołaja. Jest to rzeczywiście niebezpieczny moment, kiedy wszystko, co pospolite, bierne i głupie rośnie w siłę.
Znaczenia zmiennych linii heksagramu:
Pierwsza linia zmienna:
Wyrywanie sitowia z korzeniami; determinacja jest dobrowróżbna; przyjęcie.
Komentatorzy Księgi twierdza, iż chodzi tu o to, że kiedy jedno źdźbło owego sitowia się wyciągnie, to pójdzie za nim z korzeniami cała darń. A więc jeżeli ktoś się zdecyduje na pierwszy krok, to dalej już pójdzie łatwo. Słowo "przyjęcie" znaczy tyle, co; "niebo wysłuchało twoich próśb".
Druga linia zmienna:
Zawijanie ofiary ugotowanej na parze: dla małego człowieka pomyślne, dla wielkiego człowieka negatywne; przyjęcie.
Nie znamy szczegółów starożytnego rytuału składania ofiar bóstwo i przodkom. Zapewne chodzi o taki rodzaj ofiarnej strawy, który przystoi ludziom z niższych klas, ale nie przystoi szlachcicowi. Sens jest taki, że kiedy zmienia się linia druga, ludzie mają skłonność przeciwdziałać złu przy pomocy zbyt skromnych i łagodnych środków. Nie jest to błędem, ale też nie będzie zbyt skuteczne.
Trzecia linia zmienna:
Zawinięty smutek.
Czyli stało się coś takiego, że stan smutku i beznadziei został zakonserwowany. (Dla dawnych Chińczyków było tu coś w rodzaju gry słów, gdyż słowa "smutek" i "ofiarowanie" brzmiały podobnie.)
Czwarta linia zmienna:
Jest dowodzenie; nie ma kłopotów; błogosławieństwo umocowane do ociosanej kłody.
Kryzys został przezwyciężony, głowa domu lub instytucji ma dosyć silnej woli. Proces naprawy Księga porównuje do pracy cieśli stawiających dom z mocnych belek.
Piąta linia zmienna:
Dobroczynna żona; dla wielkiego człowieka pomyślny [znak]; to przepadło, to przepadło, przywiązane do krzaka morwy.
Orzeczenie wyraźnie mówi, że "żona", czy ogólniej, wszelki "czynnik kobiecy", tworzy już harmonijny związek z mężem lub prawowitym władcą-gospodarzem. A więc w miejsce kryzysu wkroczyła twórcza harmonia.
Ale słowa o tym, co "przepadło", i o morwie, są dość zagadkowe. Zapewne mowa tu jest o jakimś pradawnym obrzędzie, może o wieszaniu ochronnych sznureczków na żywopłotach otaczających domostwa, aby "złe" nie miało dostępu? Można więc odczytać to tak: "złe przepadło, a teraz dom jest dobrze chroniony od uroków".
Najwyższa (szósta) linia zmienna:
Chwilowa żona; zrazu negatywnie, potem szczęśliwie.
Zapewne mowa tu jest o "małżeństwie na próbę"; być może w poligamicznym społeczeństwie dawnych Chin takie obyczaje były przyjęte. Możemy domyślać się, że te słowa mówią o kobiecie wziętej za żonę "chwilowo", na próbę. Ale z tej niepewnej próby powstał szczęśliwy związek. Zatem zmiana najwyższej linii jest pomyślną wróżbą.
początek-wstęp
praktyczne rady
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64
Znajdź heksagram:
trygram górny trygram dolny | Niebo![]() | Piorun![]() | Woda![]() | Góra![]() | Ziemia![]() | Wiatr![]() | Ogień![]() | Jezioro![]() |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Niebo![]() | 1 | 34 | 5 | 26 | 11 | 9 | 14 | 43 |
Piorun![]() | 25 | 51 | 3 | 27 | 24 | 42 | 21 | 17 |
Woda![]() | 6 | 40 | 29 | 4 | 7 | 59 | 64 | 47 |
Góra![]() | 33 | 62 | 39 | 52 | 15 | 53 | 56 | 31 |
Ziemia![]() | 12 | 16 | 8 | 23 | 2 | 20 | 35 | 45 |
Wiatr![]() | 44 | 32 | 48 | 18 | 46 | 57 | 50 | 28 |
Ogień![]() | 13 | 55 | 63 | 22 | 36 | 37 | 30 | 49 |
Jezioro![]() | 10 | 54 | 60 | 41 | 19 | 61 | 38 | 58 |
Archaiczny tekst chiński według filologicznego przekładu Edwarda Shaughnessy
opracował i objaśnił Wojciech Jóźwiak
TEXT copyright (c) Wojciech Jóźwiak 2000-2002
HTML copyright (c) Grzegorz Jackiewicz 2003-2004
◀ I Cing - mówiąca księga. Heksagram 11 ◀ ► I Cing - mówiąca księga. Heksagram 13 ►
Aby komentować Zaloguj się lub Zarejestruj w Tarace.